![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Voor de rest geef ik je groot gelijk. Het is verdorie belangrijk dat ons Engels van hoogstaande kwaliteit is. Vlaanderen is te globaal gericht in zijn business om deze kelk zomaar aan zich te laten voorbij gaan. Het wordt dan ook dringend tijd dat de Vlaamse beleidsmakers van het Onderwijsdepartement dit inzien en het onderwijs afstemmen op dat wat écht leeft... Maar blijkbaar is realisme sommigen vreemd...
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Desiderius, je bent niet echt eerlijk tegenover Kortaf. Hij is geen Vlaams-nationalist en wil zelfs de onafhankelijkheid van Vlaanderen niet.
Jij doet alsof we onze voorsprong op vlak van taalkennis te danken hebben aan de verplichting om Frans als tweede taal te leren. Ooit was dat zelfs de eerste taal wilde je in Belqique aan werk geraken. Zelfs als knecht en meid. Je moet me dan toch ook kunnen uitleggen waarom dat niet zo zou geweest zijn indien we uit vrije wil voor het Engels hadden kunnen kiezen. Of baseer je je misschien op de Franstaligen die tot nu toe nooit ergens toe verplicht werden en die zelfs geen Nederlands geleerd krijgen als ze in Nederlands taalgebied komen wonen? Het heeft hén toch niet belet om mijlenver boven ons, Vlaamse cultuurbarbaren, uit te steken?
![]() |
#124 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
en door nu te dreigen met Vlaamse onafhankelijkheid en afschaffing van de faciliteiten, zullen ze nu zeker niet geneigd zijn om zich welwillend op te stellen tegenover de Vlaamse taal en cultuur. Uit angst dat hun cultuur in de verdrukking zal komen, zullen ze zich ultra-francofoon opstellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens, engels als tweede taal... echt grote toegevoegde waarde heeft zoiets niet. Vergelijk maar eens met het buitenland. Kan je net zo goed geen tweede taal meer bijbrengen in het lager onderwijs. Dat engels... dat leren onze gasten vanzelf. En vaak nog een heel stuk sneller en beter dan het op school kan bijgebracht worden. Frans of Duits daarentegen... d�*t is andere koek.
![]() |
![]() |
#126 |
Burgemeester
|
![]() Zeg nou echt niet dat het hier het beste is.Singapore is het beste onderwijs ter wereld.Leerlingen die eindigen in het lager onderwijs staan op hetzelfde niveau als wij in het 4de middelbare.Australie staat 2de Japan 3de en belgie op de 29ste plaats.Voor west-europese normen staat belgie wel bovenaan maar tegenover oost europese landen moet de kwaliteit hier echt onderdoen.Deze statistieken heb ik ergens tussen mijn info en hebben jullie nog te goed.(Zeg het maar even vooralleer er weer commentaar komt).Kwalitatief goed onderwijs leert beide hersenhelften gebruiken,iets wat hier moedwillig wordt geweigerd.Waarom zou dat nou weer zijn?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarstraks gelezen. In Lapland probeert men 70% van de totale bevolking aan een universitair diploma te helpen. Ik moet het hier nog zien....
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nogmaals dit Desi.
Volgens mij is dwang hoe dan ook uit den boze. Ik hou niemand tegen om Frans te leren op voorwaarde dat hij daar zélf voor kiest. Wat in Wallonië en in zowat de hele EU kan moet in Vlaanderen ook kunnen. En d�*t is wat ik van Kortaf lees. Hijzelf spreekt trouwens zeer goed Frans. Ik las hier ook dat hij graag heeft dat zijn eigen kinderen het eveneens leren. Dwang is er echter teveel aan.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 februari 2008 om 21:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En wiskunde, is dat ook dwang als dat in het leerpakket staat?
![]() |
#131 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is natuurlijk heel er interessant om (goed) Frans te kennen, net zoals Engels en Duits. Voorwaarde is wel in deze eeuw om de zaak eens nuchter, economisch, te bekijken. Leer wat het meest nut heeft, niet wat 'politiek' gepromoot wordt.
Internationaal kan je er niet onderuit dat Engels de taal is. Ook voor heel wat bedrijven in en rond Brussel. Als je het al Belgisch wil zien: onze derde taal, het Duits, wordt door flink wat meer moedertaal sprekers gesproken dan het Frans èn die Duitstaligen zijn ook grotere consumenten dan de gemiddeld genomen minder rijke Franstalige. Het is niet aan mij om te pleiten voor deze of gene eerste vreemde taal op school, maar het is niet omdat de Franstaligen het graag hebben dat we met hen Frans spreken dat we het daarom moet leren, laat staan moeten gebruiken. Want daar wil ik wel voor ijveren: dat Vlamingen eender welke vreemde taal pas gebruiken als het hèn voordeel oplevert. En niet zoals sommige van m'n collega's Frans spreken met de enkele Franstaligen omdat hun Engels niet goed genoeg is (terwijl het werk, zeker het papierwerk, volledig in het Engels moet). Het is niet aan de Vlamingen om het werk van de Franstaligen te verlichten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
Ons Nl onderwijs is mee van het beste ter wereld. Het Fr is ondermaats. Er is trouwens geen 'belgisch' onderwijs.
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het regime laat immers node thuisonderwijs toe voor mensen die daartoe in staat zijn. Het gaat hier om de discriminatie tussen Vlaanderen en Franstalig Belgique. In Wallonië is taalkeuze vrij. In Vlaanderen niet. D�*t wordt aangeklaagd. En terecht! Zonder te leren lezen en schrijven kan je ook geen talen leren. Zonder te leren rekenen kan je zelfs geen klok lezen! Daarvoor ga je uiteindelijk naar school. Wie houtbewerker of lasser wil worden moet toch niet verplicht worden om er medische studies bij te nemen? Voor dokterstudies is Latijn nodig. Voor lasser niet. Nederlanders kiezen voor Engels omdat ze daar hun redenen voor hebben. Een Vlaming die zich op Nederland richt mag ook dat recht hebben.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 februari 2008 om 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is wel Franstalig en Nederlandstalig onderwijs. Het Franstalig onderwijs in dit land is van het duurste én het slechtste.
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
Franstaligen komen in de Vlaamse rand wonen, weigeren om er Nederlands te spreken en willen zelfs Anschluss bij Brussel. Maar wij moeten begrip opbrengen omdat die imperialisten angst hebben in de verdrukking te komen.
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Desiderius,
Een taal x kennen en kunnen gebruiken helpt zeker, of is zelfs essentieel, om cultuur x te begrijpen. Dat Frans helpt om onze eigen Vlaamse achtergrond dieper te doorgonden kan waar zijn, maar zeker niet noodzakelijk. Want Frans is voor andere Europeanen ook zeer belangrijk, maar Vlamingen zijn waarschijnlijk de enigen die zoals jij er over denken. Het Engels is een taal die véél meer gemeen heeft met het Frans dan ons Nederlands èn taal is de basis van een cultuur want ze bepaalt hoe we denken. Met een dergelijke idee moeten we allemaal Latijn leren om onze cultuur beter te begrijpen. Kan hoor, maar er zullen er niet veel zijn die daar in meestappen. Je hebt misschien een deel gelijk, maar een ander deel is evenzeer een gevolg van wat het 'Belgisch systeem' graag heeft wat Vlamingen moeten denken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |||
|
![]() Citaat:
Bovendien is onderwijs gesplitst, geen discriminatie dus, gewoon een ander, zelf gekozen -door het parlement tenminste-beleid. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#138 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik voel me niet aangesproken door uw allerindividueelste emoties, meneer. Wel een mooie inkijk op uw frustraties, maar verder niet interessant. Citaat:
Laatst gewijzigd door Kortaf : 5 februari 2008 om 22:04. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Het verbaast me vaak hoe een 18-jarige zijn humaniora doorgekomen is terwijl hij duidelijk het vak Frans niet onder de knie heeft. Veel leerkrachten nemen de matige interesse zeer gelaten op, me dunkt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Die bedrijven willen hun Belgische klanten zo goed mogelijk dienen en hebben liefst medewerkers voor wie het niets uitmaakt of ze NL of FR moeten spreken. Weinig professioneel wanneer je moet zeggen: sorry, ik spreek uw taal niet, ik haal even iemand anders om u te helpen. De kans zit erin dat de klant ribbedebie is. En in dat call center en op het autosalon was er maar af en toe wat Engels of Duits nodig. En wie naar BE komt beseft ook wel dat hij best (wat) NL en/of FR spreekt. |
|
![]() |
![]() |