Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 maart 2008, 18:25   #121
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Ik had het niet zozeer over de taalverhoudingen als over de verkiezingsuitslagen. Als ik zie dat slechts iets meer dan 10% van de Brusselse kiezers heeft gestemd in de verkiezing van het Vlaams Parlement, dan vind ik niet dat het Vlaams Parlement namens de Brusselaars de Brusselse onafhankelijkheid mag uitroepen.

Illegitiem.
Dat was het dus
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 18:26   #122
Rob Roy
Minister

Rob Roy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is een instelling die 100% van de Brusselse kiezers vertegenwoordigd, namelijk het Brussels Hoofdstedelijk Parlement. Het is dan ook aan die instelling om over de toekomst van Brussel te beslissen.
Dat laatste is natuurlijk onzin, omdat die instelling maar een deel van de bevoegdheden van de geregionaliseerde bevoegdheden voor Brussel uitoefent. Ze kan niet eens een school openen.
Een beslissing als onafhankelijkheid zal dus ook de instemming behoeven van de andere instellingen die geregionaliseerde bevoegdheden uitoefenen: de Vlaamse en de Franse Gemeenschappen.

Tot daar de puur juridische redenering. Want het is natuurlijk waanzin een stad het recht toe te kennen zich "onafhankelijk" te verklaren. Brussel is niet eens een gewest naar Belgische normen, maar slechts een hoofdstedelijk gewest dat niet de grondwettelijke bevoegdheden van een gewest heeft.
Rob Roy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 18:28   #123
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rob Roy Bekijk bericht
Dat laatste is natuurlijk onzin, omdat die instelling maar een deel van de bevoegdheden van de geregionaliseerde bevoegdheden voor Brussel uitoefent. Ze kan niet eens een school openen.
Een beslissing als onafhankelijkheid zal dus ook de instemming behoeven van de andere instellingen die geregionaliseerde bevoegdheden uitoefenen: de Vlaamse en de Franse Gemeenschappen.
Die redenering kan je toch ook andersom maken
Citaat:
Tot daar de puur juridische redenering. Want het is natuurlijk waanzin een stad het recht toe te kennen zich "onafhankelijk" te verklaren. Brussel is niet eens een gewest naar Belgische normen, maar slechts een hoofdstedelijk gewest dat niet de grondwettelijke bevoegdheden van een gewest heeft.
Daar zit wél wat in.
Oud 17 maart 2008, 18:30   #124
system
Banneling

Standaard

Off Topic.

[quote=Rob Roy;3306935]

Citaat:
I'm thankful for my country home,
It gives me peace of mind,
Somewhere I can walk alone,
And leave myself behind.
En wanneer ik zo door het Limburgs landschap wandel, dan is dat precies wat ik voel. In Utrecht heb ik dit gevoel veel minder. Eigenlijk heb ik het daar niet.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 18:31   #125
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Op basis van diezelfde redenering kan je ook stellen dat het Waals Gewest geen volwaardig gewest is.

En bij een onafhankelijkheidsverklaring worden de grenzen van de bevoegdheden sowieso overschreden (tenzij u vindt dat Vlaanderen voor een onafhankelijkheidsverklaring de toestemming moet vragen van de Franse taalgroep in het Federale Parlement ). Dus is er maar één ding dat belangrijk is: de democratische legitimiteit.

Ik vind het onaanvaardbaar dat een instelling die slechts 10% van de Brusselse kiezers vertegenwoordigd zou pretenderen te kunnen beslissen over de status en de toekomst van Brussel, en daarbij niet eens de instemming vragen van de instelling die zo'n 90% van de Brusselse kiezers vertegenwoordigd en de instelling die 100% van de Brusselse kiezers vertegenwoordigd.
Citaat:
Strikt grondwettelijk gezien is Brussel een volwaardig gewest.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 17 maart 2008 om 18:35.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 18:33   #126
Kazan
Minister-President

Kazan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op basis van diezelfde redenering kan je ook stellen dat het Waals Gewest geen volwaardig gewest is.
En weer heb je gelijk

Citaat:
Maar hier niet hoor.
Het Brussels Gewest werkt dan ook met ordonnanties en niet met decreten.
Oud 17 maart 2008, 18:36   #127
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
En weer heb je gelijk

Maar hier niet hoor.
Jups, zo'n ordonnantie wordt uitgevaardigd door de Brusselse Hoofstedelijke Raad en heeft enkel kracht van wet binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door atmosphere Bekijk bericht
Het ernstige van uw schrijven is dat velen in Israel er echt zo over denken
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 18:38   #128
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
En weer heb je gelijk

Citaat:
Maar hier niet hoor.
Dat klopt, ik had iets moeten uitwijden. Brussel is een volwaardig gewest in de zin van artikel 3 van de Grondwet, maar er zijn inderdaad een paar grondwettelijke bepalingen die ervoor zorgen dat het dat toch niet helemaal is. Zoals de federale voogdij en de ordonnanties.
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Oud 17 maart 2008, 19:46   #129
willem1940NLD

Standaard

Theoretiseren op basis van bestaande "nationale" wetgeving en indeling(en)lijkt mij weinig zinvol want ik denk niet dat er 1 land bestaat dat in zijn wetten rekening houdt met afscheiding/uittreding, integendeel men wil alle hectaren samenhouden.

Bij mijn weten is nog nooit een land zelfstandig geworden middels gebruikmaking van wetten van de overheerser.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 17 maart 2008 om 19:47.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2008, 20:18   #130
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Jups, zo'n ordonnantie wordt uitgevaardigd door de Brusselse Hoofstedelijke Raad en heeft enkel kracht van wet binnen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.
Weet je, decreten van het Vlaams (Gewestelijk) Parlement zijn enkel van kracht in het Vlaams Gewest, niet in Brussel. Om een voorbeeldje te nemen, de geluidsnormen van het Vlaams Gewest zijn niet van kracht in Brussel, waar de normen van het Brussels Gewest van kracht zijn.

Om het simpel te houden: "De decreten van het Vlaams Parlement inzake onderwijs en culturele en persoonsgebonden aangelegenheden gelden ook voor de Vlaamse instellingen in Brussel, maar de decreten inzake de overige aangelegenheden niet. Dat zijn gewestelijke aangelegenheden en Brussel maakt geen deel uit van het Vlaamse Gewest.
De zes Vlaamse Brusselaars in het parlement, die deel uitmaken van de Vlaamse Gemeenschap maar niet van het Vlaamse Gewest, nemen alleen deel aan stemmingen over voorstellen of ontwerpen van decreet die gemeenschapsaangelegenheden regelen. Alle 124 leden van het Vlaams Parlement zijn dus bevoegd om over gemeenschapsaangelegenheden te stemmen, maar enkel de 118 Vlaamse volksvertegenwoordigers die in het Vlaamse Gewest verkozen zijn, kunnen stemmen over gewestaangelegenheden."

http://www.vlaamsparlement.be/vp/inf...benchmark.html
Oud 17 maart 2008, 20:20   #131
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
En wanneer ik zo door het Limburgs landschap wandel, dan is dat precies wat ik voel. In Utrecht heb ik dit gevoel veel minder. Eigenlijk heb ik het daar niet.
Mag ik u eens uitnodigen voor een wandeling in het heerlijke Land van Maas & Waal?
Oud 17 maart 2008, 20:22   #132
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Echt niet. Brussel is een "hoofdstedelijk gewest". Een typische Belgische anomalie, OK, maar geen gewest zoals Vlaanderen en Wallonië dus.

Deze poster heeft het niet slecht verwoord:

Citaat:
Brussel is een volwaardig gewest in de zin van artikel 3 van de Grondwet, maar er zijn inderdaad een paar grondwettelijke bepalingen die ervoor zorgen dat het dat toch niet helemaal is. Zoals de federale voogdij en de ordonnanties.

Laatst gewijzigd door Rob Roy : 17 maart 2008 om 20:25.
Oud 18 maart 2008, 00:49   #133
Geert C

Standaard

Citaat:
Echt niet. Brussel is een "hoofdstedelijk gewest". Een typische Belgische anomalie, OK, maar geen gewest zoals Vlaanderen en Wallonië dus.

Deze poster heeft het niet slecht verwoord:
Ehh...?
Oud 18 maart 2008, 07:25   #134
Rob Roy
Minister

Standaard

Citaat:
Ehh...?
Het staat er toch: Brussel is geen gewest zoals Vlaanderen en Wallonië, het heeft minder bevoegdheden, het is een hoofdstedelijk gewest dat deels onder federale voogdij zit.

Bovendien is het niet in staat zichzelf te besturen en te bedruipen (nu Thielemans alweer op rooftocht), maar dat terzijde.

De idee van een veredelde gemeenteraad die zich onafhankelijk verklaart, terwijl hij dagelijks extra geld eist, is bespottelijk.
Oud 18 maart 2008, 09:37   #135
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat er toch: Brussel is geen gewest zoals Vlaanderen en Wallonië, het heeft minder bevoegdheden, het is een hoofdstedelijk gewest dat deels onder federale voogdij zit.
Voor 99% is Brussel wel een Gewest als een ander en oefent ze haar bevoegdheden uit zoals Vlaanderen en Wallonië. Bovendien zijn de beperkingen zeer miniem: constitutieve autonomie is eigenlijk een symbool (en Brussel zal het waarschijnlijk krijgen, evenels de Duitstalige Gemeenschap), en de federale voogdij is zéér beperkt gezien de materies die eronder vallen, en de voorwaarden die vervuld moeten worden.

Trouwens, Vlaanderen kan zelfs geen eigen Grondwet maken, is het dan een volwaardige "entiteit"?

Dit gezegd zijnde, om eventjes op de oorspronkelijke vraag terug te komen: zelfs indien Brussel geen volwaardig Gewest zou zijn, het maakt nog altijd geen deel uit van Vlaanderen, waardoor Vlaanderen ze juridisch gezien niet zomaar kan opeisen bij eenzijdige onafhankelijkheid.
Oud 18 maart 2008, 11:50   #136
Geert C

Standaard

Citaat:

Bovendien is het niet in staat zichzelf te besturen en te bedruipen (nu Thielemans alweer op rooftocht), maar dat terzijde.

De idee van een veredelde gemeenteraad die zich onafhankelijk verklaart, terwijl hij dagelijks extra geld eist, is bespottelijk.
Ik bedoelde: kijk eens wie dat stukje schreef dat je citeerde.
Oud 18 maart 2008, 13:12   #137
Montalcino
Parlementslid

Montalcino's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het antwoord is eenvoudig: neen. Om de eenvoudige reden dat de territoriale bevoegdheden van Vlaanderen zich beperken tot het Vlaams Gewest.

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is bevoegd voor het Brusselse grondgebied.
Dat klopt. Het is zo dat de Brusselse Vlaamse parlementsleden zich dienen te onthouden als er een stemming is over gewestelijke materies...

Anderzijds heeft Vlaanderen nu al niet de bevoegdheid om uit de federatie te stappen. Dus de vraag is, als men het gaat doen, hoeveel deze juridische uitspraken waard zijn.
Montalcino is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 13:14   #138
Geert C

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Montalcino Bekijk bericht
Dat klopt. Het is zo dat de Brusselse Vlaamse parlementsleden zich dienen te onthouden als er een stemming is over gewestelijke materies...

Anderzijds heeft Vlaanderen nu al niet de bevoegdheid om uit de federatie te stappen. Dus de vraag is, als men het gaat doen, hoeveel deze juridische uitspraken waard zijn.
Inderdaad, vandaar dat ik hier toch de nadruk wens te leggen op democratisch legitimiteit. Ik vind het gewoonweg niet kunnen, en ik besef dat ik hier in herhaling val, dat een parlement waarvoor slechts 10% van de Brusselse kiezers gestemd heeft zou kunnen beslissen om Brussel onafhankelijk te verklaren. Naar mijn bescheiden mening kan alleen de instelling die alle Brusselse kiezers vertegenwoordigd over zoiets beslissen.
Oud 18 maart 2008, 13:32   #139
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, vandaar dat ik hier toch de nadruk wens te leggen op democratisch legitimiteit. Ik vind het gewoonweg niet kunnen, en ik besef dat ik hier in herhaling val, dat een parlement waarvoor slechts 10% van de Brusselse kiezers gestemd heeft zou kunnen beslissen om Brussel onafhankelijk te verklaren. Naar mijn bescheiden mening kan alleen de instelling die alle Brusselse kiezers vertegenwoordigd over zoiets beslissen.
Mja, maar 100% van de Brusselse kiezers heeft z'n stem kunnen uitbrengen voor z'n vertegenwoordigers in het Brusselse parlement. Als er legaal gesproken geen quorum is voor een aantal effectief uitgebrachte stemmen opdat een uitslag geldig en representatief zou zijn, zou men kunnen argumenteren dat die vertegenwoordigers, ook al heeft maar 10% ervoor gekozen, wettelijk gezien even representatief zijn voor het geheel van de Brusselaars als de vertegenwoordigers uit de kieskring Antwerpen, die door ca. 85-90% van de potentiële kiezers verkozen is.
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 maart 2008, 14:04   #140
Dycore
Banneling

Standaard

Als Vlaanderen de onafhankelijkheid verklaart, dan heeft Brussel drie opties: onafhakenlijkheid, Vlaanderen of Wallonië.

Het is niet onwaarschijnlijk dat Brussel dan voor Vlaanderen kiest.

De keuze voor Wallonië is in elk geval uitgesloten.

Op grond van het territorialisteitsbeginsel kan ook gesteld worden dat Brussel tot Vlaanderen behoort, met of zonder hun toestemming. De ironie is echter dat ditzelfde territorialiteitsbeginsel voor de eenheid van België kan pleiten. Een mes dat snijdt langs twee kanten dus.

Maar waarom zou Vlaanderen Brussel erbij willen hebben? Die stad is gewoon de hel van Europa.
Dycore is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be