Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 december 2002, 14:03   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Vind voor mijn part nog honderd separatistische argumenten uit (meestal toch de geldzak, maar dat werd in een andere discussie al uitgediept ) de wil van de meerderheid moet en zal men respecteren.
Economische motieven zijn in mijn optiek niet de hoofdmotor die de trein naar Vlaamse onafhankelijkheid trekt. Veel belangrijker vind ik onze taalkundige, culturele en sociale eigenheid. Natuurlijk speelt het economische hierbij ook een rol, maar niet is de drijvende kracht achter datgene wat de Vlaamse Beweging als zo lange tijd nastreeft.

Als de meerderheid zo achter België staat, wie verklaart me dan waarom dat ene partijtje dat voor het unitaire België staat zo weinig stemmen haalt dat het gewoon niet in het parlement zetelt? Is het niet zo dat er een grote meerderheid is die over deze zaak gewoon geen mening heeft en die bepaalde belgicisten gemakkelijkshalve, ongevraagd en dus onterecht bij hun kamp rekenen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2002, 14:05   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Hartverwarmend dat je dit zo sereen, vriendelijk en gemotiveerd kunt blijven herhalen, Jan.

Dat verdient een bloemetje.

Dankje voor de attentie!
Oud 11 december 2002, 14:08   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
.........maar wat de VLD op haar laatste partijcongres besliste is zo'n teken aan de wand. Enkele jaren geleden was dit gewoon nog volkomen ondenkbaar.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anke Van Der Meersch en dus voor blokkers 'onverdachte bron'
Verhofstadt is een kruising geworden tussen Pinoccio en Nijntje, het konijntje.

Verhofstadt liegt
Verhofstadt alsook die andere grote optreder in allerlei spelprogramma's stemden dan ook tegen toen de eindteksten werden voorgelegd.
Oud 14 december 2002, 01:22   #124
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Zoals Decroo aangeeft: als er tien man meer uit de bar gestapt was, had de stemming misschien anders uitgedraaid. Aangezien alle Vlaamse partijen nu kiezen voor separatisme, betekent dit dat alle Vlamingen separatist zijn? Of vertegenwoordigen de partijen zichzelf?

Ik ben ook separatist hoor (van 1830 welteverstaan)
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2002, 10:17   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Aangezien alle Vlaamse partijen nu kiezen voor separatisme, betekent dit dat alle Vlamingen separatist zijn? Of vertegenwoordigen de partijen zichzelf?
De VLD kiest helemaal niet voor separatisme, maar voor confederalisme. Misschien bent u ontgoocheld in de partij waarmee u vroeger toch zo hoog opliep (u plaatste hier op dit forum in ieder geval altijd het partijlogo bij uw naam), maar dat wil niet zeggen dat u dan maar onwaarheden moet debiteren.

Ook de CD&V heeft niet voor separatisme gekozen, maar eveneens voor confederalisme (al werd het door hen iets voorzichtiger verwoord).

Enkel het Vlaams Blok en N-VA kiezen resoluut voor een zelfstandige Vlaamse staat in Europa.

En zelfs in de SP.a waait er al een voorzichtig briesje. Zo verklaarde Janssens in een interview aan de Libre Belgique: "La Belgique, ce sont deux pays."

Dit alles is een teken aan de wand, dat België "aan het verdampen is" om een VLD-politicus aan te halen. Langzaam worden ook de grote machtspartijen zich ervan bewust dat de goede werking van onze instelling niet langer gebaat is met het behoud van een structuur die eigenlijk dateert uit de 19e eeuw en die slechts oppervlakkig en heel slecht werd aangepast aan de nieuwe omstandigheden. Tevens is het duidelijk dat de Vlamingen zich hoe langer bewust worden van hun identiteit en wat tientallen jaren tot bijna een taboe was uitgeroepen ligt nu in ieders mond.
Oud 14 december 2002, 10:19   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben ook separatist hoor (van 1830 welteverstaan)
En welke redenen hebt u eigenlijk om een uit de door Franse agitatoren betaalde oproerkraaiers uit 1830 te steunen, waarvan trouwens een rijke Franstalige klasse gebruik maakte voor een scheiding die ze in het begin eigenlijk helemaal niet nastreefden?
Oud 16 december 2002, 22:59   #127
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

De revolutie van 1830 was in eerste instantie een proletarische opstand die dan door de burgerij werd overgenomen, gezien ze haar liberale doeleinden onder de autoritaire Willem I niet kon verwezenlijken. Hierin werd ze gesteund door de clerus, die owv het aspect vrijheid toenadering zocht tot de liberale bourgeoisie. Franse agitatie? Was er, maar zeer beperkt. Louis-Philippe heeft nog de troon geweigerd voor zijn zoon, de hertog van Nemours. Bovendien waren er zware fiscale lasten van het noorden op het zuiden, was de 1e Kamer door de Koning benoemd en werden de standen bevoorrecht.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 13:25   #128
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Als de meerderheid zo achter België staat, wie verklaart me dan waarom dat ene partijtje dat voor het unitaire België staat zo weinig stemmen haalt dat het gewoon niet in het parlement zetelt?
Omdat BUB nog nooit aan een verkiezing heeft meegedaan.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 15:45   #129
Kristof
Vreemdeling

Kristof's schermafbeelding

Standaard

Op de website staat : "Sommigen zeggen dat men België moet afschaffen, Vlaanderen onafhankelijk laten worden en Wallonië aan Frankrijk hechten... Op basis van de opiniepeilingen weet men dat dat niet de mening is van de Belgen."

U weet natuurlijk dat dit niet waar is. Als u de opiniepeiling bij de Walen doet, zal u zeker gelijk hebben. Dit omdat zij weten dat ze elk jaar 400 miljard belgische frank krijgen van Vlaanderen. Ook omdat ze weten dat ze zonder Vlaanderen geen bestaanszekerheid meer hebben. Wij onderhouden hun.

Langs Vlaamse zijde klopt deze opiniepeiling niet. Dit weet u ook, maar verdoezelt u natuurlijk.
Kristof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 16:23   #130
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er is in de geschiedenis nog geen enkele opiniepeiling geweest waarin een meerderheid van de Vlamingen voor afscheiding koos!
Oud 17 december 2002, 19:13   #131
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
't is al binnen bij de SABAM, voordat K3 er gaat mee lopen, of Elmoet Lottie
Ja Superstaaf, ik geloof graag dat je je liedje wil beschermen, maar wanneer wordt het dan uitgebracht?! Ik wacht nu al 2 weken!!

Liever de K3-versie dan helemaal geen versie!
Oud 17 december 2002, 19:21   #132
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Er is in de geschiedenis nog geen enkele opiniepeiling geweest waarin een meerderheid van de Vlamingen voor afscheiding koos!
Was er soms een opiniepeiling bij het ontstaan van dit koninkrijk? Hoeveel mensen hebben daar hun goedkeuring aan gegeven?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 19:25   #133
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Aangezien alle Vlaamse partijen nu kiezen voor separatisme, betekent dit dat alle Vlamingen separatist zijn? Of vertegenwoordigen de partijen zichzelf?
De VLD kiest helemaal niet voor separatisme, maar voor confederalisme. Misschien bent u ontgoocheld in de partij waarmee u vroeger toch zo hoog opliep (u plaatste hier op dit forum in ieder geval altijd het partijlogo bij uw naam), maar dat wil niet zeggen dat u dan maar onwaarheden moet debiteren.

Ook de CD&V heeft niet voor separatisme gekozen, maar eveneens voor confederalisme (al werd het door hen iets voorzichtiger verwoord).

Enkel het Vlaams Blok en N-VA kiezen resoluut voor een zelfstandige Vlaamse staat in Europa.

En zelfs in de SP.a waait er al een voorzichtig briesje. Zo verklaarde Janssens in een interview aan de Libre Belgique: "La Belgique, ce sont deux pays."

Dit alles is een teken aan de wand, dat België "aan het verdampen is" om een VLD-politicus aan te halen. Langzaam worden ook de grote machtspartijen zich ervan bewust dat de goede werking van onze instelling niet langer gebaat is met het behoud van een structuur die eigenlijk dateert uit de 19e eeuw en die slechts oppervlakkig en heel slecht werd aangepast aan de nieuwe omstandigheden. Tevens is het duidelijk dat de Vlamingen zich hoe langer bewust worden van hun identiteit en wat tientallen jaren tot bijna een taboe was uitgeroepen ligt nu in ieders mond.
Net zoals het separatisme zelf, moet ook elke verdoken vorm van separatisme bestreden worden: dus ook confederalisme en regionalisme
Oud 17 december 2002, 19:35   #134
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Inderdaad, stop het confederalisme! Ik bedoel, hoe idioot is dat nu niet dat Vlamingen zelf kunnen beslissen welke bevoegdheden ze voor zichzelf willen? Welk idioot zwijn komt daar nu voor op? Allé zeg, zelf beslissen!? Ge houdt het echt niet meer voor mogelijk. Waar gaat de wereld toch naar toe hé! Was het maar zoals vroeger toen de Vlamingschkes zo onderdanig waren en de franstaligen het voor het zeggen hadden. Dat waren nog eens tijden hé? Toen konden zij beslissen wat ze wilden doen. Maar nu willen die verdomde Vlamingen het zelf bepalen? Ik begrijp het echt niet meer!
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2002, 19:38   #135
Moi
Provinciaal Gedeputeerde

Moi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Inderdaad, stop het confederalisme! Ik bedoel, hoe idioot is dat nu niet dat Vlamingen zelf kunnen beslissen welke bevoegdheden ze voor zichzelf willen? Welk idioot zwijn komt daar nu voor op? Allé zeg, zelf beslissen!? Ge houdt het echt niet meer voor mogelijk. Waar gaat de wereld toch naar toe hé! Was het maar zoals vroeger toen de Vlamingschkes zo onderdanig waren en de franstaligen het voor het zeggen hadden. Dat waren nog eens tijden hé? Toen konden zij beslissen wat ze wilden doen. Maar nu willen die verdomde Vlamingen het zelf bepalen? Ik begrijp het echt niet meer!
Het is inderdaad idioot dat de Nederlandstalige Belgen zelf niet kunnen beslissen welke bevoegdheden ze voor zichzelf willen?
Maar dan moeten we eerst die particratie hier afschaffen en een directe democratie invoeren.
'k Ben echt benieuwd waarvoor we het Vlaams Parlement dan kunnen gebruiken, misschien als bejaardetehuis voor die flamingantishe politiekers?
Oud 17 december 2002, 20:15   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk niet. Een opiniepeiling is niet betrouwbaar, daar er slechts enkele mensen uit een aantal gemeenten worden geconsulteerd. Daarom haal ik mijn schouders op voor alle opiniepeilingen. Reeds vele jaren probeert men met opiniepeilingen nu aan te tonen dat het Vlaams Blok aan zijn stemmenplafond zit en het bij de volgende verkiezingen achteruit zal gaan. Bij de laatste opiniepeiling van de VRT-De Standaard was dat weer eens de opwekkende conclusie. Bij de twee laatste opiniepeilingen van de Libre dan weer niet (o grote onrust), al is de winst maar minimaal (o wat een geluk! oef!. Moeten we daar nu geloof aan hechten? Neen.

Organiseer een volksraadpleging en we zien. Zoals ik hier al meermaals heb gezegd - u gaat er geen enkele keer op in... merkwaardig - ben ik voorstaander van het systeem dat in Québec wordt gevolgd. Daar heeft men de voorbije tijd een volksraadpleging georganiseerd. Tot nu wil de meerderheid nog in de Canadese federatie blijven. Toch groeit het bewustzijn onder de Québequois gestaag, en daarom wordt er al gedacht aan een nieuwe volksraadpleging. In Vlaanderen zal dat wel niet anders zijn. Ieder volk dat gedwongen werd in een bepaalde staat te leven heeft altijd een zekere schroom naar onafhankelijkheid. Vlaams emancipatie is altijd al een werk geweest van lange adem. Ook Vlaamse onafhankelijkheid zal dat zijn. Daarom is het belangrijk, net als in Québec, dergelijke volksraadplegingen te organiseren.
Oud 17 december 2002, 20:18   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Net zoals het separatisme zelf, moet ook elke verdoken vorm van separatisme bestreden worden: dus ook confederalisme en regionalisme
En waarom dan wel?

Hebt u ernstige redenen om daar strijd tegen te voeren?
Oud 17 december 2002, 20:20   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Het is inderdaad idioot dat de Nederlandstalige Belgen zelf niet kunnen beslissen welke bevoegdheden ze voor zichzelf willen?
Maar dan moeten we eerst die particratie hier afschaffen en een directe democratie invoeren.
Juist.

En dat zullen we zeker niet in Belgisch verband kunnen doen met een partij als de PS die in Wallonië nog als een oppermachtige belangengroep regeert en beveelt.

Daarvoor moeten we een eigen Vlaamse weg bewandelen en geleidelijk eigen hervormingen invoeren. U hebt dat goed gezien.
Oud 17 december 2002, 20:27   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Als de meerderheid zo achter België staat, wie verklaart me dan waarom dat ene partijtje dat voor het unitaire België staat zo weinig stemmen haalt dat het gewoon niet in het parlement zetelt?
Omdat BUB nog nooit aan een verkiezing heeft meegedaan.
Daar doelde ik helemaal niet op.

Er heeft een korte tijd een unitair partijtje bestaan dat haar hoofdzetel te Brussel had. Als ik mij niet vergis kwam het op voor de gewestelijke verkiezingen te Brussel; het heeft echter nooit de toen nog lage kiesdrempel gehaald... en dat in het Brussel waarvan de bevolking toch bekend staat voor haar voorliefde voor België en het koningshuis.
Oud 17 december 2002, 21:29   #140
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

EDB. Daar had ik tot voor kort nog nooit van gehoord, dus U begrijpt de reden waarom het zo weinig stemmen haalde wel zeker?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be