Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Wat is/zijn uw fobie/ën?
Geen 6 24,00%
Spinnen 6 24,00%
Honden 0 0%
Hoogte 7 28,00%
Besloten ruimtes 3 12,00%
Pleinen 0 0%
Lawaai 3 12,00%
Telefoon 2 8,00%
Water 0 0%
Bossen 0 0%
Drukte 2 8,00%
Leegte 0 0%
Licht 0 0%
Donker 0 0%
Onweer 1 4,00%
Warmte 1 4,00%
Anders 8 32,00%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 25. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 5 augustus 2008, 19:42   #121
L. J. Brutus
Minister-President

L. J. Brutus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Het enige dat ik van hem nog aanneem is dat hij als wetenschapper briljant was, maar als mens een smeerlap.
Hoezo?
* Under a scientific dictatorship, education will really work with the result that most men and women will grow up to love their servitude and will never dream of revolution. There seems to be no good reason why a thoroughly scientific dictatorship should ever be overthrown. --Aldous Huxley
L. J. Brutus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 19:46   #122
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Aangezien het al een hele tijd over spinnen gaat, laten we eens peilen naar uw fobie(ën)
spinnen

Citaat:
Het is anoniem

Citaat:
dus laat u maar gaan
q!!%$#$%%7**#@@1III87(5$ $$##@:squa rewi:

Citaat:
Eens benieuwd wat deze gaat geven
En?
Content?
Oud 5 augustus 2008, 19:47   #123
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Groentje-18 beperkt haar definitie inderdaad nogal sterk, maar het heeft een grond van waarheid. Op open vlaktes (al dan niet met veel mensen) kan je niet weg. Je kan niet schuilen. Net als vele fobietjes een overblijfseltje van ons bestaan als half-dier. Een stukje instinct. Er is geen bosje om in te schuilen als er gevaar dreigt.

Maar het voorbeeld dat Groentje-18 aanhaalt van die rij wachtende mensen, lijkt me eerder een samenspel van een paniekaanval en tegelijk claustrofobie eerder dan pleinvrees. Je wil weg omwille van angst om welke reden dan ook en je bent geblokkeerd door een rij wachtende mensen dus je voelt je ingesloten. Je voelt je gevangen en dat neigt m.i. meer naar claustrofobie (met die extra factor van paniek natuurlijk). Pleinvrees neigt meer naar het kwetsbaar zijn in open vlaktes zonder een schuilmogelijkheid en ook wel ontsnappingsmogelijkheid.

Enfin, ik ben redelijk akkoord met Groentje-18 hierover, maar de nuances verschillen toch.
Agorafobie heeft eigenlijk niet veel te maken met die open vlaktes, daarom dat ik de letterlijke vertaling als 'vrees voor pleinen' in vraag stelde.
Maar de idee is vooral dat je bang bent in publieke (of openbare) ruimtes omdat je denkt er niet uit weg te kunnen, geen hulp te kunnen krijgen, ... of dat weglopen erg vernederend is. (Dit moet je vooral zien in het kader van die paniekstoornis denk ik omdat je bij agorafobie bijna altijd ook last hebt van een paniekstoornis.) Je vreest dus eigenlijk dat je 'in het bijzijn van iedereen' of 'ergens waar je geen hulp kan krijgen' (bv in een auto in de file ) een paniekaanval kan krijgen (anticipatieangst), daarom vermijd je die situaties of doorsta je ze met extreme angst. In extremum durven zulke mensen hun huis dan niet meer (alleen) te verlaten.

Claustrofobie behoort tot de zogenaamde 'enkelvoudige fobieën', het gaat om een heel specifieke angst voor iets. Bv de angst voor gesloten ruimtes. De ruimte is dan ook werkelijk 'gesloten', bv een lift en op dat moment kan je er werkelijk niet uit. Terwijl dit bij de agorafobie om een subjectieve indruk gaat.

Maar ik zal het doorgeven aan mijn prof.

Citaat:
En @ Polly... over Einstein bestaan heel wat urban legends, al dan niet ontkracht.
Klopt.
Als je kind voor z'n vijfde levensjaar nog niets gezegd heeft, lijkt het me toch ook beter eens een arts te contacteren. Maar liefst 'ietsje' eerder.

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 augustus 2008 om 19:53.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 19:47   #124
André de Hollander
Minister

André de Hollander's schermafbeelding

Standaard

Ik heb enige angst voor besloten ruimtes. Het gaat dan niet om een normale ruimte, maar meer een angst om klem of vast te zitten en niet weg te kunnen. Wel onder controle. Enkele jaren geleden meegeweest met een grottentocht in toenemende moeilijkheidsgraad. Op den duur een grot met als uitleg: "het wordt na een paar meter pikkedonker, je ziet geen hand voor ogen. Als je denkt dat het doodloopt moet je op gevoel naar de rechterhoek en daar kun je met je hoofd eerst in een gat laten glijden. Wel op je rechterzijde, want een paar meter verder zit een knik die je alleen op je rechterzijde kan nemen." Ik ben meegeweest met de mededeling dat ik alleen maar achteraan de groep wil als achterste, zodat mijn uitweg niet versperd wordt door anderen. Heeft me achteraf wel wat nachtmerries opgeleverd.

Verder heb ik hoogtevrees volledig overwonnen. Ik kan nu rotsklimmen, abseilen en zelfs bungeejumpen gedaan (al schrok ik me wel rot).
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 19:48   #125
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Voil�*. Ik heb exact hetzelfde. Ik blijf er dus bij dat die angst heel rationeel is.
Die vergelijking is bovendien een beetje scheefgetrokken in het voordeel van vliegen: de aardoppervlakte waarover we kunnen rijden is vele malen kleiner dan het luchtruim, en laat maar eens in verhouding evenveel vliegtuigen vliegen als auto's rijden, dan zal je wat zien.
Tja... er kunnen natuurlijk niet zoveel lijnvliegtuigen rondvliegen als er nu auto's zijn, maar dat speelt in deze discussie geen rol. Want vliegangst bestaat vandaag. En vandaag is er een heel strict systeem (althans in de westerse wereld) om te zorgen dat vliegtuigen elkaar niet te dicht naderen en ook vliegtuigbouwers weten dat hun toestellen 1000 keer veiliger moeten zijn dan een auto.

Enfin, ik bedoel maar dat ik rationele overwegingen geen stap meer zet op een vliegtuig de dag dat het luchtruim even vol zit met vliegtuigen als de E40 vol zit met auto's. Maar dat is vandaag niet zo. Op wat noodlandingen na zijn er extreem weinig dodelijke ongevallen/pannes geweest met lijnvliegtuigen in pakweg Europa. Dat kan je niet zeggen als je een de lijst van een weekje dodelijke ongevallen op de snelwegen in Vlaanderen of belgique bekijkt.

Dus vliegangst vandaag de dag is irrationeel. Toch heb ik dat. Ik heb geen controle, ik zie niet waarom en wanneer een piloot soms een stevige bocht neemt, mijn evenwichtsgevoel gaat eraan in turbulenties, ik zit in een sardienenblikje met 300 mensen (gaat de claustrobie kant op) en je hebt het gevoel dat als er iets mis gaat, dan is het bijna per definitie catastrofaal ook al weet je dat er in Zaventem per jaar 100 vliegtuigen een noodlanding maken zonder problemen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 19:55   #126
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Tja... er kunnen natuurlijk niet zoveel lijnvliegtuigen rondvliegen als er nu auto's zijn, maar dat speelt in deze discussie geen rol. Want vliegangst bestaat vandaag. En vandaag is er een heel strict systeem (althans in de westerse wereld) om te zorgen dat vliegtuigen elkaar niet te dicht naderen en ook vliegtuigbouwers weten dat hun toestellen 1000 keer veiliger moeten zijn dan een auto.

Enfin, ik bedoel maar dat ik rationele overwegingen geen stap meer zet op een vliegtuig de dag dat het luchtruim even vol zit met vliegtuigen als de E40 vol zit met auto's. Maar dat is vandaag niet zo. Op wat noodlandingen na zijn er extreem weinig dodelijke ongevallen/pannes geweest met lijnvliegtuigen in pakweg Europa. Dat kan je niet zeggen als je een de lijst van een weekje dodelijke ongevallen op de snelwegen in Vlaanderen of belgique bekijkt.

Dus vliegangst vandaag de dag is irrationeel. Toch heb ik dat. Ik heb geen controle, ik zie niet waarom en wanneer een piloot soms een stevige bocht neemt, mijn evenwichtsgevoel gaat eraan in turbulenties, ik zit in een sardienenblikje met 300 mensen (gaat de claustrobie kant op) en je hebt het gevoel dat als er iets mis gaat, dan is het bijna per definitie catastrofaal ook al weet je dat er in Zaventem per jaar 100 vliegtuigen een noodlanding maken zonder problemen.
Daarin heb je gelijk.
En sssst, dat laatste moest ik nou net niet weten.
Oud 5 augustus 2008, 19:56   #127
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door L. J. Brutus Bekijk bericht
Hoezo?
Moet je eens wat artikeltjes over opzoeken. Als mens was hij "een dikke klootzak" zoals je jezelf ook wel beschrijft. Ik heb er ooit artikels over gelezen (en niet in De Story of zo) maar duidden alleszins aan dat hij met zijn vrouwen en kinderen niet te best omsprong. Heeft een vrouwtje of 2-3 gehad en heel wat kinderen, vrouwen en lieven die in armoede zijn gestorven terwijl hij gevierd werd.

Je moet eens googelen naar de persoonlijke levenswandel van Albert Einstein. De man die de wereldvrede wou was niet bepaald de man die nog maar gezinsgeluk of enige vorm van mededogen voor zijn kinderen beoogde. Briljant maar gespeend van menselijkheid op het micro-vlak.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 5 augustus 2008, 19:56   #128
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
spinnen

En?
Content?
Wat moet ik hier nu op zeggen allez
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 19:58   #129
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:

... en je hebt het gevoel dat als er iets mis gaat, dan is het bijna per definitie catastrofaal ...
In de wetenschap dat je toch een keer dood moet, lijkt dan een crash niet een mooie pijnloze dood?
Oud 5 augustus 2008, 19:59   #130
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten zijn zij zelf vaak ontzettend bang voor honden?
dat is dus blijkbaar echt zo.
al twee moslim-collega's zo ongeveer in hun broek zien doen voor een duitse herder van klanten van ons.
en ik die strelen en knuffelen natuurlijk, zo'n lief woefke.
dus wil je 's avonds veiliger op straat lopen ---> grote hond kopen.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 20:03   #131
André de Hollander
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
al twee moslim-collega's zo ongeveer in hun broek zien doen voor een duitse herder van klanten van ons.
Ik stond pas in centrum Antwerpen stil voor een verkeerslicht de voetgangers waar te nemen. Een gesluierd moeke komt aanlopen, blijft ineens verstard staan, twijfelt even tussen links of rechts op het voetpad verder te lopen, draait zich echter ineens om, duikte een winkeltje in en gaat achter het raam staan kijken. Dan passeert een aangelijnde hond en direct na het passeren daarvan vervolgd ze haar pad. Grappig.
Oud 5 augustus 2008, 20:08   #132
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarin heb je gelijk.
En sssst, dat laatste moest ik nou net niet weten.
En sssst, ik wou dat niet weten, maar dat waren de cijfers voor 2006 of 2007... ben het even kwijt. Toont aan hoe streng de criteria zijn. Voor het minste probleem wordt meteen een noodlanding ingezet, enfin... bij degelijke vliegmaatschapijen. Dat behoort hier en zelfs in de VS tot de standaard. Ietsje mis? Meteen noodprocedure en het toestel aan land zetten. En ik werk op het bedrijventerrein in Zaventem. Nog nooit een toestel met rokende motors zien passeren, hoor. Van het minste dat er fout lijkt vraagt men meteen een landing aan. Maar het probleem is die combinatie he... je hangt in de lucht, je hebt vleugels vol kerosine aan boord, je bevindt je in een gebied waar veel vliegtuigen opstijgen en landen, je hebt geen controle, je zit in een wormpje met 300 mensen op mekaar gepakt... En toch sterven er meer mensen elke dag op de baan dan op lijnvluchten.

Dus vliegangst is irrationeel. De flexibele manager-papa die snel thuis wil zijn in de spits en die in de file voor elke millimeter vooruit wil gaan en van baanvak wisselt en eens de file oplost met zijn monovolume met spoiler bovenop die autobus nog eens extra gas wil geven, die speelt meer met zijn leven en dat van anderen.

Maar irrationeel als het is. Ik heb vliegangst. Ik ga steeds naar de huisdokter om een paar kalmeerpillen als ik moet vliegen. Ach... en angst voor spinnen is ook zo. Het is irrationeel (enfin... voorlopig toch nog tenzij echt giftige exotische exemplaren zich hier goed gaan voelen) maar die angst is er.

En daar doe je helaas weinig aan.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 5 augustus 2008, 20:09   #133
Groentje-18

Standaard

Dat is erg. (Edit: Dit is een reactie op het bericht van André de Hollander.)

Vroeger zat er bij ons een Marokkaanse jongen op school. Hij had meestal een grote mond en leerkrachten keken niet meer op van beschuldigingen van racisme of persoonlijke bedreigingen als meneer slechte resultaten behaalde. Voor één of andere gelegenheid mocht de klas op bezoek bij een leerkracht. Bleek daar toch geen überschattig maltheserpupje rond te lopen zeker...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 5 augustus 2008 om 20:10.
Oud 5 augustus 2008, 20:12   #134
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
In de wetenschap dat je toch een keer dood moet, lijkt dan een crash niet een mooie pijnloze dood?
Nee
Oud 5 augustus 2008, 20:13   #135
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een tuimelend vliegtuig met de neus naar beneden... zo rondtollend in vrije val? Lijkt me ideaal. Ik heb zulke cases gelezen. Die mensen moeten hebben afgezien.

Of misschien kunnen ze de lift nog behouden op 1 motor die het ook niet goed doet... dan is het wachten tot een vleugel vol kerosine de grond raakt. Met wat geluk ben je dood door je hoofd te stoten tegen de zetel voor je. Anders wordt het levend verbranden. Dat lijkt me ook leuk.

Nee. Niet mijn type van heengaan.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 5 augustus 2008, 20:14   #136
Andro

Andro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar ga ik niet eens op gokken.
Oud 5 augustus 2008, 20:15   #137
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN

From_Vlaanderen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heengaan is niets, het is het niet aankomen dat mij niet bevalt.
Oud 5 augustus 2008, 20:16   #138
Dronkoers
Secretaris-Generaal VN

Dronkoers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een tuimelend vliegtuig met de neus naar beneden... zo rondtollend in vrije val? Lijkt me ideaal. Ik heb zulke cases gelezen. Die mensen moeten hebben afgezien.

Of misschien kunnen ze de lift nog behouden op 1 motor die het ook niet goed doet... dan is het wachten tot een vleugel vol kerosine de grond raakt. Met wat geluk ben je dood door je hoofd te stoten tegen de zetel voor je. Anders wordt het levend verbranden. Dat lijkt me ook leuk.

Doodgaan doe je best stiepelzat
Dronkoers is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 20:16   #139
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_fobie%C3%ABn
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 augustus 2008, 20:17   #140
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Boadica heeft haar hondjes... overdag durven de moslim-kleuters die honden nog voor het raam ophitsen maar als ze ermee buiten komt dan wijkt de bende.

En vroeg of laat weten die honden wel wie hen steeds van achter het raam hen de duivel aandoet.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be