Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 augustus 2008, 09:01   #121
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat de mensen van een zaak onder elkaar praten in de taal dat ze willen, daar heb ik niets op aan te merken. Met klanten zou het wel in het Nederlands moeten zijn.
Het is de selectieve verontwaardiging die mij stoort, toen ik vroeger in Brussel woonde kon je in geen geen enkele van de 3 bekendste Irish pubs terecht in het Nederlands, het personeel sprak enkel Engels.
Niemand struikelt daarover, vervang nu eens Engels door Frans en je krijgt een hele andere discussie...
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 09:04   #122
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
het zielige vlaggenfetisjisme van de nationalistjes scheert weer hoge toppen.
Bolsjevieken hebben geen vlaggen?

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 09:12   #123
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Het is de selectieve verontwaardiging die mij stoort, toen ik vroeger in Brussel woonde kon je in geen geen enkele van de 3 bekendste Irish pubs terecht in het Nederlands, het personeel sprak enkel Engels.
Niemand struikelt daarover, vervang nu eens Engels door Frans en je krijgt een hele andere discussie...
Engelstaligen eisen nu eenmaal geen speciale ongrondwettelijke voorrechten in Vlaanderen en beginnen plots ook niet om faciliteiten te vragen of Vlaamse gemeenten op te eisen. Dat scheelt bij veel mensen toch wel een hoop, denk ik.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 09:17   #124
Bierke
Minister-President

Bierke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het verschil tussen oplegging en vrijwiligheid mijn beste. Het Franse chauvinisme heeft ze zichzelf de das omgedaan. Dat wij hun levensstijl en visie niet meer kunnen respecteren is spijtig maar een logisch gevolg.
Oud 14 augustus 2008, 09:22   #125
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack
Engels is nu eenmaal de wereldtaal.

Frans is nu eenmaal het taaltje van bekrompen imperialisten.

Verschaeve
Oud 14 augustus 2008, 09:22   #126
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Engelstaligen eisen nu eenmaal geen speciale ongrondwettelijke voorrechten in Vlaanderen en beginnen plots ook niet om faciliteiten te vragen of Vlaamse gemeenten op te eisen. Dat scheelt bij veel mensen toch wel een hoop, denk ik.
De doorsnee franstalige cafébaas eist niks, behalve dat je je pint betaalt.
Oud 14 augustus 2008, 09:24   #127
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HAMC Bekijk bericht

Qua bekrompen veralgemening kan dit tellen.
Hoeveel franstaligen kent u eigenlijk persoonlijk?
Oud 14 augustus 2008, 09:27   #128
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bierke Bekijk bericht
Het verschil tussen oplegging en vrijwiligheid mijn beste. Het Franse chauvinisme heeft ze zichzelf de das omgedaan. Dat wij hun levensstijl en visie niet meer kunnen respecteren is spijtig maar een logisch gevolg.
Als ik daar iets wil bestellen zal ik het in het Engels moeten doen, is dat dan geen 'oplegging'?
Niemand verplicht mij evenwel daar iets te gaan drinken, net zoals niemand u verplicht pizza in Ternat te bestellen.
Oud 14 augustus 2008, 09:28   #129
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Qua bekrompen veralgemening kan dit tellen.
Hoeveel franstaligen kent u eigenlijk persoonlijk?
Bedoelt u, hoeveel bekrompen Franstaligen ken ik persoonlijk?

Zowat alle Franstaligen die ik ken zijn bekrompen.

Alsof dat wat zou veranderen op een of andere manier, als u dat denkt dan bent u wel heel bekrompen.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 14 augustus 2008 om 09:37.
Oud 14 augustus 2008, 09:32   #130
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het Verenigd Limburg bestond voor de creatie van het Verenigd Koninkrijk van Onwijze Willem. Dus het betond al een poos. Ik noem dit lang. Langer dan België en ontieglijk langer dan Vlaanderen dat nog maar pas in mekaar geknutseld is, pardon, gecreeëerd is.
Ik denk dat je nu één en ander met elkaar verwart. Het huidige Vlaanderen en de Vlaamse identiteit zijn vrij spontaan ontstaan in het Nederlandstalige deel van België: daar zit weinig externe sturing aan, laat staan dat het effectief 'gecreëerd' is door een ambtelijke beslissing. (De regionalisering was in feite de bevestiging van een bestaande toestand). Limburg daarentegen dankt zijn ontstaan aan de Franse revolutionairen, die het departement van de 'Meuse Inférieure' hebben samengesteld uit een lappendeken aan vorstendommetjes en lapjes grondgebied van andere entiteiten: Loon, Luik, Maastricht, de Landen van Overmaas, Staats en Oostenrijks Brabant, Thorn, Kleef, Oostenrijks Gelderland, Pruisen...). De naam Limburg is er naderhand door Willem I opgekleefd (na een aantal grenscorrecties te hebben uitgevoerd), voornamelijk om sentimentele redenen, aangezien hij de naam van het oude hertogdom Limburg niet wilde laten verloren gaan. (Als ik het goed voorheb, zou dat namelijk het enige oude Nederlandse vorstendom zijn dat geen 'nieuwe vorm' zou vinden in het VKN).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 14 augustus 2008 om 09:35.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 09:37   #131
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Bedoelt u, hoeveel bekrompen Franstaligen ken ik persoonlijk?

Zowat alle Franstaligen die ik ken zijn bekrompen.

Alsof dat wat zou veranderen op een of andere manier, als u dat denk dan bent u wel heel bekrompen.
Ik heb een vermoeden dat de enige Franstalige die u kent het cliché van de Brusselse franssprekende bourgeois is.
Hij passeert hier elke dag de revue, men zou dit cartooneske personnage een naam moeten geven en er een stripfiguur van moeten maken...
Oud 14 augustus 2008, 09:40   #132
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb een vermoeden dat de enige Franstalige die u kent het cliché van de Brusselse franssprekende bourgeois is.
Hij passeert hier elke dag de revue, men zou dit cartooneske personnage een naam moeten geven en er een stripfiguur van moeten maken...
Brusselaars ken ik er maar een paar, 90% van de Franstaligen die ik ken zijn Walen.

Edit: let op, ik moet nuanceren, ik spreek weldegelijk over Belgie. Dus niet over de Canadezen en de Fransen die ik ken.

Verschaeve

Laatst gewijzigd door HAMC : 14 augustus 2008 om 09:43.
Oud 14 augustus 2008, 10:19   #133
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Uit het land tussen de torens van Gent en Brugge is er anders niet veel gekomen op dit vlak.
De Rogge komt volgens mij uit de regio tussen die twee steden.

Over den diene wordt niet zoveel tralala verkocht in de zin van simplistische supporters-aanbidding.

Iedere regio, uit gans de wereld, heeft zijn mensen die iets meer betekenen dan de sterveling zoals ik er een ben.
Ik ben geen flamingant omwille van enkele buren die ik superieur acht, het weze Klijsters en Hénin op sportvlak, het weze de Rogge als zeiler, dokteur of manager van de olimpische spelen-boel.
Ik gun de Walen hun onafhankelijkheid, maar niet omdat ze naar mijn goesting teveel stoefen met populaire of minder populaire prestaties van Vlamingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 10:25   #134
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Geen probleem, in Antalya spreek ik ook nederlands, niemand die mij iets verwijt.
Maar, wanneer naar het gemeentehuis van Antalya ga om inlichtingen dan zal ik ofwel turks moeten spreken of een tolk meenemen.
Right on
Oud 14 augustus 2008, 10:29   #135
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie Bekijk bericht
Geen probleem, in Antalya spreek ik ook nederlands, niemand die mij iets verwijt.
Maar, wanneer naar het gemeentehuis van Antalya ga om inlichtingen dan zal ik ofwel turks moeten spreken of een tolk meenemen.
Het gaat hier niet over het gemeentehuis maar over een pizzeria!
Oud 14 augustus 2008, 10:35   #136
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het 'British Empire' vergeten?

Het is tot nu toe nog steeds het grootste imperium dat de mensheid ooit heeft mogen aanschouwen, en de manier waarop het tot stand kwam verschilt nauwelijks van de manier waarop het Arabische, Romeinse, Mongoolse, ... imperium tot stand kwam.

Hoe denk je dat Engels de wereldtaal is kunnen worden?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 10:37   #137
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die hebben veel lef!!
Je hebt er toch de taalpolitie op af gestuurd, hoop ik?
Een straffer verhaal: toen ik verleden week in Tienen een pizza ging halen begonnen die daar ondereen Italiaans te brabbelen, I-t-a-l-i-a-a-n-s stel u voor!
Vanavond eens horen wat ze in de pitta-bar brabbelen, morgen naar de meeneemchinees, ik heb gehoord dat in beide zaken het erg gesteld is met het Nederlands, ik hou jullie op de hoogte!
Twas ironisch bedoeld he kerel. Italiaanse restaurants zijn over het algemeen niet rijk aan Nederlandstaligen, dat kom ik in Gent ook vaak tegen hoor.

Ik vond het gewoon grappig dat de burgemeester zo flamingant uit de hoek kwam, terwijl ze op 20m van zijn deur met moeite Nederlands kunnen.

In wezen maakt het voor mij ook niet uit wat ze daar praten onderling. Zolang ik hen versta en zij mij (in het Nederlands) en ze niet met verkeerde gerechten komen opdraven...

Laatst gewijzigd door Mr. Orange : 14 augustus 2008 om 10:43.
Mr. Orange is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2008, 10:42   #138
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Twas ironisch bedoeld he kerel. Italiaanse restaurants zijn over het algemeen niet rijk aan Nederlandstaligen, dat kom ik in Gent ook vaak tegen hoor.
Mr. Orange, waarvoor staat die KAK?
Oud 14 augustus 2008, 10:43   #139
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Lennik ineens beroemd... En zeggen dat ze daar op 20m van het gemeentehuis lustig in het Frans brabbelen als ge uwe pizza gaat bestellen. Schoon serveuske wel
Waar zit de ironie?
Oud 14 augustus 2008, 10:44   #140
HAMC

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Het 'British Empire' vergeten?

Het is tot nu toe nog steeds het grootste imperium dat de mensheid ooit heeft mogen aanschouwen, en de manier waarop het tot stand kwam verschilt nauwelijks van de manier waarop het Arabische, Romeinse, Mongoolse, ... imperium tot stand kwam.

Hoe denk je dat Engels de wereldtaal is kunnen worden?

Ja, dat kan allemaal zijn djimi, wijs me gewoon maar op mijn fouten in mijn post.

Verschaeve
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be