![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Om aan ouderlijk geza(a)g te ontsnappen? Aangezien die oude mentaliteit daar wss verdwenen is...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zou het ook niet kunnen dat er op dat vlak een verschil was tussen het platteland en de steden ? Zoals ik eerder heb gezegd, het viel mij op dat de kinderen van notabele figuren toch heel wat minder klappen kregen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nog een opmerkelijk verschil met vroeger. Alle kinderen krijgen in het gezin gelijke kansen. De tijd dat de eerste twee mochten studeren en de jongste maar zo vroeg mogelijk moet gaan werken is toch wel voorbij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, crapulestreken en vechten werd meer getolereerd. En wie er het slachtoffer van was had het zelf gezocht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik de verhalen hoor van mijn ma, haar vrienden, ja zelfs van mijn grootmoeder (87) dan denk ik dat er altijd wel rebellen zijn geweest, dat er altijd deugnieten zijn geweest. Alleen is door de veranderingen in onze maatschappij, nu alles veel strenger afgestraft (direct politie en inrichtingen). Onze jongeren zijn mondiger in het algemeen, maar ze hebben het er zeker niet makkelijker op gekregen. De druk op hun schouders is volgens mij nog veel groter dan in de vorige generaties. (als ik nog maar de vergelijking trek naar mijn jeugd en die van mijn zoon is er al een hemelsbreed verschil in de manieren waarop alles tegenwoordig aangepakt wordt) Vroeger kreeg je rel in een café of op school e.d., gaf je daar een pak rammel of kreeg je het, en het was opgelost. Nu mag je direct bij de politie het gaan uitleggen, je ouders worden opgetrommeld, het CLB op je kap, en een hele hoop gezeik op je nek omdat je 'agressief' bent. En met wat tegenslag mag je nog een periode in een instelling gaan zitten. Laatst gewijzigd door Duupje : 7 september 2008 om 08:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wij liepen school in een relatief kleine gemeente. De mensen die ik ken van mijn leeftijd, die op het echte platteland naar school gingen, maakten ook geen lijfstraffen mee. De enige verhalen over lijfstraffen, hoorde ik van mijn moeder en haar broers en zussen. Geboren tussen 1925 en 1936 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
en sommigen jongeren kiezen blijkbaar voor het internaat omdat er daar meer gezag is.......
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Voor de pil, was er nogal weinig keuze. Ik denk niet dat er binnen het gezin zo'n verschillen waren. Meestal moesten kinderen van de sociaal lagere klassen zo vroeg mogelijk gaan werken, kinderen van sociaal hogere klassen mochten verder studeren. Maar dat was in mijne tijd al zeldzaam aan het worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik heb altijd al neergekeken op mensen die van zichzelf vinden dat ze discipline en gezag nodig hebben.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard heeft de democratisering een rol gespeeld. Overheidssteun, schooltoelagen, beurzen ed. Maar je moet toch maar eens proberen om als leefloner een drietal kinderen op kot te laten gaan. Voor wie het breed heeft is het nog steeds iets gemakkelijker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Staatssecretaris
|
![]() Tegenwoordig word inderdaad vrij snel de politie erbij gehaald en zomeer maar wat volgens mij een groter probleem is, is het werken met 2 maten en 2 gewichten bij justitie inzake criminaliteit bij jongeren al dan niet autochtoon of allochtoon.
Neem nu het ongeluk van de voorbije weken met die 2 jongens die met verf spuitbussen gingen spelen in dat pand! Wie van ons heeft nog nooit zoiets geprobeerd. Per ongeluk vliegt dan een gordijn in de fik en die 2 jongens lopen weg, iets wat we allemaal zouden doen. Nu komt de brandweer ter plekke en doorzoeken ze het gebouw en komen 2 brandweermannen om. wat gebeurt er die jongens vliegen in een instelling. Jongeren die verkrachten, stelen, vandalisme, zinloos geweld enz. (die meestal nota bene al meerdere keren zijn opgepakt voor hetzelfde feit en in bendes opereren) komen nog niet eens voor de jeugdrechter en zijn dezelfde dag nog vrij wegens zogezegd gebrek aan bewijs of overvolle instellingen en zo meer. Dan stel ik mij de vraag waar zit de logica dan nog in ons rechtssysteem. ok, die 2 jongens hadden niet met vuur mogen spelen maar het is en blijft een ongeluk met een dramatisch gevolg. En dan nog, de brandweer had waarschijnlijk sowieso het gebouw nog moeten doorzoeken want ik denk niet dat de brandweer enkel op het woord van die 2 jongens zouden vertrouwen. Ten 2de, als brandweer man weet je dat je bij elke brand een gevaar loopt en om dit de minimaliseren krijg je een uitgebreide training. Ik stel mij dan ook serieus de vraag of het optreden van de brandweer en de beslissing om het pand te penetreren wel de juiste beslissing was en dat de brandweer zelf een onnodig risico voor zichzelf nam?? maar ik wil maar zeggen dat bij jongeren met 2 maten en 2 gewichten word gewerkt inzake justitie |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
In de humaniora had ik een wiskunde leraar die je uit de klas gooide als je naar buiten keek omdat je zogezegd niet geinteresseerd was in zijn les. Voor de volledige duur van de les moest je dan rond de koer lopen. Hij had er kijk op en het kon gerust een halfuur lopen zijn (met gewone schoenen).... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Misschien waren West-Vlaanderen en Limburg (daar zijn de scholen waarvan ik weet dat het niet meer gebeurde) voor op hun tijd? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik herinner me ook nog die keren dat de pastoor op bezoek kwam, iedereen sprong recht en allemaal in koor:"Dag mijnheer pastoor." ![]() Ook leraars die al kettingrokend lesgaven, vind je nu niet meer... Laatst gewijzigd door longhorn : 7 september 2008 om 19:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ooit van de lijfstraf "Chinese trommel" gehoord ? Daarbij zit je met het hoofd tussen de benen van de leerkracht geklemd en werd je achterwerk bewerkt met twee regels (trommelstokken). Same place, same time. of Op de kneukels slaan met een houten regel. Gebeurde frequent, daar keek zelfs niemand van op. of Drie vingers bijeen, met een regel werd op de toppen van de drie vingers geklopt. of De leraar perste je hoofd tussen z'n handen en hief je zo van de grond. om nog niet te spreken over de oorvijgen . Laatst gewijzigd door Rudy : 7 september 2008 om 19:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De verhalen over slaan op de kneukels met lat of regel, ken ik alleen van de verhalen uit de tijd van mijn moeder. Morgen doe ik eens navraag bij collega's op het werk. Wie kende lijfstraffen en in welk jaar. Voor mij totaal ongekend in 1972, zelf in 1966. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |