Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 september 2008, 08:03   #121
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Over internaten gesproken. De glorietijd van de internaten is misschien wel voorbij, maar zo lees en hoor ik het toch, blijkt dat er momenteel steeds meer tieners vragende partij zijn om op internaat te gaan. Hoe zou dat komen ?
Om aan ouderlijk geza(a)g te ontsnappen? Aangezien die oude mentaliteit daar wss verdwenen is...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 08:15   #122
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Ik ben geboren in 1960 en heb nooit lijfstraffen meegemaakt.
Mijn zus (5 jaar ouder) heeft één maal een klets in haar gezicht gekregen, s'avonds was mijn moeder op school.

Natuurlijk moet niemand onvoorwaardelijk gehoorzaam zijn. Als iemand tegen mijn dochter zegt, kom eens mee meisje, hoop ik dat ze verstandig genoeg zal zijn om dit niet te doen.
Ik geloof je wel, en ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit van die straffe verhalen over lijfstraffen in meisjesscholen heb gehoord.
Zou het ook niet kunnen dat er op dat vlak een verschil was tussen het platteland en de steden ?

Zoals ik eerder heb gezegd, het viel mij op dat de kinderen van notabele figuren toch heel wat minder klappen kregen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 08:17   #123
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Om aan ouderlijk geza(a)g te ontsnappen? Aangezien die oude mentaliteit daar wss verdwenen is...
Ik denk niet dat het met gezag of gezaag te maken heeft. Eerder met een behoefte aan regelmaat en gezag.
Oud 7 september 2008, 08:25   #124
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien scheelt er iets aan ons systeem. De economie moet groeien, de bevolking moet aangroeien. Ten koste van wat? Dit is niet houdbaar, vroeg of laat gaat dit systeem kapot.
Geen mens die kinderen wil, voor het systeem.
Onze voortplantingsdrang is een primaire behoefte, van elk levend wezen.
Verder worden we van kleins af geïndoctrineerd dat trouwen en kinderen hebben normaal is. Een must.
Men stelt zich tegenwoordig de vraag wanneer en hoeveel kinderen, maar zelden wel of geen kinderen.
Als je de mensen vraagt, waarom heb je kinderen, zal je nogal veel redenen krijgen die eerder onder "egoïstisch" te klasseren zijn.
Ik hoor toch jonge vrouwen al eens zeggen dat ze nooit kinderen zouden willen. Iets wat 'k een kleine dertig jaar geleden moeilijk kon voorstellen.

Nog een opmerkelijk verschil met vroeger. Alle kinderen krijgen in het gezin gelijke kansen. De tijd dat de eerste twee mochten studeren en de jongste maar zo vroeg mogelijk moet gaan werken is toch wel voorbij.
Oud 7 september 2008, 08:33   #125
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaptenkirk Bekijk bericht
Daarom ben ik ook deze draad begonnen. Ik kan niet stellen dat de huidige jeugd even gelukkig is als wij in de jaren 70-80. Ik kan me niet herinneren dat er zoveel zelfmoorden waren onder de jongeren. Ik kan me niet herinneren dat je lastig gevallen werd door doorsnee jongeren. Krapuul heeft altijd bestaan en bestaat nog, maar vroeger waren dat enkelingen, tegenwoordig is het bijna allemaal. Zeker in de leeftijd 14-18j
De jeugd was vroeger niet braver dan nu. Er waren ook bendes met hun cafés. In Oostende in de Langestraat hing er elke zaterdag bloed aan de kasseien. Vooral op de stoep van café Versailles. Als je er binnenstapte zonder dat je er iemand kende had je sowieso prijs. In de punkercafés moest je niet met lang haar en een kamelenvest binnenstappen. Je werd steevast onder handen genomen, met of zonder fietsketting, door iemand met een Hitler-pin op de revers.
Neen, crapulestreken en vechten werd meer getolereerd. En wie er het slachtoffer van was had het zelf gezocht.
Oud 7 september 2008, 08:41   #126
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Kapten,

Geloof me vrij: u wordt oud.
Als ik welke levensstijl vele OUDERS er op na houden, kan ik niet anders dan constateren dat onze jeugd het niet slecht doet.
Als dertiger durf ik zelfs stellen dat wij vroeger veel meer crapulestreken uithaalden dan tegenwoordig. Nu mogen 12-jarigen niet meer verder weg dan de tuin, door al die indianenverhalen waar u mee verantwoordelijk bent.
Kattekwaad hoorde erbij vroeger, nu: onmiddelijk de politie eropaf ('ze zitten daar samen op een bank lawaai te maken!')

Velen zijn hier hun eigen jeugd vergeten.
Dat denk ik ook, en bij het doorlezen van heel deze draad stel ik mezelf maar één echte vraag : is het zoveel anders gesteld met de jeugd van tegenwoordig ? Met die jeugd op zich niet, maar wel met de opvolging ervan.

Als ik de verhalen hoor van mijn ma, haar vrienden, ja zelfs van mijn grootmoeder (87) dan denk ik dat er altijd wel rebellen zijn geweest, dat er altijd deugnieten zijn geweest. Alleen is door de veranderingen in onze maatschappij, nu alles veel strenger afgestraft (direct politie en inrichtingen).

Onze jongeren zijn mondiger in het algemeen, maar ze hebben het er zeker niet makkelijker op gekregen. De druk op hun schouders is volgens mij nog veel groter dan in de vorige generaties. (als ik nog maar de vergelijking trek naar mijn jeugd en die van mijn zoon is er al een hemelsbreed verschil in de manieren waarop alles tegenwoordig aangepakt wordt)

Vroeger kreeg je rel in een café of op school e.d., gaf je daar een pak rammel of kreeg je het, en het was opgelost. Nu mag je direct bij de politie het gaan uitleggen, je ouders worden opgetrommeld, het CLB op je kap, en een hele hoop gezeik op je nek omdat je 'agressief' bent. En met wat tegenslag mag je nog een periode in een instelling gaan zitten.
I'll just kill myself now.

Laatst gewijzigd door Duupje : 7 september 2008 om 08:43.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 08:52   #127
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geloof je wel, en ik moet eerlijk toegeven dat ik nooit van die straffe verhalen over lijfstraffen in meisjesscholen heb gehoord.
Zou het ook niet kunnen dat er op dat vlak een verschil was tussen het platteland en de steden ?

Zoals ik eerder heb gezegd, het viel mij op dat de kinderen van notabele figuren toch heel wat minder klappen kregen.
Mijn broers ,3 en 8 jaar ouder, hebben ook nooit lijfstraffen meegemaakt.
Wij liepen school in een relatief kleine gemeente.
De mensen die ik ken van mijn leeftijd, die op het echte platteland naar school gingen, maakten ook geen lijfstraffen mee.

De enige verhalen over lijfstraffen, hoorde ik van mijn moeder en haar broers en zussen. Geboren tussen 1925 en 1936
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 08:57   #128
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
het zijn meestal de ouders die kiezen voor hun kinderen hoor. zeker als ze jonger zijn.

en sommigen jongeren kiezen blijkbaar voor het internaat omdat er daar meer gezag is.......
Oud 7 september 2008, 09:03   #129
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De mensen die ik ken van mijn leeftijd, die op het echte platteland naar school gingen, maakten ook geen lijfstraffen mee.

De enige verhalen over lijfstraffen, hoorde ik van mijn moeder en haar broers en zussen. Geboren tussen 1925 en 1936
Goed ja. Wie ben ik om te beweren dat de situatie overal dezelfde was ? Feit is dat er toestanden waren die acceptabel werden bevonden terwijl ze nu zouden worden afgestraft en de pers zouden halen. Of ze representatief waren voor een tijdvak is een andere vraag. Maar het heeft ook geen zin om ze te ontkennen, want dan beweer je eigenlijk dat ik leugens vertel.
Oud 7 september 2008, 09:05   #130
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik hoor toch jonge vrouwen al eens zeggen dat ze nooit kinderen zouden willen. Iets wat 'k een kleine dertig jaar geleden moeilijk kon voorstellen.

Nog een opmerkelijk verschil met vroeger. Alle kinderen krijgen in het gezin gelijke kansen. De tijd dat de eerste twee mochten studeren en de jongste maar zo vroeg mogelijk moet gaan werken is toch wel voorbij.
Ik heb dat ook gezegd tot mijn dertigste.
Voor de pil, was er nogal weinig keuze.

Ik denk niet dat er binnen het gezin zo'n verschillen waren. Meestal moesten kinderen van de sociaal lagere klassen zo vroeg mogelijk gaan werken, kinderen van sociaal hogere klassen mochten verder studeren.
Maar dat was in mijne tijd al zeldzaam aan het worden.
Oud 7 september 2008, 09:09   #131
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het zijn meestal de ouders die kiezen voor hun kinderen hoor. zeker als ze jonger zijn.

en sommigen jongeren kiezen blijkbaar voor het internaat omdat er daar meer gezag is.......
Ik heb altijd al neergekeken op mensen die van zichzelf vinden dat ze discipline en gezag nodig hebben.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 09:10   #132
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

maar heeft dat te maken met een generatieclash of gewoon omdat de democratisering zich doorzet en omdat we het economisch beter hebben?
Oud 7 september 2008, 09:30   #133
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar heeft dat te maken met een generatieclash of gewoon omdat de democratisering zich doorzet en omdat we het economisch beter hebben?
Vooral omdat ouders vergeleken met vroeger meer rekening houden met hun financiële draagkracht. Een bewustwording van gelijke kansen voor alle kinderen binnen het gezin bij de ouders.

Uiteraard heeft de democratisering een rol gespeeld. Overheidssteun, schooltoelagen, beurzen ed. Maar je moet toch maar eens proberen om als leefloner een drietal kinderen op kot te laten gaan. Voor wie het breed heeft is het nog steeds iets gemakkelijker.
Oud 7 september 2008, 17:12   #134
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Tegenwoordig word inderdaad vrij snel de politie erbij gehaald en zomeer maar wat volgens mij een groter probleem is, is het werken met 2 maten en 2 gewichten bij justitie inzake criminaliteit bij jongeren al dan niet autochtoon of allochtoon.

Neem nu het ongeluk van de voorbije weken met die 2 jongens die met verf spuitbussen gingen spelen in dat pand!
Wie van ons heeft nog nooit zoiets geprobeerd.
Per ongeluk vliegt dan een gordijn in de fik en die 2 jongens lopen weg, iets wat we allemaal zouden doen.
Nu komt de brandweer ter plekke en doorzoeken ze het gebouw en komen 2 brandweermannen om. wat gebeurt er die jongens vliegen in een instelling.

Jongeren die verkrachten, stelen, vandalisme, zinloos geweld enz. (die meestal nota bene al meerdere keren zijn opgepakt voor hetzelfde feit en in bendes opereren) komen nog niet eens voor de jeugdrechter en zijn dezelfde dag nog vrij wegens zogezegd gebrek aan bewijs of overvolle instellingen en zo meer.

Dan stel ik mij de vraag waar zit de logica dan nog in ons rechtssysteem.
ok, die 2 jongens hadden niet met vuur mogen spelen maar het is en blijft een ongeluk met een dramatisch gevolg.

En dan nog, de brandweer had waarschijnlijk sowieso het gebouw nog moeten doorzoeken want ik denk niet dat de brandweer enkel op het woord van die 2 jongens zouden vertrouwen.
Ten 2de, als brandweer man weet je dat je bij elke brand een gevaar loopt en om dit de minimaliseren krijg je een uitgebreide training.
Ik stel mij dan ook serieus de vraag of het optreden van de brandweer en de beslissing om het pand te penetreren wel de juiste beslissing was en dat de brandweer zelf een onnodig risico voor zichzelf nam??

maar ik wil maar zeggen dat bij jongeren met 2 maten en 2 gewichten word gewerkt inzake justitie
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 18:55   #135
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In het eerste leerjaar('72) was onze meester tevens directeur van de school. Deugnieten van de hogere klassen werden dus naar onze klas gestuurd voor een onderhoud. Wel, ik heb onze directeur dikwijls zijn handen zien gebruiken.
In de humaniora had ik een wiskunde leraar die je uit de klas gooide als je naar buiten keek omdat je zogezegd niet geinteresseerd was in zijn les. Voor de volledige duur van de les moest je dan rond de koer lopen. Hij had er kijk op en het kon gerust een halfuur lopen zijn (met gewone schoenen)....
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 19:11   #136
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
In het eerste leerjaar('72) was onze meester tevens directeur van de school. Deugnieten van de hogere klassen werden dus naar onze klas gestuurd voor een onderhoud. Wel, ik heb onze directeur dikwijls zijn handen zien gebruiken.
In de humaniora had ik een wiskunde leraar die je uit de klas gooide als je naar buiten keek omdat je zogezegd niet geinteresseerd was in zijn les. Voor de volledige duur van de les moest je dan rond de koer lopen. Hij had er kijk op en het kon gerust een halfuur lopen zijn (met gewone schoenen)....
Meen je dat? In 1972? Ik dacht dat toen de lijfstraffen op school al lang verleden tijd waren.
Misschien waren West-Vlaanderen en Limburg (daar zijn de scholen waarvan ik weet dat het niet meer gebeurde) voor op hun tijd?
Oud 7 september 2008, 19:31   #137
longhorn
Minister-President

longhorn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Meen je dat? In 1972? Ik dacht dat toen de lijfstraffen op school al lang verleden tijd waren.
Misschien waren West-Vlaanderen en Limburg (daar zijn de scholen waarvan ik weet dat het niet meer gebeurde) voor op hun tijd?
Nochtans was het een jongensschool in een klein Westvlaams dorp. Maar een paar jaar later waren er wel geen lijfstaffen meer.
Ik herinner me ook nog die keren dat de pastoor op bezoek kwam, iedereen sprong recht en allemaal in koor:"Dag mijnheer pastoor."
Ook leraars die al kettingrokend lesgaven, vind je nu niet meer...

Laatst gewijzigd door longhorn : 7 september 2008 om 19:41.
longhorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 september 2008, 19:31   #138
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik was 12 jaar oud in 73', 6de leerjaar, in een dorp niet zo ver van Oostende. Het verhaaltje over de kapotgesklagen meetlat dat ik hierboven citeerde dateert van toen.
Ooit van de lijfstraf "Chinese trommel" gehoord ? Daarbij zit je met het hoofd tussen de benen van de leerkracht geklemd en werd je achterwerk bewerkt met twee regels (trommelstokken). Same place, same time.

of

Op de kneukels slaan met een houten regel. Gebeurde frequent, daar keek zelfs niemand van op.

of

Drie vingers bijeen, met een regel werd op de toppen van de drie vingers geklopt.

of

De leraar perste je hoofd tussen z'n handen en hief je zo van de grond.

om nog niet te spreken over de oorvijgen .

Laatst gewijzigd door Rudy : 7 september 2008 om 19:32.
Oud 7 september 2008, 19:39   #139
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik was 12 jaar oud in 73', 6de leerjaar, in een dorp niet zo ver van Oostende. Het verhaaltje over de kapotgesklagen meetlat dat ik hierboven citeerde dateert van toen.
Ooit van de lijfstraf "Chinese trommel" gehoord ? Daarbij zit je met het hoofd tussen de benen van de leerkracht geklemd en werd je achterwerk bewerkt met twee regels (trommelstokken). Same place, same time.

of

Op de kneukels slaan met een houten regel. Gebeurde frequent, daar keek zelfs niemand van op.

of

Drie vingers bijeen, met een regel werd op de toppen van de drie vingers geklopt.

of

De leraar perste je hoofd tussen z'n handen en hief je zo van de grond.

om nog niet te spreken over de oorvijgen .
Nee, nog nooit gehoord van de chinese trommel.
De verhalen over slaan op de kneukels met lat of regel, ken ik alleen van de verhalen uit de tijd van mijn moeder.
Morgen doe ik eens navraag bij collega's op het werk. Wie kende lijfstraffen en in welk jaar.
Voor mij totaal ongekend in 1972, zelf in 1966.
Oud 7 september 2008, 19:40   #140
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door longhorn Bekijk bericht
Nochtans was het een jongensschool in een klein Westvlaams dorp. Maar een paar jaar later waren er wel geen lijfstaffen meer.
Ik herinner me ook nog die keren dat de pastoor op bezoek kwam, iedereen sprong recht en allemaal in koor:"Dag mijnheer pastoor."
Die pastoor die wekelijks z'n leske godsdienst kwam geven moedigde ons aan ook in de week 's morgens naar de mis te gaan, als voorbereiding op de plechtige communie. Wat mij betreft, op woensdag en vrijdag voor de school begon, en dit gedurende een gans schooljaar. Leuk was anders.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be