Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2008, 22:36   #121
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Qua persoonlijke interesse op geldgebied interesseert die bank me niet, maar ik heb een euh, apart gevoel bij Remi Vermeiren.
Remi Vermeiren is Remi Vermeiren.

Maar volgens jouw logica:
KBC = Jan Vanhevel = Belgische Federatie van de Financiële Sector = VBO = Belgisch establishment

Met dat verschil dat Jan Vanhevel nog steeds naast voorzitter van Febelfin ook vandaag nog steeds topman binnen KBC is, en dat Remi Vermeiren al 5 jaar weg is bij KBC.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2008, 22:37   #122
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Remi Vermeiren is Remi Vermeiren.

Maar volgens jouw logica:
KBC = Jan Vanhevel = Belgische Federatie van de Financiële Sector = VBO = Belgisch establishment

Met dat verschil dat Jan Vanhevel nog steeds naast voorzitter van Febelfin ook vandaag nog steeds topman binnen KBC is, en dat Remi Vermeiren al 5 jaar weg is bij KBC.
Bon, mijn vergelijking van deze ochtend was inderdaad wat kort door de bocht... Blijft echter de historie van KBC.

De bank in kwestie moet zich uiteraard aanpassen en kan dergelijke politieke stelling niet openbaar maken (daar jaag je klanten mee weg) maar het valt me toch echt wel op dat daar altijd een zwartgeklauwde leeuw hangt terwijl er bij de andere banken een roodgeklauwde leeuw hangt (en zeg nu niet dat er geen verschil qua betekenis in zit).

Remi Vermeiren heeft het ook vaak benadrukt in zijn debatten over het Warandemanifest (heb jij dat debat met ons toen niet bijgewoond? Ik weet het niet meer... )

Laatst gewijzigd door Kim : 30 september 2008 om 22:38.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 06:48   #123
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De KB(C) is van oorsprong een Vlaamse en dito gezinde bank. In de zin van 'alles voor Vlaanderen en Vlaanderen voor Christus'. Zoals het in die tijd wel meer gold in Vlaanderen. Dit etiket veranderde stilletjes na WO II.

De geschiedenis tot WO II.

History
In 1889, the Catholic Volksbank van Leuven was founded, the earliest predecessor of the KBC Bank. In 1935, the banks Algemeene Bankvereeniging and Volksbank van Leuven merged with the Bank voor Handel en Nijverheid to create the Kredietbank. The Kredietbank would be the only Belgian financial institution under Flemish control which would survive the financial crisis of the great depression of the 1930s. Fernand Collin, who became president in 1938, conceived the business strategy which would lead to the growth of the bank. He defined the Kredietbank as an independent bank with a decidedly Flemish character which would be an instrument to further Flemish economic growth.

Na de oorlog veranderde het enigzins. De KB investeerde ook in Congo, opende filialen in Wallonië en in Luxemburg. En nu opereert ze wat overal in Europa, ja overal in de wereld.
Zowel KB, CERA als ABB, de drie gangmakers van KBC zijn van oorsprong Vlaams. Dat hoeft zelfs niet ontkend te worden. Integendeel, daar kan je best trots op zijn, dat in anti-Vlaamse tijden een Belgische bank met Vlaamse roots toch op haar eentje kon uitgroeien tot de grootste bank van België...

Wat ik slechts in mijn kaderstukje in de verf wilde zetten is de misplaatste hersenkronkelredenering van Kim, de Belgiciste.

Laatst gewijzigd door job : 1 oktober 2008 om 06:50.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 06:49   #124
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Beste job,

Die leeuw is slechts een illustratie... Meerdere mensen hebben ook al bevestigd dat KBC van oorsprong Vlaamsgezind is.

Is dat nu zo moeilijk of ambetant om dat te aanvaarden? Het is geen blaam of smet, het is gewoon zo.

Mij zal het worst wezen, ik heb er geen geld staan. Dat ze zoveel vlaggen hangen als ze willen (al was het de Belgische) .
Ik zal het nog maar 's herhalen :

Zowel KB, CERA als ABB, de drie gangmakers van KBC zijn van oorsprong Vlaams. Dat hoeft zelfs niet ontkend te worden. Integendeel, daar kan je best trots op zijn, dat in anti-Vlaamse tijden een Belgische bank met Vlaamse roots toch op haar eentje kon uitgroeien tot de grootste bank van België...

Wat ik slechts in mijn kaderstukje in de verf wilde zetten is de misplaatste hersenkronkelredenering van Kim, de Belgiciste.
Oud 1 oktober 2008, 06:51   #125
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ik benieuwd was wat ik hier ging lezen, mag dat misschien niet?
Lees, denk en schrijf.
Niet omgekeerd.
Oud 1 oktober 2008, 06:52   #126
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af waarom de Vlaamsgezinden daar trouwens zo over steigeren, het zijn toch geen leugens o.i.d?

Jullie zouden begot content moeten zijn!
Wie steigert er hier ?
Ik heb alleen jou nog maar zien steigeren.
Zoals ik al zei :
(KBC, de grote Vlaamse bank)...daar kan je best trots op zijn....
Oud 1 oktober 2008, 06:56   #127
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doedelzak Bekijk bericht
Vorige week stond in de krant dat KBC valse geruchten over Fortis had verspreid. Ik vind dat een belangrijk feit want de geruchtenmolen speelt een belangrijke rol in de beurswereld. Of ga je dat ook ontkennen?
U vindt het een belangrijk feit dat u liegt? Nu ja, wie ben ik om dat tegen te spreken.
Oud 1 oktober 2008, 07:00   #128
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me af waarom de Vlaamsgezinden daar trouwens zo over steigeren, het zijn toch geen leugens o.i.d?

mss omdat Vlaamsgezindheid nog maar eens door het slijkt wordt gehaald hierdoor? allé, dat wordt geprobeerd natuurlijk, maar toch.
Oud 1 oktober 2008, 07:01   #129
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Die leeuw is slechts een illustratie...
Eigenlijk is het erg triest dat er mensen bestaan die daar op letten.
Het zegt meer over jou, dan over de KBC.
Oud 1 oktober 2008, 07:07   #130
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik zeg enkel maar dat KBC van oorsprong een Vlaamsgezinde bank is,
(...)
Waarom vinden jullie dat zo erg?
Dit is je openingpost in deze topic:

Citaat:
KBC = Remi Vermeiren = Warandemanifest.

Het is geen geheim dat KBC Vlaamsgezind is, getuige de zwartgeklauwde leeuw die buitenhangt met 11 juli.
"Bakzeil halen", noemen ze dat.
Oud 1 oktober 2008, 07:29   #131
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Dit is je openingpost in deze topic:

"Bakzeil halen", noemen ze dat.

Neen, Kim heeft gelijk. De Kredietbank was inderdaad in oosprong een Vlaams (e)(gezinde) bank. En dat is de KB(C) ook lang gebleven. Nu nog, maar gezien de inpakt van de wereldhandel, is dit aan het vervagen. Bankiers van tegenwoordig denken niet meer zozeer in termen van Belgisch- of Vlaamsgezindheid. Soms flakkert dit nog wel op, maar de wereldhandel tempert dit allemaal.

Ook Waalse of Brusselse familiegroepen hebben belangstelling om actief te worden bij de vaste aandeelhouders van KBC Groep. "De aanwezigheid van Gui de Vaucleroy van Delhaize als onafhankelijk bestuurder bij het vroegere Almanij heeft psychologisch deuren geopend in Franstalige kringen," weet Paul Borghgraef. Hij is bestuurder van KBC Groep en de zoon van Suzanne Collin, een zus van Fernand Collin jr. "Wij zijn geen separatisten en dus zijn Franstalige familiegroepen welkom. Traditioneel is het engagement voor de verankering van KBC Groep een eis voor de familiale aandeelhouders en met de Franstalige familiegroepen die wij op het oog hebben, is dat geen probleem. Zij stammen uit een industriële traditie en willen ondernemingen Belgisch houden..../... Een Europese groep - en dat is KBC Groep vandaag - heeft veel belang bij een Europese familiale verankering, hoewel ons zwaartepunt steeds Vlaams en Belgisch zal blijven."

Ook Philippe Vlerick kan zich terugvinden in - wat hij noemt - een verrijking van het aandeelhouderschap. Hij kijkt eerder over de grenzen: "Dit is geen louter Belgisch verhaal, maar een Europees project. Indien wij gelijkgezinden vinden, zijn we bereid te delen en staan we open voor dergelijk types van investeerders."

Laatst gewijzigd door system : 1 oktober 2008 om 07:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 07:35   #132
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, Kim heeft gelijk. De Kredietbank was inderdaad in oosprong een Vlaams (e)(gezinde) bank. En dat is de KB(C) ook lang gebleven. Nu nog, maar gezien de inpakt van de wereldhandel, is dit aan het vervagen. Bankiers van tegenwoordig denken niet meer zozeer in termen van Belgisch- of Vlaamsgezindheid. Soms flakkert dit nog wel op, maar de wereldhandel tempert dit allemaal.

Ook Waalse of Brusselse familiegroepen hebben belangstelling om actief te worden bij de vaste aandeelhouders van KBC Groep. "De aanwezigheid van Gui de Vaucleroy van Delhaize als onafhankelijk bestuurder bij het vroegere Almanij heeft psychologisch deuren geopend in Franstalige kringen," weet Paul Borghgraef. Hij is bestuurder van KBC Groep en de zoon van Suzanne Collin, een zus van Fernand Collin jr. "Wij zijn geen separatisten en dus zijn Franstalige familiegroepen welkom. Traditioneel is het engagement voor de verankering van KBC Groep een eis voor de familiale aandeelhouders en met de Franstalige familiegroepen die wij op het oog hebben, is dat geen probleem. Zij stammen uit een industriële traditie en willen ondernemingen Belgisch houden."
de vragen zijn:
1) heeft KBC iets te maken met de neergang van Fortis?
2) zoja, heeft dit te maken met de Vlaamsgezindheid van de top van KBC?
3) zoja, waarom steunt een Franstalig lid van de rvb dit??
Oud 1 oktober 2008, 07:39   #133
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de vragen zijn:
1) heeft KBC iets te maken met de neergang van Fortis?
2) zoja, heeft dit te maken met de Vlaamsgezindheid van de top van KBC?
3) zoja, waarom steunt een Franstalig lid van de rvb dit??
Dat weten we niet. Vermoedelijk niet, maar men mag niets uitsluiten. Geruchten worden in deze middens vaak de wereld ingestuurd door speculanten die op korte termijn snel winst willen maken. Zij kopen dan de goedkope (goedkoop geworden door valse geruchten) aandelen snel op en wanneer dan blijkt dat het gerucht ongegrond is en de koers weer stijgt, verkopen ze die aandelen weer aan winst terug. En vermits het gaat om pakken aandelen, maken deze speculanten op zeer korte tijd zeer goede winsten.

Dus voor de mensen die geïnteresseerd zijn: nu Fortis-aandelen kopen. Zeker weten. Heb ik ook gedaan. Een goede winst op midden-lange termijn ( 2 �* 4 jaar) meer dan waarschijnlijk verzekerd. Blijft risicovolle belegging natuurlijk. Het blijft 'speculatie'.

Laatst gewijzigd door system : 1 oktober 2008 om 07:50.
Oud 1 oktober 2008, 07:40   #134
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Kim, als vandaag of morgen het aandeel van KBC of Almanij 30% keldert , denk je dan dat de Belgische regering zal klaarstaan om zoals bij Dexia en Fortis de verliezen van de aandeelhouders te vergoeden met belastinggeld ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 07:41   #135
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weten we niet. Vermoedelijk niet, maar men mag niets uitsluiten. Geruchten worden in deze middens vaak de wereld ingestuurd door speculanten die op korte termijn snel winst willen maken. Zij kopen dan de goedkope (goedkoop geworden door valse geruchten) aandelen snel op en wanneer dan blijkt dat het gerucht ongegrond is en de koers weer stijgt, verkopen ze die aandelen weer aan winst terug. En vermits het gaat om pakken aandelen, maken deze speculanten op zeer korte tijd zeer goede winsten.
goed, we weten het niet, het zou zelf kunnen zijn van wel. maar kan je op vraag 2 en 3 dan ook antwoorden, uitgaande van een ja op 1)?
Oud 1 oktober 2008, 07:43   #136
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Bon, mijn vergelijking van deze ochtend was inderdaad wat kort door de bocht... Blijft echter de historie van KBC.

De bank in kwestie moet zich uiteraard aanpassen en kan dergelijke politieke stelling niet openbaar maken (daar jaag je klanten mee weg) maar het valt me toch echt wel op dat daar altijd een zwartgeklauwde leeuw hangt terwijl er bij de andere banken een roodgeklauwde leeuw hangt (en zeg nu niet dat er geen verschil qua betekenis in zit).

Remi Vermeiren heeft het ook vaak benadrukt in zijn debatten over het Warandemanifest (heb jij dat debat met ons toen niet bijgewoond? Ik weet het niet meer... )

ik heb nog nooit een leeuw zonder nagellak zien hangen bij de KBC Kim, denk dat het in t beste geval iets persoonlijk van je bankdirecteur is.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 07:45   #137
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
goed, we weten het niet, het zou zelf kunnen zijn van wel. maar kan je op vraag 2 en 3 dan ook antwoorden, uitgaande van een ja op 1)?
Ik ga er vooralsnog van uit dat dit niet is gebeurd. Dus kan ik niet op vraag 2 of 3 antwoorden.
Oud 1 oktober 2008, 09:09   #138
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN

HAMC's schermafbeelding

Standaard

Jongens, laat Kimmeke eens gerust zeg.

Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2008, 09:33   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Kim, als vandaag of morgen het aandeel van KBC of Almanij 30% keldert , denk je dan dat de Belgische regering zal klaarstaan om zoals bij Dexia en Fortis de verliezen van de aandeelhouders te vergoeden met belastinggeld ?
Natuurlijk.
Oud 1 oktober 2008, 09:46   #140
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weten we niet. Vermoedelijk niet, maar men mag niets uitsluiten. Geruchten worden in deze middens vaak de wereld ingestuurd door speculanten die op korte termijn snel winst willen maken. Zij kopen dan de goedkope (goedkoop geworden door valse geruchten) aandelen snel op en wanneer dan blijkt dat het gerucht ongegrond is en de koers weer stijgt, verkopen ze die aandelen weer aan winst terug. En vermits het gaat om pakken aandelen, maken deze speculanten op zeer korte tijd zeer goede winsten
Wat jij hier nu schrijft, staat wel mijlenver van wat de BUB schrijft: zij verkondigen dat de KBC doelbewust Fortis heeft gesaboteerd uit politieke -lees: anti-Belgische overwegingen. Ik kan me best voorstellen dat dergelijke strategische spelletjes worden gespeeld, maar om daar dan meteen een politiek etiket op te kleven, is meteen een brug te ver. Dat was dan ook de motivatie van deze discussie: niet zozeer de economische spelletjes, maar de idee dat er een grote flamingante samenzwering zou zijn -die overigens de KBC overstijgt- tegen Belgische symbolen als Fortis.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be