Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 oktober 2008, 11:27   #121
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar U máákt er toch een karikatuur van, hoor. Brussel is voor u de norm, waar alles in België (en dus vlaanderen) moet voor vallen. Maar Brussel is lang niet meer de enige economische pool in België, en zeker niet in Vlaanderen. Brussel is niet de vlaamse economische ruit, het is er onderdeel van. Heel de Zaventem miserie legt bv. een duidelijke vinger op de wonde. En ook dáár zelfs liggen er weer verschillen tussen frans en nederlands. Indien het blijft duren, hebben we binnenkort een aantal sterke luchthavens in Vl. én Wal., waaronder Zaventem niet zal te vinden zijn en Brussel op zijn kin kan tikken.
Ik heb nergens gesteld dat alles moet wijken voor Brussel. Het gaat mij alleen om de rand als deel van het Brusselse woongebied.

Citaat:
Daar kan ik je voor en stuk volgen. Maar laat dat niet leiden tot de conclusie als ware je jaloers he? Er is genoeg jaloezie in de wereld om enkel in de Rand er aan toe te geven.
Brussel heeft gekozen om een eigen gewest te zijn. Vlaanderen heeft dat allerminst voorgesteld he vriend. Dat Brussel dan maar zelf met oplossing komt voor de eigen problemen. never bite the hand that feeds you is een gezegde die in franstalige dovemansoren is gevallen.
Ik sta hier ook niet als woordvoerder van Franstalige politici. Voorts:
1) taalgebieden moéten niet samenvallen met gewesten
2) de indeling in taalgebieden is een federale kwestie; de oplossing kan dus perfect uit die hoek komen
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 11:34   #122
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
2) de indeling in taalgebieden is een federale kwestie; de oplossing kan dus perfect uit die hoek komen
We wachten al lang hoor, duikboot.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 11:58   #123
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom een Brusselaar zich moet integreren in wat eigenlijk een Brusselse Rand is, is mij een raadsel.
Waarom een "Brusselaar" zich niet moet integreren in Vlaanderen en alle anderen wél is mij een groot raadsel.
Oud 14 oktober 2008, 21:54   #124
Boontjes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Waarom een "Brusselaar" zich niet moet integreren in Vlaanderen en alle anderen wél is mij een groot raadsel.
Een Brusselaar denkt dat hij een 'super'-Belg is...Brusselaar, Marokkaabn, fransman, wat dan ook, wie in de Vlaamse Rand gaat wonen past zich aan! Punt. Het is immers Vlaanderen - net zoals wij ons aanpassen als we in Wallonië gaan wonen
Boontjes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 22:34   #125
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je moet weten wat je wil. Ofwel ga je in discussie met iemand in de hoop die van je eigen gelijk te overtuigen (waar je in geslaagd bent in de discussie over de gewestgrens, maar dus niet in de discussie over de thans daarmee samenvallende taalgrens), ofwel praat je tegen jezelf en een handvol acolieten.
Die discussie zal ook nergens toe leiden, zolang ik geen consequente logica in je ideeën terugvind.
Als je me wil overtuigen van de uitbreiding van de tweetaligheid, zal je me moeten meesleuren in jouw logica.

Maar met de beste wil van de wereld, vind ik geen conseuquente logica in jouw pleidooi. Via gekronkel eindig je op het einde van je betoog met exact het omgekeerde, als waarmee je begonnen bent:
Citaat:
Je moet dringend eens leren buiten je eigen denkkaders te treden, want dit wordt echt vermoeiend. Jij denkt alleen in termen van vastgevroren grondgebieden, indelingen en (voor)rechten.
[...]
We hebben nergens in België een taalgebied waar andere talen erkend zijn dan de Belgische. Ik stel dat ook nergens ter discussie. Het gaat om interne grenzen binnen de Belgische staat en de ligging daarvan, niet om het uitvinden van nieuwe taalgebieden.
De enige constante in je betoog, is dat het er op het einde op neerkomt dat de Nederlandstalige Vlamingen toch maar stoute jongens zijn die de arme Franstalige Brusselaars pesten.
Met een absolute karikatuur, waarbij je probeert te stellen dat Franstalige Brusselaars gediscrimineerd worden tegenover Nederlandstalige Brusselaars, omwille van het al dan niet switchen van taal bij het oversteken van de gewestgrens.

Doorbreek van mijn part ieder taboe, stel alles ter discussie, maar wees aub consequent in je logica. Want bij jouw laatste bijdragen had je "argumentatie" louter tot doel het creëren van een mistgordijn, om nadien met veel bombarie een nieuwe klaagzang over het lot van de arme Franstaligen aan te heffen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 oktober 2008, 23:26   #126
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes Bekijk bericht
Een Brusselaar denkt dat hij een 'super'-Belg is...Brusselaar, Marokkaabn, fransman, wat dan ook, wie in de Vlaamse Rand gaat wonen past zich aan! Punt. Het is immers Vlaanderen - net zoals wij ons aanpassen als we in Wallonië gaan wonen
Een Vlaming hoeft zich helemaal niet aan te passen in Wallonië. Ik ken er trouwens een paar die dat helemaal niet doen. Ze hebben geld, veel geld, ze moeten zich niet aanpassen, en dat doen ze ook niet.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 07:30   #127
Leo
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Je moet dringend eens leren buiten je eigen denkkaders te treden, want dit wordt echt vermoeiend. Jij denkt alleen in termen van vastgevroren grondgebieden, indelingen en (voor)rechten. Uit wat "is" leid je de norm af. Dat is een in wezen conservatieve houding die elke reconsideratie op voorhand onmogelijk maakt. Dat Frans geen officiële taal is in Vlaanderen (dus inclusief de Vlaamse Rand), dat weet iedereen. De vraag is of dat houdbaar is, m.n. in de Vlaamse Rand. Ik heb het antwoord op die vraag voldoende uiteengezet. Neem eens de tijd om dat te laten bezinken i.p.v. iedere keer bliksemsnel en derhalve instinctief te reageren. En maak er geen karikatuur van door er alle EU-talen bij te halen. We hebben nergens in België een taalgebied waar andere talen erkend zijn dan de Belgische. Ik stel dat ook nergens ter discussie. Het gaat om interne grenzen binnen de Belgische staat en de ligging daarvan, niet om het uitvinden van nieuwe taalgebieden.
Als het om erkende talen gaat dan is het Frans in Vlaanderen evenmin erkend als het Engels, het Duits of gelijk welke andere taal die inwoners er spreken. Als het niet om erkende talen gaat maar om individuele rechten dan kunnen de Franstaligen geen aanspraken maken op meer rechten dan die Engels- Duits- of gelijk welke anderstaligen. Overigens is Duits ook een elders in België erkende taal en is Brussel langzaam maar zeker aan het verengelsen. Het is dan ook helemaal geen karikatuur er andere EU-talen bij te halen, zelfs niet er buiten-Europese talen zoals Turks of Hebreeuws of noem maar op waarvan er ook behoorlijke groepen sprekers zijn in bepaalde Vlaamse wijken. Op Brussel na hebben we in België geen enkel taalgebied waar meer dan één taal erkend is en dat hoeft ook niet want daar nijpt het schoentje niet. Het gaat doodgewoon om de weigering mee te draaien in de samenleving waar je je komt vestigen, een moderne vorm van kolonialisme dus, niet meer of niet minder. Nieuwe grenzen leggen of bestaande grenzen verleggen gaat dus helemaal niet om uitvinden van nieuwe taalgebieden maar om laag-bij-de-grondse gebiedsroof. Dat is wat er uit komt als je de tijd neemt om een en ander te laten bezinken, zónder de mantra dat Franstaligen in tegenstelling tot anderstaligen het recht zouden hebben hun gebied uit te breiden.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2008, 07:34   #128
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand Bekijk bericht
Een Vlaming hoeft zich helemaal niet aan te passen in Wallonië. Ik ken er trouwens een paar die dat helemaal niet doen. Ze hebben geld, veel geld, ze moeten zich niet aanpassen, en dat doen ze ook niet.
ik veronderstel toch dat ze hun papieren van de gemeente in het Frans krijgen?

nergens gaat de discussie over het dagelijks gebruik van taal hé. voor mijn part spreken ze heel hun leven geen woord Nederlands, maar in communicatie met de overheid telt echt wel maar 1 taal in Vlaanderen hoor: het Nederlands.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be