Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 oktober 2008, 11:16   #121
eno2
Banneling

Standaard

Wat gaan z in de toekomst doen met de pesterijen van managers om ongewenst personeel weg te pesten?

Gaan ze die ook en de bak steken?

En wie?

De managers of het personeel?
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 14:04   #122
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dat doet me denken aan een mooie post die Mitgard hier laatst plaatste, namelijk "een bloedend hert trekt wolven aan'.

Mensen die om de één of andere reden slecht in hun vel zitten, stralen dat ook uit aan hun houding en gedrag en zijn zo een makkelijke prooi voor pesters. Ze weten dat deze mensen zich niet of nauwelijks (tegoei) zullen verweren... Als je boven op het feit dat je je slecht voelt/depressief bent, nog eens gepest wordt begin je nog slecher te voelen, verlies je een mogelijke positieve vorm van sociaal contact (nl babbelen met collega's, ...) enzovoort, waardoor je in een vicieuze cirkel kan belanden. Die kan doorbroken worden mits je werkt aan de probleempunten, zijnde bv een depressie, te weinig zelfvertrouwen, sociale vaardigheden (waaronder assertiviteit), ...
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de gepeste de schuldige is.

Wat betreft de pester zijn er verschillende profielen en verschillende mogelijke oorzaken. Een vroeger gepest iemand kan later pester worden, hij/zij kan pesten uit vrees zelf gepest te worden en hij/zij kan ook pesten uit bv jaloezie jegens de gepeste. Het gaat meestal om iemand met een hoog zelfbeeld, maar een heel labiel... Een zelfbeeld dat dus continu gevoed moet worden (en dat kan bv door anderen in een negatiever daglicht te stellen') om hoog te blijven...

Het grote pijnpunt bij pesten wat noooit overschat kan worden is het grote passieve blok van toeschouwers. De menigte die het pesten ziet gebeuren maar die het om wat voor reden dan ook niet beoordeelt (bv uit angst om zelf mikpunt van spot te worden). Deze mensen zorgen er (vaak onbewust en onbedoeld) voor dat het pestgedrag instandgehouden wordt. Door niet te reageren of door geamuseerd te reageren bekrachtigen ze namelijk het gedrag van de pester, die zich zo gesterkt voelt en aangemoedigd wordt om nog een keer hetzelfde te laten zien, opdat hij weer positieve aandacht van de groep krijgt (bv gelach, smalende blikken, ...). Indien deze groep het gedrag van de pester openlijk afkeurt, heeft de pester weinig reden om nog te pesten en zal hij dra stoppen, om te voorkomen dat hij zelf het oogpunt wordt van pesterijen. Het probleem is dat hier samenwerking voor nodig is, van die groep.

Maar dit is maar wat gebral uit de losse pols. Ik kan iet garanderen dat alles wat hier staat 100% wetenschappelijk correct/aanvaard is. Als iemand wil zal ik mijn licht eens opsteken in de literatuur.
Ik kan je volgen maar wat je zegt over "de massa", de mensen die er op staan te kijken mja dat is een normale reactie denk ik. Mensen reageren niet graag of ze denken dat iemand anders zal reageren. Het is ook niet altijd gemakkelijk om te reageren aangezien je niet altijd weet hoe de vork aan de steel zit...
Oud 28 oktober 2008, 14:42   #123
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kan me ook moeilijk inbeelden dat een baas zijn personeel pest.

pssssst: hoeveel jobs heb je al gehad, Grooentje?

Er zijn genoeg bazen, of het nu familiebedrijven zijn of overheidsdiensten, die totaal de sociale vaardigheden ontbreken om behalve geld/middelen/macht ook nog MENSEN te leiden.
Pesterij, intimidatie, kleinering.. dat heeft echt niks te maken met "het profiel" van het slachtoffer hoor. Hoe je ermee omgaat wel natuurlijk. Maar de ware pester is een psychopaat. Het is me duidelijk dat je nog niet genoeg boekjes gelezen hebt, darling.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 14:48   #124
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht

pssssst: hoeveel jobs heb je al gehad, Grooentje?

Er zijn genoeg bazen, of het nu familiebedrijven zijn of overheidsdiensten, die totaal de sociale vaardigheden ontbreken om behalve geld/middelen/macht ook nog MENSEN te leiden.
Pesterij, intimidatie, kleinering.. dat heeft echt niks te maken met "het profiel" van het slachtoffer hoor. Hoe je ermee omgaat wel natuurlijk. Maar de ware pester is een psychopaat. Het is me duidelijk dat je nog niet genoeg boekjes gelezen hebt, darling.
Ik wou je helpen maar zoek het zelf maar uit nu.
Ik heb al spijt dat ik zo'n lange post aan je heb verspild. Ik had beter moeten weten want aan wat je hier al hebt gepost was het duidelijk dat je veel te betrokken bent om nog objectief over een post waarvan de inhoud je niet aanstaat te oordelen...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 oktober 2008 om 14:51.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 14:53   #125
PollyCorrect

Standaard

Groentje ik ben blij dat je gelooft dat bazen hun personeel niet kunnen pesten en dat mensen alleen gepest worden als ze dat zelf aantrekken.

Hopelijk blijf je dat lang geloven.
Oud 28 oktober 2008, 14:54   #126
Groentje-18

Standaard

Het enige wat ik kan doen is je vragen mijn betoog nog eens rustig opnieuw door te nemen. Zeggen dat ik het me moeilijk kan voorstellen is nog niet zeggen dat ik geloof dat het onmogelijk is en dat degenen die zeggen dat ze dit meemaken liegen ofzo hé. Daarnaast gebruikte ik het woord profielen toen ik het had over pesters... Maar je stak zelf ook niet onder stoelen of banken dat de reactie van de geviseerde (gepeste) ook bepalend kan zijn/is, en dat is dus ook een profiel...

En misschien heb je hier wat aan:
http://www2.vlaanderen.be/personeels...rubriek6_2.htm

Succes en sterkte!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 28 oktober 2008 om 15:10.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 15:09   #127
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Oké, dit is jammer...
Oud 28 oktober 2008, 15:45   #128
PollyCorrect

Standaard

Bedankt Groentje, maar die info van pesterij op Ministeries daar heb ik niet veel aan.

Kijk, ik werk zelf in een klein bedrijf waar de directie IEDEREEN pest. Het is hun vorm van 'management'; iedereen kleineren, vernederen, bespotten. Maar de hoge bazen blijven, omdat het geld erg goed is. De dingen zijn soms een ietsje complexer, you know.
En inderdaad: ALLE karakters zijn er slachtoffer van, maakt niet uit hoe assertief of nederig of arrogant of slaafs. Maar iedereen is ongelukkig, en zoekt manieren om weg te geraken zonder te veel kleerscheuren.

Maar één ding heb ik wel geleerd: de pesterijwet is inderdaad een lachtertje. Wanneer het 'aanspreekpunt' tevens personeelsdirecteur is, dan beschermt die ten eerste de directie. En het intimidatiegedrag wordt weggewuifd als "slecht humeurtje van de baas, want hij kan toch zo aardig zijn."

Onwijs frustrerend.

Ik had deze draad geopend, voor mensen die eventueel ervaring ermee hebben, of ook hun hart willen luchten over dit soort situaties. Maar daarvoor is politics.be niet de juiste plaats. Geen probleem, ik heb ook andere mogelijkheden. Maar toch.

Verder is er, voor echt goeie informatie hierover, in de angelsaksische landen véél meer te krijgen, ze staan daar stukken verder hierin. De psychopathologie van de pathologische pester bijvoorbeeld is daar veel minder 'taboe' dan hier, waar men toch maar gniffelt over de 'loser' van de bende.

Kortom, kantoren zijn vaak psychisch toxische mestbalen, vooral wanneer er mensen werken die eigenlijk niet de sociale vaardigheden hebben om behalve met geld en regeltjes en materiaal, ook met MENSEN om te gaan. D�*�*r komt de ellende.
Oud 28 oktober 2008, 15:50   #129
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Nu beginnen de forummers elkaar al te pesten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 16:08   #130
hommel
Vreemdeling

hommel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het enige wat ik kan doen is je vragen mijn betoog nog eens rustig opnieuw door te nemen. Zeggen dat ik het me moeilijk kan voorstellen is nog niet zeggen dat ik geloof dat het onmogelijk is en dat degenen die zeggen dat ze dit meemaken liegen ofzo hé. Daarnaast gebruikte ik het woord profielen toen ik het had over pesters... Maar je stak zelf ook niet onder stoelen of banken dat de reactie van de geviseerde (gepeste) ook bepalend kan zijn/is, en dat is dus ook een profiel...

En misschien heb je hier wat aan:
http://www2.vlaanderen.be/personeels...rubriek6_2.htm

Succes en sterkte!
Wat is een mens nu met "profielen"?
hommel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 16:13   #131
hommel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Maar één ding heb ik wel geleerd: de pesterijwet is inderdaad een lachtertje. Wanneer het 'aanspreekpunt' tevens personeelsdirecteur is, dan beschermt die ten eerste de directie. En het intimidatiegedrag wordt weggewuifd als "slecht humeurtje van de baas, want hij kan toch zo aardig zijn."
Ik zou niet eens weten waar ik heen moet.
Naar de baas, wellicht .
Oud 28 oktober 2008, 16:22   #132
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hommel Bekijk bericht
Ik zou niet eens weten waar ik heen moet.
Naar de baas, wellicht .
Er moet in je bedrijf ergens een affiche hangen met anti-pest info en wie het aanspreekpunt is. Normaal moet dat iemand buitenshuis zijn. Vaak is het echter de personeelsdienst

PS: In mijn bedrijf zijn DRIE lopende klachten (waarmee nix gebeurt, de mensen staan gewoon op ziekteverlof, maandenlang). En er zijn twee of drie ontslagbrieven verstuurd vanmorgen. Ben benieuwd wie het zijn. ZE HEBBEN DE MENSEN NIET EENS GESPROKEN, DIE KRIJGEN GEWOON THUIS HUN AANGETEKENDE BRIEF!!

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 28 oktober 2008 om 16:24.
Oud 28 oktober 2008, 16:27   #133
hommel
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Er moet in je bedrijf ergens een affiche hangen met anti-pest info en wie het aanspreekpunt is. Normaal moet dat iemand buitenshuis zijn. Vaak is het echter de personeelsdienst

PS: In mijn bedrijf zijn DRIE lopende klachten (waarmee nix gebeurt, de mensen staan gewoon op ziekteverlof, maandenlang).
Zoiets hangt er niet.
Ik lees in mijn contract dat ik me kan richten tot een preventiebedrijf hier 150 kilometer vandaan, of tot de vertrouwenspersoon, zijnde... tada... mijn baas.
Oud 28 oktober 2008, 16:29   #134
PollyCorrect

Standaard

LOL. Méén je dat?? Een preventiebedrijf.
Of je baas Goeie.

PS: is het normaal dat mensen zomaar ontslagen worden via aangetekend schrijven thuis, zonder dat er tegen hun iets gezegd wordt?? En dat drie klachten voor pesterij zonder gevolg blijven? Ha. En dan maar blijven mummelen dat de gepeste persoon best wel een loser is. Schande.
Oud 28 oktober 2008, 16:30   #135
hommel
Vreemdeling

Standaard

Ze zijn toch beleefd genoeg om de brief aangetekend te versturen?
Oud 28 oktober 2008, 16:33   #136
hommel
Vreemdeling

Standaard

De volgende stap is misschien om de arbeidsgeneesheer op die mensen af te sturen, die dan zal oordelen dat ze helemaal niks mankeren.
Iemand uit mijn kennissenkring heeft dat zo voorgehad. Ook gepest door de baas.
Oud 28 oktober 2008, 16:33   #137
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
BELEEFD genoeg. Potdome, ik hoop dat IK er één krijg binnenkort. Zodat ik ten minste mijn recht op dop behoud.
Oud 28 oktober 2008, 16:35   #138
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

PS: In mijn bedrijf zijn DRIE lopende klachten (waarmee nix gebeurt, de mensen staan gewoon op ziekteverlof, maandenlang). En er zijn twee of drie ontslagbrieven verstuurd vanmorgen. Ben benieuwd wie het zijn. ZE HEBBEN DE MENSEN NIET EENS GESPROKEN, DIE KRIJGEN GEWOON THUIS HUN AANGETEKENDE BRIEF!!
Zoek op het gemak ander werk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 oktober 2008, 16:38   #139
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zoek op het gemak ander werk.
Daar ben ik mee bezig, Tav.

Ze weten in elk geval wél al dat ik weg wil en waarom ik weg wil. Zo assertief ben ik wel, in tegenstelling tot vele anderen die in de keuken luid gaan brallen maar weinig doen.

Ik weet goed genoeg dat men in een familiaal bedrijf niks kan beginnen. Daar zijn madam en meneer de baas, en die doen wat ze willen. Ze houden hun ongelukkige mensen vast met geld, auto's, telefoons enz, maar nooit voor lang.
Tenzij de topmanagers, daar zijn er met 10 �* 15.000 netto per maand en grote auto en blackberry.

Oud 28 oktober 2008, 16:42   #140
Nelle
Eur. Commissievoorzitter

Nelle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is verplicht...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be