![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk omdat in de zevende eeuw in veel groter verband werd samengeleefd, door verschillende generaties. Dan is het slachten van een schaap natuurlijk een feest met veel lekkere schotels voor veel volk.Ik neem begrepen te hebben dat veel families ook hier samen een schaap slachten en onderling verdelen. Ik kan goed begrijpen dat dit essentieel is voor een groot familiefeest. Maar het zou langs de andere kant heel zinvol zijn geld te geven en dit te beteden aan projecten. Die zich richten op het verbeteren van kansen voor jongeren bijvoorbeeld. Je zou er de kosten van talentrijke jongeren mee kunnen financieren, er moeten toch ook onder jonge moslims muzikale talenten, acteurs, artiesten en kookwonders zitten? Investeer in dat individueel talent met geld van offerfeesten...das toch geen waanzinnig idee?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
"Als je daar niet bekwaam toe bent, vraag ik me af of men je daartoe kan verplichten." Wie is 'men' en over welke verplichting hebt u het? Uw manier van formulering bewijst ergens een gebrek aan kennis over het één en ander. "Daarnaast stel ik me ook vragen bij het verplicht offeren van vlees aan de armen. Mogen daar ook geen vegetariërs tussen zitten?" Waar wilt u met deze stelling naartoe? Het is juist of u ervan uitgaat dat het vlees in de handen van de armen wordt geduwd en ze het maar moeten opeten? Wat is dat voor een beredenering. Ik heb respect voor uw vegetariër-zijn ( u heeft alternatieven zat ipv vlees), maar er zijn mensen die in zulke omstandigheden verkeren dat, ook al is het misschien maar een kilo vlees, ze zich in de zevende hemel wanen, ze eindelijk eens beseffen dat iemand zich bekommert om hen. Dat u zich dat niet kan realiseren, zoals miljoenen anderen, verwondert mij trouwens ook niet echt. "Wat ik hieruit afleidt, is dat er dus binnen de islam zelf hier en daar tegenstijdigheden zitten," Op basis waarvan leidt u dat zomaar af? "Ik vraag me wel af waarom het persee om (zelfgeslacht) vlees moet gaan." Wilt u dit ook even verduidelijken? Laatst gewijzigd door Ephesus : 14 december 2008 om 18:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Daarnaast leg ik het ook uit: ik mag geen vlees eten om gezondheidsredenen. Als ik het wel doe, eindig ik in het ziekenhuis. Bij mij is dus mijn dierenrechtenactivisme toegenomen door mijn allergie, maar dat wil niet zeggen dat ik anderen het vlees van hun bord neem. En ik deel dus uw mening dat het vlees meer symbolisch moet opgevat worden, dan letterlijk, maar sommigen nemen het principe van vlees offeren toch letterlijk en gaan daardoor jaarlijks op eigen houtje een dier slachten. "Wat ik hieruit afleidt, is dat er dus binnen de islam zelf hier en daar tegenstijdigheden zitten," Citaat:
Laatst gewijzigd door Boadicea : 14 december 2008 om 19:19. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Vreemdeling
|
![]() Oorspronkelijk geplaatst door Mahalingam
Mij staat de uitleg van de schriftgeleerden anders in het geheugen, Dat het vlees verdeeld wordt aan de armen, dat er geschenken gegeven worden maar niet dat men geen dier hoeft te offeren en inplaats daarvan geld of gewoon eten aan de armen kan schenken. Er is volgens mij een plicht om een dier te offeren indien men zich dat kan veroorloven. U citeerde: "Nogmaals: dat slaat op het citaat van die andere persoon, die blijkbaar met andere schriftgeleerden dweept dan u en anderen. Dit bewijst weermaals dat er blijkbaar nog geen echte consensus bestaat binnen de islam." Ik snap eerlijk gezegd niet welke tegenstrijdigheden er bestaan in mijn versie van de reactie en de versie van de persoon in kwestie. Ik heb gewoon datgene wat hij/zij verwoordt heeft een beetje meer uitgediept om onduidelijkheden in de kiem te smoren. Tijdens het offerfeest KAN men NIET de keuze maken tussen het offeren van een dier en het schenken van 'rechtstreekse' giften aan armen (Het is dus niet mogelijk om bijvoorbeeld een briefje van honderd euro te schenken aan iemand om uit te geven naar believen). WEL kan men in plaats van eigen consumptie (het vlees) een dier offeren via organisaties actief in het bestrijden van armoede die het vlees dan verdelen aan gezinnen binnen hun doelgroep. Zo heeft de organisatie All For Life in België verzamelpunten waar mensen giften kunnen doen zoveel en zo vaak als ze maar willen ( zoals Broederlijk Delen, Damiaanactie, ... ). Maar TIJDENS het offerfeest krijgen gezinnen hier ook de mogelijkheid om b.v. in Afrika een schaap te laten slachen en het vlees aan de plaatselijke bevolking in armoede te verdelen. Dus of je nu een schaap laat slachten in België of in Afrika om je plicht te vervullen, dat maakt niet uit. Maar men moet zich wel houden aan de richtlijnen ivm de verdeling van het vlees.
![]() |
#126 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als het wel een verplichting is - zoals u nu schijnt te suggeren, zijn er geen opties. Dan hoort iedereen aan die verplichting te voldoen, ongeacht of het nu voor eigen consumptie is, door de eigen hand werd geslacht of niet. Er moet een schaap geslacht worden. Dan is geld schenken aan een liefdadigheidsorganisatie geen vervulling van die verplichting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk staat het me wel vrij om hierover te oordelen. Of meent u mijn democratische rechten te mogen inperken als het om de islam gaat?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#131 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu denken we daar anders over: mensen moet zodanig geholpen worden dat ze zich kunnen onttrekken aan hun armoede. Daarom is het ritueel uitdelen van bepaald voedsel niet meer zinvol. Wel giften aan allerlei projecten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik acht het niet eenzijdig, vooral daar ik daartoe redenen heb die ik eerder al uiteenzette. En in bovenstaand bericht nogmaals wat verder heb uitgewerkt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Alleen wordt het heel duidelijk: er is geen verplichting een schaap te slachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kortom, het is een uitleg van een hoog farizeeërsgehalte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Vreemdeling
|
![]() U oordeelt hoeveel u maar wilt, maar u heeft niet het recht om als uit de lucht gevallen te beweren dat alle zingeving aan het offerfeestritueel verdwenen is. En zeker niet als iemand die het offerfeest eerder beschouwd als een massamoord op dieren. Dan vraag ik mij af met welke beweringen iemand die Sinterklaas als een slavendrijver beschouwd zal afkomen. Dat doet de deur dan natuurlijk altijd dicht.
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Ik geef een kort voorbeeld ( als u het nog niet door hebt, dan weet ik het niet meer ![]() Het offerfeest komt eraan. Het is Faruk, arbeider in een autoassemblagefabriek en vader van drie kinderen, verplicht om ieder jaar in het kader van het offerfeest een offerdier te slachten (daar hij het ook op financieel vlak goed heeft). Faruk heeft de keuze: ofwel laat hij in een slachthuis in Lommel een schaap slachten en zal hij een deel consumeren, een deel verdelen onder familie en vrienden en nog een ander deel schenken aan kenissen die die dat jaar door omstandigheden (bv financieel) geen schaap konden slachten. Ofwel kan Faruk er ook voor kiezen het geld waarmee hij betaalt voor één schaap te schenken aan een organisatie voor ontwikkelingshulp die met dat geld in landen waar grote armoede heerst een schaap kan slachten en verdelen onder de gezinnen. Faruk besluit om voor het tweede te gaan, want zijn diepvriezer gaf zo'n aantal weken geleden de geest, dus er is geen opslagplaats voor het vlees indien hij in België slacht. Dus neemt Faruk contact op met All For Life, een organisatie actief in landen zoals Afrika, Pakistan, Indonesië,... regelt hij de transactie met een medewerker van All For Life. Tijdens het offerfeest wordt het geld dan getransporteerd naar bijvoorbeeld Tanzania waar All For Life een honderdtal schapen opkoopt van een plaatselijke veeboer, ze laat slachten en ze tenslotte verdeelt aan een stand in het centrum van Tanzania. Op die manier heeft Faruk ook aan zijn verplichting kunnen voldoen. Maar voor volgend jaar denkt Faruk misschien voor het eerste te gaan, maar dat weet hij nog niet zeker op dit moment, want hij kan atlijd een keuze maken!
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jullie zitten schijnbaar nog steeds in het middeleeuwse concept van naastenliefde, niet in onze huidige zienswijze waarbij men de armen uitwegen biedt uit de armoede. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |