Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 13 februari 2009, 17:07   #121
DenDane
Provinciaal Gedeputeerde

DenDane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nickb Bekijk bericht
mooi verwoord Iedereen kan zich hier wel in herkennen, zowel voor- als tegenstanders.
Even terzijde, wat is het nut van die hoofdoek in jouw sig, als men haar mooi gezicht zomaar kan aanschouwen, ik word er allesinds warm van
DenDane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 17:39   #122
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDane Bekijk bericht
Even terzijde, wat is het nut van die hoofdoek in jouw sig, als men haar mooi gezicht zomaar kan aanschouwen, ik word er allesinds warm van
Dat is geen hoofddoek maar een hoofd in een doek.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2009, 18:14   #123
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheHunter Bekijk bericht
Ik ben een moslim en ben daar trots op, maar in tegenstelling tot de meeste moslims hier ben ik Europees opgevoed en voel ik me in de eerste plaats Antwerpenaar. Ik keur elke vorm van agressie af en veroordeel bijvoorbeeld de betogingen die onlangs in Borgerhout plaatsvonden scherp. Ik kan ook ergens begrijpen dat veel Vlamingen op het Vlaams Belang stemmen, maar wat ik niet begrijp is het anti-Islam beleid van het VB. In de eerste plaats heeft Islam niks te maken met de voornaamste dingen die de doorsnee Vlaming storen aan de alochtonen, maar ligt het probleem in de cultuur van die mensen en heel vaak ook in de opvoeding (wat ergens een direct gevolg is van cultuur).

Het Islam verbiedt bijvoorbeeld diefstal, agressie, ... het Islam bevordert integratie en vertelt de mensen dat ze zich moeten aanpassen aan het land waar ze zich bevinden, dat ze respect moeten hebben voor hun medemens, ...
Het grote probleem is dat de Islam ziek is in veel landen in west Europa, daarmee bedoel ik dat het gebruikt wordt door mensen om er zelf beter van te worden. De imams die oproepen op aanslagen, die de integratie verhinderen, vertegenwoordigen de Islam niet, ze kunnen het niet vertegenwoordigen! Wat ik vooral wil zeggen is dat de Islam in essentie een heel mooie godsdienst is, maar het wordt te vaak verwisseld met culturen, gewoontes en slechte interpetaties en daardoor krijgt het onterecht een slechte naam.

Een laatste punt nog: niet iedereen die zegt dat hij moslim is, is een moslim, niet iedereen die zegt dat hij iets doet omwille van Islam, het ook om die reden doet.
Waarschijnlijk is het afkeer van de Islam zo groot dat er weinig gehoor zullen geven aan wat ik hierboven schreef, maar ik wou mijn mening erover even kwijt.
Ik kan perfect met deze tekst leven.

Hij roept alleen wat vragen en bemerkingen op en ik haal daartoe wat zinnen uit je tekst:

De imams die oproepen op aanslagen, die de integratie verhinderen, vertegenwoordigen de Islam niet, ze kunnen het niet vertegenwoordigen!.....niet iedereen die zegt dat hij moslim is, is een moslim

Hier knelt het schoentje.

Wie vertegenwoordigt de 'echte' islam? Wie is een échte moslim?

En vooral, hoe kunnen wij, niet moslims, die erkennen?

Daarvoor hebben we hulp nodig van échte vertegenwoordigers en als dat niet kan van échte moslims die heel hard en onmiddellijk protesteren wanneer zogenaamde moslims daden stellen die de 'goede' islam in een slecht daglicht stellen.

En daar blijft het, helaas moet ik zeggen, meestal oorverdovend stil.

En, laat ons wel wezen: Osama bin Laden, om met de deur in huis te vallen, vindt zichzelf vermoedelijk ook een heel échte en goede moslim. Meer nog, hij kan dat staven aan de hand van 'heilige' teksten. Niemand zal hem kunnen betrappen op één daad die niet kan worden verantwoord door koran of hadith. Hij IS een vrome, godvrezende en goede moslim.

En zo ben ik er van overtuigd dat 5% 'goede' moslims, die heel anders denken dan 95% andere 'goede' moslims de zaak verzieken voor deze laatste.

En reden te meer voor de vele 'goede' moslims die de teneur van bovenstaande quote onderschrijven om zich ongemeen hard te distanciëren van diegenen die er een andere opvatting op nahouden. Maar helaas blijft het in die hoek écht véél te stil.

Zich blijven verschuilen achter culturen, gewoontes, slechte interpretaties volstaat niet. Uit eigen belang.

De durf, de openheid en het duidelijk afstand nemen van wat moet verdwijnen in interpretatie en aan teksten, ook in de 'goddelijke' koran, en het openlijk uitkomen voor een scheiding van geloof en rechtsleer zou op natuurlijke wijze moeten deel uit maken van de trots van de moslim.

Dat soort trots die duidelijkheid schept zou ook een einde maken aan de afkeer van sommigen voor de islam waarover je spreekt.

Ik ben me er van bewust dat dit zeer moeilijk ligt. Maar ik zie geen andere weg.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be