Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 januari 2009, 20:35   #121
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Met "ok Spinoza" kan ik niet zoveel. Eigenlijk had ik gehoopt dat je zou uitleggen waarom sociale zekerheid en onderwijs dan wel beter zijn in Vlaanderen.

Teveel mensen poneren dat slechts, zonder enig bewijs. Ze zeggen dan dat de Vlaamse gezondheidszorg beter is omdat er zoveel Nederlanders zich laten behandelen in Vlaamse ziekenhuizen. Maar uit gedegen onderzoek blijkt dan toch dat Nederland het Europees gezien helemaal niet slecht doet.
onderwijs is hier idd beter
gezondsheidszorg ook maar het kan efficiënter.

qua sociale zekerheid is jullie systeem efficiënter (iedereen betaalt samen voor de werklozen, maar niet voor de pensioenen. migranten moeten zich aanpassen of krijgen geen uitkering en worden dan noodgedwongen verplicht Nederland te verlaten)
ook jullie strafrecht is anders: buitenlandse criminelen worden direct uitgewezen terwijl ze hier in België als sardienen bijeengepakt zitten in de gevangenissen.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 20:38   #122
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hier ben ik het niet mee eens. Ja, Nederland kan van Vlaanderen leren. Alleen niet op die punten. Sociale zekerheid, onderwijs en gezondheidszorg zijn allen beter in Nederland dan in Vlaanderen. Mensen die het tegendeel beweren weten niet hoe het zit, en gaan mee met de doemverhalen in de media.
En daarom zitten de Nederlanders aan te schuiven in de Belgische hospitalen. Tot grote frustratie van de Belgen overigens.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2009 om 20:39.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 20:39   #123
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
onderwijs is hier idd beter
gezondsheidszorg ook maar het kan efficiënter.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=114845

Nederland heeft probleem met wachtlijsten. Maar Belgie met resistente bacterieen, trage verstrekkign van nieuwe medicijnen, etc.

Iedereen roept altijd maar dat het onderwijs in Vlaanderen beter is. Maar bewijs heb ik nog nooit gezien. Sowieso scoort Nederland beter dan Belgie. Maar, zeggen de Vlamingen dan, Vlaanderen doet het wel beter. Maar, zeg ik dan, Nederland doet het dan weer beter als je compenseerd voor de grotere hoeveelheid allochtonen(die doen het nou eenmaal slechter in het onderwijs) in Nederland.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 20:40   #124
system
Banneling

Standaard

[quote=Spinoza;3929642]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Dat geld is grotendeels verjubeld. Economen hebben er zelfs een term voor. Zoek maar eens op Dutch Disease. Zonder gasbel en hypotheekrenteaftrek zou Nederland een vergelijkbaar welvaartsniveau hebben als nu. Die twee heffen elkaar min of meer op.
Ik vraag me wel af of de Nederlanders en de Nederlandse bedrijven per kubieke meter gas meer of minder betalen dan de Belgen en Belgische bedrijven.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2009 om 20:41.
Oud 18 januari 2009, 20:42   #125
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vraag me wel af of de Nederlanders en de Nederlandse bedrijven per kubieke meter gas meer of minder betalen dan de Belgen en Belgische bedrijven.
De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 20:43   #126
system
Banneling

Standaard

Citaat:
http://forum.politics.be/showthread.php?t=114845

Nederland heeft probleem met wachtlijsten. Maar Belgie met resistente bacterieen, trage verstrekkign van nieuwe medicijnen, etc.

Iedereen roept altijd maar dat het onderwijs in Vlaanderen beter is. Maar bewijs heb ik nog nooit gezien. Sowieso scoort Nederland beter dan Belgie. Maar, zeggen de Vlamingen dan, Vlaanderen doet het wel beter. Maar, zeg ik dan, Nederland doet het dan weer beter als je compenseerd voor de grotere hoeveelheid allochtonen(die doen het nou eenmaal slechter in het onderwijs) in Nederland.

Maar België heeft soms wel problemen met de Nederlanders die in Belgische hospitalen plaatsen innemen van Belgen. Vooral in het Limburgse. Dus zo perfect zal de Nederlandse geneeskundige verstrekking ook weer niet zijn.
Oud 18 januari 2009, 20:45   #127
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar België heeft soms wel problemen met de Nederlanders die in Belgische hospitalen plaatsen innemen van Belgen. Vooral in het Limburgse. Dus zo perfect zal de Nederlandse geneeskundige verstrekking ook weer niet zijn.
Hoezo, ze betalen er toch voor? En volgens mij heeft Belgie overcapaciteit. Heb je liever dat die bedden leeg zijn dan?
Oud 18 januari 2009, 20:51   #128
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoezo, ze betalen er toch voor? En volgens mij heeft Belgie overcapaciteit. Heb je liever dat die bedden leeg zijn dan?
Ja natuurlijk betalen ze. Maar soms voor bepaalde operaties moeten Belgen langer wachten dan hier gebruikelijk is, omdat er op gezette tijden veel Nederlanders moeten geopereerd worden. Er is zelfs een commotie geweest over deze situatie een jaar of zo geleden.
Oud 18 januari 2009, 21:06   #129
Shadowke

Standaard

dus system, dat moet in NL aangepakt worden en dat kan door het overnemen van het Vlaamse gezondheidszorgsysteem
Oud 18 januari 2009, 21:08   #130
Shadowke

Standaard

trouwens het is besproken met de groot-nederlanders hier dat er eerst een confederatie komt van Nederland en Vlaanderen. tijdens deze periode worden beide landen aan mekaar aangepast (dus ook onderwijs, sociale zekerheid, gezondsheidszorg, ...).
en pas als dat gedaan is, worden de 2 landen samengevoegd tot een unitaire staat.

dus pak maar nog een goede 15 jaar confederatie alvorens de unitaire nederlandse staat een feit is en tot zo lang zijn Vlaanderen en Nederland aparte staten.
Oud 18 januari 2009, 21:11   #131
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
trouwens het is besproken met de groot-nederlanders hier dat er eerst een confederatie komt van Nederland en Vlaanderen. tijdens deze periode worden beide landen aan mekaar aangepast (dus ook onderwijs, sociale zekerheid, gezondsheidszorg, ...).
en pas als dat gedaan is, worden de 2 landen samengevoegd tot een unitaire staat.

dus pak maar nog een goede 15 jaar confederatie alvorens de unitaire nederlandse staat een feit is en tot zo lang zijn Vlaanderen en Nederland aparte staten.
En in de tussentijd raad ik de verbitterde belgicisten aan om Tsjaikovski te gaan luisteren: http://nl.youtube.com/watch?v=QK3ELt0zPLg
Oud 18 januari 2009, 21:12   #132
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
dus system, dat moet in NL aangepakt worden en dat kan door het overnemen van het Vlaamse gezondheidszorgsysteem
Ik durf er wel een kratje Westvleteren om te verwedden dat het omgekeerde gaat gebeuren. De Belgische/Vlaamse gezondheidszorg is te royaal, en ook kwalitatief voor verbetering vatbaar. In 2006 is in Nederland een nieuw zorgstelstel ingevoerd. Daar is bijna 20 jaar over nagedacht. Met alle experts is gesproken, veel landen zijn bezocht om te leren en alle relevante literatuur heeft men tot zich genomen. Het zal niet makkelijk zijn voor anderen om met iets beters te komen. Daarom voorspel ik dat Vlaanderen vroeg of laat het Nederlandse zorgstelstel in grote lijnen zal overnemen.
Oud 18 januari 2009, 21:15   #133
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
De gasprijs is gekoppeld aan de olieprijs.

Ja ja, dat zal wel. Maar ik ga er toch van uit dat, vermits Nederland gas heeft uit eigen gaswinning, dat de Nederlandse verbruiker minder zal moeten betalen dan de Belgische. En -als dat effectief zo is- de Nederlandse verbruiker uiteindelijk dan ook meer geld overhoudt op het einde van de maand. Wat dan weer wil zeggen, dat de gasbel toch mooi meegenomen is.
Oud 18 januari 2009, 21:15   #134
Mr. Orange
Parlementslid

Mr. Orange's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik durf er wel een kratje Westvleteren om te verwedden dat het omgekeerde gaat gebeuren. De Belgische/Vlaamse gezondheidszorg is te royaal, en ook kwalitatief voor verbetering vatbaar. In 2006 is in Nederland een nieuw zorgstelstel ingevoerd. Daar is bijna 20 jaar over nagedacht. Met alle experts is gesproken, veel landen zijn bezocht om te leren en alle relevante literatuur heeft men tot zich genomen. Het zal niet makkelijk zijn voor anderen om met iets beters te komen. Daarom voorspel ik dat Vlaanderen vroeg of laat het Nederlandse zorgstelstel in grote lijnen zal overnemen.
Als dat systeem beter blijkt te zijn, why not?
Oud 18 januari 2009, 21:17   #135
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
En in de tussentijd raad ik de verbitterde belgicisten aan om Tsjaikovski te gaan luisteren: http://nl.youtube.com/watch?v=QK3ELt0zPLg
Oud 18 januari 2009, 21:17   #136
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja, dat zal wel. Maar ik ga er toch van uit dat, vermits Nederland gas heeft uit eigen gaswinning, dat de Nederlandse verbruiker minder zal moeten betalen dan de Belgische. En -als dat effectief zo is- de Nederlandse verbruiker uiteindelijk dan ook meer geld overhoudt op het einde van de maand. Wat dan weer wil zeggen, dat de gasbel toch mooi meegenomen is.
Nederlanders betalen gewoon de Europese marktprijs voor gas, en een groot deel gaat ook naar de export. Tijdens de Oekraïense gascrisis heeft Nederland de productie met 10% verhoogd (voor de export).
Oud 18 januari 2009, 21:18   #137
system
Banneling

Standaard

.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2009 om 21:19.
Oud 18 januari 2009, 21:19   #138
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Ons systeem werkt zeer goed. Veruit de meeste Belgen zijn tevreden. Ik durf zelfs te zeggen dat 95% tevreden is. Ook de uitstekende Belgische chirurgie is gekend in het buitenland. Maar het is misschien iets te royaal. Dat klopt. Men is dat ook aan het terugschroeven.

Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2009 om 21:21.
Oud 18 januari 2009, 21:25   #139
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daarom voorspel ik dat Vlaanderen vroeg of laat het Nederlandse zorgstelstel in grote lijnen zal overnemen.
Ola, een Nostradamus in Olland !? Hef je vingertje maar hoog genoeg want voor je 't weet zit de rest al onder water ...
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 januari 2009, 21:28   #140
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Ola, een Nostradamus in Olland !? Hef je vingertje maar hoog genoeg want voor je 't weet zit de rest al onder water ...
Als je niet van Tsjaikovski houdt kan ik ook wel iets anders rustgevends voor je aanraden.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 18 januari 2009 om 21:38.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be