Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2009, 12:59   #121
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat zal wel zijn.
Nee, het �*s zo.
[quote=system;3955603]De VOC was gekend als 'Hollands Glorie'. Nu nog, en zeker in de tijd toen de calvinisten het voor het zeggen hadden.
Ja ja uh huh.

Citaat:
Een toemaatje
Citaat:
Hollandse koopmansgeest geen reden tot feest.
"In 2002 is het 400 jaar geleden dat de Verenigde Oost-Indische Compagnie (VOC) werd opgericht en zo het startschot werd gegeven voor het Nederlandse kolonialisme. De VOC-kolonialen hebben gemoord, geroofd, geplunderd, verkracht, gehandeld in slaven en ontelbare mensen uitgebuit. Er valt dus niets te vieren, aldus Molukse en Indonesische activisten.
Ja. En? Wat is er mis met dat standpunt?

Citaat:
En zoals deze Molukkers en Indonesiërs denken, zo denk ik er ook over. Begrijpelijk dat de Nederlandse overheid daar anders over denkt. Moest ik in de plaats zijn van de Hollandse/Nederlandse overheid, zou ik dat meer dan waarschijnlijk ook doen. Mijn kop in het zand steken.
Ha, je hebt de kritiek op Balkenende gemist toen hij zijn VOC-mentaliteit speech hield zeker?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2009, 14:17   #122
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Zo hoor ik het eens van een ander :
Citaat:
Test je C-Factor 47%
Je hebt wat calvinistische trekjes. In enkele opvattingen lijk je op een calvinist. Je slaat je echter heel wat gemakkelijker door het leven, waardoor je daar ook van kunt genieten.
Categorie Score Commentaar
Soberheid 17% Voor een leven als calvinist ben je niet in de wieg gelegd. Katholicisme past je beter - een tikje hedonistisch, los en emotioneel.
Relaties 0% In je relaties ben je weinig gereserveerd. Zeg maar: oncalvinistisch. Daarvoor laat je je te gemakkelijk gaan.
Rechtlijnigheid 60% Je hebt iets rechtlijnigs, zoals wel meer calvinisten hebben. Voordeel is dat men op je aankan, nadeel dat genieten niet je sterkste kant is. Laat eens wat van je afglijden. Onnuttige zaken maken het leven aangenamer!
Geloof 0% Je bent een onbezorgde gelovige, die zich niet al te druk maakt.
Arbeid 57% Jij hebt het calvinistische arbeidsethos . Je werkt nooit hard genoeg ; het is voor jou een dure plicht. Je bent gewild op de arbeidsmarkt, maar het evenwicht tussen werk en privé kan zoekraken.
Oud 5 juli 2009, 22:29   #123
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ze zouden 500 jaar Calvijn beter vieren met de verwerping van alles wat nog maar naar calvinisme ruikt...
Ik denk dat het calvinisme juist Nederland heeft gemaakt tot wat het nu is. 1 van de meest welvarende naties van het Europese continent. Denken we maar aan de V.O.C, de Nederlandse zuinigheid,etc. Nederland heeft alvast minder schulden als het merendeel van de Rooms-katholieke landen hoor.
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 20:25   #124
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht

39%
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2009, 21:34   #125
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door System Bekijk bericht
Het wordt misschien eens tijd de verdienste van uw V.O.C. in een ander daglicht te stellen, in plaats van de uitbuiting door die Nederlandse handelsmaatschappij te verheffen tot een deugd en kenmerk van beschaving.
Doet me denken aan het boek 'Nathaniel's Nutmeg' van Giles Milton, wat iemand me overlaatst heeft verhaald. Hieruit blijkt dat de Nederlanders zich wreedaardiger dan andere kolonizatoren gedroegen in Indonesië en andere delen van Azië. Schieten op de lokale bevolking was blijkbaar zoiets als sport voor de Nederlanders...'eens kijken hoeveel we er kunnen raken'. Dat boek pretendeert nonfictie te zijn, en gaat over de specerijenhandel gedurende verschillende eeuwen.

Op Engelsen hadden de Nederlanders het ook niet zo een tijd terug. Is de slachtpartij van Amboyna deel van het geschiedenisonderwijs in Nederland? Nochthans (mede) aanleiding voor een oorlog tussen Engeland en Nederland.

Nee, ook de Nederlanders zijn niet de 'goeden'. En dit zeggen maakt iemand niet tot een Nederlandhater, hoogstens tot een mythedoorprikker.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 6 juli 2009 om 21:37.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be