![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() Alpina, de verschillen tussen Limburg en Zuid-West-Vlaanderen en Zuid-Oost-Vlaanderen enerzijds en de rest anderzijds zijn anders wel groot, hoor. Zuid-West-Vlaanderen staat op het niveau van Henegouwen wat inkomen betreft.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Banneling
|
![]() Vlaanderen telt meer vrouwen dan Wallonie en meer crèches die tot 7 uur openblijven, Wallonie telt meer bruggepensioneerden, de pensenkermissen daarentegen zijn gelijklopend, maar de paardencarroussel draait iets sneller in Luik. Dat wordt een moeilijke onderhandelingsronde
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat in wat men het "Texas van Vlaanderen" noemt? Dan moet u mij trouwens eens uitleggen waarom de EU Henegouwen wel als achtergesteld gebied heeft erkend en West-Vlaanderen? Juist, omdat Henegouwen inderdaad een industrieel kerkhof is, West-Vlaanderen niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Armoe dat er hier is, armoe, niet te doen, de VN moet hier al voedselpakettjes komen droppen. ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Als er over de splitsing van de NMBS wordt gepraat stoppen de treinen volgens hen aan de grens, als er gepraat wordt over de splitsing van justitie gaan Vlaamse criminelen Zuid-Amerika voor Wallonië inruilen omdat ze er "veilig" zijn voor het Vlaamse gerecht en als het gaat over de economische verschillen tussen Vlaanderen en Wallonië, die zelfs door het IMF en het OESO als onoverkomelijk worden beschouwd, krijg je deze flauwekul. Intellectuele bloedarmoede, een andere reden is er niet! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() gij met uwen oeso altij (is da geen drank?)
Als je een echte referentie wil, hier zie; De VN is tegen de splitsing van de Belgische Ontwikkelingssamenwerking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met plezier, my friend.
Standpunt Peter Piot, directeur UNAIDS en vice-directeur Verenigde Naties, over een mogelijke splitsing van Ontwikkelingssamenwerking "Let op ; ik houd wel mijn hart vast voor de toekomst. Want het plan om de Belgische ontwikkelingssamenwerking te regionaliseren is een dom idee. Die balkanisering zal de kwaliteit, de geloofwaardigheid en de slagkracht van onze ontwikkelingssamenwerking niet ten goede komen. Om inzake ontwikkelingssamenwerking dingen te realiseren heb je toch een zekere kritische massa nodig. Ik dacht dat het altijd de bedoeling was om het geld van de belastingbetaler zo verantwoord mogelijk te gebruiken. Door het ontwikkelingsbudget op te splitsen in een Vlaams, een Waals, een Brussels en een Duitstalig deel bereik je net het tegenovergestelde. In België is het al behoorlijk moeilijk om de ministers van Ontwikkelingssamenwerking, Buitenlandse Zaken en Buitenlandse Handel op dezelfde golflengte te krijgen. Als je die bevoegdheid nu nog verder opdeelt, wordt het allemaal een kakafonie. Ik vrees dat je al snel tot een situatie komt waarbij ministers elkaars initiatieven zullen neutraliseren en tegenwerken. Ik vrees ook dat we door die regionalisering teruggaan naar het tijdperk van de gebonden hulp, waarbij een ontwikkelingsproject pas interessant is als het interessant is voor de Belgische bedrijfswereld. Een vooruitgang kun je dat dus niet noemen." bron: De Morgen, 7 juli 2002 |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Europees Commissaris
|
![]() Persoonlijk ben ik voorstander van een Europese ontwikkelingssamenwerking, met gedeelde bevoegdheden maar samengevoegde budgetten (0,7%-norm!).
Zolang die er niet is, lijkt een Vlaamse ontwikkelingssamenwerking mij nog de beste oplossing. Op dit moment wordt de Belgische ontwikkelingssamenwerking nog teveel als smeermiddel gebruikt door het francofoon imperialisme om hun macht in de oude Franse en Belgische kolonies te bestendigen to de VS. Kijk maar eens naar Louis Michel, die de Tutsi-dictator Paul Kagame van Rwanda steunt en van fondsen voorziet (recentelijk nog 10 miljoen frank), terwijl die al jaren Congo plundert en zijn hele budget uitgeeft aan zijn roofoorlog. Tegelijkertijd geeft Michel fondsen en steun aan... Congo! Wie begrijpt daar iets van? En dan vergeet men nog dat de militaire dictatuur te Niger de tweede grootste ontvanger is van Belgische steun! Daarom geloof ik dat een Vlaamse ontwikkelingssamenwerking, los van neo-koloniale intenties, veel beter zou zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Banneling
|
![]() En hoeveel dictaturen steunt de VSA, de grootste economische macht uit de wereldgeschiedenis? Ook Texaanse buitenlandse handel?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar wie reed daar een tijdje geleden weer zonder helm op een motor rond in Cuba?
![]() |
![]() |
#134 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zo kom maar op met de nieuwe staat der Nederlanden... ![]() Blijf het leuk vinden hoe de BUB altijd praat over Unitair dit Verenigd Europa dat, terwijl een samenwerking met Nederland uit den boze is LoL...
![]() |
![]() |
#135 |
Banneling
|
![]() Niet alleen met Nederland, maar ook met de andere staten moet gestreefd worden naar een unitair Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Kijk eens aan...Handig hoor de Verenigde Nederlanden, als ideale tussenstap... ![]()
![]() |
![]() |
#137 |
Banneling
|
![]() Hoe zie je die verenigde Nlen dan concreet, staatkundig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mijn keuze zou zijn: Deelstaatmodel ---> Deelstaten: Nederland, Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg... Zo veel mogelijk decentralisatie, behalve op de posten: Buitenlandse zaken, Binnenlandse zaken, Defensie en onderwijs... Aanpassing van de instituties en facaliteiten om minderheidsgroeperingen betere accomodatie te garanderen... Koningshuizen/Hertogdommen, mogen blijven als het volk dit via een referundum beslist --> Monarchie/adel wordt wel compleet losgeweekt van politieke aangelegenheden...
![]() |
![]() |
#139 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Waar het over ging, was dat Ontwikkelingshulp op Belgisch niveau misbruikt werd door de francofone politici, die hun invloed in Afrika willen behouden. Ik neem aan dat ik dat toch afdoende bewees? Op Vlaams niveau is die neiging tot misbruik er niet (of toch veel minder), daar Vlaanderen geen kolonies heeft gehad en geen grote Franse broer achterna wil hollen zoals Michel. Bovendien kan de Vlaamse steun een Vlaamse dynamiek uitstralen, die een responsabilisering vraagt van de steun én resultaatsverbintenissen, net als het "Nooit meer Oorlog"-ideaal. Maar zoals ik reeds stelde, Europese Ontwikkelingshulp ware beter: Op Europees niveau worden die persoonlijke belangen van de donoren beter geneutraliseerd (terwijl ze in België gekatalyseerd worden). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Door raciale criteria is vastgesteld dat het Vlaemsche Volck goed ende vredelievend is, en het Waelsche Volck slecht ende imperialistisch! Wie heeft dat ontdekt? Een of ander studiecentrum van Dr. Goebbels?! |
||
![]() |
![]() |