Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 12 mei 2004, 11:10   #121
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar wb
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Leg eens uit?
Racisme, seksisme, ...vul aan naar keuze... zaait verdeeldheid en leidt de arbeidersklasse af van zijn werkelijke strijd tegen het verderfelijke kapitalisme dat hen onderdrukt en uitzuigt.
amai, ge leert bij Dies
wb is offline  
Oud 12 mei 2004, 13:05   #122
imponderabilia
Schepen

imponderabilia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het werkelijk hilarisch dat men seksisme aanziet als een gevolg van het kapitalisme. De geschiedenis leert ons anders, seksisme heeft namelijk al altijd bestaan! Als je dan weet dat vandaag de dag het land met de meest seksistische mannen op deze wereld Cuba is, dan is het wel duidelijk hoe ridicuul zo'n stelling is zeker.
Aiaiai was LSP geen fanclub van dit land (incluis leider).

Wanneer de LSP eens grondig zou nadenken en grondig geschiedkundig en wetenschappelijk verantwoord onderzoek zouden doen, zouden ze merken dat er in geen enkel systeem zoveel vooruitgang is geboekt op het gebied van vrouwenrechten als in het kapitalisme, waarmee ik niet ontken dat er nog werk aan de winkel is! Volgens mij zijn de kapitalistische landen momenteel wel de landen waar er het minste onderscheid is tussen de beide geslachten.
Oud 12 mei 2004, 15:36   #123
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door imponderabilia
Citaat:
Ik vind het werkelijk hilarisch dat men seksisme aanziet als een gevolg van het kapitalisme. De geschiedenis leert ons anders, seksisme heeft namelijk al altijd bestaan! Als je dan weet dat vandaag de dag het land met de meest seksistische mannen op deze wereld Cuba is, dan is het wel duidelijk hoe ridicuul zo'n stelling is zeker.
Nee. Ik denk dat je een beetje in de war bent.

Citaat:
Wanneer de LSP eens grondig zou nadenken en grondig geschiedkundig en wetenschappelijk verantwoord onderzoek zouden doen, zouden ze merken dat er in geen enkel systeem zoveel vooruitgang is geboekt op het gebied van vrouwenrechten als in het kapitalisme, waarmee ik niet ontken dat er nog werk aan de winkel is! Volgens mij zijn de kapitalistische landen momenteel wel de landen waar er het minste onderscheid is tussen de beide geslachten.
Misschien kan je ook eens de moeite doen om de vorige berichtjes in deze thread te lezen. Als je dat zou gedaan hebben wist je dat ik het helemaal niet heb over JURIDISCH onderscheid tussen man en vrouw maar over ECONOMISCH onderscheid. Maar goed, je vindt toch ook al dat er nog werk aan de winkel is, da's toch al iets.
wb is offline  
Oud 12 mei 2004, 15:53   #124
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Ik citeer eventjes uit een rapport van de VDAB van vorig jaar: "Vrouwen kan men niet langer als een homogene kansengroep beschouwen. Ze zijn vooraal afhankelijk van hun onderwijsniveau, net als mannen verdeeld in heterogene groepen met een verschillende kans op tewerkstelling of werkloosheid. Het onderscheid man/vrouw strak hanteren werkt overigens stigmatiserend en houdt dicriminatie in stand."

Verder staat er bijvoorbeeld ook nog het volgende in: "Bij de jongeren dient een nieuwe genderkloof zich aan: er zijn sinds kort meer mannelijke werkzoekende jongeren dan vrouwelijke. Een decennium geleden was de verdeling nog sterk in het nadeel van de vrouwen."

Conclusies mag je zelf trekken.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 12 mei 2004, 16:03   #125
imponderabilia
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wb
Citaat:

Citaat:
Misschien kan je ook eens de moeite doen om de vorige berichtjes in deze thread te lezen. Als je dat zou gedaan hebben wist je dat ik het helemaal niet heb over JURIDISCH onderscheid tussen man en vrouw maar over ECONOMISCH onderscheid. Maar goed, je vindt toch ook al dat er nog werk aan de winkel is, da's toch al iets.
In de war? Ik heb nochtans een van uw voornaamste partijleden hierover horen spreken in naam van de partij, m.n. Dhr. de pooter (inderdaad de nikei) in Antwerpen.

Ik heb het ook over het economische aspect, ik heb de andere (vorige) berichten zeker gelezen. Maar ook op het gebied van economische evenwaardigheid en zelfstandigheid is er geen enkel systeem dat het beter doet dan het kapitalisme. (Dictaturen wens ik meteen uit deze discussie te bannen omdat men daar toch voor de staat werkt en men daar niets kan uit afleiden qua economische gelijkheid).

Dat vrouwen nog steeds minder verdienen voor hetzelfde werk is voor mij het punt waaraan gewerkt moet worden!
Oud 12 mei 2004, 16:06   #126
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

In de war? Ik heb nochtans een van uw voornaamste partijleden hierover horen spreken in naam van de partij, m.n. Dhr. de pooter (inderdaad de nikei) in Antwerpen.
en wat zei hij over Cuba? Dat wij daar een fanclub van zijn? Ik dacht het niet.

Citaat:
Ik heb het ook over het economische aspect, ik heb de andere (vorige) berichten zeker gelezen. Maar ook op het gebied van economische evenwaardigheid en zelfstandigheid is er geen enkel systeem dat het beter doet dan het kapitalisme. (Dictaturen wens ik meteen uit deze discussie te bannen omdat men daar toch voor de staat werkt en men daar niets kan uit afleiden qua economische gelijkheid).
er is dan ook op dit moment voor zover ik weet op dit moment in geen enkel land een ander systeem dan het kapitalisme

Citaat:
Dat vrouwen nog steeds minder verdienen voor hetzelfde werk is voor mij het punt waaraan gewerkt moet worden!
groot gelijk.
wb is offline  
Oud 12 mei 2004, 16:44   #127
imponderabilia
Schepen

Standaard

1) Het woord "fanclub" heeft hij uiteraard niet gebruikt, maar U begrijpt goed genoeg wat ik bedoel!

2) Dus iedereen is kapitalist op deze wereld, dat zullen ze in China graag horen!

3) Eindelijk zijn we het ook eens eens prachtig!
Oud 13 mei 2004, 11:28   #128
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Het woord "fanclub" heeft hij uiteraard niet gebruikt, maar U begrijpt goed genoeg wat ik bedoel!
"kritische steun" is iets heel anders als "fanclub", wat meer klinkt als kritiekloze, onvoorwaardelijke steun.

Citaat:
2) Dus iedereen is kapitalist op deze wereld, dat zullen ze in China graag horen!
Nee, 99% van de wereldbevolking is géén kapitalist maar hoort bij wat wij noemen de "arbeidersklasse". Maar het is volgens mij wel zo dat het kapitalisme op dit moment hét wereldsysteem is. Dictatorlandjes buiten beschouwing gelaten (zoals jij deed), denk ik dat elk land ofwel kapitalistisch is, ofwel kapitalistisch aan het worden is. Die restanten van het stalinistische "communisme" (wat uiteindelijk helemaal geen communisme was maar een ontaarde bureaucratie) zoals China zitten gewoonlijk in die tweede categorie.

Citaat:
3) Eindelijk zijn we het ook eens eens prachtig!
moet kunnen he
wb is offline  
Oud 13 mei 2004, 16:19   #129
imponderabilia
Schepen

Standaard

Als ik de uitleg hierboven moet geloven dan moet dus het eerste communistisch land nog ontstaan?

(Als CHina niet communistisch is en dictaturen niet meetellen).
Oud 13 mei 2004, 16:55   #130
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik de uitleg hierboven moet geloven dan moet dus het eerste communistisch land nog ontstaan?

Juist. Net zoals er trouwens geen kapitalistische landen zijn.
Oud 15 mei 2004, 12:52   #131
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Er zijn misschien geen landen die 100% zuiver kapitalistisch zijn in die zin dat er geen enkele sociale correctie vanuit de overheid gebeurt.

Er zijn zeker geen landen die 100% zuiver communistisch zijn.
Er zijn weinig tot geen landen die een fundamenteel communistische economie hebben, en die weinige landen zijn ofwel op weg om kapitalistisch te worden, ofwel dictatoriaal, ofwel ontaard in een bureaucratie.

Er zijn wel veel landen (zeg maar alle landen) die een fundamenteel kapitalistische economie hebben. Enkele sociale correcties waardoor er iets meer solidariteit is dan in een pure 'survival of the fittest'-maatschappij veranderen weinig aan het fundamenteel kapitalistisch karakter van de huidige economie. Die fundamenteel kapitalistische economie is de motor van de maatschappij waarbij een logica van winstmaximalisatie wordt gehanteerd en de werkelijke macht in handen is van onverkozen kapitalisten.
wb is offline  
Oud 16 mei 2004, 16:30   #132
imponderabilia
Schepen

Standaard

Citaat:
Citaat:
Er zijn misschien geen landen die 100% zuiver kapitalistisch zijn in die zin dat er geen enkele sociale correctie vanuit de overheid gebeurt.

Er zijn weinig tot geen landen die een fundamenteel communistische economie hebben, en die weinige landen zijn ofwel op weg om kapitalistisch te worden, ofwel dictatoriaal, ofwel ontaard in een bureaucratie.

Er zijn wel veel landen (zeg maar alle landen) die een fundamenteel kapitalistische economie hebben. Enkele sociale correcties waardoor er iets meer solidariteit is dan in een pure 'survival of the fittest'-maatschappij veranderen weinig aan het fundamenteel kapitalistisch karakter van de huidige economie. Die fundamenteel kapitalistische economie is de motor van de maatschappij waarbij een logica van winstmaximalisatie wordt gehanteerd en de werkelijke macht in handen is van onverkozen kapitalisten.
Dan mag je toch wel zeggen dat onze maatschappij veel van deze sociale correcties heeft, dat geld macht betekend is volgens mij een onomkeerbaar feit, omdat ook de politiek rekening moet houden met het kapitaal en omdat er zonder geld geen bestuur mogelijk is, maar om dan te zeggen dat het communistisch systeem een goed alternatief is? Ik denk dat de mensen zouden moeten samenwerken om binnen het kapitalistische systeem zoveel mogelijk sociale correcties te bekomen, het is overigens een feit dat communisme enkel een leefbaar alternatief is als het op wereldschaal wordt toegepast (een communistisch land kan nooit een concurrent zijn voor een kapitalistisch land), en dat zit er niet echt aan te komen.
Oud 16 mei 2004, 16:38   #133
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Dan mag je toch wel zeggen dat onze maatschappij veel van deze sociale correcties heeft, dat geld macht betekend is volgens mij een onomkeerbaar feit, omdat ook de politiek rekening moet houden met het kapitaal en omdat er zonder geld geen bestuur mogelijk is, maar om dan te zeggen dat het communistisch systeem een goed alternatief is? Ik denk dat de mensen zouden moeten samenwerken om binnen het kapitalistische systeem zoveel mogelijk sociale correcties te bekomen, het is overigens een feit dat communisme enkel een leefbaar alternatief is als het op wereldschaal wordt toegepast (een communistisch land kan nooit een concurrent zijn voor een kapitalistisch land), en dat zit er niet echt aan te komen.

''Een communistisch land kan nooit een concurrent zijn voor een kapitalistisch land.'' Vandaar de Koude Oorlog. De interventie van de VS in Vietnam, de Cubaanse raketcrisis. De vuile oorlog in Latijns Amerika etc....

Het klopt dat de Sovjetunie op economisch vlak achter liep op de VS en in mindere mate met Europa en dat het eind jaren 80 als een pudding in elkaar is gezakt maar in vergelijking met de meeste kapitalistische landen liep de Sovjetunie tijdens de hele Koude Oorlog voor (vandaar dat het ook een aantrekkingspool was voor landen in Latijns-Amerika, Afrika en Azië.) Na 15 kapitalisme staat Rusland op economisch (en zeker op sociaal) vlak trouwens nog altijd achter op 1989. Nu, dat ligt uiteraard niet aan het kapitalisme zelf....
solidarnosc is offline  
Oud 16 mei 2004, 16:44   #134
imponderabilia
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Citaat:

''Een communistisch land kan nooit een concurrent zijn voor een kapitalistisch land.'' Vandaar de Koude Oorlog. De interventie van de VS in Vietnam, de Cubaanse raketcrisis. De vuile oorlog in Latijns Amerika etc....

Het klopt dat de Sovjetunie op economisch vlak achter liep op de VS en in mindere mate met Europa en dat het eind jaren 80 als een pudding in elkaar is gezakt maar in vergelijking met de meeste kapitalistische landen liep de Sovjetunie tijdens de hele Koude Oorlog voor (vandaar dat het ook een aantrekkingspool was voor landen in Latijns-Amerika, Afrika en Azië.) Na 15 kapitalisme staat Rusland op economisch (en zeker op sociaal) vlak trouwens nog altijd achter op 1989. Nu, dat ligt uiteraard niet aan het kapitalisme zelf....

Als je over de koude oorlog spreekt mag je natuurlijk niet vergeten te spreken over het marshall-plan waardoor Europa in +/-5 jaar van W.O.II was hersteld, terwijl de meeste communistische oostbloklanden voor dat herstel zeker 20 jaar (en soms meer) hebben moeten werken.
Dat de CCCP ooit heeft voorgelegen qua productiecijfers op West-Europa is waar, dat was echter maar tot 1950 dus in feite tot wanneer West-Europa was hersteld van W.O.II
Oud 16 mei 2004, 22:02   #135
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc

Als je over de koude oorlog spreekt mag je natuurlijk niet vergeten te spreken over het marshall-plan waardoor Europa in +/-5 jaar van W.O.II was hersteld, terwijl de meeste communistische oostbloklanden voor dat herstel zeker 20 jaar (en soms meer) hebben moeten werken.
Dat de CCCP ooit heeft voorgelegen qua productiecijfers op West-Europa is waar, dat was echter maar tot 1950 dus in feite tot wanneer West-Europa was hersteld van W.O.II
Ik ken de cijfers niet maar ze zullen wel kloppen. Je mag echter niet vergeten dat de industriële revolutie in Rusland veel later is begonnen dan in West-Europa en dat de oorlog veel harder heeft huis gehouden aan het Oostfront dan in het westen. De Russen hebben meer dan 20 miljoen mensen verloren en het grootste deel van hun industrie, meer dan enig ander land, weliswaar deels door het totale disrepect voor mensenlevens van Stalin. Dat is echter een andere discussie.
solidarnosc is offline  
Oud 16 mei 2004, 22:19   #136
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Ik denk niet dat de verkiezingsstrijd in het teken zal staan van dat vermeend "sexisme" die jullie menen te ontwaren.
Koenraad Maesschalck is offline  
Oud 16 mei 2004, 22:21   #137
GC
Minister-President

GC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Ik denk niet dat de verkiezingsstrijd in het teken zal staan van dat vermeend "sexisme" die jullie menen te ontwaren.
Onze blik is niet beperkt tot verkiezingen.
Oud 16 mei 2004, 22:28   #138
Koenraad Maesschalck
Banneling

Koenraad Maesschalck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door GC
Citaat:
Als je geen interesse hebt in wat leeft in de maatschappij en waar de bevolking van wakker ligt, waarom nemen jullie dan deel aan verkiezingen en doen jullie überhaupt aan politiek? Op m'n werk, thuis, vriendenkring, langs de straat,... hoor ik niemand klagen over dat "sexisme". Ik hoor wel klachten over teveel belastingen, over criminaliteit,...
Koenraad Maesschalck is offline  
Oud 16 mei 2004, 22:50   #139
GC
Minister-President

GC's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Als je geen interesse hebt in wat leeft in de maatschappij en waar de bevolking van wakker ligt, waarom nemen jullie dan deel aan verkiezingen en doen jullie überhaupt aan politiek? Op m'n werk, thuis, vriendenkring, langs de straat,... hoor ik niemand klagen over dat "sexisme". Ik hoor wel klachten over teveel belastingen, over criminaliteit,...
Meneer werkt voor het Vlaams Blok zeker? Als je op het Madouplein bent, moet je de lokale hoeren (vraag bij de partijleiding naar de adressen) eens aanspreken
Oud 17 mei 2004, 20:30   #140
wb
Burgemeester

wb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Meneer werkt voor het Vlaams Blok zeker? Als je op het Madouplein bent, moet je de lokale hoeren (vraag bij de partijleiding naar de adressen) eens aanspreken
wb is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be