Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2009, 12:58   #121
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Edina ik zeg het niet snel maar in deze zaak heb je gelijk.
Het werktempo van die mevrouw is de zaak van die dames helemaal niet, en wat ze zagen was een werkneemster die een ijsje nam, of dit pikken was kan enkel de werkgever beoordelen!
Uitschelden omdat het een zwarte werkneemster betreft is discriminatie en kan niet, terecht dat deze dames gestraft werden.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:00   #122
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Om eventjes bij de feiten te blijven: artikel GVA, artikel Het Nieuwsblad, artikel De Standaard, artikel HLN.

En daarmee kunnen we het gespeculeer hier van forummers meteen naar de prullenmand verwijzen:
- er is sprake van herhaalde racistische uitlatingen waarvan verschillende getuigen zijn, niet in het minst de agenten die de vrouwen verhoorden na de klacht
- de directeur heeft wel degelijk proberen te bemiddelen, maar dat mocht niet baten
- de vrouw werkte eerst bij een bank, ging na haar ontslag als interim aan de slag in het rusthuis en heeft inmiddels ander werk... iemand die dus duidelijk gemotiveerd is om te werken in tegenstelling tot de speculaties van sommige zelfverklaarde niet-racisten hier
- het gaat hier niet over demente oudjes, maar over vrouwen van 66 en 70 jaar van wie je mag verwachten dat ze weten wat ze doen
- dat "ijsjes pikken" komt in enkel ter sprake in artikel uit de Telegraaf aan bod, en is enkel een smoes waarmee de vrouwen nu hun gedrag proberen goed te praten... heel geloofwaardig gezien de herhaaldelijke incidenten!

Kortom, dat hier sprake is van ordinair racisme is zo klaar als een klontje! Je kan je afvragen wat de motivatie van sommigen is om dat te blijven ontkennen...
volgens het artikel zou de zwarte vrouw het werk afpakken van de "echte vlamingen"...."vlaamse jobs voor echte vlamingen"?

klinkt bekend in de oren als opzwepend taalgebruik dat bij sommige blijkbaar aanstekelijk kan werken

Laatst gewijzigd door globalmedia : 21 mei 2009 om 14:04.
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:00   #123
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Mogelijks gestart als ordinair familie-ruzie: die twee venten van die dames zitten blijkbaar in dat rusthuis. En die hebben waarschijnlijk maar al te graag zitten kijken hebben naar dat meisje, en er kommentaar over gegeven in de zin van "da's een goeie de die, want ...."
En daar worden dames van in de 70 jaar en ouder nog steeds pinnijdig van.

Betekent natuurlijk niet dat ze mogen rassistische beledigingen mogen naar haar kop slingeren.

Ik vraag me overigens af wat de sosiale achtergrond van die dames is.
En hoe, waarom of waar zij zulke manieren geleerd hebben/een haat tegen vreemdelingen opgedaan hebben ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:36   #124
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Het was in de kranten van gisteren. Misschien gewoon eens moeite doen door ofwel op het net te zoeken, of naar een bibliotheek te gaan. De link die Raf gaf was verre van compleet, en voor vele interpretatie's vatbaar.

Ik vraag mij dan eigenlijk ook af waarom Raf net met die zwakke link komt?
Verstop je niet achter Raf : neem je verantwoordelijkheid op, zoals een grote dame : een duidelijke link alsteblieft ?
beste vriend is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2009, 14:42   #125
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Als wat er in het artikel staat eerlijk is, dan vind ik dat verdiend. Iemand die de vuiligheid onder je gat komt opkuisen om er enkel nog wat verwijten bovenop te krijgen verdient niet om scheldwoorden te krijgen.

Maar ik ken het verhaal niet natuurlijk. Het kan zijn dat er andere feiten spelen.

Voor mijn part mag een Rwandese die nood heeft aan geld en niet op het OCMW wil leven hier gerust komen kuisen middels die RVA-cheques. Ik zou haar nog wat bonusjes cash geven als ze haar werk goed doet.
Dat verwacht je niet van een "Vlaming", eh Raf?
Inderdaad. Bij ons mag die ook komen werken, en zo die goed haar job doet, enkel complimenten krijgen + een extraatje, zelfs een taske koffie voor ze weggaat, en wat koeken daarbij. ( échte koeken hé, geen koeken op haar bakkes )
Maar een lui nest met een grote bek, die alles vuil achterlaat, en in mijn ijskast komt pikken, die kan vliegen , bruin of niet bruin ...
Normaal toch ?
Oud 21 mei 2009, 14:45   #126
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Edina ik zeg het niet snel maar in deze zaak heb je gelijk.
Het werktempo van die mevrouw is de zaak van die dames helemaal niet, en wat ze zagen was een werkneemster die een ijsje nam, of dit pikken was kan enkel de werkgever beoordelen!Uitschelden omdat het een zwarte werkneemster betreft is discriminatie en kan niet, terecht dat deze dames gestraft werden.
Het was blijkbaar wel uit de ijskast van één van die vrouwen haar man. Noem het niet pikken als je wil, noem het zich zelf bedienen zonder te vragen, maar dat verandert er niets aan...
Oud 21 mei 2009, 14:46   #127
beste vriend
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Mogelijks gestart als ordinair familie-ruzie: die twee venten van die dames zitten blijkbaar in dat rusthuis. En die hebben waarschijnlijk maar al te graag zitten kijken hebben naar dat meisje, en er kommentaar over gegeven in de zin van "da's een goeie de die, want ...."
En daar worden dames van in de 70 jaar en ouder nog steeds pinnijdig van.

Betekent natuurlijk niet dat ze mogen rassistische beledigingen mogen naar haar kop slingeren.

Ik vraag me overigens af wat de sosiale achtergrond van die dames is.
En hoe, waarom of waar zij zulke manieren geleerd hebben/een haat tegen vreemdelingen opgedaan hebben ...
Daty zou al een stuk grappiger zijn eigenlijk, en zeker niet iets om boeten voior te geven, en hemel en aarde te bewegen...
Oud 21 mei 2009, 22:01   #128
MaGNiFiCaT
Perm. Vertegenwoordiger VN

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om eventjes bij de feiten te blijven: artikel GVA, artikel Het Nieuwsblad, artikel De Standaard, artikel HLN.

En daarmee kunnen we het gespeculeer hier van forummers meteen naar de prullenmand verwijzen:
- er is sprake van herhaalde racistische uitlatingen waarvan verschillende getuigen zijn, niet in het minst de agenten die de vrouwen verhoorden na de klacht
- de directeur heeft wel degelijk proberen te bemiddelen, maar dat mocht niet baten
- de vrouw werkte eerst bij een bank, ging na haar ontslag als interim aan de slag in het rusthuis en heeft inmiddels ander werk... iemand die dus duidelijk gemotiveerd is om te werken in tegenstelling tot de speculaties van sommige zelfverklaarde niet-racisten hier
- het gaat hier niet over demente oudjes, maar over vrouwen van 66 en 70 jaar van wie je mag verwachten dat ze weten wat ze doen
- dat "ijsjes pikken" komt in enkel ter sprake in artikel uit de Telegraaf aan bod, en is enkel een smoes waarmee de vrouwen nu hun gedrag proberen goed te praten... heel geloofwaardig gezien de herhaaldelijke incidenten!

Kortom, dat hier sprake is van ordinair racisme is zo klaar als een klontje! Je kan je afvragen wat de motivatie van sommigen is om dat te blijven ontkennen...
Inderdaad, dit is echt onvoorstelbaar.
Oud 23 mei 2009, 23:30   #129
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Inderdaad, dit is echt onvoorstelbaar.
Ach, dit forum kennende, is dat nu ook weer niet zó onvoorstelbaar...
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2009, 23:38   #130
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In dit geval gaat het idd vrij duidelijk om een racistisch voorval, hoewel het enkel gaat om een (racisitsche) belediging en geen daad van discriminatie of werkweigering. Als de anti-racisten zich eens zouden beperken tot enkel het echte racisme te willen bestrijden (zoals in dit voorbeeld) en niet zo geobsedeerd achter het VB of Vlaams nationalisten aanzitten, dan zouden ze een stuk geloofwaardiger overkomen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 00:03   #131
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
In dit geval gaat het idd vrij duidelijk om een racistisch voorval, hoewel het enkel gaat om een (racisitsche) belediging en geen daad van discriminatie of werkweigering. Als de anti-racisten zich eens zouden beperken tot enkel het echte racisme te willen bestrijden (zoals in dit voorbeeld) en niet zo geobsedeerd achter het VB of Vlaams nationalisten aanzitten, dan zouden ze een stuk geloofwaardiger overkomen.
Dat vind ik in feite ook.

Let op: het is echt laakbaar gedrag dat die twee dames vertoonden (ik geloof het niet echt, maar kom), maar ik vraag me toch af hoe er zou gereageerd worden indien ze een gelijksoortig laakbaar gedrag vertoonden tegenover een gewone blanke poetsvrouw (lui, niet snel genoeg, ijsjes pikken etc...) hoeveel euro boete zouden ze daarvoor dan moeten betalen? Of mogen witte poetsvrouwen wèl en zwarte poetsvrouwen niet worden uitgekafferd... oeis, het woord alleen al!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 00:06   #132
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Dat vind ik in feite ook.

Let op: het is echt laakbaar gedrag dat die twee dames vertoonden (ik geloof het niet echt, maar kom), maar ik vraag me toch af hoe er zou gereageerd worden indien ze een gelijksoortig laakbaar gedrag vertoonden tegenover een gewone blanke poetsvrouw (lui, niet snel genoeg, ijsjes pikken etc...) hoeveel euro boete zouden ze daarvoor dan moeten betalen? Of mogen witte poetsvrouwen wèl en zwarte poetsvrouwen niet worden uitgekafferd... oeis, het woord alleen al!
Dan was er idd geen heel mediacircus rond geweest. Maar kom, iemand die naar hier immigreert en voor een bank begint te werken en daarna in een rusthuis gaat werken verdient het niet om zo'n racistische opmerkingen te krijgen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 00:14   #133
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Dan was er idd geen heel mediacircus rond geweest. Maar kom, iemand die naar hier immigreert en voor een bank begint te werken en daarna in een rusthuis gaat werken verdient het niet om zo'n racistische opmerkingen te krijgen.
Wel, vandaar dat ik twijfel aan de juistheid van de krantenartikelen. Kan ook zijn dat ze ook in de bank als poetsvrouw werkte. Indien ze bankbediende was, had ze eerder in die richting nieuw werk gezocht denk ik.

Maar kom, laat dat meisje doen wat ze wil, niet aan ons om daar een oordeel over te vellen. Ik heb het over de straffen die worden uitgesproken om een poetsvrouw (of gelijk welk personeelslid voor mijn part) op een vernederende manier te behandelen.

Niks als het wit ziet dus, boete+gevang als het een ander kleurtje heeft!

"die rosse heeft nooit leren werken zeker" is volkomen toegestaan
"die zwarte heeft nooit leren werken zeker" is goed voor drie maanden loon als schadevergoeding (zie rechtbank uitspraak op CGKR site)

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 24 mei 2009, 00:27   #134
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Let op: het is echt laakbaar gedrag dat die twee dames vertoonden
Citaat:
ik geloof het niet echt, maar kom
Jamaar, wat zal het zijn
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 01:19   #135
Jarno
Parlementsvoorzitter

Jarno's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ach, dit forum kennende, is dat nu ook weer niet zó onvoorstelbaar...
Neen.
Oud 24 mei 2009, 02:08   #136
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Belachelijk - laat die ouw menskes gerust - die weten niet beter - misschien hebben ze reeds 1 of andere vorm van dementie - maar Belziek MOET en ZAL aantonen dat we de wetten toepassen en GEEN racisme tolereren - stoer hoor - om ouw mensen te veroordelen - ik kan er zo los uit de pols al een paar duizend vinden die racistische opmerkingen maken tegen witten - ge hoeft maar over straat te lopen in bepaalde delen van België als blanke vrouw - wat er U achterna geroepen wordt - maar dat telt nu eenmaal niet mee zeker! - dat ze dan eerst maar eens beginnen álle wetten op 'iedereen' toe te passen - en géén omgekeerde discriminatie meer!

Trouwens - waarvoor was da madammeke bij die bank ontslagen???
Vanwege de crisis?

Geen wonder dat er in het buitenland gelachen wordt als je zegt dat je Belg bent!
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 02:31   #137
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Belachelijk - laat die ouw menskes gerust - die weten niet beter
Sorry maar da's pas belachelijk, SDX
Moeten we dan oudjes ook 'met gerust laten' als ze andere wetten ovetreden ?
is oud _ zo oud waren ze niet eens_ zijn hier het excuus ofzo ?
Citaat:
- misschien hebben ze reeds 1 of andere vorm van dementie -
Er is geen enkel indicatie dat dat waar zou zijn.... flauw excuus trouwens
Als er al iets van aan zou zijn en dat zou de onderliggende reden moeten voorstellen dat ze bepaalde wetten overtreden denk je dan niet dat ze ook alsdusdanig als ( vergaand ? ) dement zouden worden ingedeeld ?

Citaat:
- dat ze dan eerst maar eens beginnen álle wetten op 'iedereen' toe te passen -
waarom zit ge dan nog te zeuren dat we die 'oudjes' gerust zouden moeten laten ?

Citaat:
Trouwens - waarvoor was da madammeke bij die bank ontslagen???
Vanwege de crisis?
zit er dik in .... en verder totaal irrelevant
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 06:54   #138
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje Bekijk bericht
Jamaar, wat zal het zijn

INDIEN die dames het gedrag vertoonden zoals het in de krant staat, dan is dat zeer laakbaar gedrag.

Oud 24 mei 2009, 07:10   #139
cheverrant
Partijlid

Standaard Twee oudjes veroordeeld voor racisme

Elke nieuwsberichtgeving geeft wel ergens aanleiding tot racisme of aanleiding om het te veroordelen... De aanleidingen tot elke van deze nieuwsberichten blijven meestal in het vage, enkel het reultaat is van belang... Zoals meestal het geval is, zijn de aanleidingen tweeledig: mensen die denken of zeker weten benadeeld te zijn of te worden omwille van buitenlandse anderen en mensen die denken of zeker te weten benadeeld te zijn of te worden door binnenlandse (Belgische) anderen... Dit soort van dingen zal altijd blijven bestaan... Hoeveel persberichten daar aandacht willen aan geven, is hun zaak... Mijns inziens wordt er alleen maar aandacht aan gegeven door welke partij dan ook die meent betrokken te zijn in zo`n "conflict" door mensen die er eigen bedoelingen mee hebben om ermee aandacht te trekken... Voor de rest: dit hoeft niet de voorpagina`s van kranten noch de hoofdtitels in het dagelijkse journaal te halen... Omdat het totaal onbelangrijk is... En voor al die "groene jongens en meisjes" die het daarmee oneens zijn (omdat het een treffend voorbeeld is of zou kunnen zijn van wat zij nou bedoelen met racisme): laat iedereen nu eens tot de feiten terugkeren en geen politieke verklaringen afleggen waar die niet nodig zijn... Mensen (en kiezers) zijn niet noodzakelijk idioten... en de mensen weten nu langzamerhand wel wat werkelijk is en wat niet...
cheverrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 mei 2009, 07:27   #140
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
In Brugge werden twee oudjes veroordeeld tot een voorwaardelijke celstraf omdat ze de poetsvrouw van het rusthuis waar hun mannen verblijven racistische verwijten naar het hoofd slingerden. Ze moesten het slachtoffer bovendien elk een schadevergoeding van 150 euro betalen.

Die veroordeling is uiteraard een goede zaak, maar volgens de laatste nieuwsberichten werkt het slachtoffer, een vrouw van Rwandese afkomst, ondertussen ergens anders. Dat is jammer, want zo wordt het slachtoffer op een manier eigenlijk ook nog gestraft. De directie had beter dat stelletje racisten hun biezen laten pakken.

Waar gaat het naartoe wanneer zelfs bejaarden, die tot de jaren van verstand zouden moeten zijn gekomen, hun fatsoen niet meer kunnen houden?

Linkje.
En goede die het zegt zeg

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be