Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Vinden jullie dit document goed?
Ja 28 35,44%
Neen 46 58,23%
Geen mening 5 6,33%
Aantal stemmers: 79. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 juni 2009, 11:18   #121
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
hetzelfde met sociale zekerheid. het huidige belgische is beter maar veel te duur voor de NEderlanders.
De Belgische sociale zekerheid is niet beter. De uitkeringen zijn in Nederland hoger, en de gezondheidszorg royaler. Dat je in Vlaamse ziekenhuizen veel Nederlanders ziet, is juist een uiting van een royaal systeem. Belgen krijgen hun zorg in het buitenland niet vergoed. Sterker nog, zelfs voor elke behandeling of medicijn in eigen land moeten ze nog bijbetalen.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 11:18   #122
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
en hoe garandeer je dat dit blijft bestaan? het heeft geen zin dit systeem in te voeren om het 2j later via gewone wetgeving te vermoorden.
hetzelfde met sociale zekerheid. het huidige belgische is beter maar veel te duur voor de NEderlanders. voer dit in en binnen 2j wordt het in de regering (16 milj Ndl. vs 6 milj Vl.) gewoon afgebroken.
Als je dit niet verankerd heb je in no time een annexatie. hoe hou je dit tegen?

Edit:
@ Niessen
dan zul je je plan toch beter moeten uitleggen.
onze sociale zekerheid is onbetaalbaar 1207.
dat van NL is efficiënter: iedereen krijgt hetzelfde bedrag wat veel solidairder is dan nu waar een ambtenaar een zeer hoog pensioen heeft terwijl een zelfstandige vanalles moet doen om een goed pensioen te hebben.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 11:20   #123
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is er belgicistisch aan: "onafhankelijk vlaanderen binnen de context vd EU"?
als dat belgicistisch is dan is de NVA een belgicistische partij bij uitstek.
mja, ik denk dat dat niet helemaal klopt

Niessen
wil je jouw idee in de praktijk brengen dan begin je met een wit blad. dan moet je bereid zijn hollandse symbolen ter discussie te stellen. Ik vind dat op geen enkele manier terug in je plan en daarom kan dit idee naar de prullenmand.
Vlaanderen assimileren naar Nederlands model is te zot voor woorden en iedereen afschieten als belgicist omdat hij niet voor assimilatie te vinden is werkt ook niet helemaal.
Ik zou zeggen: doe eens een voorstel, kerel. Ik hoor graag van je. En wie heeft het over "afschieten"? Voor wie zie je me aan? Lees nog eens mijn handtekening. Wat mij voor ogen staat, is een harmonieus land met ruimte voor ieders achtergrond.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 11:25   #124
Shadowke

Standaard

er wordt niet geassimileerd, geannexeerd of wat dan ook want Vlamingen en Nederlanders worden als gelijken behandeld.

dat kun je nu moeilijk zeggen in den Belziek waar de Vlamingen worden behandeld als tweederangsburgers.
Oud 29 juni 2009, 11:28   #125
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er wordt niet geassimileerd, geannexeerd of wat dan ook want Vlamingen en Nederlanders worden als gelijken behandeld.

dat kun je nu moeilijk zeggen in den Belziek waar de Vlamingen worden behandeld als tweederangsburgers.
Volgens mij kan Vlaanderen prima op eigen benen staan. Veel kleine landen doen het uitstekend.
Oud 29 juni 2009, 11:30   #126
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Antwerpen heeft bij lange na niet de uitstraling van Amsterdam. Je kan Antwerpen wel de jure de hoofdstad maken, maar Amsterdam blijft dan toch de facto de hoofdstad. Amsterdam is het financiele centrum, dus alle bedrijven zullen zich daar blijven vestigen. Verder heeft geen enkele andere stad in de lage landen de culturele uistraling(musea, concertgebouw) van Amsterdam. Als je de Vlamingen toch iets wilt toewerpen, maak dan van Antwerpen de regeringszetel.
Het gaat mij inderdaad om het principe dat Vlaanderen en Nederland beide symbolen krijgen. Mijn voorkeur gaat uit naar Antwerpen als hoofdstad, maar de regeringszetel zou tevens kunnen.

Citaat:
Het is echt een misvatting dat het Vlaamse onderwijs beter is. Het Vlaamse onderwijs is op bepaalde gebieden beter, net zoals het Nederlandse onderwijs weer beter is op andere gebieden. Maar dan moet je wel bereid zijn om verder te kijken dan de kale cijfers.
Ik vind gezamenlijk onderwijs essentieel als we een Groot-Nederlandse staat willen laten slagen. Als de Nederlandse en Vlaamse jeugd hetzelfde krijgt op school draagt dat zeker bij tot de natievorming. In België bestaat er verschillend onderwijs in Vlaanderen en Wallonië en de gevolgen daarvan zie je in alles. Daarnaast staat het Vlaamse onderwijs als zeer goed bekend en zie ik het overnemen van hun onderwijsstelsel als handreiking naar de Vlamingen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 11:46   #127
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
onze sociale zekerheid is onbetaalbaar 1207.
dat van NL is efficiënter: iedereen krijgt hetzelfde bedrag wat veel solidairder is dan nu waar een ambtenaar een zeer hoog pensioen heeft terwijl een zelfstandige vanalles moet doen om een goed pensioen te hebben.
als je de Vlaamse ambtenaren hun pensioen gaat afpakken, zet je maar schrap voor maandenlange harde stakingen/betogingen/rellen. verschiet niet dat daardoor een heel pak Vlamingen tegen die fusie zullen zijn.

maar wat mij het meest stoort in die tekst, is Brussel. er wordt zomaar vanuit gegaan dat Brussel zou meegaan?? sorry, totaal onrealistisch, Vlaanderen kan daar wettelijk gezien totaal geen aanspraak op maken.
Oud 29 juni 2009, 11:46   #128
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Het gaat mij inderdaad om het principe dat Vlaanderen en Nederland beide symbolen krijgen. Mijn voorkeur gaat uit naar Antwerpen als hoofdstad, maar de regeringszetel zou tevens kunnen.
Antwerpen als hoofdstat is echt een onzinnig idee. Ja, het kan wel, maar alleen formeel. In de praktijk zal Amsterdam in alle opzichten de hoofdstad blijven/zijn. Strikt zakelijk gezien zou het bijvoorbeeld voor KBC verstandig zijn om het hoofdkantoor in Amsterdam te vestigen. En zo zie ik wel meer Vlaamse bedrijven hun hoofdkantoor verplaatsen naar Amsterdam. Akzo zit daar, Heineken zit daar, ING zit daar, Philips zit daar. Als je boel dan toch eerlijk wilt verdelen, dan kun je beter de regeringszetel verhuizen van Den Haag naar Antwerpen. Aan Antwerpen als hoofdstad in naam alleen heeft niemand wat.

Citaat:
Ik vind gezamenlijk onderwijs essentieel als we een Groot-Nederlandse staat willen laten slagen. Als de Nederlandse en Vlaamse jeugd hetzelfde krijgt op school draagt dat zeker bij tot de natievorming. In België bestaat er verschillend onderwijs in Vlaanderen en Wallonië en de gevolgen daarvan zie je in alles. Daarnaast staat het Vlaamse onderwijs als zeer goed bekend en zie ik het overnemen van hun onderwijsstelsel als handreiking naar de Vlamingen.
Dit lijkt me een slechte strategie. Doel moet altijd zijn om het beste onderwijs te krijgen. Het simpelweg overnemen van het Vlaamse onderwijs om Vlaamse ego's niet te butsen draagt daar niet aan bij. Ik ben redelijk op de hoogte hoe het eraan toegaat op Vlaamse scholen. Geloof me, het is niet allemaal positief.
Oud 29 juni 2009, 11:48   #129
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Antwerpen als hoofdstat is echt een onzinnig idee. Ja, het kan wel, maar alleen formeel. In de praktijk zal Amsterdam in alle opzichten de hoofdstad blijven/zijn. Strikt zakelijk gezien zou het bijvoorbeeld voor KBC verstandig zijn om het hoofdkantoor in Amsterdam te vestigen. En zo zie ik wel meer Vlaamse bedrijven hun hoofdkantoor verplaatsen naar Amsterdam. Akzo zit daar, Heineken zit daar, ING zit daar, Philips zit daar. Als je boel dan toch eerlijk wilt verdelen, dan kun je beter de regeringszetel verhuizen van Den Haag naar Antwerpen. Aan Antwerpen als hoofdstad in naam alleen heeft niemand wat.

Dit lijkt me een slechte strategie. Doel moet altijd zijn om het beste onderwijs te krijgen. Het simpelweg overnemen van het Vlaamse onderwijs om Vlaamse ego's niet te butsen draagt daar niet aan bij. Ik ben redelijk op de hoogte hoe het eraan toegaat op Vlaamse scholen. Geloof me, het is niet allemaal positief.
nope, het is zeker niet allemaal positief. maar toch zien we in grensgemeentes dat er veel Nederlanders naar het Vlaams onderwijs gaan en omgekeerd nauwelijks.
Oud 29 juni 2009, 11:56   #130
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
nope, het is zeker niet allemaal positief. maar toch zien we in grensgemeentes dat er veel Nederlanders naar het Vlaams onderwijs gaan en omgekeerd nauwelijks.
Dat kan allerlei oorzaken hebben. Toevallig las ik laatst een interview met de kok van Oud Sluis, Sergio Herman.

Citaat:
'Ik wist echt niet wat ik wilde worden. Ik heb eerst twee jaar op een Nederlandse middelbare school gezeten. Maar daar veegde ik mijn voeten aan. Met het gevolg dat mijn ouders me naar België stuurden, waar het regime strenger is. Maar die technische school in Brugge vond ik ook maar niets. Uiteindelijk ben ik naar de hotelschool gegaan. Dat leek me wel wat, mede omdat mijn ouders al een restaurant hadden.'
Bron: De Standaard

Je ziet ook veel Nederlanders in Vlaamse ziekenhuizen. Maar dit is vanwege de wachtlijsten, en niet omdat de Vlaamse gezondheidszorg beter is. Zo'n beetje elk internationaal vergelijkend onderzoek dat ik heb gezien, plaatst de Nederlandse gezondheidszorg hoger dan de Belgische. Niet dat het in Nederland allemaal zo goed is hoor. Alleen is het in Belgie nog slechter.
Oud 29 juni 2009, 12:00   #131
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlaanderen zal niet onderdrukt worden solidarnosc want in ons document streven we naar gelijkheid tussen Vlaanderen en Nederland in een staatkundig geheel.
Ze worden al "onderdrukt" in een land waar ze de meerderheid en meeste geld hebben. Ik zou dan wel eens weten hoe lang het zal duren vooraleer ze "onderdrukt" worden in een land waarvan ze amper een derde van uitmaken en niet langer het centrum van het land vormen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 12:03   #132
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ze worden al "onderdrukt" in een land waar ze de meerderheid en meeste geld hebben. Ik zou dan wel eens weten hoe lang het zal duren vooraleer ze "onderdrukt" worden in een land waarvan ze amper een derde van uitmaken en niet langer het centrum van het land vormen.
Wordt Zeeland als kleinste provincie onderdrukt, of Limburg? De Limburgse ministers zijn numeriek in de meerderheid in het huidige Nederlandse kabinet, en een Zeeuw is premier. In Nederland is het gelukkig zo dat er grotendeels wordt geselecteerd op kwaliteit, en niet op wie je kent of wie je neukt.

Laatst gewijzigd door Spinoza : 29 juni 2009 om 12:06.
Oud 29 juni 2009, 12:05   #133
Shadowke

Standaard

Citaat:
België kan je moeilijk vergelijken met Nederland.

in Nederland hebben de provincies veel macht, terwijl hier alle macht geconcentreerd zit in Brussel.

bestudeer eerst de nederlandse staatsstructuur ipv direct je ongenoegen te spuien.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 juni 2009 om 12:05.
Oud 29 juni 2009, 12:07   #134
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
België kan je moeilijk vergelijken met Nederland.

in Nederland hebben de provincies veel macht, terwijl hier alle macht geconcentreerd zit in Brussel.

bestudeer eerst de nederlandse staatsstructuur ipv direct je ongenoegen te spuien.
De provincies in Nederland hebben nougabollen te zeggen in vergelijking met de gewesten en gemeenschappen in ons land. De transfer van macht van Vlaanderen naar Den Haag kan amper gecompenseerd worden door de provincies in Vlaanderen meer macht te geven. De tendens in Vlaanderen is er trouwens om de provincies minder macht te geven. Vlaanderen heeft vandaag in België veel meer macht dan het in een Nederlandse constructie ooit zou hebben. Het zou gewoon belachelijk zijn dat het resultaat van 1000 jaar Vlaamse "ontvoogdingsstrijd" zou zijn dat we ons laten besturen vanuit Den Haag.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 29 juni 2009 om 12:11.
Oud 29 juni 2009, 12:09   #135
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wordt Zeeland als kleinste provincie onderdrukt, of Limburg? De Limburgse ministers zijn numeriek in de meerderheid in het huidige Nederlandse kabinet, en een Zeeuw is premier. In Nederland is het gelukkig zo dat er grotendeels wordt geselecteerd op kwaliteit, en niet op wie je kent of wie je neukt.
Wie ben ik als simpele Vlaming om u tegen te spreken.
Oud 29 juni 2009, 12:13   #136
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Wie ben ik als simpele Vlaming om u tegen te spreken.
U mag mij best tegenspreken, graag zelfs. Discussie doet leven.

Vlamingen hebben ook vele goede eigenschappen. Maar het nepotisme in Vlaanderen heb ik altijd ervaren als een van de grootste gebreken. Het is niet voor niets dat veel Vlaams managementtalent naar het buitenland vlucht. Talent of een goed idee is in Vlaanderen niet genoeg. Het gaat erom wie je kent en wie je mag. Dat is een belangrijke factor in de "onderdrukking" van de Vlamingen.
Oud 29 juni 2009, 12:28   #137
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Belgische sociale zekerheid is niet beter. De uitkeringen zijn in Nederland hoger, en de gezondheidszorg royaler. Dat je in Vlaamse ziekenhuizen veel Nederlanders ziet, is juist een uiting van een royaal systeem. Belgen krijgen hun zorg in het buitenland niet vergoed. Sterker nog, zelfs voor elke behandeling of medicijn in eigen land moeten ze nog bijbetalen.
Daar gaat System het niet mee eens zijn.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 12:29   #138
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Er blijft weinig Vlaams over in uw document.

Dat is gewoon een annexatie, niets meer of niets minder.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juni 2009, 12:33   #139
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Er blijft weinig Vlaams over in uw document.

Dat is gewoon een annexatie, niets meer of niets minder.
Vlaanderen werd in 1830 geannexeerd door België en behandelt als een kolonie.
dat is nog een miljoen keer erger.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 juni 2009 om 12:33.
Oud 29 juni 2009, 12:37   #140
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlaanderen werd in 1830 geannexeerd door België en behandelt als een kolonie.
dat is nog een miljoen keer erger.
Iets dat op dat moment niet bestaat kan je volgens mij moeilijk annexeren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be