Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2009, 19:35   #121
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blackwater Inc Bekijk bericht
Als u meent dat er zulke tekeningen op een forum mogen geplaatst worden hebt u dringend behoefte aan medische hulp..
1) Ik heb de tekening niet geplaatst
2) Ik ben tegen censuur
3) Als u er aanstoot aan neemt, moet u de mods waarschuwen
4) Naar mijn aanvoelen is de tekening niet gericht tegen joden, wel tegen Israël
5) Als u meent dat mensen met wie u van mening verschilt nood hebben aan medische hulp, bevindt u zich op een discussieforum op de verkeerde plaats.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 19:37   #122
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Zelaya verzette zich tegen de geplande privatizatie van de Hondurese energiemaatschappij, de havens, en het gezondheidssysteem. Dat was niet naar de zin van voornamelijk 13 families die Honduras als hun privébezit beschouwen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 19:39   #123
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Zelaya verzette zich tegen de geplande privatizatie van de Hondurese energiemaatschappij, de havens, en het gezondheidssysteem. Dat was niet naar de zin van voornamelijk 13 families die Honduras als hun privébezit beschouwen.
We komen tot de kern van de zaak ...

Oud 1 juli 2009, 19:40   #124
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik weet niet over welke tekening het gaat. Tekeningen moeten gewoon niet verboden worden. Als je ze begint te verbieden raak je aan het recht op vrije meningsuiting.
Oud 1 juli 2009, 22:02   #125
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ministe van agitatie Bekijk bericht
1)
4) Naar mijn aanvoelen is de tekening niet gericht tegen joden, wel tegen Israël
.
Alsof daar veel verschil in zit. Het is net zoals zeggen, ik ben tegen Nederland maar heb niks tegen Nederlanders. Die tekening is een duidelijke vewijzing naar leugenachtige complotverhalen over een Joods wereldcomplot. Een kapitalist vergezeld van een Israelische militair met haakneus. Het is zoals ik al veel gemerkt heb, qua Jodenhaat sluiten extreem-links en extreem-rechts perfect op elkaar aan.
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 22:03   #126
Blackwater Inc
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik weet niet over welke tekening het gaat. Tekeningen moeten gewoon niet verboden worden. Als je ze begint te verbieden raak je aan het recht op vrije meningsuiting.
Dit is een tekening die duidelijk aanzet tot Jodenhaat. Mss dat u dat niet begrijpt, de meeste mensen nochtans wel...
Blackwater Inc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2009, 22:58   #127
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is een tekening die duidelijk aanzet tot Jodenhaat. Mss dat u dat niet begrijpt, de meeste mensen nochtans wel...
Ik ben tegenstander van positieve discriminatie.
Oud 2 juli 2009, 01:28   #128
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Internationaal erkent couppleger, en defacto president van Honduras, belooft economische verbetering met hulp van de VS en Europa via een vrijhandelsverdrag. Is er iets wat niet verteld wordt in heel dit coupverhaal? Kan en zo een cynisch spel gespeeld worden?...
Oud 2 juli 2009, 01:30   #129
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er zijn berichten dat de policie in Honduras op gewelddadige wijze jongeren recruteert, door hen uit hun huizen te halen in armere wijken, en verplicht meeneemt.

WTF, dat is jaren '80 stijl. Zo laag is het continent sinds lang niet meer gevallen.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 juli 2009 om 01:32.
Oud 2 juli 2009, 01:31   #130
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Alsof daar veel verschil in zit. Het is net zoals zeggen, ik ben tegen Nederland maar heb niks tegen Nederlanders. Die tekening is een duidelijke vewijzing naar leugenachtige complotverhalen over een Joods wereldcomplot. Een kapitalist vergezeld van een Israelische militair met haakneus. Het is zoals ik al veel gemerkt heb, qua Jodenhaat sluiten extreem-links en extreem-rechts perfect op elkaar aan.
Het gaat niet over een 'joods wereldcomplot'. Dat ziet u er in. Het gaat over wie bij Obama aan de touwtjes trekt (volgens de cartoonist dan, ik ben het er niet mee eens). Ondermeer AIPAC dat hij uitbeeldt door een Israëlische militair. Daarnaast zien we een Amerikaanse generaal (military-industrial complex), een varken dat de 'corporations' uitbeeldt en een zeer stereotiepe bankier van Wall Street. Niet onlogisch en al helemaal niet anti-semitisch.

Maar u moet daar tegen ons niet over zeuren; laat het aan de moderatoren weten. Dat zij er hun plan mee trekken. Ik heb de cartoon niet geplaatst, ik voel me derhalve niet aangesproken.

tsssssssss, die lange tenen toch ...

Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 2 juli 2009 om 01:53.
Oud 2 juli 2009, 01:32   #131
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Internationaal erkent couppleger, en defacto president van Honduras, belooft economische verbetering met hulp van de VS en Europa via een vrijhandelsverdrag. Is er iets wat niet verteld wordt in heel dit coupverhaal? Kan en zo een cynisch spel gespeeld worden?...
Dat zou wel helemaal in tegenspraak zijn met wat officieel door Europa en de VS gecommuniceerd wordt. Ze stellen dat ze alle akkoorden bevriezen. Net zoals de leningen.

Oud 2 juli 2009, 01:47   #132
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zou wel helemaal in tegenspraak zijn met wat officieel door Europa en de VS gecommuniceerd wordt. Ze stellen dat ze alle akkoorden bevriezen. Net zoals de leningen.
Als hier een spel gespeeld wordt kan dit zeer gevaarlijk worden. Als je de Honduresen hoop geeft zoals nu gedaan wordt, kan je verwachten dat ze hun angst voor deze repressie willen overwinnen en voor hun rechten opkomen. Als dan blijkt dat hier een dubbel spel gespeeld wordt heb je een bloedbad...een bloedbad omdat sommigen niet hun werkelijke kleur tav de internationale gemeenschap durfden tonen...Ik hoop dat dit scenario zich niet volstrekt.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 juli 2009 om 01:48.
Oud 2 juli 2009, 01:59   #133
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als hier een spel gespeeld wordt kan dit zeer gevaarlijk worden. Als je de Honduresen hoop geeft zoals nu gedaan wordt, kan je verwachten dat ze hun angst voor deze repressie willen overwinnen en voor hun rechten opkomen. Als dan blijkt dat hier een dubbel spel gespeeld wordt heb je een bloedbad...een bloedbad omdat sommigen niet hun werkelijke kleur tav de internationale gemeenschap durfden tonen...Ik hoop dat dit scenario zich niet volstrekt.
Arrestaties voltrekken zich al. De in de grondwet gestipuleerde rechten worden opgedoekt:
Citaat:
SE ME ACABA DE INFORMAR QUE ES ESTE MOMENTO EL CONGRESO NACIONAL ESTA SOMEMETIENDO A APROBACION LA SUSPENCION DE TODAS LAS GARIANTIAS
,DERECHOS CIVILES Y POLITICOS ES DECIR LA LIBERTAD DE ASOCIACION, SE
PROCEDERE AL ALLANAMIENTO DE MORADA, SE VIOLARA EL HABEAS CORPUS.
fAVOR COMUNICAR ESTO POR TODOS LOS MEDIOS

Dat is misschien het meest cynische aan de coup: om de democratie en de grondwet te beschermen, gijzelt en kidnapt men de verkozen president en schort men de grondwettelijke rechten op ...

Doet me denken aan het opkomen voor de vrijheid van moslimmeisje door hun hoofddoek te verbieden. Of nog meer, aan de Amerikaanse Majoor Booris die over het Vietnamese dorp Ben Tre zei: "We had to destroy the village in order to save it".

Oud 2 juli 2009, 02:17   #134
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De in de grondwet gestipuleerde rechten worden opgedoekt
Juister is alle 'individuele rechten' van de grondwet worden opgeschort

Gevolg

Citaat:
...en este momento cualquier hondureño, cualquier hondureña, puede ser apresado, pueden entrar violentamente en su domicilio o en cualquier lugar donde se encuentre, llevárselo detenido sin ni siquiera informar sobre las causas de la detención
Ik dacht dat zoiets alleen in Myanmar legaal zou zijn. Hoe kan je nu zoiets in de verste verte maar pogen goed te praten.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 2 juli 2009 om 02:21.
Oud 2 juli 2009, 02:43   #135
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hoe kan je nu zoiets in de verste verte maar pogen goed te praten.
een poging:
Citaat:
"We had to destroy the village in order to save it"

Oud 2 juli 2009, 11:53   #136
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Internationaal erkent couppleger, en defacto president van Honduras, belooft economische verbetering met hulp van de VS en Europa via een vrijhandelsverdrag.
Door wie?

Citaat:
Is er iets wat niet verteld wordt in heel dit coupverhaal? Kan en zo een cynisch spel gespeeld worden?...
Neen. Wat probeert u de VS en Europa nu eigenlijk in de schoenen te schuiven?
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 2 juli 2009 om 11:54.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2009, 13:33   #137
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Woensdag 1 juli 2009, 23u30.

Beste vrienden,

Terwijl ik graag zou schrijven dat de toestand hier stilaan verbeterd in Honduras, is de realiteit echter anders. Elke dag weer worden we wakker met de hoop dat de nieuwe president Roberto Micheletti wat verzachtend zou spreken en toenadering zou zoeken tot Mel Zelaya om tot een gezamellijke oplossing te komen, maar wanneer de avond valt staan we verder af de situatie dan de dag voordien.

Ik vind het schrijnend hoe de heersende koepel van deze regering nu zo laag kan vallen, hoe het mogelijk is dat mensen met zo een hoge functie op een zó gemakkelijke manier in staat zijn om te liegen en te bedriegen. Hoe het mogelijk is dat de pers zich zou "auto-censureert" en dat ze op één lijn gaan staan met de nieuwe machthebbers..... Hoe het mogelijk is dat zoveel protest weggewimpelt wordt of niet eens vermeld wordt.... Ik geraak er niet aan gewoon hoor!

Dat de meningen vóór en tegen Manuel Zelaya verdeeld zijn in het land, is hier heel duidelijk. Een grote groep mensen, diegenen die toch niets verliezen hadden (en hebben) en alleen maar konnen winnen met Mel, blijven hem steunen. De meerderheid van die mensen woont op het platteland of in de arme wijken van Tegucigalpa. Een andere grote groep van mensen zijn diegenen die een hemelse schrik hebben voor hervormingen "a la" Cuba of Venezuela, die in Mel een nieuwe Fidel Castro gezien hebben en/of die vrezen om heel wat de verliezen mochten de fundamenten van het land veranderen. Die twee groepen blijken elke dag meer en meer uit elkaar te gaan staan en toenadering wordt blijkbaar steeds moeilijker.

De nieuwe regering roept in woorden wel op tot rust en kalmte, maar anderzijds zijn zij het juist die elke dag weer een nieuwe mars organiseren. Deze avond, in het avondnieuws van 21 u werd wel 10 minuten gespendeert aan de mars van morgen; welke de route zal zijn, dat iedereen een witte t-shirt moet aandoen of er ook één gratis kan krijgen, dat deelnemen heel belangrijk is voor de positie van Honduras t.o.v het buitenland, enz... Mensen die in de privé-sector werken krijgen een dag vrijaf als ze meedoen aan de mars, anderen worden verplicht om deel te nemen. Langs de andere kant, de mensen die willen protesteren tégen Micheletti en vóór Zelaya mogen de hoofdstad niet binnen, worden hardhandig aangepakt en vaak in de gevangenis gestopt. Een duidelijke andere behandeling....

Het wordt vanuit de nieuwe regering ook keihard gespeeld naar de opositie toe; het is nl. zo dat er vandaag een decreet is goedgekeurd waarin duidelijk wordt uitgelegd dat de Hondurese burger geen rechten meer heeft zoals: vrije meningsuiting, groepsvorming, protest, vrijgelaten worden na 24 uur vastzitten zonder reden, enz... Dit zorgt er voor dat Honduras niet langer een "rechtsstaat" is, maar wel een "feitelijke staat". Deze maatregel gaat in voor de volgende 72 uur. De nieuwe president heeft er helemaal geen probleem mee om dit soort van maatregelen af te kondigen, want alles is goed genoeg om bij te dragen tot de "vrede" in het land; dan wel z�*jn soort vrede zou ik zo zeggen.....

Vandaag is er weer een nieuwe "stunt" gebeurd; een persverklaring van het leger - die er alles aan doet, samen met de nieuwe regering, om er de publieke opinie toch maar van te overtuigen dat er GEEN STAATSGREEP heeft plaatsgevonden. Nu pas komen ze met een heleboel papieren voor de dag die bewijzen dat er reeds een arrestatiebevel tegen Manuel Zelaya bestond, gedagtekend met zaterdag 27 juni. (Maar wat raar dan toch dat dit vandaag pas aan het licht komt .....). Aangezien er een arrestatiebevel was, en aangezien artikel 12 van de wet van het leger zegt dat de militairen mogen kiezen waar ze een gevangene naartoe brengen om de rust van het land te bewaren (klinkt ook nogal geloofwaardig hé.....) en dus vonden ze dat Costa Rica de beste plaats was. De legercomandant die deze verklaring op de radio aflegde had veel geluk dat de journalist aan zijn kant stond want anders zou het een spervuur van vragen geworden zijn, maar zoals eerder reeds gezegd, alle media staan bijna aan de zijde van de nieuwe machthebbers, vandaar dat het er ook zo moeilijk uitziet om Manuel Zelaya in zijn positie te herstellen.

Ondertussen wordt de lijst groter van landen die hun ambassadeur reeds het land hebben uitgestuurd en dus zou ook de internationale druk moeten stijgen. Wij hebben weet van het terugtrekken van: Mexico, Nicaragua, Guatemala, El Salvador, Panama, Costa Rica, Colombia, Ecuador, Peru, Chili, Argentinië, Brasilië, Dominikaanse Republiek, Cuba, Spanje, Italië Frankrijk, Duitsland, Groot-Britanie, Finland en Zweden.
De Organistie van Amerikaanse Staten (OAS) en de Verenigde Naties (VN) nemen heel duidelijk positie in, maar hier wordt dat door Micheletti heel gemakkelijk weggewimpeld en hij vindt dat allemaal niet erg. Hij is er heel vast van overtuigd dat hij het eens goed gaat uitleggen aan al die landen die het verkeerd voorhebben en dat alleen de Honduresen weten wat er werkelijk in Honduras gebeurt. En wat voor een slechterik die Manuel Zelaya wel was en is.

Dat het voor Mel niet gemakkelijk terugkeren zal zijn, staat nu wel meer dan vast. Micheletti verzekerde maandag dat Zelaya welkom was in het land als civiele burger. Gisteren, dinsdag, was de taal al heel wat anders en verzekerde hij dat als hij een voet op Hondurese bodem zet, onmiddellijk zou gevangen genomen worden en veroordeeld worden voor een heleboel misdaden. En vandaag vertelde Micheletti zelfs dat Zelaya een misdadiger is die in binnen- en buitenland wordt gezocht en op elk moment kan opgepakt worden. De vraag is wat er morgen zal gezegd worden..... Een feit is wel dat de komst van Manuel Zelaya is uitgesteld van donderdag naar zaterdag. Wat hier geweten is, is dat er 300 internationale journalisten zullen bijzijn, verschillende staatshoofden, muziekgroepen en nog veel meer. Wij weten niet wat we daar moeten van denken.... In elk geval wordt er veel gespeculeerd en moeten we afwachten wat zaterdag brengt.

Iets anders wat ik nog wou vertellen is dat er op verschillende plaatsen van het land bevestigd is dat er gedwongen recluteringen zijn van jongens en jonge mannen. Deze zouden met tientallen opgepakt worden en weggevoerd naar de bataljons waar ze in de landmacht ingelijfd zouden worden en verplicht moeten dienst doen als soldaten. Nog maar een voorbeeld dat de mensen hier doet denken aan de situatie van de jaren '70 en '80 toen alles in het teken van de represie stond. Maar ja, wat zou je willen met een Micheletti van 70 jaar oud die uit die periode komt....

Vrienden, ik laat jullie nu. Morgen worden betogingen allerlei voorzien en de spanning zal volgens mij blijven stijgen tot zaterdag, de cruciale dag. Ondertussen lijkt de voorraad benzine en diesel op te geraken want zowel Venezuela als de VS hebben de toevoer van brandstof stopgelegd....

Vele groeten, en tot later,

Machteld

Oud 2 juli 2009, 14:28   #138
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Door wie?
Ik bedoel dat de man gezien wordt als een couppleger, niet als de legitieme president van Honduras.
Oud 2 juli 2009, 14:30   #139
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Neen. Wat probeert u de VS en Europa nu eigenlijk in de schoenen te schuiven?
Niets. Gun me enige achterdocht. Ik heb genoeg meegemaakt om niet zomaar te geloven dat de eerste laag van een verhaal de belangrijkste is.
Oud 4 juli 2009, 10:11   #140
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Vrijdag 3 juli 2009, 23u14

Beste vrienden,

Hhier nog eens een berichtgeving vanuit Honduras, het geteisterde land dat afgelopen zondag verrast werd door een staatsgreep. Dat er onenigheden waren in het land i.v.m. de politiek van de president, was voor iedereen en reeds lang duidelijk, maar dit zou uitdraaien in een staatsgreep, denk ik toch dat voor 90 % van de bevolking een verrassing was.

Na de hevige militarisering van de stad, het uitvallen van de electriciteit en communicatie, zijn we overgegaan naar een fase van veel protestmanifestaties, zowel voor al tegen. Wat nog niet veranderd is, is de censuur in de pers en vooral ook de partijdigheid en de enorme subjectiviteit van de Hondurese pers. Zowel gisteren als vandaag waren er veel en hevige manifestaties. Een vreedzame oplossing door overleg lijkt met de dag wel verderaf te staan. Daar heeft volgens mij de nieuwe regering heel veel met te maken want de toon die zij spreken is helemaal niet naar dialoog gericht.

Vandaag hebben voor het eerste alle sociale organisaties van het land samengezeten in de Pedagogische Universiteit en zonder veel moeite is daar een brief uit voorgekomen, gericht aan Dhr. José Miguel Insulza, de Secretaris General van de Organizatie van Amerikaanse Staten (OAS). Hij is vandaag naar Tegucigalpa gekomen, en NIET vergezeld door de President Zelaya, zoals voordien voorspeld was.

Deze week (op woensdag 1 juli) vond de algemene vergadering van de OAS plaats en daarin werd de staatsgreep veroordeeld en kreeg Honduras 72 uren de tijd om de situatie te herstellen. Manuel Zelaya zou moeten in zijn positie van presidente hersteld worden en dan pas kunnen de relaties tussen Honduras en de OAS terug normaliseren. Vandaag kwam Insulza deze resolutie persoonlijk overhandigen. Hij heeft geen vergadering gehad met Roberto Micheletti, maar wel met afgevaardigden van het Hoger Gerechtshof, Openbaar Ministerie, e.a. Hij heeft duidelijk laten weten dat morgen de 72 uur aflopen en als Honduras niet reageert betekent dit dat Honduras zal uigesloten worden van de OAS.

Toch blijkt dat deze positie niet veel uitgehaald heeft en de repressieve nieuwe machten in het land voelen zich nog sterker in hun positie, zo erg reeds dat deze avond, om 21u30, de (nieuwe) Hondurese regering beslist heeft om zichzelf terug te trekken uit de OAS. Honduras heeft de OAS niet nodig, dat zijn slechts een paar dingen die zij kunnen geven en/of vertegenwoordigen en Honduras is vrij en zelfstandig (??¡¡¡) genoeg om zelf zijn plan te kunnen trekken.

Dit duidt er nog eens op dat de nieuwe regeringsleiders geen intenties hebben tot het zoeken van toenadering tot de internationale instanties om tot een akkoord te komen en daardoor raakt Honduras steeds verder geisoleerd. Terwijl hier in het land de twee groepen aangroeien tot zeeën van mensen, komt een oplossing maar niet dichterbij. Mel Zelaya zou ervan spreken dat hij naar Honduras komt, maar wij zien dat eerlijk gezegd niet goed meer zitten want er is veel haat en woede t.o.v. hem. Dit zou hoe dan ook maar kunnen uitmonden in een burgeroorlog, en daar wordt niemand beter van..

Vandaag hebben we ook het bezoek gehad van Rigoberta Menchu, de nobelprijs-winnares, en Willy Meyer, en Euro-parlementslid. Elke keer weer hopen we dat dit bijdraagt tot de verzoening en de vrede, maar anderszijds vrezen we er ook heel erg voor.

Morgen worden er weer grote marsen gepland en volgens laatste berichten zou Mel pas zondag aankomen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be