Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet vet-suiker-zoutgehalte van onze voeding wettelijk worden beperkt?
Ja 16 39,02%
neen (specifieer welke niet) 25 60,98%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2009, 05:46   #121
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stormbeest Bekijk bericht
Natuurlijk, of wordt ze misschien in het Hebreeuws geschreven?
Neen, ze worden niet in het Hebreeuws geschreven, maar Hebreeuws is niet het enige dat voor ons onverstaanbaar is.
Je hebt er dus niets op tegen dat het leesbaar en verstaanbaar is; maar meent dat dit al zo is.

Citaat:
Nogal logisch hé. Er zijn bijna geen voedingsmiddelen volledig zonder suiker, suiker komt van nature in een heleboel voedingswaren voor.
Ik heb het over toegevoegde suikers. Zelfs aan een slaatje in Mc Donalds wordt suiker toegevoegd. Doe je dat thuis ook?
Aan kant en klare maaltijden wordt suiker toegevoegd. Bijvoorbeeld witloof in hesp; is er iemand die dat thuis klaar maakt en suiker toevoegt?

Laatst gewijzigd door artisjok : 20 september 2009 om 05:46.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 05:51   #122
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bozoboko Bekijk bericht
Het gaat hiet om de grootste doders, ziekteverwekkers en gezondheidskostenverwekkers. Dus beperken maar.
Eet gewoon voeding met weinig zout en suikers. Moeilijk is dat niet. Ga naar iemand die zelf brood maakt. Zagen kan je later doen als het brood te zoutloos smaakt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 06:02   #123
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Boo-fucking-hoo, mensen die de hele tijd brol eten weten goed genoeg dat dat niet gezond is. Je voelt dat namelijk. In de VS is de situatie anders (ik las ooit een studie waaruit bleek dat het voor mensen in achtergestelde buurten zeer moeilijk was aan bijv. vers fruit en groenten te komen).

Ik heb er zelf een tijdje gewoond: fast food kost daar een fractie van de kost van een gezonde maaltijd. In België is dat helemaal niet zo: een flinke eter betaalt een pak meer voor een maaltijd bij de McDo dan voor en zelfbereide, gezondere maaltijd.

Hier hebben de meeste mensen geen excuus en extra etiketjes plakken zal weinig helpen. Als het op eten aankomt moeten mensen zelf hun verantwoordelijkheid opnemen en die voor hun naasten.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 06:15   #124
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Hippie.
Homo, Mongool, Hoer.

En nu gij weer.
Oud 20 september 2009, 06:34   #125
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Boo-fucking-hoo, mensen die de hele tijd brol eten weten goed genoeg dat dat niet gezond is. Je voelt dat namelijk. In de VS is de situatie anders (ik las ooit een studie waaruit bleek dat het voor mensen in achtergestelde buurten zeer moeilijk was aan bijv. vers fruit en groenten te komen).

Ik heb er zelf een tijdje gewoond: fast food kost daar een fractie van de kost van een gezonde maaltijd. In België is dat helemaal niet zo: een flinke eter betaalt een pak meer voor een maaltijd bij de McDo dan voor en zelfbereide, gezondere maaltijd.
Je bent iets te snel in jouw 'in Amerika is het slecht, maar hier niet'.(Boo-fucking-hoo right back at ya, dus)

1. We hebben het niet over de vergelijking "macdonalds eten" vs "een slaatje bereiden". Macdonalds is hier sowieso geen optie voor mensen met weinig geld. 'Fastfood' betekent voor hen: ravioli uit blik, een lasagne opwarmen, een pak koeken eten.

2. Verse groenten en fruit kosten ook hier een stuk meer dan al hun geconserveerde vriendjes. Een slaatje voor 1 persoon met verse ingrediënten? Met die prijs kan je hele gezin lasagne eten (bereide maaltijd uiteraard).

3. Als we kijken naar de arme bevolking dan mag je niet onderschatten dat een slaatje qua keukeninfrastructuur veel meer vraagt dan een lasagne in de microgolf. Voor een slaatje heb je wel echt een keuken nodig, een frigo, messen, een pot, snijplankje, kruidenrekje, dunschiller, ...

4. Met slaatjes en fruit alleen zul je geen week rondkomen. Het probleem met gezonde voeding is dan ook dat je dubbel betaalt: een pak geld voor al die verse groceries en daarnaast uiteraard je eiwitten, vetten, graanproducten.

5. Mensen die brol eten weten dat vaak wel (ondanks alle pogingen van de producent) maar hebben echt wel andere zorgen dan hun eigen gezondheid. Bekijk je Maslowpiramide en besef dat de vraag "hoe kan ik mezelf op een betere manier voeden" pas bovenkomt nadat een hele reeks andere vragen zijn ingevuld. Vragen waar die mensen 'in de achtergestelde buurten' al hun energie instoppen.

6. Gezond eten is een cultuur. Je krijgt ze al dan niet mee vanaf jonge leeftijd. Natuurlijk juichen we het toe wanneer iemand met een lasagne-opvoeding zelf opklimt naar een bewustzijn èn een gedragspatroon van gezond eten. Helaas zijn het vaak de met pesto, gnocchi en rucola opgevoede upper-middenklassers die echt niet snappen hoe iemand 'die rotzooi in zijn lichaam kan krijgen'.

Laatst gewijzigd door Goldband : 20 september 2009 om 06:41.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 06:40   #126
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Je bent iets te snel in jouw 'in Amerika is het slecht, maar hier niet'.(Boo-fucking-hoo right back at ya, dus)

1. We hebben het niet over de vergelijking "macdonalds eten" vs "een slaatje bereiden. Macdonalds is hier sowieso geen optie voor mensen met weinig geld. 'Fastfood' betekent voor hen: ravioli uit blik, een lasagne opwarmen, een pak koeken eten.

2. Verse groenten en fruit kosten ook hier een stuk meer dan al hun geconserveerde vriendjes. Een slaatje voor 1 persoon met verse ingrediënten? Met die prijs kan je hele gezin lasagne eten (bereide maaltijd uiteraard).

3. Als we kijken naar de arme bevolking dan mag je niet onderschatten dat een slaatje qua keukeninfrastructuur veel meer vraagt dan een lasagne in de microgolf. Voor een slaatje heb je wel echt een keuken nodig, een frigo, messen, een pot, snijplankje, zout en peper

4. Met slaatjes en fruit alleen zul je geen week rondkomen. Het probleem met gezonde voeding is dan ook dat je dubbel betaalt: een pak geld voor al die verse groceries en daarnaast uiteraard je eiwitten, vetten, graanproducten.

5. Mensen die brol eten weten dat vaak wel (ondanks alle pogingen van de producent) maar hebben echt wel andere zorgen dan hun eigen gezondheid. Bekijk je Maslowpiramide en besef dat de vraag "hoe kan ik mezelf op een betere manier voeden" pas bovenkomt nadat een hele reeks andere vragen zijn ingevuld. Vragen waar die de mensen 'in de achtergestelde buurten' al een dagtaak aan hebben.

6. Gezond eten is een cultuur. Je krijgt ze al dan niet mee vanaf jonge leeftijd. Natuurlijk juichen we het toe wanneer iemand met een lasagne-opvoeding zelf opklimt naar een bewustzijn èn een gedragspatroon van gezond eten. Helaas zijn het vaak de met pesto, gnocchi en rucola opgevoede upper-middenklassers die echt niet snappen hoe iemand 'die rotzooi in zijn lichaam kan krijgen'.
Begin eens met een paar boekjes de drukken over goedkoop gezond koken: 1 euro menu's. En verspreid ze dan via het ocmw
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 06:42   #127
Goldband
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Begin eens met een paar boekjes de drukken over goedkoop gezond koken: 1 euro menu's. En verspreid ze dan via het ocmw
Vergeet het makker, voor 1 euro ga je geen gerecht met verse groenten bereiden, ook niet als ze van Aldi komen. En geloof me, ik weet wat je met 1 euro kan kopen.

Laatst gewijzigd door Goldband : 20 september 2009 om 06:43.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 06:59   #128
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het gaat niet om betutteling, maar om strijd tegen de megasystemen zoals Coca-Cola die ons dwingen om schadelijke stoffen op te nemen.
bespottelijk
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 11:38   #129
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vergeet het makker, voor 1 euro ga je geen gerecht met verse groenten bereiden, ook niet als ze van Aldi komen. En geloof me, ik weet wat je met 1 euro kan kopen.
Met 1 euro ga je geen maaltijd kunnen bereiden maar voor 3 euro kan je dit wel en zeer vers bovendien.
Ikzelf kan voor 30 euro per week vers eten, als je dan nog eens laten we zeggen 20 euro neemt voor brood en wat beleg dan kan je gerust voor 50 euro per week vrij gezond eten.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2009, 11:40   #130
bentje
Parlementsvoorzitter

bentje's schermafbeelding

Standaard

nee, en ik moet justekes niks specifieren, het moet gedaan zijn de mensen zot te maken met heel hun het-kan-maar-niet-gezonder hype.
Oud 12 oktober 2009, 09:32   #131
bozoboko
Banneling

Standaard

iedereen mag zo zot eten als hij wil.
bozoboko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 10:56   #132
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
iedereen mag zo zot eten als hij wil.
De tienpuntenvraag is wel, of iedereen zo zot moet zijn, om voor deze zot te betalen ?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:28   #133
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ho weetje noem het 1 euro menu's, maar als het nu 3 euro per persoon per maaltijd wordt, is het bvb voor een klein gezin 10euro per maaltijd.

Feitelijk is het niet moeilijk vlees kost meestal 10euro per kg, maar je moet max 100g vlees eten, dus de porties reduceren naar 100g vlees per dag. En feitelijk heb je echt nog niets tekort. Bovendien als je 'onbereid' vlees koopt, koop je sowieso al kwaliteit.

En dan de suikers zitten in aardappelen en boterhammekes, die kosten nauwelijks 10-20 cent
Dan heb je nog wat groenten nodig, en die kosten meetal geen 5euro per kg. Dus als je daar 300g per dag verorbert, kom je eventueel 1-1.5euro per dag.

Dus nee mij ga je niet overtuigen, de goedkope/snelle hap bestaat weldegelijk.

Trouwens, ik weet ook wel dat je voeding zonder probleem duurder kunt doen kosten, vanaf je een beetje vrienden begint te vragen en een flesje wijnkraakt zit je steevast aan 20-40euro per man...
Oud 12 oktober 2009, 11:34   #134
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens gans die yoghurt/snoep/fastfood industrie die u via de reclamepauses u uit uw zetel doet staan om iets uit de frigo te gaan halen, zou volgens mij eens moeten bekeken worden...
Oud 16 oktober 2009, 06:18   #135
vervreemdebelg
Partijlid

vervreemdebelg's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hiet om de grootste doders, ziekteverwekkers en gezondheidskostenverwekkers. Dus beperken maar.
Wa je echt wil beperken is de tansvetten. Het is een wetenschappelijk feit dat die slecht zijn voor de gezondheid.

Citaat:
REACH is een richtlijn van de EU bedoeld voor het beheersen van risico's van stoffen. De voedingsmiddelenindustrie heeft van de EU een vrijstelling gekregen voor de registratie van risico's van transvet. De kennis over de risico's is aanwezig, maar is nog niet toegankelijk gemaakt voor de consument[bron?].

http://nl.wikipedia.org/wiki/Transvet
Oud 16 oktober 2009, 06:24   #136
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Neen.
Maar ik zie een volgende generatie die absoluut niet meer weet wat VERS eten bereiden wil zeggen.
Als je continu leeft op rommel van de fastfood ketens, diepvriesrommel vreet en toch een intens leven wil hebben, loop je vroeg of laat tegen een tekort aan belangrijke voedingsstoffen op.
Het lief van mijn zoon kent vloeiend 5 talen maar kan niet eens een ei bakken
Waarbij ik maar wil zeggen : er zijn nog ander prioriteiten in het leven dan studeren en veen geld verdienen.
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 oktober 2009, 06:29   #137
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Neen, ze worden niet in het Hebreeuws geschreven, maar Hebreeuws is niet het enige dat voor ons onverstaanbaar is.
Je hebt er dus niets op tegen dat het leesbaar en verstaanbaar is; maar meent dat dit al zo is.

Ik heb het over toegevoegde suikers. Zelfs aan een slaatje in Mc Donalds wordt suiker toegevoegd. Doe je dat thuis ook?
Aan kant en klare maaltijden wordt suiker toegevoegd. Bijvoorbeeld witloof in hesp; is er iemand die dat thuis klaar maakt en suiker toevoegt?
Bwakes
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 10:59   #138
bozoboko
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Neen.
Maar ik zie een volgende generatie die absoluut niet meer weet wat VERS eten bereiden wil zeggen.
Als je continu leeft op rommel van de fastfood ketens, diepvriesrommel vreet en toch een intens leven wil hebben, loop je vroeg of laat tegen een tekort aan belangrijke voedingsstoffen op.
Het lief van mijn zoon kent vloeiend 5 talen maar kan niet eens een ei bakken
Waarbij ik maar wil zeggen : er zijn nog ander prioriteiten in het leven dan studeren en veen geld verdienen.

Dat is waar, maar ik heb pas gezond leren eten nadat ik aan mijn moeder en mijn vrouw ontsnapt was.
bozoboko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2009, 13:37   #139
Johan217
Minister

Johan217's schermafbeelding

Standaard

Zo laten. Waar ik het meeste schrik van heb, is dat men vanalles en nog wat wil beperken en verbieden zodat mensen met normale eetgewoonten ook vanalles zullen moeten missen. Het is nu al niet meer evident om nog volle yoghurt (dit wordt namelijk aangeraden voor jonge kinderen) te vinden tussen al dat light-spul.
Oud 10 december 2009, 14:31   #140
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan217 Bekijk bericht
Zo laten. Waar ik het meeste schrik van heb, is dat men vanalles en nog wat wil beperken en verbieden zodat mensen met normale eetgewoonten ook vanalles zullen moeten missen. Het is nu al niet meer evident om nog volle yoghurt (dit wordt namelijk aangeraden voor jonge kinderen) te vinden tussen al dat light-spul.
Juist,ik eet geen yoghurt meer omdat geen volle kan vinden. En ik vertik het om al dat low-fat, 0% calorieen, enz te eten.
De reden is dat toen ik 18 was en 1.78 m ik 58 kilo woog en op 65 jaar 63 kilo. Ik heb amper aan sport gedaan en heb nooit gelet op wat ik eet. ALs ik verdik voel ik me niet goed in mijn vel en eet vanzelfs minder of minder calorierijk. Omgekeerd als ik vermager.

Als ik nu mijn eetgewoonten zou veranderen (of ertoe gewongen wordt) raak ik gegarandeerd in de problemen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be