Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Geloof je in het bestaan van de aura?
Ja 12 20,69%
Ik twijfel 6 10,34%
Nee 40 68,97%
Aantal stemmers: 58. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 september 2009, 09:57   #121
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Zijn dat buitenzintuiglijk waargenomen ziekten wiens genezing buitenzintuiglijk wordt ervaren?
Zo neen zou dit een meetbaar effect van de "aura" kunnen zijn.
De eerlijkheid gebied me toch om te zeggen dat er toch wel een koppeling mag vastgesteld worden tussen geestelijke gezondheid en fysieke gezondheid.

Ik denk nu bvb. aan placebo & nocebo-effecten, hypnotherapie en andere psychosomatische therapien.

Uiteraard stelt zich dan wel een oorzaak/gevolg probleem, maar dat gaat te ver leiden.

Persoonlijk vermoed ik dat 'de geest' een puur neurologisch verschijnsel is dat gevoelig is voor minimale chemische invloeden en zintuiglijke prikkels.

De aura-theorien moet je waarschijnlijk zien als een interpretatie van een realiteit (psychosomatiek) door een pre-technologische en pre-wetenschappelijke maatschappij.
Niet geheel onverdienstelijk, maar voorbijgestreefd.

Misschien hadden oude culturen bvb. ook geen onverdienstelijke interpretaties voor fysische fenomenen zoals bvb. het vallen van een appel naar de aarde toe.
Het zou me dan toch een beetje raar lijken om die interpretatie te blijven verdedigen met de gewoonlijke dooddoener van Exodus :

Citaat:
Het is niet omdat we die energie niet kunnen meten met onze huidige instrumenten, dat het niet bestaat. We moeten ermee rekening houden dat ons beeld van de realiteit nog verre van compleet is.

Het concept van meetbaarheid is zonder meer gelinkt aan onze huidige technologische evolutie die dan weer een logische gevolg is van onze wetenschappelijke kennis die het beeld van onze realiteit vormt. Het beeld welliswaar, het is geen absolute bescrhijving van de realiteit.
Enfin, I hope you catch my drift?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 12:53   #122
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Het is niet omdat we die energie niet kunnen meten met onze huidige instrumenten, dat het niet bestaat. We moeten ermee rekening houden dat ons beeld van de realiteit nog verre van compleet is.

Het concept van meetbaarheid is zonder meer gelinkt aan onze huidige technologische evolutie die dan weer een logische gevolg is van onze wetenschappelijke kennis die het beeld van onze realiteit vormt. Het beeld welliswaar, het is geen absolute bescrhijving van de realiteit.

Met zo'n houding blijf je altijd ter plaatste ploeteren.

De aura is al duizenden jaren waargenomen, wordt gerapporteerd in alle cultueren en wordt dikwijls met succes toegepast in genezing van bepaalde ziekten.
Tja, er bestaan ook al zeer lang verhalen over kabouters, maar zolang niemand kan bewijzen dat ze er zijn, bestaan ze volgens mij niet. Ik zal wel erg bekrompen zijn nu.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2009, 17:28   #123
Goldband
Parlementslid

Goldband's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan het niet fotograferen, of toch niet in zijn totaliteit aangezien het uit verschillende lagen frequenties bestaat.

Sommige mensen kunnen delen van de aura zien, sommige alle zeven lagen. Het gemakkelijkste te zien is het etherische veld. Dit is de eerste laag en strekt zich uit zon 1 tot 5 cm buiten het lichaam en is griijsachtig, soms blauw/geel van kleur en pulseert traag. Het staat het dichtste bij de fysische realiteit. Met een beetje oefening kan iedereen dit zien. Het best te zien in met weinig licht voor een witte achtergrond.
Het is NIET zichtbaar. Het is ook op GEEN andere manier objectief waarneembaar. Het kan niet gemeten worden, het is niet merkbaar in gevolgen, het is ...

Hippie-fantasie!

Laat iemand achter een kartonnen mens staan, zodat enkel het "aura" zichtbaar is. Dan mogen de 38 aura-zieners kijken en noteren wat ze zien. Tenzij ze allemaal "de ballen" noteren zullen ze nooit hetzelfde antwoord hebben. U denkt van wel? Even James Randi bellen, dan.

Laatst gewijzigd door Goldband : 26 september 2009 om 17:31.
Goldband is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 02:06   #124
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ach ... Ik lees dat morgen of een ander keertje wel weer
In ieder geval.. ik kruip er eens in
Ik wens je ook nog een welterusten toe, Johnny Blaze
Hey, in elk geval, bedankt dat het uiteindelijk toch nog respectvol kon (of begrijp ik het fout). Nu, ik heb noch de tijd, noch de diepere kennis om op alles wat we besproken hebben veel dieper in te gaan (check de link naar Crothers' site voor meer info en trek uw conclusies) maar om het in normale mensen termen te houden... Wilt ge ingaan op mijn weddenschap dat advanced LIGO en LISA (LIGO was al een kale kermis) niks gaan vinden voor een bak bier?
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 02:22   #125
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Goldband Bekijk bericht
Het is NIET zichtbaar. Het is ook op GEEN andere manier objectief waarneembaar. Het kan niet gemeten worden, het is niet merkbaar in gevolgen, het is ...

Hippie-fantasie!

Laat iemand achter een kartonnen mens staan, zodat enkel het "aura" zichtbaar is. Dan mogen de 38 aura-zieners kijken en noteren wat ze zien. Tenzij ze allemaal "de ballen" noteren zullen ze nooit hetzelfde antwoord hebben. U denkt van wel? Even James Randi bellen, dan.
Ik heb hierover eens een boek of artikel gelezen, 30 - 40 jaar geleden met foto's van aura's. Wat ze deden was een elektrische spanning van (tien?)duizenden volts op de persoon zetten en ik denk ook op de fotokamera, en dan een foto nemen. De lichtkrans die op de foto te zien was natuurlijk geen aura maar ionisatie.
Oud 27 september 2009, 09:32   #126
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Dit geloof ik. Mijn moeder is Reiki meesteres en kon zien aan me of er iets dwarszat. Al stak ik dat zo goed weg, mijn moeder ontliep ik niet.

Ik geloof heel sterk dat er een energieveld rondom ons is, wat Aura genaamd wordt.
Ik zie dat veel rondom mijn dochter als ik goed en lang genoeg kijk.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 27 september 2009 om 09:33.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 09:34   #127
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Dit geloof ik. Mijn moeder is Reiki meesteres en kon zien aan me of er iets dwarszat. Al stak ik dat zo goed weg, mijn moeder ontliep ik niet.
Dat kan elke moeder.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 09:42   #128
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat kan elke moeder.
Ook vanop afstand?
Oud 27 september 2009, 09:53   #129
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ook vanop afstand?
Zelfs dwars door tijd en ruimte.
Oud 27 september 2009, 09:54   #130
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

hotschizodiscocop's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Hippie-fantasie!

Dus u ontkent dat wij allemaal opgebouwd zijn uit atomen en dat de wisselwerking tussen deze energie veroorzaakt die bij de ene mens meer geprononceerd is dan bij de andere?
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 09:55   #131
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Mensen kunnen zelfs elektrochemisch worden gemanipuleerd zoals met de televisie bijvoorbeeld.
Oud 27 september 2009, 09:56   #132
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Tja, er bestaan ook al zeer lang verhalen over kabouters, maar zolang niemand kan bewijzen dat ze er zijn, bestaan ze volgens mij niet. Ik zal wel erg bekrompen zijn nu.
Er bestaan vandaag nog altijd heel kleine mensen, dwergen genaamd. Waarom zouden er dan in een ver verleden geen nog kleinere mensen kunnen bestaan hebben? Past dat nou net niet in de logica van de evolutieleer?
Oud 27 september 2009, 09:57   #133
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
De eerlijkheid gebied me toch om te zeggen dat er toch wel een koppeling mag vastgesteld worden tussen geestelijke gezondheid en fysieke gezondheid.

Ik denk nu bvb. aan placebo & nocebo-effecten, hypnotherapie en andere psychosomatische therapien.

Uiteraard stelt zich dan wel een oorzaak/gevolg probleem, maar dat gaat te ver leiden.

Persoonlijk vermoed ik dat 'de geest' een puur neurologisch verschijnsel is dat gevoelig is voor minimale chemische invloeden en zintuiglijke prikkels.

De aura-theorien moet je waarschijnlijk zien als een interpretatie van een realiteit (psychosomatiek) door een pre-technologische en pre-wetenschappelijke maatschappij.

Misschien hadden oude culturen bvb. ook geen onverdienstelijke interpretaties voor fysische fenomenen zoals bvb. het vallen van een appel naar de aarde toe.
Het zou me dan toch een beetje raar lijken om die interpretatie te blijven verdedigen met de gewoonlijke dooddoener van Exodus :

Het is overduidelijk dat mensen die nog steeds dichtbij de natuur leven zoals landbouwers en de overgang van de seizoenen goed voelen, betere perceptie hebben dan mensen opgesloten in grootsteden waar wolkenkrabbers het zonlicht verhinderen.
Oud 27 september 2009, 09:59   #134
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Hippie-fantasie!

En omdat het niet zichtbaar is bestaat het niet? Dan bestaan gedachten, ideeën en filosofieën ook niet. Waar verschillen we volgens u dan nog van de dieren, veronderstellende dat u aanneemt dat die geen gedachtenleven hebben?
Oud 27 september 2009, 10:01   #135
hotschizodiscocop
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht

Neen want mensen die zulke dingen poneren en in een puur wetenschappelijk objectief construct leven, zijn hun drift allang kwijt. Handig voor de machthebbers die de samenleving en het systeem organiseren.
Oud 27 september 2009, 10:19   #136
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Neen want mensen die zulke dingen poneren en in een puur wetenschappelijk objectief construct leven, zijn hun drift allang kwijt. Handig voor de machthebbers die de samenleving en het systeem organiseren.
De wetenschap heeft er nochtans maar fijn voor gezorgd dat jij nu je onzin kunt verkondigen op het Internet.

Wat hebben aura's, en het onderzoek naar aura's, al opgeleverd ?

Inderdaad. Dank u.
Oud 27 september 2009, 11:28   #137
Flanelcondoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
En wat poneer jij precies?
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 12:21   #138
Shadowke

Standaard

ik geloof in het menselijke aura, ook van andere levende wezens, omdat simpelweg onze cellen een zwak elektro-magnetisch veld creëren door het verbranden van suikers/eiwitten/vetten.

wetenschappers hebben dit zelfs al gemeten.

dus het bestaat wel degelijk

Laatst gewijzigd door Shadowke : 27 september 2009 om 12:22.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2009, 17:00   #139
rikbe
Europees Commissaris

rikbe's schermafbeelding

Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Dat kan elke moeder.
Zelfs mijn hond kan dat. Als ik wil weten hoe ik mij voel kijk naar mijn hond.
Oud 27 september 2009, 17:19   #140
koppijn
Minister-President

koppijn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelooft u dat het menselijke energieveld, de aura, bestaat? Geef eventueel uw mening.

Met de aura wordt hier bedoeld, een energetisch systeem dat zonder meer gelinkt is aan ons emotioneel, mentaal spiritueel en fysiek welzijn.
Nee, alle proeven en experimenten hebben tot niets geleid alleen commercieel interessant als men in de new age bussines zit.
http://www.skepsis.nl/aura.html

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be