Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 20:14   #121
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja, en?

Thuis spreken ze wat ze willen. Maar de officiële en dus de overheidstaal in Limburg en in Vlaanderen is het Nederlands. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.
De Vlaamse Gemeenschap bestaat uit de provincies 0ost- en West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Wie dit ontkent is een inciviek.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 20:19   #122
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hallebarde Bekijk bericht
Verbazingwekkend !

Enerzijds is er de geheel onwetenschappelijke en uiterst subjectieve wijze waarop Le Soir (of haar leverancier APFF) tot de voorgehouden cijfers komt. Als je die “methode” zou gebruiken voor “Vlamingen die in Wallonië wonen”, stel je vast dat bijvoorbeeld Laurette Onckelinx een Nederlandstalige Vlaamse is.

Overigens is het een klein beetje verdacht dat men volgens dezelfde totaal verwrongen methode niet tevens heeft “nagegaan” hoeveel Vlamingen in Wallonië wonen. Schrik van het cijfer dat men op die wijze zou bekomen, wellicht.

Anderzijds, en zelfs als ik de voorgebrachte cijfers ernstig zou nemen, verbaast het “resultaat” mij in zeer hoge mate. Ik had nooit gedacht dat er zo weinig Franstaligen in Vlaanderen wonen, eerlijk gezegd.

Bovendien is één en ander, voor zover nog nodig, de absolute doodsteek voor elk belgicistisch, laat staan unitaristisch denken : even rekening houdend met een volgens de aangewende methode gelijkaardig resultaat inzake Vlamingen die in Wallonië wonen, moet men vaststellen dat Vlamingen en Walen zich in 180 jaar tijd amper hebben “vermengd”. Bijna twee eeuwen lang zijn Walen in Wallonië gebleven, en Vlamingen in Vlaanderen : er bestaan inderdaad nauwelijks of geen vermengde “Belgen”.

De voorgebrachte cijfers tonen tevens aan dat men voor amper 0,6% van de bevolking, zegge 63.000 Franstaligen (367.000 min 83% ervan die Nederlands spreken) de ganse poespas van de faciliteiten in leven heeft geroepen en in stand houdt. En dat het opgeblazen en als onoplosbaar voorgesteld probleem BHV in werkelijk slechts gaat om 41.500 Franstaligen (1/4 van 166.000), zijnde 0,4% van de bevolking.

Kijk, ofwel beschouwen we de voorgehouden cijfers als de grootst mogelijke onzin, ofwel nemen we ze ernstig.

In dat laatste geval stellen we vast dat er geen “Belgen” zijn : er zijn slechts Walen en Vlamingen, en die vermengen zich sinds bijna twee eeuwen nauwelijks of niet.

En als er geen Belgen zijn, is de hoogst artificiële en uiterst ingewikkelde staatsconstructie “België” voor niets nodig, natuurlijk.

Elk zinnig mens wist dat reeds, maar toch dank aan Le Soir om het nog eens zonneklaar te “bewijzen”.
Ik ook niet. En toch wil men doen uitschijnen dat het er "zoveel" zijn. Daarnet nog op radio 1: "ik viel bijna van mijn stoel, zoveel!"...

En voor de rest:
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 20:21   #123
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door John Stufflebeam Bekijk bericht
Dat moet toch niet: ze spreken Nederlands bij de bakker, op het werk, tegen hun buren, ze sturen hun kinderen naar het Vlaams onderwijs, en ze behouden hun taal en cultuur. Prima voor mij. En voor jou?
Dat is nu juist het probleeem. Toen de Franstalige vader van Yves Leterme de taalgrens overstak sprak de man weliswaar meestal Frans met zijn kinderen, de radio stond vaak op een Franstalige zender, en hij gaf zijn kinderen Franse namen, maar aan de vernederlandsing van zijn kinderen kon de beste man niets doen.

Zou Yves dat Franstaligen-gen dan toch niet hebben?

Immigranten behouden maar beperkt en gedeeltelijk hun eigen taal en cultuur, zo blijkt. De kinderen van immigranten al helemaal niet.

Niet erg. Ik heet ze welkom.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 20:30   #124
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De Vlaamse Gemeenschap bestaat uit de provincies 0ost- en West-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, Antwerpen en Limburg. Wie dit ontkent is een inciviek.
Maar u verstaat wel geen Limburgs.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 20:49   #125
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Een heel interessante benadering. Daar kunnen de Vlamingen nog iets van leren. Gewoon roepen dat iemand met een Franstalige ouder als Franstalige wordt beschouwd. De juistheid hoeft niet meer getoetst te worden, de claim ligt op tafel. Daarin zijn de Franstalige Belgen zeer bedreven, dat moet ik ze nageven. Maar ik vraag me oprecht af wanneer de Nederlandstalige Belgen met een serieuze houding komen die dit verschijnsel kan weerstaan.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 21:00   #126
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
U moet accepteren dat veel van deze so-called Franstaligen vernederlandsen of dit al zijn.

Is dat erg?
U moet accepteren dat de meeste Franstalig blijven !
Waar is het probleem ?
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 21:03   #127
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
het moment dat er geen aandacht meer zal geschonken worden aan die paar extremisten die nog altijd weigeren om Nederlands te spreken, dan gaat die taalkwesties vanzelf verdwijnen. maar zolang het FDF de plak zwaait in de Franstalige politiek zal dat niet gebeuren.
Wie weigert Vlaams te spreken ?
Oud 7 oktober 2009, 21:05   #128
Hollander

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
U moet accepteren dat de meeste Franstalig blijven !
Waar is het probleem ?
Ik gun u uw dromen.

Overigens, het probleem is dat mensen die Franstalig willen blijven in Nederlandstalig gebied gaan wonen. Als ze dat wel doen, en van mij mogen ze, dan zullen ze op zn minst tweetalig moeten willen worden. Net zo tweetalig als de Nederlandstaligen die in Franstalig gebied willen gaan wonen.

Hoe moeilijk is dat te begrijpen? Of in eenvoudig Nederlands 'oren kapot?'
Oud 7 oktober 2009, 21:07   #129
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
"Sont ici considérées comme francophones les personnes ...et celles qui ont déclaré avoir, �* la fois un de leurs parents francophone et parler le français."
Dat doet me denken aan de objectiviteit en wetenschappelijkheid van de talentellingen destijds...
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 21:20   #130
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
dus jij beweert dat de Nederlandstaligen in Wallonië zich totaal niet aanpassen?
Citaat:
Afflux de chômeurs flamands en Wallonie

05/08/2008 17:00

En quelques mois, entre 600 et 700 demandeurs d'emploi flamands seraient venus s'inscrire dans les provinces de Namur et de Luxembourg, la plupart dans des villages de vacances, ressort-il d'une question posée �* la Chambre �* la ministre de l'Emploi, Joëlle Milquet, par François Bellot (MR).

Le député et bourgmestre de Rochefort s'interroge sur cet afflux, constaté aussi en Brabant wallon. "Dire que l'on est bien en Wallonie et qu'on y est bien accueilli ne me paraît pas suffisant pour accomplir cette démarche", a-t-il souligné. Il met également en avant les problèmes que crée ce phénomène: les services de l'Onem et du Forem sont confrontés �* des chômeurs qui ne comprennent pas le français. http://www.levif.be/actualite/belgiq...-wallonie.html
Oud 7 oktober 2009, 21:21   #131
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ik gun u uw dromen.

Overigens, het probleem is dat mensen die Franstalig willen blijven in Nederlandstalig gebied gaan wonen. Als ze dat wel doen, en van mij mogen ze, dan zullen ze op zn minst tweetalig moeten willen worden. Net zo tweetalig als de Nederlandstaligen die in Franstalig gebied willen gaan wonen.

Hoe moeilijk is dat te begrijpen? Of in eenvoudig Nederlands 'oren kapot?'
Niks moeillijk te begrijpen.
Evident !
Oud 7 oktober 2009, 21:22   #132
Hollander

Standaard

en wat betekent dat, aub?
Oud 7 oktober 2009, 21:22   #133
Hollander

Standaard

Citaat:
Evident !
dan zijn wij het eens.
Oud 7 oktober 2009, 21:25   #134
T'serclaes
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
En denkt gij dat Nederlandstaligen hun taal en cultuur willen verliezen.??
Wat dat is toch de opzet van het frans taalimperialisme omdat ze besmet zijn met een misplaats superioriteits gevoel.
Wel, de pot op mee de franse cultuur, zooo!!!!

Vlaanderen Vrij!!!!!!!!
Waar heeft Everytime geschreven dat de Vlamingen hun taal en kultuur zouden verliezen ? Door het feit dat franstaligen franstaligen blijven ?
Dit gevecht begrijp ik niet !
Oud 7 oktober 2009, 21:26   #135
Shadowke

Standaard

Citaat:
Evident !
genoteerd T'serclaes.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 21:26   #136
Shadowke

Standaard

Citaat:
Waar heeft Everytime geschreven dat de Vlamingen hun taal en kultuur zouden verliezen ? Door het feit dat franstaligen franstaligen blijven ?
Dit gevecht begrijp ik niet !
omdat bepaalde franstaligen willen dat vlamingen hun taal en cultuur ruilen voor de Franse?

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 oktober 2009 om 21:27.
Oud 7 oktober 2009, 21:28   #137
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik heb in verschillende firma's in Brussel gewerkt waar zowel Franstaligen als Vlamingen er werken : de voertaal is er die van de persoon in kwestie. Als die persoon Vlaming is, is het dan het Nederlands. Als die persoon Franstalig is, is het dan het Frans. Mogelijk dat sommige Vlaamse bazen geen anderen talen dan het Nederlands in hun firma willen horen maar daarmee ben ik nooit geconfronteerd geweest en gelukkig maar! In een plaats zoals Brussels Airport waar u werkt, bent u zowiezo verplicht andere talen dan het Nederlands te gebruiken : ik denk niet echt dat ze in het Nederlands met buitenlandse toeristen zullen spreken. Alhoewel..............in België is alles mogelijk!
Ben wel +/- verplicht nederlands te spreken (niet officieel) !
FR-Rand-Brusselaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 21:30   #138
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
genoteerd T'serclaes.
Geen nieuws van de dag !
Heeft Tserclaes ooit gezegd dat franstaligen eentalig moeten zijn ?
Hij pleit voor tweetaligheid en zegt dat franstaligen in de Rand meestal 2talig zijn ! Hiermee ga ik volledig akkoord !
Oud 7 oktober 2009, 21:31   #139
FR-Rand-Brusselaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
omdat bepaalde franstaligen willen dat vlamingen hun taal en cultuur ruilen voor de Franse?
Een bron ?
Oud 7 oktober 2009, 21:33   #140
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FR-Rand-Brusselaar Bekijk bericht
Een bron ?
alle franstalige partijen aangezien deze de uitbreiding van brussel ed steunen.
de reden waarom belgie op de rand van de afgrond staat.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 oktober 2009 om 21:33.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be