Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 november 2009, 00:26   #121
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe;4434861[COLOR="Blue"
]Op school leer je de kinderen de standaardtaal. Je leert de kinderen dus de algemene woordenschat, niet de plaatselijke varianten die van deze standaardtaal in bepaalde landen bestaan. Dat is heel normaal.[/color]
Dat handjevol woorden dat dan afwijkt, betekent geenszins het einde van een gemeenschappelijke algemene taal. Zoals al eerder gezegd, verschilt Oostenrijks- en Duits-Standaardduits op meerdere punten, vele malen meer dan het Nederlands- en Vlaams-AN van elkaar verschillen. In Oostenrijks zeggen ze bijvoorbeeld "Flugpost", maar op de blauwe etiketjes van de Oostenrijkse post staat evenwel het Standaardduits "Luftpost". En op school leren ze dat laatste. Dergelijke verschillen betekenen in Oostenrijkse oren helemaal niet dat er sprake is van twee talen, wel integendeel.
Met alle respect, maar U vertelt werkelijk onzin. U mist het punt volledig. Als men dan toch een 'standaardtaal' wil, dan moet wel weten wie welke standaard wil. Bovendien moet het ook een effectieve standaard zijn. En wanneer de meerderheid van onze Vlaams bevolking 'droogkuis' gebruikt, dan is dit woord bij ons in het Zuiden de standaard. Maar misschien kunt u dit als wouldbe grootnederlander moeilijk snappen.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:28.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:27   #122
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat is onzin. Prietpraat, waarmee u bewijst wie u in feite bent en niet wie u hoort te zijn. Cliché-praat dus. Wanneer u mijn 22.000 post zou lezen, dan zou u misschien nog veel kunnen leren. En over vele onderwerpen.
Het enige dat ik over U heb geleerd mijn beste,is dat U altijd maar hetzelfde plaatje afspeeld....

Tot in den treure toe...
Weet U zuid-afrika is Uw biotoop ,het lijkt op onze taal en is tegelijkertijd duizenden kilometers vér van die hollanders vandaan....

Wanneer vertrekt U,dan kom ik Uw valies wel dragen....

Niet om U te helpen mijn beste, maar alléén om er zéker van te zijn dat U effectief de aftocht blaast....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:29   #123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Het enige dat ik over U heb geleerd mijn beste,is dat U altijd maar hetzelfde plaatje afspeeld....

Tot in den treure toe...
Weet U zuid-afrika is Uw biotoop ,het lijkt op onze taal en is tegelijkertijd duizenden kilometers vér van die hollanders vandaan....

Wanneer vertrekt U,dan kom ik Uw valies wel dragen....

Niet om U te helpen mijn beste, maar alléén om er zéker van te zijn dat U effectief de aftocht blaast....
Ik denk dat u, zonder het te beseffen, de godganse dag naar uzelve luistert. Alleen, u beseft het niet. En dat is dan het spijtige van de hele zaak. Vooral voor u dan wel te verstaan, maar ook voor diegenen die u moeten aanhoren.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:31.
Oud 11 november 2009, 00:32   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met alle respect, maar U vertelt werkelijk onzin. U mist het punt volledig. Als men dan toch een 'standaardtaal' wil, dan moet wel weten wie welke standaard wil. Bovendien moet het ook een effectieve standaard zijn. En wanneer de meerderheid van onze Vlaams bevolking 'droogkuis' gebruikt, dan is dit woord bij ons in het Zuiden de standaard. Maar misschien kunt u dit als wouldbe grootnederlander moeilijk snappen.
Een standaard wordt steeds aangeleerd en komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ook al spreekt de meerderheid van de Nederlanders bijvoorbeeld over "patat", dan nog is dat geen AN. Wel een plaatselijke variant. Net zo min is "droogkuis" AN, maar slechts plaatselijk.

Net zo min is "Flugpost" Standaardduits, maar een in heel Oostenrijk gebruikte variant. Evenwel geen Standaardduits, en bijgevolg gebruikt de Oostenrijkse post dat woord in haar officiële documenten ook niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:33   #125
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dit was de standaard in Brussel niet zo lang geleden :

Den tram circuleidege in volle vitesse in de rue Ducale en logeidege den Palais du Roi in de direkse van de Parc de Bruxelles.
Gekomme on de Place des Palais freineidege de conducteur vi zânen tournant te pakke no de Place Royale. Mo seulement de tram derailleidege en in ploch van de virâch no links te beginne es hem en ligne droite vouch gereye.
Rèsultat final: den tram esop den trottoir van de Place des Palais gekloumme en mè zânen avant teige de grile van den Parc de Bruxelles qebloucht.
Par chance es er neemand geblesseid geweist. En echt miroekel!
Mo domei hem ek mânene trâin on de Midi gerateid.

Een frans- of nederlandstalig dialect ?
Gewoon een kinneke dialect !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:35   #126
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Een standaard wordt steeds aangeleerd en komt niet zomaar uit de lucht vallen. Ook al spreekt de meerderheid van de Nederlanders bijvoorbeeld over "patat", dan nog is dat geen AN. Wel een plaatselijke variant. Net zo min is "droogkuis" AN, maar slechts plaatselijk.

Net zo min is "Flugpost" Standaardduits, maar een in heel Oostenrijk gebruikte variant. Evenwel geen Standaardduits, en bijgevolg gebruikt de Oostenrijkse post dat woord in haar officiële documenten ook niet.
'Droogkuis' wordt in heel Vlaanderen gebruikt. 'Stomerij', hier en daar. Sporadisch dus. Weinig. Dus in Vlaanderen is 'droogkuis' de standaard.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:36.
Oud 11 november 2009, 00:37   #127
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht

Den tram circuleidege in volle vitesse in de rue Ducale en logeidege den Palais du Roi in de direkse van de Parc de Bruxelles.
Gekomme on de Place des Palais freineidege de conducteur vi zânen tournant te pakke no de Place Royale. Mo seulement de tram derailleidege en in ploch van de virâch no links te beginne es hem en ligne droite vouch gereye.
Rèsultat final: den tram esop den trottoir van de Place des Palais gekloumme en mè zânen avant teige de grile van den Parc de Bruxelles qebloucht.

Vloms!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:38   #128
Hallebarde
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat was een schuun dialect, vind ik.
Hallebarde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:40   #129
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus het antwoord luidt in feite:
"wij Nederlanders leren het woordje 'droogkuis' niet aan onze kinderen, noch andere Vlaamse woorden".
Wij leren het woordje droogkuis niet aan onze kinderen.

Maar jij hebt er stiekum iets aan toegevoegd he? namelijk "noch andere vlaamse woorden", en dat heeft niemand gezegd.

Ik had toch al laten doorschemeren dat wij het woordje kriek kennen? Maar dat ontging je zeker...

wij kennen ook heus wel woorden als beenhouwer, frietkot en onnozelaar.

je jaagt op spoken, système.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:41   #130
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

Spreekt gij trouwens, als Beulemans, nog dialect? Frans Brusseleer hebt ge ook hè?

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 november 2009 om 00:42.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:42   #131
Hallebarde
Banneling

Standaard

Wel, System, komt u nu nog met mijn naam en adres voor de pinnen, of wat ? Uw tijd is inmiddels opgebruikt, maar ik geef u welgeteld nog twee minuten.
Oud 11 november 2009, 00:42   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
'Droogkuis' wordt in heel Vlaanderen gebruikt. 'Stomerij', hier en daar. Sporadisch dus. Weinig. Dus in Vlaanderen is 'droogkuis' de standaard.
Niettemin is het geen standaardtaal, d.i. de normerende taal die geldt voor heel het Nederlandstalig gebied.

Daarenboven is "droogkuis" een typische vorm van Frans met Nederlandse woorden: het is een slaafse vertaling van "nettoyage �* sec". Een soort Nederfrans dus.
Oud 11 november 2009, 00:42   #133
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat u, zonder het te beseffen, de godganse dag naar uzelve luistert. Alleen, u beseft het niet. En dat is dan het spijtige van de hele zaak. Vooral voor u dan wel te verstaan, maar ook voor diegenen die u moeten aanhoren.
Nee meneer,te midden vlaanderen moet ik de godganse dag luisteren naar mijn collega's die allen uit het brusselse komen...
Parlé francais uiteraard,of wat dacht U,dat die gratis taallessen die zij hier op ons bedrijf hebben gekregen ook maar iets hebben uitgemaakt....

Droom maar verder,ik heb dagelijks contact met de werkelijkheid....

En als ik voor de grap in het duits of engels begin verstaan ze mij ook al niet....

Gelukkig voor hen kan ik mijn frans,anders zouden ze zich nét moeten voelen zoals die vlaamse soldaten die tijdens de eerste wereldoorlog het veld in werden gestuurd door hun franstalige officieren van wiens bevelen zij uiteraard géén jota snapten...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:45   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Wij leren het woordje droogkuis niet aan onze kinderen.

Maar jij hebt er stiekum iets aan toegevoegd he? namelijk "noch andere vlaamse woorden", en dat heeft niemand gezegd.

Ik had toch al laten doorschemeren dat wij het woordje kriek kennen? Maar dat ontging je zeker...

wij kennen ook heus wel woorden als beenhouwer, frietkot en onnozelaar.

je jaagt op spoken, système.
Er is trouwens een verschil tussen bepaalde woorden kennen en ze gebruiken. Woorden als "nou" e.d. kennen de Vlamingen ook, maar ze nemen ze niet in de mond.

System is trouwens onjuist als hij denkt dat er geen typisch Vlaamse woorden in Nederland ingang hebben gevonden. Een woord als "afzien" in de betekenis van "lijden tijdens een sportwedstrijd" is in de omgangstaal in Nederland gekomen. Uit Vlaanderen naar Nederland. Er zijn er nog.
Oud 11 november 2009, 00:46   #135
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

...

je jaagt op spoken

...
Suske en Wiske hebben dat ooit een heel album volgehouden.

Zij hebben trouwens ook al klanken getapt en texassen gerakkerd.

Straffe gasten!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:47   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Er is trouwens een verschil tussen bepaalde woorden kennen en ze gebruiken. Woorden als "nou" e.d. kennen de Vlamingen ook, maar ze nemen ze niet in de mond.

System is trouwens onjuist als hij denkt dat er geen typisch Vlaamse woorden in Nederland ingang hebben gevonden. Een woord als "afzien" in de betekenis van "lijden tijdens een sportwedstrijd" is in de omgangstaal in Nederland gekomen. Uit Vlaanderen naar Nederland. Er zijn er nog.
Ja ja, dat zal wel. En nog enkele woorden meer. Maar weinig woorden, weinig uitdrukkingen. Niet verwonderlijk overigens.We waren minstens 400 jaar gescheiden.

Taalkundige Nicoline van der SIJS:' het ABN is hoofzakelijk Noord-Nederlands'.

Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:48.
Oud 11 november 2009, 00:49   #137
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Natuurlijk zijn er nog. En als ik in de "typisch belgisch nederlandse woordenlijst" kijk zie ik heel veel uit het frans vertaalde zaken. Dat lijken me geen woorden die vanwege hun culturele waarde naar het AN moeten worden gepromoveerd. Er staan ook echte juweeltjes bij, die zonder moeite onze anglicismen zouden kunnen vervangen.
Kortom, we hebben beide veel te winnen bij eenduidig taalbeleid.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2009, 00:53   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja ja, dat zal wel. En nog enkele woorden meer. Maar weinig woorden, weinig uitdrukkingen. Niet verwonderlijk overigens.We waren minstens 400 jaar gescheiden.

Taalkundige Nicoline van der SIJS:' het ABN is hoofzakelijk Noord-Nederlands'.
Natuurlijk is het huidige AN hoofdzakelijk Noord-Nederlands, daar gevormd in de betere kringen van de Republiek (pittig detail: de betere kringen die bestonden uit mensen (en hun nakomelingen) die ooit om godsdienstige redenen uit de Spaanse Nederlanden waren gevlucht. In de Republiek heeft onze taal ononderbroken een cultuurtaal gebleven, terwijl in de zuidelijke Nederlanden (met trieste hoogtepunt onder de Franse tijd en de 19e en begin 20e eeuw onder Belgisch bestuur) die taal steeds meer verdrongen werd naar keuken en tuin.
Oud 11 november 2009, 00:54   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn er nog. En als ik in de "typisch belgisch nederlandse woordenlijst" kijk zie ik heel veel uit het frans vertaalde zaken. Dat lijken me geen woorden die vanwege hun culturele waarde naar het AN moeten worden gepromoveerd.
"Droogkuis" is er eentje van: een letterlijke omzetting uit het Frans.
Oud 11 november 2009, 00:55   #140
Hallebarde
Banneling

Standaard

Bon System : het is voor allen duidelijk dat uw insinuaties �* la “wie u in feite bent en niet wie u hoort te zijn" gewoon vicieuze uitingen zijn van één of andere frustratie.

Laat ik het met een verwrongen Nederlandse zin zeggen : u hebt niet de eer en het genoegen mij te kennen, l’ami.

Wil mij derhalve het plezier doen van uw loze uitlatingen achterwege te laten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be