![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tot in den treure toe... Weet U zuid-afrika is Uw biotoop ,het lijkt op onze taal en is tegelijkertijd duizenden kilometers vér van die hollanders vandaan.... Wanneer vertrekt U,dan kom ik Uw valies wel dragen.... Niet om U te helpen mijn beste, maar alléén om er zéker van te zijn dat U effectief de aftocht blaast.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net zo min is "Flugpost" Standaardduits, maar een in heel Oostenrijk gebruikte variant. Evenwel geen Standaardduits, en bijgevolg gebruikt de Oostenrijkse post dat woord in haar officiële documenten ook niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Den tram circuleidege in volle vitesse in de rue Ducale en logeidege den Palais du Roi in de direkse van de Parc de Bruxelles. Gekomme on de Place des Palais freineidege de conducteur vi zânen tournant te pakke no de Place Royale. Mo seulement de tram derailleidege en in ploch van de virâch no links te beginne es hem en ligne droite vouch gereye. Rèsultat final: den tram esop den trottoir van de Place des Palais gekloumme en mè zânen avant teige de grile van den Parc de Bruxelles qebloucht. Par chance es er neemand geblesseid geweist. En echt miroekel! Mo domei hem ek mânene trâin on de Midi gerateid. Een frans- of nederlandstalig dialect ? ![]() Gewoon een kinneke dialect ! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]()
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar jij hebt er stiekum iets aan toegevoegd he? namelijk "noch andere vlaamse woorden", en dat heeft niemand gezegd. Ik had toch al laten doorschemeren dat wij het woordje kriek kennen? Maar dat ontging je zeker... wij kennen ook heus wel woorden als beenhouwer, frietkot en onnozelaar. je jaagt op spoken, système.
![]() |
![]() |
#130 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 11 november 2009 om 00:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Banneling
|
![]() Wel, System, komt u nu nog met mijn naam en adres voor de pinnen, of wat ? Uw tijd is inmiddels opgebruikt, maar ik geef u welgeteld nog twee minuten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven is "droogkuis" een typische vorm van Frans met Nederlandse woorden: het is een slaafse vertaling van "nettoyage �* sec". Een soort Nederfrans dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Parlé francais uiteraard,of wat dacht U,dat die gratis taallessen die zij hier op ons bedrijf hebben gekregen ook maar iets hebben uitgemaakt.... Droom maar verder,ik heb dagelijks contact met de werkelijkheid.... En als ik voor de grap in het duits of engels begin verstaan ze mij ook al niet.... Gelukkig voor hen kan ik mijn frans,anders zouden ze zich nét moeten voelen zoals die vlaamse soldaten die tijdens de eerste wereldoorlog het veld in werden gestuurd door hun franstalige officieren van wiens bevelen zij uiteraard géén jota snapten... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
System is trouwens onjuist als hij denkt dat er geen typisch Vlaamse woorden in Nederland ingang hebben gevonden. Een woord als "afzien" in de betekenis van "lijden tijdens een sportwedstrijd" is in de omgangstaal in Nederland gekomen. Uit Vlaanderen naar Nederland. Er zijn er nog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Suske en Wiske hebben dat ooit een heel album volgehouden.
Zij hebben trouwens ook al klanken getapt en texassen gerakkerd. Straffe gasten!
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Taalkundige Nicoline van der SIJS:' het ABN is hoofzakelijk Noord-Nederlands'. Laatst gewijzigd door system : 11 november 2009 om 00:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Kortom, we hebben beide veel te winnen bij eenduidig taalbeleid.
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Natuurlijk is het huidige AN hoofdzakelijk Noord-Nederlands, daar gevormd in de betere kringen van de Republiek (pittig detail: de betere kringen die bestonden uit mensen (en hun nakomelingen) die ooit om godsdienstige redenen uit de Spaanse Nederlanden waren gevlucht. In de Republiek heeft onze taal ononderbroken een cultuurtaal gebleven, terwijl in de zuidelijke Nederlanden (met trieste hoogtepunt onder de Franse tijd en de 19e en begin 20e eeuw onder Belgisch bestuur) die taal steeds meer verdrongen werd naar keuken en tuin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Droogkuis" is er eentje van: een letterlijke omzetting uit het Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Banneling
|
![]() Bon System : het is voor allen duidelijk dat uw insinuaties �* la “wie u in feite bent en niet wie u hoort te zijn" gewoon vicieuze uitingen zijn van één of andere frustratie.
Laat ik het met een verwrongen Nederlandse zin zeggen : u hebt niet de eer en het genoegen mij te kennen, l’ami. Wil mij derhalve het plezier doen van uw loze uitlatingen achterwege te laten. |
![]() |
![]() |