Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 januari 2011, 16:07   #121
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AAA Bekijk bericht
Als er hier 1 stroming in het Christendom 'intolerant' was, dan was het toch wel niet het 'Rooms-katholicisme' zeker? De stinkende potjes van massaal collectief kindermisbruik door Pastors en kardinalen zijn slechts het topje van de ijsberg van wat we zagen in die periode. De Gereformeerde Kerken zijn nooit tot deze wandaden in staat geweest. Ware het niet dat dominee,s tenminste het recht hebben om een vrouw te hebben en dat dit total niet strijdig is met Jezus beginselen. De RKK is een valse godsdienst, een spinoff van het Christendom waar de meeste verwerpelijke elementen van de donkere kant in zijn verwerkt.
Ik denk dat system een trouw luisteraar is bij Radio Maria.
Oud 17 januari 2011, 17:46   #122
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik denk dat system een trouw luisteraar is bij Radio Maria.
Wel, nu dat u het zegt. Dat doe ik ook soms. Niets des mensen is me vreemd. Leven en laten leven, ook dat is mijn devies. Als u een glimp van ware leer en de inzet van weleer van de Rooms-katholieken wilt herbeleven, dan moet u dit ook maar eens doen.

Alleen... ik luister ook naar Radio Maria als oud-commilitio van de VUB.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2011 om 17:47.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2011, 17:58   #123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als er hier 1 stroming in het Christendom 'intolerant' was, dan was het toch wel niet het 'Rooms-katholicisme' zeker? De stinkende potjes van massaal collectief kindermisbruik door Pastors en kardinalen zijn slechts het topje van de ijsberg van wat we zagen in die periode. De Gereformeerde Kerken zijn nooit tot deze wandaden in staat geweest. Ware het niet dat dominee,s tenminste het recht hebben om een vrouw te hebben en dat dit total niet strijdig is met Jezus beginselen. De RKK is een valse godsdienst, een spinoff van het Christendom waar de meeste verwerpelijke elementen van de donkere kant in zijn verwerkt.
Ook dominees hebben zich vergrepen aan kinderen. Of wat dacht u. Alleen het potje blijft beter gedekt bij de 'kerk van de Here'.
Oud 17 januari 2011, 18:25   #124
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wel, nu dat u het zegt. Dat doe ik ook soms. Niets des mensen is me vreemd. Leven en laten leven, ook dat is mijn devies. Als u een glimp van ware leer en de inzet van weleer van de Rooms-katholieken wilt herbeleven, dan moet u dit ook maar eens doen.

Alleen... ik luister ook naar Radio Maria als oud-commilitio van de VUB.
Och, ik luister op zaterdagvoormiddag dikwijls naar het programma van de EO op middengolf.
Oud 17 januari 2011, 18:34   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Och, ik luister op zaterdagvoormiddag dikwijls naar het programma van de EO op middengolf.
Dan raad ik u aan eens te luisteren naar de NCRV op zondagnammidag vanaf 15 u, op de Nederlandse Radio 5 naar het programma: 'Schepper en Co'. Dan krijgt u een goed beeld van het reilen en zeilen van de protestantse gemeentes in Nederland ,alsmede de evolutie en problematiek mbt tot geloof en dergelijke in deze gemeenten. Een degelijk en vaak leerrijk radioprogramma.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2011 om 18:36.
Oud 17 januari 2011, 18:35   #126
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook dominees hebben zich vergrepen aan kinderen. Of wat dacht u. Alleen het potje blijft beter gedekt bij de 'kerk van de Here'.
Dat probleem is reeds in zeer veel middens opgedoken. Alleen is het toch wel opvallend hoe frequent het in het milieu van de katholieke geestelijkheid voorkomt. Gewoon toe te schrijven aan de idiote Vaticaanse beslissing in de 11e eeuw om het celibaat verplicht te maken. Daardoor is het onvermijdelijk dat bij heel veel geestelijken (mannen én vrouwen in de kracht van hun leven) er geregeld zware psychische problemen en frustraties opduiken. Daarom vind ik dat het niet opgaat om kritiek uit te oefenen op een geestelijke die een relatie heeft met een (celibataire of gescheiden) vrouw. De persoon is dan wel in overtreding met een inwendig reglement van de RKK maar handelt niet in strijd met de moraal. Daarentegen zijn diegenen die zich aan kinderen vergrijpen verschrikkelijk laf.
Oud 17 januari 2011, 18:41   #127
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat probleem is reeds in zeer veel middens opgedoken. Alleen is het toch wel opvallend hoe frequent het in het milieu van de katholieke geestelijkheid voorkomt. Gewoon toe te schrijven aan de idiote Vaticaanse beslissing in de 11e eeuw om het celibaat verplicht te maken. Daardoor is het onvermijdelijk dat bij heel veel geestelijken (mannen én vrouwen in de kracht van hun leven) er geregeld zware psychische problemen en frustraties opduiken. Daarom vind ik dat het niet opgaat om kritiek uit te oefenen op een geestelijke die een relatie heeft met een (celibataire of gescheiden) vrouw. De persoon is dan wel in overtreding met een inwendig reglement van de RKK maar handelt niet in strijd met de moraal. Daarentegen zijn diegenen die zich aan kinderen vergrijpen verschrikkelijk laf.
Het celibaat heeft er volgens mij wel iets mee te maken. Maar verklaart belange niet alles. We hebben ook heel veel gevallen van incest, begaan door burgers die getrouwd zijn. Het heeft minstens evenveel te maken met 'macht over de andere'. Vergeet niet: 'homo homini lupus'.
Oud 17 januari 2011, 21:12   #128
AAA
Banneling

Standaard

Citaat:

Daar is nog geen ENKEL bewijs voor geleverd. Dus ik raad je aan dan ook je mond dicht te houden.
AAA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 januari 2011, 21:58   #129
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Daar is nog geen ENKEL bewijs voor geleverd. Dus ik raad je aan dan ook je mond dicht te houden.
Op zulk onzinnig antwoord zijn er drie mogelijke verklaringen:

a)U bent fake en u probeert wat discussie uit te lokken over dit onderwerp. Maw, u bent een quasi-trol.
b)U bent een naïeve protestantse gelovige die denkt dat minder vrolijke dingen op sexueel vlak alleen maar gebeuren bij 'de papen'.
c)U bent lid van de AA, maar hield het niet zolang vol.

Moest u vallen onder b) dan wil ik u wel wat laïciseren. Er is zelfs een dominee die pedofilie promoot of tenminste goedkeurt, of zeker niet afkeurt.

Citaat:
Geluidsopnames van een meeting ('congres'?) van allerlei mensen die raakvlakken hebben met de pedofilie, (mede) georganiseerd door de Rotterdamse dominee Hans Visser, ook bekend van perron nul. Waarschijnlijk dat hier vooral voorstanders tot normalisering van pedofilie aanwezig zijn. De opnames zijn al een paar jaar oud, maar nu pas door Micha Kat online gezet.
http://www.youtube.com/watch?v=Idyz2qyYXQA

Let wel, strikt genomen heeft de man zelfs niet helemaal ongelijk. Maar helaas voor hem, minderjarigen en zeker kinderen kunnen juridisch geen valabele toestemming geven voor sexueel contact met volwassnen. Ook al hebben ze daar volgens de dominee misschienwel 'zin in'.

Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2011 om 22:05.
Oud 21 januari 2011, 16:05   #130
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Calvinisten waren in het algemeen gewoon onverdraagzaam.
Terecht. Als je staat tegenover gespuis dat het oirbaar vindt om andersdenkenden gewoon te verbranden, kan je moeilijk anders dan onverdraagzaam worden. Het is hun of jouw leven.

Overigens bevestig je hier gewoon de stelling van Lode Claes, maar dat had je al wel door waarschijnlijk?
Oud 21 januari 2011, 16:17   #131
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De calvinisten waren zeer onverdraagzaam. Ook bij het starten van de 80-jarige oorlog. Zo wilde bijvoorbeeld Amsterdam niet meedoen in het begin. De calvinisten pleegden een soort 'coup' zoals in Gent, en dwongen de Amsterdammers met geweld mee te doen. En zulk fanatiek en op geweld gesteund optreden van de calvinisten vinden wij met de regelmaat van een klok terug in andere gebieden.
Lijkt een beetje op hoe de Belgo-fascisten in 1830 en volgende jaren hun separatistisch rompstaatje opgelegd hebben, en alle tegenstand met geweld braken.
Oud 21 januari 2011, 16:39   #132
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het klopt volgens mij dat, ware Vlaanderen protestants geweest, we al die jaren van onderdrukking niet zo makkelijk aanvaard zouden hebben. Maar godsdienst is niet het enige in een cultuur, kijk maar naar Ierland, dat zich wel bevrijd heeft.

Beste system, naar mijn mening waren in die tijden de katholieken niet minder onverdraagzaam. Al ooit van de inquisitie gehoord? Je hebt wel gelijk om te zeggen dat protestanten in het heden vaak onverdraagzamer zijn, o.a omdat velen onder hen een letterlijke lezing van de Bijbel voor ogen hebben.
Het is eigenlijk vrij simpel. Net als in Noord-Ierland waren religie en politieke instelling toen tamelijk close verbonden. De (militante) katholieken gebruikten de Spaanse bezetter om hun doel te gebruiken en het heersende regime overeind te houden. Het waren collabo's tout court. De calvinistische beweging viel grotendeels samen met de bevrijdingsbeweging die de autonomie van de Nederlanden wilden herstellen. Zij waren dus grosso modo het vaderlands verzet tegen de bezetter.
Oud 21 januari 2011, 16:40   #133
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit gezegd zijnde, moet het uit zijn met de indruk die sommigen hier proberen te wekken dat de calvinisten vredelievende en verdraagzame mensen waren toen. Niets is minder waar.
U zal mij dat nooit horen beweren. Het verzet tegen de nazi's in WO2 was ook niet bepaald vredelievend en verdraagzaam. Terecht.
Oud 21 januari 2011, 18:15   #134
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het klopt volgens mij dat, ware Vlaanderen protestants geweest, we al die jaren van onderdrukking niet zo makkelijk aanvaard zouden hebben. Maar godsdienst is niet het enige in een cultuur, kijk maar naar Ierland, dat zich wel bevrijd heeft.

Beste system, naar mijn mening waren in die tijden de katholieken niet minder onverdraagzaam. Al ooit van de inquisitie gehoord? Je hebt wel gelijk om te zeggen dat protestanten in het heden vaak onverdraagzamer zijn, o.a omdat velen onder hen een letterlijke lezing van de Bijbel voor ogen hebben.
Ik heb nooit beweerd dat katholieken verdraagzamer waren dan de calvinisten. Hoe komt u daar nu bij. Ik heb altijd gesteld dat katholieken onverdraagzaam waren. De calvinisten wellicht wat minder onverdraagzaam en minder in de meeste gevallen zeker minder wreed dan de inquisitie (dat was overigens niet zo moeilijk), maar ze waren toch ook goed onverdraagzaam.

Dat is wat ik heb gezegd.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2011 om 18:21.
Oud 21 januari 2011, 18:17   #135
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
U zal mij dat nooit horen beweren. Het verzet tegen de nazi's in WO2 was ook niet bepaald vredelievend en verdraagzaam. Terecht.
U vertelt zomaar wat. Het gaat hier om verdraagzaamheid wat de uitoefening van de godsdienst betreft. En hier waren de calvinisten hoogst onverdraagzaam. Ook na de 80-jarige oorlog.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2011 om 18:18.
Oud 21 januari 2011, 18:40   #136
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U vertelt zomaar wat. Het gaat hier om verdraagzaamheid wat de uitoefening van de godsdienst betreft.
Gelieve dan niet steeds te leuteren over hoe de calvinisten Amsterdam met geweld in het gareel zouden geduwd hebben.

Dat geweld was overigens volledig legitiem, maar dat terzijde.
Oud 21 januari 2011, 19:17   #137
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Gelieve dan niet steeds te leuteren over hoe de calvinisten Amsterdam met geweld in het gareel zouden geduwd hebben.

Dat geweld was overigens volledig legitiem, maar dat terzijde.
De calvinisten hebben Amsterdam dan ook met geweld gedwongen deel te nemen aan de opstand. Net zoals ze Groningen hebben gedwongen deel te nemen aan de opstand, enz. Net zoals ze de stad Gent in een gewelddadige greep hielden tijdens hun Gentse Calvinistische Republiek.

Trouwens op dat vlak bevind ik me in goed gezelschap. Ook Willem van Oranje moest niets hebben van de calvinisten. Die vond hij veel te onverdraagzaam en te fanatiek. En hij kon het weten.

Edoch, wat hij niet meer kon weten, is dat de calvinisten onverdraagzaam bleven, lang nadat de 80-jarige oorlog was afgelopen. Inzonder tegenover de kaholieken, maar ook tegenover de remonstranten.

Laatst gewijzigd door system : 21 januari 2011 om 19:22.
Oud 22 januari 2011, 10:27   #138
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De calvinisten hebben Amsterdam dan ook met geweld gedwongen deel te nemen aan de opstand. Net zoals ze Groningen hebben gedwongen deel te nemen aan de opstand, enz. Net zoals ze de stad Gent in een gewelddadige greep hielden tijdens hun Gentse Calvinistische Republiek.
Dat doet een verzetsbeweging tegen een bezetter altijd, en gelijk heeft ze. De collaboratie is niet legitiem, het verzet wel.
Oud 22 januari 2011, 10:40   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat doet een verzetsbeweging tegen een bezetter altijd, en gelijk heeft ze. De collaboratie is niet legitiem, het verzet wel.
Als Willem van Oranje in zijn tijd al niet veel moest hebben van de calvinisten omdat hij ze te onverdraagzaam vond, dan is hiermee alles gezegd. En blijken uw verhaaltjes onhandige sprookjes te zijn om wat krom is recht te praten. Zoals vaak.
Oud 22 januari 2011, 12:24   #140
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als Willem van Oranje in zijn tijd al niet veel moest hebben van de calvinisten omdat hij ze te onverdraagzaam vond, dan is hiermee alles gezegd. En blijken uw verhaaltjes onhandige sprookjes te zijn om wat krom is recht te praten. Zoals vaak.
Ik erken het gezag van Willem van Oranje niet.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be