![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
of als je te weinig beweegt In ieder geval is er een statistisch positieve correlatie tussen hoeveelheid lichaamsgewicht en hoeveelheid vlees dat men eet.
![]() |
![]() |
#122 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik denk eerder dat je geen reden wil weten om vis of vlees te eten omdat je nu eenmaal je mening gevormd hebt en je eigenlijk enkel maar bevestiging daarvan wenst. Weet je het boeit me niet wie wel of niet vlees eet eigenlijk. De stelling van deze draad legt gewoon de verkeerde link. Het is de consumptiemaatschappij en gedrag dat het gevaar vormt voor die biodiversiteit: De manier waarop we eten is gewoon verandert en we verwachten steed het uiterste (ingegeven door het consumptie gedrag) en een eindeloze beschikbaarheid. Dat legt de druk zo hoog op de biodiversiteit. Het geldgewin en overproductie en consumptie. Ahja want er is toch genoeg en je kan het op elke hoek vinden, je moet er niet achter zoeken. Het is een luxe probleem dus. En dat soort problemen is het moeilijkste op te lossen blijkbaar. Mezelf medeschuldig rekende trouwens. Conclusie: Ik vind het vegetarisme en aanverwante overbodig en pleit voor een gezond evenwichtige voeding zonder taboe of omwegen en excuses. Waar we ons wel op zouden moeten concentreren is over een verantwoord gebruik van de natuurlijke bronnen en dus ook over de verantwoorde manier van omspringen met de biodiversiteit in verhouding tot onze noodzaken.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Europees Commissaris
|
![]() Nee, mijn beste, als ik weinig beweeg, eet ik weinig. Als ik veel beweeg eet ik meer. Als het zomer is eet ik dingen die ik niet eet als het winter is, en omgekeerd. Ik laat mijn lichaam beslissen wat en hoeveel ik eet.
![]() |
#124 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() daar wil ik wel eens een bewijs van zien
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
Vegetarisme is wel onmogelijk overbodig te noemen aangezien het geen verplichting is. Mijn vriendin is bv gewoon allergisch aan vlees sinds ze 6 maanden was.
![]() |
![]() |
#126 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
En vlees eten omdat het lekker is (wat herhaalde malen binnen deze discussie met vooral smakelijke voorbeelden is aangegeven), is geen noodzaak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Minister
|
![]() nja overbodig is wel wat cru gesteld van me ja. Als je als individu geen vlees kan verdragen dan eet je het uiteraard maar beter niet he. Net zoals je best geen citroenen eet als je allergisch eraan bent (of citrusvruchten in het algemeen).
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
Dat is iets anders dan graag biefstuk eten maar absoluut geen spekje.
![]() |
![]() |
#129 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Appleby, P.N.; Thorogood, M.; Mann, J.I.; Key, T.J. (1998). Low body mass index in non-meat eaters: the possible roles of animal fat, dietary fiber and alcohol. International Journal of Obesity and Related Metabolic Disorders 22 (5) : 454-460.
Beauchene, R.E. et al. (1982). Nutrient intake and physical measurements of aging vegetarian and nonvegetarian women. Journal of the American College of Nutrition 1 : 131. Brestrich, M.; Claus, J.; Blumchen, G. (1996). [Lactovegetarian diet: effect on changes in body weight, fibrinogen and lipoprotein (a) in cardiovascular patients during inpatient rehabilitation treatment]. Zeitschrift für Kardiologie 85 (6) : 418-427. Carlson, E.; Kipps, M.; Lockie, A.; Thomson, J. (1985). A comparative evaluation of vegan, vegetarian and omnivore diets. Journal of Plant Foods 6 : 89-100. Dwyer, J.T. (1988). Health aspects of vegetarian diets. American Journal of Clinical Nutrition 48 (3 Suppl.) : 712-738. Janelle, K.C.; Barr, S.I. (1995). Nutrient intakes and eating behavior scores of vegetarian and nonvegetarian women. Journal of the American Dietetic Association 95 (2) : 180-186, 189, quiz 187-188. Key, T.J.; Davey, G.K.; Appleby, P.N. (1999). Health benefits of a vegetarian diet. Proceedings of the Nutrition Society 58 (2) : 271-275. Levin, N.; Rattan, J.; Gilat, T. (1986). Energy intake and body weight in ovo-lacto vegetarians. Journal of Clinical Gastroenterology 8 (4) : 451-453.
![]() |
#130 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Elk voedingsmiddel op zich levert een aantal voedingsstoffen. Eén enkel voedingsmiddel levert echter nooit alle vereiste voedingsstoffen. In dit model vind je 7 groepen voedingsmiddelen die elk hun aandeel leveren in de samenstelling van een gezonde, gevarieerde en evenwichtige voeding. Het topje van de actieve voedingsdriehoek is eigenlijk een toemaatje. Vlees levert dus ook noodzakelijke voedingstoffen en hoort nu eenmaal op een verantwoorde manier in een gezonde voeding. In weze kun je nog zeggen dat je niet dagelijks kilo's (of 100den grammen) vlees moet eten en dat je best best alwisselt met vis, gevogelte en andere vervangers. Gegrild is ook het gezondste (of gestoomd voor vis). Het argument dat je geen vlees, vis of gevogelte eet voor de reden die jij aanhaalt is dus een overtuiging en niet meer. Een recht maar geen exacte wetenschap. Ja dieren worden gekweekt voor het vlees en dat wordt massaal verslonden; economische impuls van overconsumptie. Millieuonvriendelijk: het vele transport van slachtvee, reinigingsmiddelen en bewaarmiddelen om bovenstaande industrie draaiende te houden Energieverspillend: zie de 2 bovenstaande puntjes De meesten halen trouwens als voornaamste argu dan ook aan dat ze dit bewust doen en voor hun gezondheid. Dat zijn al dus helemaal drogredenen. Als we dus gewoon allemaal weer normaal vlees zouden eten dan is er weer minder gevaar voor die biodiversiteit. Deze laatste wordt trouwens meer bedreigd door de menselijke houding; ontbossingen, overpopulatie (kleiner wordende overlevingsgebieden voor de verschillende biotopen en dieren) van de mens, pollutie in het algemeen (kijk de recente enorme ramp met de olie weer) alsook overconsumptie tbv persoonlijk financieel gewin.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Europees Commissaris
|
![]() Vegetarier is een voorhistorisch woord voor "mislukte jager".
![]() |
#132 | |
Europees Commissaris
|
![]() Toen de voorhistorische mens overschakelde van jacht (voornamelijk vlees) naar landbouw (voornamelijk groenten) werd hij kleiner en leefde minder lang.
Citaat:
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
Soit. Er is dus een correlatie met vlees. Net zoals er een correlatie is met hoge eiwit-inname, lage vezel-inname, sociale status, educatiegraad. Lichaamsgewicht wordt multifactorieel bepaald. Om er dan 1, die u toevallig goed uitkomt, te viseren, is intellectueel oneerlijk. Moraal van het verhaal: het gaat om balans, en afwisseling. Een monotoom dieet, en dat moet gij als vegetarier (veganist?) zeker weten, is nefast.
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return. We give our consent every moment that we do not resist. Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dit moet dan toch verholpen zijn zodra men vee-kippen ging kweken? In elk geval , zonder landbouw geen "beschaving". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
Elton, S. (2008). "Environments, adaptations and evolutionary medicine: Should we be eating a ‘stone age’ diet?". in O’Higgins, P. & Elton, S.. Medicine and Evolution: Current Applications, Future Prospects. London: Taylor and Francis. ISBN 1420051342. Cordain, Loren (1999). "Cereal grains: humanity's double-edged sword". World review of nutrition and dietetics 84: 19–73. doi:10.1159/000059677 Richards, Michael P. (December 2002). "A brief review of the archaeological evidence for Palaeolithic and Neolithic subsistence". European Journal of Clinical Nutrition 56 (12): 1270–78. doi:10.1038 Larsen, Clark Spencer (1 November 2003). "Animal source foods and human health during evolution". Journal of Nutrition 133 (11, Suppl 2): 3893S–3897S. PMID 14672287 Hermanussen, Michael; Poustka, Fritz (July-September 2003). "Stature of early Europeans". Hormones (Athens) 2 (3): 175–8. doi:10.1159/000079404 Eaton, S. Boyd; Cordain, Loren; & Sebastian, Anthony (2007). "The Ancestral Biomedical Environment". in Aird, William C.. Endothelial Biomedicine. Cambridge University Press. pp. 129–34. ISBN 0521853761
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() http://docs.google.com/viewer?a=v&q=...lhpbsj4PIPgbww http://en.wikipedia.org/wiki/Pellagra Laatst gewijzigd door Cdude : 26 mei 2010 om 13:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Denk maar aan de pestepidemies die de bevolking in Europa gedecimeerd hebben, de plagen van Egypte, e.a. De beschaving is er gekomen doordat mensen de tijd hadden om na te denken en te experimenteren, en dat waren niet de landbouwers. Door landbouw is er handel gekomen en zijn klasseverschillen ontstaan. Ik denk wel dat je kan stellen dat het begin van de landbouw (beschaving) het einde van de democratie inluidde, het begin de uitbuiting van de enen door de anderen.
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Stammen hadden geen democratie? De sterkste was de baas. Meer stijl Klingon "beschaving" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |