Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2010, 10:41   #121
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er komt géén nederlands cordon sanitair!
VVD is bereid om PVV uit te nodigen voor een gesprek ivm de regeringsvorming.
Afwachten.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 11:10   #122
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

De PVV wordt niet uitgesloten, maar de bewegiing sluit zichzelf uit vanwege een aantal idiote standpunten.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 13:47   #123
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
er komt géén nederlands cordon sanitair!
VVD is bereid om PVV uit te nodigen voor een gesprek ivm de regeringsvorming.
In het kamerdebat gisteren nodigde Rutte (VVD) Wilders uit om te praten over een coalitie. Deze weigerde echt als het CDA niet daarbij wilde aanzitten. Ik denk dat dit eenstrategie is van Wilders om zijn kaarten nog even in de hand te houden. Zie het bericht van de NOS >>>

Citaat:
http://nos.nl/artikel/168494-informa...afvallers.html
Tjeenk Willink zal voorlopig niet zal praten met andere fractievoorzitters dan die van VVD, PvdA, CDA, D66 en GroenLinks.

Hij heeft de fractieleiders van de PVV, SP, ChristenUnie, SGP en Partij voor de Dieren een brief geschreven.

Daarin staat: "Hoezeer ik een gesprek met u op zichzelf op prijs zou stellen, heb ik na rijp beraad toch moeten besluiten dat een gesprek met u op dit moment niet goed past in deze fase van het informatieproces."

Hij heeft met die conclusie gewacht tot na het Kamerdebat over de formatie van gisteren. Daarin nodigde VVD-leider Rutte PVV-leider Wilders uit om samen te praten over een rechts meerderheidskabinet. Wilders wilde daar niet op ingaan als het CDA niet zou aanschuiven.

'Roemer-variant'

In zijn brief aan SP-leider Roemer gaat informateur Tjeenk Willink apart in op de zogenoemde 'Roemer-variant'.

De SP-voorman vroeg maandag om een apart onderhoud met de informateur. Hij wil dat een centrum-links kabinet wordt onderzocht, met PvdA, CDA, Groenlinks en SP. Volgens Tjeenk Willink is deze variant op dit moment niet aan de orde.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2010, 21:16   #124
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
In het kamerdebat gisteren nodigde Rutte (VVD) Wilders uit om te praten over een coalitie. Deze weigerde echt als het CDA niet daarbij wilde aanzitten. Ik denk dat dit eenstrategie is van Wilders om zijn kaarten nog even in de hand te houden. Zie het bericht van de NOS >>>
Sterker nog, Rutte nodigde Wilders meermalen uit om samen dat hoofdlijnenakkoord te gaan schrijven waar het CDA om vroeg. Dit en de herhaaldelijke weigering van Wilders hebben de PVV definitief opzij geschoven voor de komende formatieronde en het moet vreemd lopen willen ze toch in het volgende kabinet belanden. De rest van de kamer viel Rutte nog even bij, waarbij de beste pun van Roemer (SP) kwam: "Als de PvdA mij zo'n voorstel deed zou ik het aan nemen." Daarmee zitten we nu officieel vast in een patstelling tussen de centrumcoalitie (stomme naam eigenlijk, beide opties liggen niet in het centrum en ongeveer tegenover elkaar) die Rutte graag ziet en het paars plus van Cohen. Omdat PvdA'ers bekend staan om een gebrek aan ruggengraat en de VVD de grootste is lijkt optie 1 momenteel iets voor te liggen (niet heel erg ver, de houding van het CDA werkt ze tegen), maar het gaat er helemaal van af hangen welke partij zijn tegenstanders zoveel wil bieden dat hij overstag gaat.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 30 juni 2010 om 21:17.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 10:18   #125
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Daarmee zitten we nu officieel vast in een patstelling tussen de centrumcoalitie (stomme naam eigenlijk, beide opties liggen niet in het centrum en ongeveer tegenover elkaar) die Rutte graag ziet en het paars plus van Cohen. Omdat PvdA'ers bekend staan om een gebrek aan ruggengraat en de VVD de grootste is lijkt optie 1 momenteel iets voor te liggen (niet heel erg ver, de houding van het CDA werkt ze tegen), maar het gaat er helemaal van af hangen welke partij zijn tegenstanders zoveel wil bieden dat hij overstag gaat.
Inderdaad een patstelling. Maar dat is zo vaak het geval geweest. Dat kan wel drie of vier maanden voortduren en enkele formateurs verslijten. De volgende regering zal wel geen lang leven beschoren zijn.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2010, 16:59   #126
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Inderdaad een patstelling. Maar dat is zo vaak het geval geweest. Dat kan wel drie of vier maanden voortduren en enkele formateurs verslijten. De volgende regering zal wel geen lang leven beschoren zijn.
Mwah, ik zet in op twee jaar of meer. Eerst de PVV die niet mee doet en daarna meteen weer ruziën en vallen is wel een hele goede combinatie om campagne tegen te voeren. Als ze eenmaal zitten moeten ze haast wel wat laten zien.
Oud 3 juli 2010, 16:50   #127
Bovenbuur

Standaard

En weer neemt de VVD het initiatief. Rutte gaat toch onderhandelen over paars plus. Dat lijkt misschien een overwinning voor de PvdA, maar vergeet niet dat het nu de VVD is die de eisen voor het regeerakkoord mag stellen. Als het hem niet aanstaat kan hij tenslotte nog altijd uitstappen. Natuurlijk is het mogelijk dat dit allemaal aan schijnbeweging is om d66 en groenlinks alsnog uit te schakelen, maar in dat geval is de grote vraag waarom daar een tweede ronde onderhandelingen voor nodig was, als je zag hoe soepeltjes de PVV langs de baan kwam te liggen, en dat terwijl de VVD de PVV nog wel meer ruimte gaf dan strikt noodzakelijk (oké, het CDA deed wel een hele goede poging tot blokkeren, dat dan weer wel).

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 3 juli 2010 om 16:53.
Oud 4 juli 2010, 08:47   #128
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
De PVV wordt niet uitgesloten, maar de bewegiing sluit zichzelf uit vanwege een aantal idiote standpunten.
De PVV wordt wel uitgesloten: ze wordt als enige aangemaand haar kaarten te tonen,
voor de anderen beslissen of ze willen meedoen.
Dus: cordon sanitaire.

Natuurlijk wordt het paarsplus, dat was al zeker vanaf dag één na de verkiezingen.
Het rondje schijnboksen dat volgde was oa bedoeld om de talrijke VVD-kiezers
die de PVV niet ongenegen zijn, niet voor het hoofd te stoten
("Zie je wel: we hebben de andere mogelijkheden ook afgetast,
maar paarsplus is de enige werkbare coalitie").

Ook rond de SP is er feitelijk een cordon sanitaire opgericht,
al begrijpt de doorsnee-SP-er dat (nog) niet.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 4 juli 2010 om 08:52.
Felix (be) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 14:58   #129
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
De PVV wordt wel uitgesloten: ze wordt als enige aangemaand haar kaarten te tonen,
voor de anderen beslissen of ze willen meedoen.
Dus: cordon sanitaire.
Wat een flauwekul zeg. De PVV weigert te onderhandelen met de VVD. Daarnaast verschillen het CDA en de PVV enorm en heeft de eerste partij 20 zetels verloren. Bovendien wil de achterban van de christendemocraten geen regering met de PVV.

Citaat:
Natuurlijk wordt het paarsplus, dat was al zeker vanaf dag één na de verkiezingen.
Het rondje schijnboksen dat volgde was oa bedoeld om de talrijke VVD-kiezers
die de PVV niet ongenegen zijn, niet voor het hoofd te stoten
("Zie je wel: we hebben de andere mogelijkheden ook afgetast,
maar paarsplus is de enige werkbare coalitie").
Onwaar. Ruttes eerste voorkeur was een coalitie met de PVV het CDA. De standpunten van Wilders zijn onverenigbaar met die van het CDA.

Citaat:
Ook rond de SP is er feitelijk een cordon sanitaire opgericht,
al begrijpt de doorsnee-SP-er dat (nog) niet.
Dat ligt wederom aan die partij.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2010, 15:44   #130
D'ARTOIS

D'ARTOIS's schermafbeelding

Standaard

We vervallen in herhaling. PVV doet eenvoudig deze ronde niet mee. Wat er uiteindelijk uit de bus zal komen is niet zo moeilijk te raden. Paarsplus - de combinatie waar men heel duidelijk NIET voor heeft gekozen.

De kiezer bedrogen. Maar dat konden we weten.

Tijd voor een partij die het CDA vervangt. Maar dan op een niet religieuze basis.
Oud 6 juli 2010, 15:56   #131
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Wat een flauwekul zeg. De PVV weigert te onderhandelen met de VVD. Daarnaast verschillen het CDA en de PVV enorm en heeft de eerste partij 20 zetels verloren. Bovendien wil de achterban van de christendemocraten geen regering met de PVV.

Onwaar. Ruttes eerste voorkeur was een coalitie met de PVV het CDA. De standpunten van Wilders zijn onverenigbaar met die van het CDA.

Dat ligt wederom aan die partij.
Waarom heeft Rutte nooit aan het CDA gevraagd om samen met hem te onderhandelen
en dan te kijken of het PVV (of andere partijen) willen meedoen?
Neen, aan de PVV wordt iets gevraagd waar andere partijen niet aan moeten voldoen.
Ik weet zeker dat ik Rutte drie weken geleden heb horen zeggen dat het NIET aan de PVV lag,
en nu "plotseling...." .

Best mogelijk dat het CDA de persoonlijke voorkeur van Rutte is.
Het grootste gedeelte van zijn achterban verkiest echter de PVV.
Dat zal bij de volgende verkiezingen wel duidelijk worden.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 6 juli 2010 om 15:59.
Oud 6 juli 2010, 23:08   #132
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D'ARTOIS Bekijk bericht
We vervallen in herhaling. PVV doet eenvoudig deze ronde niet mee. Wat er uiteindelijk uit de bus zal komen is niet zo moeilijk te raden. Paarsplus - de combinatie waar men heel duidelijk NIET voor heeft gekozen.

De kiezer bedrogen. Maar dat konden we weten.

Tijd voor een partij die het CDA vervangt. Maar dan op een niet religieuze basis.
Een combinatie met de twee grootste partijen en drie van de vier winnaars die bovendien allen bereid blijken om met elkaar te onderhandelen en ieder vaak zat hebben aangegeven dat er natuurlijk eerst over dat andere kabinet met drie van de vier grootste partijen en twee van de vier winnaars onderhandeld moest worden, dat is kiezersbedrog? Het CDA heeft zich kinderachtig gedragen en Wilders wilde op geen enkele manier verder onderhandelen zolang zij dat deden. Wat moeten al die andere partijen dan doen, een jaar wachten en zien of er nog steeds geen overeenstemming is over hoe er onderhandeld dient te worden? De VVD heeft het CDA uitgenodigd om toch mee te onderhandelen en heeft de PVV uitgenodigd om zoals het CDA wilde dan maar met zijn tweeën te onderhandelen, aan hen ligt het dus in ieder geval niet. (En ik ben niet eens een VVD'er.) De andere partijen waren überhaubt al niet in beeld om met de PVV te regeren.

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 6 juli 2010 om 23:09.
Oud 7 juli 2010, 00:10   #133
D'ARTOIS

Standaard

PVV won formidabel, PvdA verloor 3 zetels, CDA nog beduidend meer.

Met kiezersbedrog sla ik misschien een verkeerde toon aan maar uiteindelijk krijgt de kiezer niet waar het voor gekozen heeft. Dat VVD in deze situatie weinig kan weet ik heel goed. Niet voor niets sprak ik in aanvang al over een patstelling - een situatie die niet veel veranderd lijkt.

We zullen maar afwachten.
Oud 7 juli 2010, 09:41   #134
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
PVV won formidabel, PvdA verloor 3 zetels, CDA nog beduidend meer.

Met kiezersbedrog sla ik misschien een verkeerde toon aan maar uiteindelijk krijgt de kiezer niet waar het voor gekozen heeft. Dat VVD in deze situatie weinig kan weet ik heel goed. Niet voor niets sprak ik in aanvang al over een patstelling - een situatie die niet veel veranderd lijkt.

We zullen maar afwachten.
Toch is de PvdA nog steeds ruim groter dan de PVV. Stel, geheel theoretisch. Ik richt twee partijen op, de ene verkiezingsronde roep ik mensen op op de ene te stemmen, de volgende keer roep ik ze op allemaal op de tweede over te stappen. Dan is een van mijn partijen bijna altijd de grote winnaar, zelfs als ik maar een zetel of 15 achter me heb staan. Ik heb echter niet de meeste stemmen, en het zwaartepunt van de stemmen ligt ook niet bij mij. Bovendien is Wilders niet de enige die wint. Het vorige kabinet en vooral de christelijke partijen zijn afgestraft, maar die zetels gaan ook naar de VVD, ook naar d66, ook naar groenlinks. Een combinatie van VVD en PVV zou logisch lijken inderdaad, niet op het zwaartepunt maar wel in de richting waar de meeste mensen heen schoven. Maar het zat er kennelijk niet in. En in plaats van dan te blijven roepen dat het er toch maar in moet zitten moet je dan op den duur verder kijken, bijvoorbeeld naar een combinatie met de twee grootste partijen, normaal gesproken helemaal geen vreemde optie.
Oud 7 juli 2010, 09:57   #135
Felix (be)
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Toch is de PvdA nog steeds ruim groter dan de PVV. Stel, geheel theoretisch. Ik richt twee partijen op, de ene verkiezingsronde roep ik mensen op op de ene te stemmen, de volgende keer roep ik ze op allemaal op de tweede over te stappen. Dan is een van mijn partijen bijna altijd de grote winnaar, zelfs als ik maar een zetel of 15 achter me heb staan. Ik heb echter niet de meeste stemmen, en het zwaartepunt van de stemmen ligt ook niet bij mij. Bovendien is Wilders niet de enige die wint. Het vorige kabinet en vooral de christelijke partijen zijn afgestraft, maar die zetels gaan ook naar de VVD, ook naar d66, ook naar groenlinks. Een combinatie van VVD en PVV zou logisch lijken inderdaad, niet op het zwaartepunt maar wel in de richting waar de meeste mensen heen schoven. Maar het zat er kennelijk niet in. En in plaats van dan te blijven roepen dat het er toch maar in moet zitten moet je dan op den duur verder kijken, bijvoorbeeld naar een combinatie met de twee grootste partijen, normaal gesproken helemaal geen vreemde optie.
Behalve als er iets gebeurt met GW ,
gaat het de volgende keer tussen de PVV ern de PvdA om de eerste plaats.

Dank zij veel misnoegde ex-VVD-stemmers
wordt de PVV dan wellicht de grootste "autochtone" partij van NL,
de PvdA de grootste "allochtone" partij.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 7 juli 2010 om 10:04.
Oud 7 juli 2010, 11:18   #136
D'ARTOIS

Standaard

Toch loopt het verhaal niet helemaal kosher. Dat de PvdA vuile spelletjes niet schuwt - ach dat hoort bij het clubje thuis.
PVVer Wilders vernam dat Tjeenk Willink een versluierd advies aan de koningin gaf waarin duidelijke aanwijzingen waren verscholen om vooral het PVV te negeren. Cordon sanitaire? Jazeker. Maar ja, preken voor eigen parochie is natuurlijk nooit uit te sluiten, zeker niet bij een partij met een hoog misantropisch gehalte zoals PvdA.
Oud 7 juli 2010, 11:22   #137
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

CV = reddingsboei van de linksen
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 13:02   #138
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
CV = reddingsboei van de linksen
Edit: bedoel natuurlijk CS
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2010, 16:54   #139
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Toch loopt het verhaal niet helemaal kosher. Dat de PvdA vuile spelletjes niet schuwt - ach dat hoort bij het clubje thuis.
PVVer Wilders vernam dat Tjeenk Willink een versluierd advies aan de koningin gaf waarin duidelijke aanwijzingen waren verscholen om vooral het PVV te negeren. Cordon sanitaire? Jazeker. Maar ja, preken voor eigen parochie is natuurlijk nooit uit te sluiten, zeker niet bij een partij met een hoog misantropisch gehalte zoals PvdA.
O, de PvdA wil niet regeren met de PVV. Zeg nou zelf, zou jij daar het nut van inzien? En dat er een PvdA'er werd aangesteld als informateur was op zijn zachtst gezegd verrassend. Daar de hand van de koningin in zien mag. En dat het advies is gegeven dat onderhandelen met de PVV niet erg zinnig leek klopt ook, onderhandelen met de PVV leek namelijk ook niet zinnig, ondanks zijn redevoeringen dat hij niemand uit sluit was het heel duidelijk dat bijna alle samenwerkingsverbanden tweezijdig ongewenst waren. De optie die overbleef is VVD-PVV-CDA. CDA en PVV konden het niet eens worden over hoe er onderhandeld moest worden, en daarna heeft de PVV gezegd dat zij op deze manier geen zin zagen in verder onderhandelen. Daar mag je de schuld van bij het CDA leggen, zoals ik al gezegd heb was dat geen nette onderhandelingstaktiek van hen, maar voor een cordon sanitair heb je alle partijen nodig, dus zelfs al weigeren al deze partijen om Wilders te pesten en niet zozeer om een regeringslijn te verkrijgen die meer in hun eigen richting ligt, wat toch het idee is achter een politieke partij, is de open houding van de VVD, die graag wilde onderhandelen, zowel op de manier van de PVV als die van het CDA, erg vreemd te noemen, voor een partij die bij een cordon sanitair aangesloten is. De vorige keer met de SP was de situatie enigzins vergelijkbaar, er was geen meerderheid voor ee kabinet met de SP als het CDA niet mee zou doen, en die wilden niet (logisch ook wel, voor een centrumrechtse partij), maar dat wil niet zeggen dat alle partijen principieel weigeren. Je weet dus wat je te doen staat: niet de grote boze VVD moet leeggegeten worden door de PVV, maar al die partijen met standpunten die in de verste verten niet bij de PVV passen. Succes...
Oud 7 juli 2010, 16:59   #140
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Behalve als er iets gebeurt met GW ,
gaat het de volgende keer tussen de PVV ern de PvdA om de eerste plaats.

Dank zij veel misnoegde ex-VVD-stemmers
wordt de PVV dan wellicht de grootste "autochtone" partij van NL,
de PvdA de grootste "allochtone" partij.
Als er niks gebeurd met Geert Wilders word hij misshien ook wel de grootste, en dan kan hij er misschien ook nog wat mee doen, in plaats van dat er een LPF-achtig debakel ontstaat. Maar de formatie is gebaseerd op de huidige zetelverdeling, en daarin is de PvdA nog ruim groter dan de PVV. Roepen dat het kiezersbedrog is als de PvdA wel gaat regeren en de PVV niet is zoiets als roepen dat een nijlpaard in de groei een groter hok nodig heeft dan een olifant. Wat we tellen bij verkiezingen is het zeteltotaal, niet de groei. Mensen die niet van mening veranderen tellen net zo goed mee als mensen die dat wel doen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be