![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De VDAB krijgt dan ook geld om te falen, niet geld om te slagen.
Perverse incentives enzo.
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn namelijk in de eerste plaats een hoop jobs in de horeca. Dan heb je er nog een deel in de bouw en een deel in de landbouw en een deel in de transport. Maar wat men er dus niet bij vertelt is dat er voor de meeste van deze jobs andere vereisten zijn om ze te kunnen uitvoeren. Zoals nachtwerk en soms dagen lang weg van huis. En dagen van meer dan 12 uur kloppen. Ook zijn een deel van die jobs enkel voorbehouden aan mensen met een speciaal statuut en kan iemand met een diploma secudair onderwijs ze zelfs niet invullen. Om je een voorbeeld te geven, men vindt geen kraanmannen, ook al is daar geen diploma voor vereist. Maar men vergeet er bij te vertellen, dat je als kraanman wel even een rijbewijs C moet hebben ( gemiddelde kostprijs om het te behalen 2.500€ zonder rijschool, met rijschool tot boven de 10.000€) en een hijsbrevet moet bezitten ( kostprijs een kleine 3000€) Je bent dus al meer dan 5000€ kwijt voor je de nodige papieren bezit om deze job van een ongeschoolde arbeider te mogen uitvoeren. En dan moet je nog over de nodige medische attesten beschikken ( kostprijs 1000 Euro), of je kan het nog eens vergeten om die job uit te voeren. En je moet dan nog een VCA attest hebben, of je mag die job nog niet uitvoeren. VCA attest vervalt na 10 jaar en kost je twee dagen opleiding en 500Euro. Attest kraanman vervalt om de 5 jaar. Attest hijsbrug vervalt om de 5 jaar. Attest heftruck vervalt om de 10 jaar. Medische keuring vervalt jaarlijks. Ook het beroep van lasser valt onder de jobs van ongeschoolden, maar je moet wel even 3 jaar opleiding volgen om een attest van lasser te bekomen. Vergeet niet dat attesten niet hetzelfde zijn als diploma's en er voor veel ongeschoolde jobs dus geen diploma's vereist zijn, maar wel een hoop attesten. Voor sommige jobs zonder diploma vereisten moet je langer naar school geweest zijn om de nodige attesten te bekomen, dan voor een doctoraat. Zelf een eenvoudige parkwachter moet meer studies doen en attesten bezitten dan je zou denken. Je hebt er geen diploma's voor nodig, maar wel een berg attesten, die de opleidingstijd en het studie niveau vaak hoger laten uitkomen dan voor dokter in de geneeskunde of advocaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Indien niet, lijkt gij mij de laatste om te beweren dat het slechts wat mentale en fysieke wil vereist om daar te werken, laat staan om anderen te zeggen dat ze er moeten gaan werken. Als niet in de fabriek willen werken, al gelijk is met kieskeurig zijn... Dat ze de WC-madammen, bouwvakkers, kuisvrouwen... om te beginnen al iets beter zouden betalen dan zouden ze misschien wel volk vinden. Maar ja: wij willen goedkoop, flexibel, niet-mekkerend personeel dat bereid is om gratis overuren te draaien en weekendwerk en indien we niemand vinden is dat zeker niet onze schuld maar die van de werklozen die te kieskeurig zijn. Bij deze plaats ikzelf een vacature: Ik zoek een kuisvrouw die elke dag mijn huis dweilt en stofzuigt, boodschappen doet en tussendoor mij een rugmassage geeft, uiteraard ook in het weekend tegen een vergoeding van 1 euro per uur. Indien niemand zich spontaan komt aanmelden dan moet de RVA maar iemand van de dop schorsen indien zij deze vacature niet aanneemt. Dat de werkgevers eisen dat de werkloosheidsuitkering in de tijd moet worden beperkt valt natuurlijk gemakkelijk te verklaren: uitbuiting, namelijk als een werkloze na een bepaalde tijd verplicht is om eender welke vacature aan te nemen op straffe van schorsing dan houdt niets hen tegen om deze jobvoorwaarden zo slecht mogelijk te maken. Niet alleen de VDAB maar ook de werkgevers lachen ermee.
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat zegt ie dan tegen Maddox.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dank je Jazeker. Na het lezen van Raptures idiotie plakte mijn cola tegen mijn monitor.
Neuh, helemaal niet. Da's maar een gedacht. Citaat:
Om het in clichés te brengen. Zo arrogant als een Parijzenaar, zo lui als een neger en zo lomp als een klompje kikkerdril. Oftewel, precies eentje die net in de adelstand is verheven omdat die de reet van de markies zo lekker proper kon likken. Citaat:
Kieskeurig ben ik niet nee. Werkloos, dat ben ik ook niet. Citaat:
Trouwens, gratis overuren laten draaien met een arbeider.. tof als je daar nog in slaagt. Dan ben je een zeer charismatisch werkgever, of eentje die meer dan goed betaald, of eentje die alleen ex-bajesklanten aanneemt. Citaat:
Citaat:
Citaat:
De VDAB heeft alleen maar voordeel met meer werklozen. Hoe meer werklozen er zijn, hoe meer mensen ze aan zich kunnen binden. En werkgevers.... bedoel je uitbuiters die alleen maar per eurocent denken, multinationals die alleen maar boekhouders en economen als adviseurs hebben voor de CEO's en aandeelhouders, of bedoel je "bazen" die weten wat de job inhoudt?
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Al sinds 1992. Ik was net van school af, en was aan't twijfelen tussen verder studeren of permanent gaan werken.
Kreeg ik de VDAB (of voorganger) aan de telefoon. Dat ik niet geïnteresseerd was als zeepverpakker... Waarom niet dacht ik. Maar vooraleer ik bij de VDAB terecht kon om de verdere informatie te krijgen, had ik zelf al 3 jobs gevonden die meer in mijn lijn van opleiding zaten. En da's maar A3 mechanica. Ik blijf erbij Mensen die willen werken, vinden werk. Keuskeurige zageventen/luiaards vinden excuses om niet te werken.
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Net deze categorie blijft in de kou straan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Eens je boven de 45 bent, blijven de beste voorwaarden voor jou tellen, of je nu na je 45 van werk verandert, werkloos word of als zelfstandige gaat werken. Met uitzondering van brugpensioen, dan verlies je rechten op een volledig pensioen.
Als je dus tot je 45 gewerkt hebt aan een hoog loon en daarna werkloos wordt, verlies je niets van je rechten door aan een lager loon te gaan werken. Behalve als je van sector verandert, je verlies dan wel de voordelen van de sector, die je ook kwijt bent als werkloze. |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat was wel duidelijk bij Rapture. Liever gewoon blijven profiteren dan eerlijk werk aan te nemen.
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De meesten denken spontaan aan een bandwerker die ganse dagen dingetjes in een doosje steken of zo. Dat bestaat ook natuurlijk. Mijn vader heeft vele jaren als fotolasser gewerkt om kerncentrales te gaan zetten of te herstellen en dergelijke, een kerncentrale is dus ook een fabriek maar een fotolasser is geen fabriekswerker hé. Er werken daar ook ingenieurs, technische tekenaars, economen, juristen, bureau mensen, verkopers en van alle soorten slag jobs en mensen. Meestal goed betaald ook nog eens. Industrie moet men eens veel ruimer bekijken dan inpakker op fabriek alleen.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 augustus 2010 om 22:33. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie de lopende band enkel als deze stil valt en hersteld moet worden. Maar vaak werk ik buiten het bedrijf voor het fabriek. Trouwens in fabrieken werken er vaak meer mensen naast de productielijnen dan aan de productielijnen, die meestal computergestuurd zijn en geen arbeiders nodig hebben. Zelfs het in en uitladen van containers gebeurt nu vaak door robots en wordt door slechts 1 persoon in het oog gehouden, terwijl de robots meerdere containers laden en lossen. Tegen een snelheid en correctheid waar de mens niet tegen op kan. Het aantal bedrijven waarbij er nog bandwerkers gebruikt worden is in dalende lijn en het betekenen sociale rampen als deze bedrijven sluiten. Kijk maar naar Opel-Antwerpen, waar de bandwerkers nergens anders terecht kunnen, terwijl het meeste andere personeel reeds lang een andere job heeft gevonden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veel mensen zijn heel erg blij gewoon steeds hetzelfde werk te mogen doen. En heel vaak heeft dat niets te maken met verstandelijke vermogens of what ever. Veel mensen wensen geen verantwoordelijkheid. Ik denk dat veel stempelaars van de lange soort daar ook onder vallen. Nochtans de mogelijkheden om zich in één of ander te bekwamen zijn er in overschot. Net zoals bepaalde types van auto's niet goed verkocht geraken omwille van een imago probleem (geen kwaliteit probleem) , geraken vele soorten werken ook niet meer verkocht omwille van het imago. Maar bekwamen moet men doen in een jeugdige leeftijd. Het staat immers niet dat een man van 40 �* 50 als een beginneling raad komt vragen aan zijn collega's. Jonge mensen mogen dat wel nog doen. Dat is zelfs wenselijk.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 9 augustus 2010 om 00:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Minister-President
|
![]() Ik heb geen probleem met mensen die weigeren te gaan kuisen voor weinig geld indien zij een mooi diploma hebben. Van mij moet een psycholoog niet kuisen en wil ik best bijdragen aan de sociale zekerheid zodat hij een uitkering krijgt. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat hij alles moet weigeren. Hij kan tijdelijk bijvoorbeeld in een ocmw gaan zitten of iets in die aard.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar dan getuigd het eerder van een slechte beroepskeuze. Als het een opleiding uit gedrevenheid was, dan moet onze psycholoog maar voor zijn boterham werken, en buiten die boterhamwerktijd voor zijn plezier psychologen. Zo los ik mijn gebrek aan uitdaging op't werk ook op.
![]() |
![]() |
#139 |
Staatssecretaris
|
![]() Daarom dat ik er ook een "?" heb achter gezet.
Alsof gij het beroep van ieder forumlid kent.
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik stel voor, aangezien je toch teveel vrije tijd hebt als niet werkend lid van de maatschappij, dat je een poll opzet om te zien hoeveel forumleden weten wat ik doe voor de kost...
![]() |