Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 augustus 2010, 11:23   #121
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht

Bad Attila:
... "Tijd winnen" noemt men dat (en er ondertussen voor zorgen dat Brussel verder versterkt wordt uiteraard, om het later te kunnen behouden).[/i]

Antwoord van azert:

Ik denk ook dat dat de bedoeling is: tijd rekken om Wal economisch weer op de sporen te zetten en intussen ook Brussel als gewest verder versterken.

Klein-VL zal de onafhankelijkheid kunnen verwerven op het ogenblik dat het niet meer interessant is; maar aangezien ze er al decennia om vragen; zullen ze wel verplicht zijn om akkoord te gaan.

Het sleutelbegrip is idd 'tijd winnen'.
Eberhard Leclerc is nu online  
Oud 17 augustus 2010, 11:24   #122
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar in elke democratie is er ook een tweederde meerderheid nodig om de grondwet te veranderen. Dus als de Vlamingen over de franstaligen willen heersen, goed, maar dan moeten ze niet op franstalige hulp rekenen om de grondwet te wijzigen. Bovendien de grootste staatshervorming ooit , dat inhoudt dat de deelstaten evenredig hun zeg hebben op federaal niveau, in de VS is dat zo, in Duitsland deels ook. Zelfs in de SovjetUnie was het zo.
Ziet u, u zit mentaal nog helemaal in een Belgisch landschap. Dat is wat pijnlijk.

België is een land waarin de grondwet nooit een doorslaggevende rol gespeeld heeft. Alleen Vlaamse évolués zoals een Leo "voor mij is de grondwet geen vodje papier" Tindemans hechten daar belang aan. In dit land tellen uitsluitend de feitelijke machtsverhoudingen, en dat gaat op de eerste plaats over wat tussen onze oren zit.

De federale staat heeft de voorbije tien jaar een hele reeks bevoegheden geusurpeerd die grondwettelijk aan de deelstaten toebehoren, zonder dat er een haan naar kraaide. Het omgekeerde kan evengoed gebeuren, en het zal gebeuren als de huidige impasse niet doorbroken wordt. Grondwet of geen grondwet.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 augustus 2010 om 11:29.
E. Gidius is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:26   #123
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ze zijn waard wat u eraan hecht. Volg de onderhandelingen en vervolgens de uitslagen van de verkiezingen in oktober.
juist, en u hecht nogal veel waarde aan jouw persoonlijke vermoedens. Bent u een connaisseur, of is het allemaal maar façade ??
Wie zegt trouwens dat er in october verkiezingen zullen plaatsvinden ??

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:27   #124
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De franstaligen zullen dat nooit aanvaarden. Brussel is een volwaardig derde gewest met dezelfde bevoegdheden als Vlaanderen en Wallonië, en als Vlaanderen en WalloniË constituerende staten worden, dan Brussel ook. Dat zou voor de franstaligen een voorwaarde sine quae non zijn om tot zo'n hervorming bereid te zijn. (en zeker voor de Brusselaars)
De Franstalige minderheid heeft geen condicio sine qua non meer te stellen. Daarvoor is het rijkelijk te laat. De verzelfstandiging van Vlaanderen en Wallonië is onvoorwaardelijk.
Ernst Niessen is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:27   #125
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach, u leeft (zoals veel Franstalige Brusselaars) nog in een Belgisch geestelijk landschap. Buiten jullie Brusselse Muur bestaat dat al een tijdje niet meer. En ook binnen de Brusselse Muur zijn degenen die niet echt mee zijn een minderheid aan het worden. Ze zeuren wel hard, maar ze zullen uiteindelijk meegespoeld worden.

Het valt me ook op dat u rekent op "de franstaligen" om uw vasthouden aan de oude tijden hard te kunnen blijven maken. Reken daar maar niet teveel meer op, de politieke band tussen Wallonë en de extremistische Brusselse francofonie zal sneller doorgeknipt zijn dan vanachter Brusselse Muur te zien is.
Allemaal wishful thinking. In de realiteit zullen de franstaligen nooit of te nimmer akkoord gaan met een federalisme met 2, en hebben dat ook met zoveel woorden gezegd. Ik zie trouwens niet in waarom ijveren voor het behoud van Brussel als volwaardige derde component in de Belgische staatsstructuur uiterst rechts of extremistisch zou zijn... net het afschaffen van die entiteit, de Anschluss tegen de wil van de grote meerderheid der brusselaars lijkt mij uiterst rechts. Maar ik maak mij geen zorgen, ik zal nog eerder paus worden dan dat dat zal gebeuren (tenzij met geweld, maar die kans lijkt mij in het WestEuropa van de 21ste eeuw eerder onbestaande...)
tomm is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:30   #126
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Juist. Wie zegt dat het Belgische systeem nog overeind staat in oktober?
Ernst Niessen is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:31   #127
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De Franstalige minderheid heeft geen condicio sine qua non meer te stellen. Daarvoor is het rijkelijk te laat. De verzelfstandiging van Vlaanderen en Wallonië is onvoorwaardelijk.
Nonsens. Volgens de huidige Belgische staatsstructuur bestaat BelgiË uit drie gewesten (gemeenschappen hebben geen territoriale bevoegdheden, Vlaanderen heeft geen enkele territoriale bevoegdheid in Brussel). Als Vlaanderen eenzijdig de onafhankelijkheid uitroept, zal het zonder Brussel zijn, als ze via onderhandelingen meer autonomie willen of
onafhankelijkheid, kan dat, maar dan zal dat eveneens zonder Brussel zijn. De overgrote meerderheid der Brusselaars willen niet bij Vlaanderen (zelfs veel Vlaamse Brusselaars die ik ken) en de Walen zullen Brussel ook nooit of te nimmer aan Vlaanderen laten.
tomm is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:32   #128
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
juist, en u hecht nogal veel waarde aan jouw persoonlijke vermoedens. Bent u een connaisseur, of is het allemaal maar façade ??
Ik ben, zoals u terecht schrijft, een connoisseur.

Citaat:
Hahahaha... u zou dat niet leuk vinden of zo?
Oud 17 augustus 2010, 11:33   #129
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allemaal wishful thinking. In de realiteit zullen de franstaligen nooit of te nimmer akkoord gaan met een federalisme met 2, en hebben dat ook met zoveel woorden gezegd. Ik zie trouwens niet in waarom ijveren voor het behoud van Brussel als volwaardige derde component in de Belgische staatsstructuur uiterst rechts of extremistisch zou zijn... net het afschaffen van die entiteit, de Anschluss tegen de wil van de grote meerderheid der brusselaars lijkt mij uiterst rechts. Maar ik maak mij geen zorgen, ik zal nog eerder paus worden dan dat dat zal gebeuren (tenzij met geweld, maar die kans lijkt mij in het WestEuropa van de 21ste eeuw eerder onbestaande...)
Brussel gaat vroeg of laat in geweld ondergaan hoor, maar dat zal niet aan de Vlamingen liggen, wel aan de verrotting die onder francofoon bestuur is geschied. De francofonen worden trouwens stilaan zelf een minderheid in bruxelles. De allochtone brusselaars daarentegen willen massaal naar Vlaamse scholen gaan. Komt nog bij dat de positie van Brussel als hoofdstad van de EU steeds minder houdbaar zal worden.
Pelgrim is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:34   #130
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In de realiteit zullen de franstaligen...
Aandoenlijk hoe u als Brussels-nationalist meer en meer op de Walen moet gaan rekenen om uw buitenproportionele macht te kunnen behouden. Voelt u zich echt wel gerust dat de Walen u zullen blijven bijstaan?
Oud 17 augustus 2010, 11:35   #131
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

We hebben het tussen haakjes nog altijd over een stad. Geen land. En al zeker geen natie.
Pelgrim is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:36   #132
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan alleen maar als "Brussel" niet langer de rol van hoofdstad van België wenst te spelen.

Hoofdstad van de Vlaamse Gemeenschap zal de stad sowieso blijven, tenzij een tweederde meerderheid van de Vlamingen - en van de Vlamingen alléén - daar anders over zou beslissen.

Als de Franstalige Brusselaars zich daar ook over willen uitspreken en daarbij verwachten dat er naar hen wordt geluisterd, zit er dus maar één ding op: 'Flamand' worden

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:37   #133
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens de huidige Belgische staatsstructuur...
Die zijn we juist drastisch aan het wijzigen, mijn beste.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 augustus 2010 om 11:37.
E. Gidius is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:42   #134
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nonsens. Volgens de huidige Belgische staatsstructuur bestaat BelgiË uit drie gewesten
Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is geen volwaardig gewest. BHG is uit de grond gestampt met de bedoeling Brussel los te weken van Vlaanderen. Dat zal niet lukken.

Citaat:
Vlaanderen heeft geen enkele territoriale bevoegdheid in Brussel.
Een hint met een koevoet, want Vlaanderen heeft blijkbaar ook geen bevoegdheid over zichzelf.

Citaat:
Als Vlaanderen eenzijdig de onafhankelijkheid uitroept, zal het zonder Brussel zijn, als ze via onderhandelingen meer autonomie willen of onafhankelijkheid, kan dat, maar dan zal dat eveneens zonder Brussel zijn. De overgrote meerderheid der Brusselaars willen niet bij Vlaanderen (zelfs veel Vlaamse Brusselaars die ik ken) en de Walen zullen Brussel ook nooit of te nimmer aan Vlaanderen laten.
Dat is een misvatting. De Walen hebben Brussel niet en zullen het ook niet krijgen. De Franstalige politici denken Brussel te hebben, maar die vlieger gaat niet op. Nu niet. Nooit niet. De Waalse emancipatie, indien los van Franstalig Brussel, moet al onze steun krijgen. Wallo-Brux-ideeën moeten bestreden worden.

Bovendien durf ik het aan te stellen dat de Brusselaars eieren voor hun geld kiezen en terug bij Vlaanderen willen aansluiten. De verpaupering moet toch eens een halt toegeroepen worden immers.

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 17 augustus 2010 om 11:44.
Ernst Niessen is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:42   #135
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die zijn we juist drastisch aan het wijzigen, mijn beste.
Ja, en denk je dat het Brusselse gewest afgeschaft zal worden of net versterkt??? We zullen het zien, ik zet mijn hele erfenis in op de tweede mogelijkheid...
tomm is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:43   #136
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Brussel gaat vroeg of laat in geweld ondergaan hoor, maar dat zal niet aan de Vlamingen liggen, wel aan de verrotting die onder francofoon bestuur is geschied. De francofonen worden trouwens stilaan zelf een minderheid in bruxelles. De allochtone brusselaars daarentegen willen massaal naar Vlaamse scholen gaan. Komt nog bij dat de positie van Brussel als hoofdstad van de EU steeds minder houdbaar zal worden.
Brussel ondergaan?
De snelst groeiende stad van West Europa?
Dat wist u toch?

De allochtone brusselaars daarentegen willen massaal naar Vlaamse scholen gaan.
'Allochtone' Brusselaars worden masssaal geweigerd op NL scholen in Brussel. Wegens het niet hebben van minstens één NLtalige ouder. Witte FDF gezinnen krijgen hun kinderen wél geplaatst op NL scholen.
Dat wist u toch?

...de positie van Brussel als hoofdstad van de EU steeds minder houdbaar
De eurobureaucratie groeit nog elke dag. De inkomens ook. Het circus er omheen nog harder.
Dat wist u toch?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 augustus 2010 om 11:44.
Eberhard Leclerc is nu online  
Oud 17 augustus 2010, 11:45   #137
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En denk je dat ze dan meer uit de qacht zullen slepen? Vergeet het. Jullie denken blijkbaar dat de franstaligen wanhopig zijn. Ik ken net veel Brusselaars die zitten te wachten op het einde van België, dan kunnen ze alvast een einde maken aan die officiële tweetaligheid en Brusselaars terwerk stellen(die nu dikwijls geen werk vinden door de officiële tweetaligheid) in plaats van pendelaars uit Vlaanderen.
efkes toch een fabeltje uit de wereld helpen.

Die officiële tweetaligheid is enkel vereist voor enkele Brusselse diensten en wordt bijna nergens echt toegepast.
wel is het zo dat vele bedrijven in Brussel tweetaligheid vragen omdat ze nu eenmaal met de 2 gemeenschappen werken en vooral met de Vlamingen.

voor de rest vragen de meeste instanties en vooral bedrijven een diploma en laat dat nu net het probleem zijn voor de meeste Brusselse werklozen.

dus het argument dat veel Brusselaars werkloos zijn door de officiële tweetaligheid, is waardeloos.
Oud 17 augustus 2010, 11:46   #138
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
15 miljard is niet de grootste staatshervorming ooit.
En dan? Het is de perceptie die telt.
fox is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:46   #139
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, en denk je dat het Brusselse gewest afgeschaft zal worden of net versterkt??? We zullen het zien, ik zet mijn hele erfenis in op de tweede mogelijkheid...
Ofschoon ik nooit wed, en dat nu ook niet zal doen, wil ik u toch een vraag stellen (mijn nieuwsgierigheid is gewekt):

waaruit bestaat die hele erfenis van u eigenlijk?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 17 augustus 2010, 11:47   #140
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben, zoals u terecht schrijft, een connoisseur.

Hahahaha... u zou dat niet leuk vinden of zo?
eerder egocentrisch gezwam....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be