Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2010, 20:58   #121
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
En dat is volkomen begrijpelijk. Er zijn nou eenmaal veel meer Nederlanders dan Vlamingen. Het kan niet zo zijn dat 16 miljoen Nederlanders zich moet aanpassen aan 6 miljoen Vlamingen. Dat kan je dan mischien jammer vinden, maar zo werkt het nou eenmaal. Daarmee wil ik niet zeggen dat de Vlamingen altijd genegeerd moeten worden in taalkwesties. Maar de Nederlanders hebben de beslissende stem. En als Vlaanderen het daar niet mee eens is, dan is men vrij een eigen koers te varen. Nederland heeft de Vlamingen namelijk niet gedwongen om dezelfde spelling en dezelfde Van Dale te gebruiken.
Er zijn ook meer Fransen dan inwoners uit de provincie Québec. Maar dat wil niet zeggen dat men het taaleigen van de Franstalige Canadezen niet moet respecteren. Als u wilt dat mensen om u geven of met u verbroederen, dan zult u toch uw hautain toontje wat moeten milderen. Maar dat zie ik zo nog niet zitten in de onmiddellijke toekomst als ik u zo bezig hoor

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2010 om 21:00.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 21:08   #122
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Er zijn ook meer Fransen dan inwoners uit de provincie Québec. Maar dat wil niet zeggen dat men het taaleigen van de Franstalige Canadezen niet moet respecteren. Als u wilt dat mensen om u geven of met u verbroederen, dan zult u toch uw hautain toontje wat moeten milderen. Maar dat zie ik zo nog niet zitten in de onmiddellijke toekomst als ik u zo bezig hoor
En hoe groot denk je dat de invloed van Quebec is op de standaard versie van het Frans?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 21:09   #123
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
sterker nog, ze hebben ons de Taalunie ingepiepeld.
Welke unie? De unie van de taal door, met, onder, en tussen de Noord-Nederlanders zult u bedoelen. Een taalunie geruggesteund door de enkele ja-knikkende Vlaamse lakeien in dit Noord-Nederlands taalonderonsje. Vlaamse Quisilings dus, die bijgevolg permanent hun eigen Vlaamse volkstaal verlinken aan de Hollanders.

Moet er nog zand zijn?? Ik wil anders nog wat Limburgse witte zand aanvoeren indien u dit wenst.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2010 om 21:15.
Oud 24 augustus 2010, 21:14   #124
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Het is maar de vraag of 'het Vlaamse volk' (in wiens naam u denkt te moeten spreken) die amnestie echt wil. Die mensen op de IJzerwake misschien wel ja. Maar er is meer. Mensen die iets mispeuterd zouden hebben tijdens WO II zijn bijna allemaal dood. En tweedens, het merendeel van de Vlamingen weet volgens mij niet meer goed waarover het gaat want WO II is gestopt een goeie 60 jaar geleden.
Ik heb het NOOIT over amnestie gehad, ik sprak over de massale regularisatie (ik gebruikte de term 'generaal pardon'), daarnaast over de minderheidsregering van Van Rompuy. Die amnestie kan mij niets schelen!

U gaat echter nog steeds niet in op mijn vraag: waarom verdedigt u de eigenheid van de Vlamingen als het over deze taalkwestie gaat, en niet als het bijvoorbeeld gaat over de politieke belangen van Vlaanderen of de verfransingsdruk?

Laatst gewijzigd door respublica : 24 augustus 2010 om 21:15.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 21:18   #125
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik heb het NOOIT over amnestie gehad, ik sprak over de massale regularisatie (ik gebruikte de term 'generaal pardon'), daarnaast over de minderheidsregering van Van Rompuy. Die amnestie kan mij niets schelen!

U gaat echter nog steeds niet in op mijn vraag: waarom verdedigt u de eigenheid van de Vlamingen als het over deze taalkwestie gaat, en niet als het bijvoorbeeld gaat over de politieke belangen van Vlaanderen of de verfransingsdruk?
Ik verdedig dit zeer zeker. Maar u bent bevooroordeeld. Want indien u mijn posts regelmatig zou hebben gelezen, dan zou u geweten hebben dat ik een voorstander van een verregaande autonomie van de gewesten. Ik heb dit meermaals gezegd. En dus ben ik ook voor de responsabilisering van de gewesten en dus voor een herziening van de financieringswet én voor de splitsing BHV. Maar ik ben echter wel gehecht aan België. Laat daar geen enkele twijfel over bestaan.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2010 om 21:20.
Oud 24 augustus 2010, 21:23   #126
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoe groot denk je dat de invloed van Quebec is op de standaard versie van het Frans?
Maar u (of andere Nederlanders) zit altijd dat zaniken dat we verwant zijn met mekaar. Maar u wil ons wel uw versie opdringen van uw Nederlands. Want dat is het enige geldige Nederlands in uw ogen. Wie denkt u eigenlijk dat u bent??

U Nederlanders en/of Hollanders bent een arrogant volkje en u bent geen haar veranderd sedert de VOC en de WIC.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2010 om 21:26.
Oud 24 augustus 2010, 21:27   #127
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke unie? De unie van de taal door, met, onder, en tussen de Noord-Nederlanders zult u bedoelen. Een taalunie geruggesteund door de enkele ja-knikkende Vlaamse lakeien in dit Noord-Nederlands taalonderonsje. Vlaamse Quisilings dus, die bijgevolg permanent hun eigen Vlaamse volkstaal verlinken aan de Hollanders.

Moet er nog zand zijn?? Ik wil anders nog wat Limburgse witte zand aanvoeren indien u dit wenst.
Je beseft toch hopelijk wel dat de Taalunie een Vlaams initiatief is dat tevens door een Vlaming geleid wordt?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 21:27   #128
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Je beseft toch hopelijk wel dat de Taalunie een Vlaams initiatief is dat tevens door een Vlaming geleid wordt?
Laat me niet lachen.
Oud 24 augustus 2010, 21:28   #129
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat me niet lachen.
ik mag aannemen dat een neutraal onderzoeker dat weet, of te weten kan komen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 21:31   #130
system
Banneling

Standaard

Citaat:
ik mag aannemen dat een neutraal onderzoeker dat weet, of te weten kan komen.
En daarom moesten wij overschakelen van de 'gij' en de 'u' naar de 'je' en de 'jij' en 'jou'. Uw voorzitter van uw taalunie is een papieren voorzitter. Meer nog, hij is een niemandal. Een vodje papier dus. Om zo vlug mogelijk weg te gooien.

Laatst gewijzigd door system : 24 augustus 2010 om 21:33.
Oud 24 augustus 2010, 21:41   #131
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar u (of andere Nederlanders) zit altijd dat zaniken dat we verwant zijn met mekaar. Maar u wil ons wel uw versie opdringen van uw Nederlands. Want dat is het enige geldige Nederlands in uw ogen. Wie denkt u eigenlijk dat u bent??

U Nederlanders en/of Hollanders bent een arrogant volkje en u bent geen haar veranderd sedert de VOC en de WIC.
Hoe vaak moet ik u nog uitleggen dat Nederland de Vlamingen helemaal niets wil opdringen? U bent vrij om vandaag nog uit de Taalunie te stappen, en uw eigen koers te varen. Geen Nederlander ligt wakker van hoe jullie praten en schrijven.
Oud 24 augustus 2010, 21:43   #132
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen en Wallonië kunnen samen een land vormen, maar als er geen werk gemaakt wordt om alle burgers evenwaardig te behandelen zal dat moeilijker en moeilijker worden. De Vlaamse wrevel dat er van haar geprofiteerd wordt moet serieus genomen worden, want die is wijdverspreid merk ik, ook onder mensen die zich nu nog 'Belgicist' durven noemen.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 21:44   #133
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe vaak moet ik u nog uitleggen dat Nederland de Vlamingen helemaal niets wil opdringen? U bent vrij om vandaag nog uit de Taalunie te stappen, en uw eigen koers te varen. Geen Nederlander ligt wakker van hoe jullie praten en schrijven.
Goed om te weten dat er geen liefde is.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 21:47   #134
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Goed om te weten dat er geen liefde is.
Dat zijn jouw woorden. Vlaamse schrijvers verkopen goed in Nederland. En er zijn maar weinig Nederlanders die zich storen aan hun taalgebruik. Sterker nog, dat maakt ze juist extra aantrekkelijk en exotisch.
Oud 24 augustus 2010, 22:45   #135
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik wil uw laatste idee best wel uitvoeren, al is het maar omdat dit de Vlaming een enorm overgewicht zou geven binnen België.
Ieder zijn redenen. Een scenario waarin jij en gelijkgezinden alleen rekening moeten houden met de eigen persoon zie ik wel niet echt ontstaan.

Eender welke Belg krijgt na mijn voorstellen een gelijke stem. Die stem kan aan eender welke Belgische politicus gegeven worden. Vele politici, inwoners van zowel het Vlaamse als het Waalse als het Brusselse Gewest, kunnen stemmen halen uit alle gewesten. Die politici gaan zeker niet meedoen met het verdedigen van één gewest ten koste van de andere gewesten, want dan spelen ze een deel van hun kiezers kwijt. Het algemeen belang zal een grotere rol spelen, voorspel ik. Er zijn natuurlijk ook politici die de egoïsten uit hun gewest zullen willen aantrekken, maar ik zie geen 85% van de Vlamingen voor onrechtvaardigheid stemmen. Een doemscenario voor Franstaligen lijkt me dus weinig waarschijnlijk.

Citaat:
Maar van een land dat uit twéé democratieën bestaat, één democratie maken, is helemaal niet democratischer. Dat is de realiteit onrecht aandoen. De realiteit is dat elke democratie in België eigen pers, taal, politieke partijen, publieke opinie en kiesgedrag heeft. Door deze democratieën op te tellen krijgen de Vlamingen een te links beleid, de Walen een te rechts. In wiens voordeel is dit?
Sorry, maar ik denk dat je ernaast zit. De realiteit lijkt mij te zijn dat het individu het kleinste bestuurlijke niveau is. Een democratie bestaande uit meer dan één persoon zal altijd een gemiddelde van de meningen van de verschillende personen opleveren. Het lijkt mij praktisch onmogelijk dat iemands mening helemaal overeenkomt met een gemiddelde van meningen, of dat gemiddelde van meningen nu België of Vlaanderen heet. Om iedereen een beleid te geven dat zo veel mogelijk met de persoon in kwestie overeenkomt, moet de overheid in zijn geheel verdwijnen en niet vervangen worden door een andere overheid.

Dat er in zijn geheel geen enkele overheid moet bestaan, wil ik niet gezegd hebben. Er zijn bevoegdheden die best op een zo klein mogelijk niveau geregeld kunnen worden en er zijn bevoegdheden die best op een zo groot mogelijk niveau geregeld kunnen worden. Het individu is het kleinste niveau en de wereld is het grootste niveau. Alles daartussen kan op de lange termijn verdwijnen.

Vrijwillige samenwerking tussen individuen, wat als een soort overheid gezien zou kunnen worden, kan ook blijven bestaan, maar dat zijn dan 'staten' van korte duur die zo lang bestaan als ze voordelig zijn. Er zijn echter geen tussenniveaus nodig waar iedereen, met democratie als rechtvaardiging, lid van moet zijn. Democratie kan enkel bestaan op wereldniveau, want democratie betekent dat iedereen gelijke inspraak heeft en dat is simpelweg praktisch niet mogelijk bij het hebben van meerdere staten, want dat zou een inspraak van staten vereisen die evenredig is met het aantal inwoners.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 23:44   #136
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de wil van het Vlaamse volk in beide gevallen niet gerespecteerd wordt. Vlaanderen heeft naast een taaleigen ook een eigen publieke opinie, die zeer verschillend is van de Waalse. Om jouw woorden te gebruiken:

Ook over de regering Van Rompuy, die met een minderheid aan Vlaamse zetels bestuurde, heb ik je nooit weten klagen.
U blijft steeds maar meer fantasie uit je hoge hoed toveren hé ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2010, 23:51   #137
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Wallonië, Vlaanderen, Limburg, Brabant, Gelderland, Overijse, Utrecht, Holland, Friesland, Zeeland... gaan allemaal samen : een rijkere verscheidenheid van historische culturen
en dialecten bestaat er nergens anders in de wereld. We hebben hier waarschijnlijk meer talen en dialecten dan in China (56 talen). Meer religieuze en filosofische ideologieën dan in de meeste angelsaksische landen (van de preutse aarts conservatieve staphorsters tot de liberaire Liègois)

De pop-concerten, jazzfestivals en klassieke concours van de Lage Landen zijn de absolute wereld-top ! De manier waarop wij een groot concurrentievermogen weten te koppelen aan de hoogste lonen en de hoogste belastingen in de wereld is niet te geloven.

Als natie met zo'n 25 miljoen inwoners overtreffen onze sportprestaties de naties met meer dan 1 miljard inwoners.

Mijn Esperantistische korrespondenten vragen mij de nodige bijstand om de door hen uitverkoren lievelingstaal te kunnen leren : het Nederlands !

Stop er nu toch eens mee te willen verdelen en/of apart te houden wat nood heeft aan een vereniging, als lichtend baken voor de gansche waerelt !

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 03:04   #138
respublica
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
U blijft steeds maar meer fantasie uit je hoge hoed toveren hé ?
Ah, dus Van Rompuy I of Leterme II hadden wel een Vlaamse meerderheid?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 06:11   #139
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in welke taal denk jij dat zo ongeveer het machtigste land van eind 16e en deels 17e eeuw bestuurd werd?
In welke taal is de Statenbijbel geschreven zo rond 1635?
Welke taal leerde Voltaire zo rond 1740 denk je?

zo maar een paar voorbeelden die illustreren hoe belachelijk je bovenstaande bewering is.

Dat België voor zijn bestaan nodig had te beweren dat Nederlands maar een verzamelingetje boerse dialectjes was maakt echter wel begrijpelijk dat jij dat denkt.

hoeveel mensen konden er toen lezen en schrijven?

En het bewijs dat er geen algemeen Nederlands werd gebruikt kan je nog steeds direct terug vinden bij de huidige generatie 40 en 50 oude mensen.
Zet een Gentenaar, Antwerpenaar, Bruggenaar en Zeeuw bij elkaar en ze verstaan elkaar amper.

Ik wil het je nog makkelijker maken, zet slechts enkele mensen van 60 of 70 jaar oud uit verschillende buurtdorpen bij elkaar, en ze hebben al problemen elkaar te verstaan.

Het gaat dus niet over de taal onder de geleerden, maar de taal die de burger in het dagelijkse gebruik hanteerden en die de ongeletterden gebruikten.

De Statenbijbel was trouwens het begin van het algemeen beschaafd Nederlands en moest toen nog worden verspreid.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2010, 07:07   #140
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laat me niet lachen.
U valt uit de toon. U had hier in stijl moeten antwoorden:

Citaat:
"Ja-knikkende Vlaamse lakeien (...) Noord-Nederlands taalonderonsje. Vlaamse Quisilings."
Wat een verbolgen zelfhaat.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be