Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 september 2010, 08:41   #121
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wiens schuld is het dan ?
Kanker of andere zware ziekte, zwaar auto-ongeval, vechtscheiding, universitair geschoold maar geen job vinden wegens te hoog gekwalificeerd, ... moet ik verder gaan? Zeggen de woorden "brute pech" je iets?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 08:45   #122
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Daar kies je nochtans zelf voor, dus de schuld afwentelen op anderen is niet meer dan een flauw excuus.
Noch de banken, noch de andere kredietinstellingen verplichten je op krediet te leven. Zij bieden aan maar 't zijn de klanten die ervoor kiezen daar op in te gaan. Je kiest er zelf voor een krediet aan te gaan voor die grote tv die je niet kan betalen, voor die verre reizen die boven je budget gaan of voor die grote wagen die je eigenlijk niet nodig hebt en die enkel dient om de buren de ogen uit te steken.

Je kan perfect schuldenvrij leven. Dat is gewoon ene kwestie van keuzes maken...
En die grote ziekte die je niet kan betalen? Dat is een kwestie van een keuze te maken?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 2 september 2010, 08:54   #123
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wie gezond en met mate eet, bespaart veel op de meet.

Een brood, wat beleg, sla en tomaten, wat vlees eventueel. Koffie of thee. Zoveel kost dat niet.

Ik kom al acht jaar rond met een netto maandloon van iets meer dan 800 euro. Schipperen, tellen, berekenen, soms wakker liggen dat ge er niet gaat komen... Ja, dat is waar. Maar het lukt wel hoor. Om een idee te geven: nadat alle rekeningen betaald zijn, mag ik september zien rond te komen met zo'n 270 euro.

En ik denk niet dat ik er droezelig bijloop, he.
Mij dringend eens vertellen waar ge huurt...

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 2 september 2010, 09:53   #124
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
En die grote ziekte die je niet kan betalen? Dat is een kwestie van een keuze te maken?
Mijn reactie ging over mensen die per se op krediet willen kopen en die zich als grote slachtoffer van de media en reclame-goeroes willen profileren, en dan begin jij over een grote ziekte? Wat wil je nu bewijzen?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 10:03   #125
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik geloof niet in determinisme, niet meer sinds ik deterministen naar links en naar rechts zag kijken alvorens de straat over te steken.

Kijk, iedereen heeft sterke en zwakke kanten aan zijn karakter, we zijn allemaal het product van onze gedachten en ervaringen. Nu, niet alleen kan er groot verschil zitten in die ervaringen en daardoor dus vormend zijn in verschillende manieren, maar ook in de gedachten zit een enorm verschil, in die mate zelfs dat de tegenstellingen van de basis typen "extravert en introvert" al duizenden jaren beschreven worden door mensen allerhande.

Er zijn nu eenmaal verschillende soorten van mensen, een aantal daarvan zijn niet echt geschikt om volgens de regels van de maatschappij te leven. Een aantal ervan kan niet eens zoiets als "rekeningen betalen" op tijd en stond. En een aantal ervan willen dat ook niet eens, die hebben andere prioriteiten, ook als hen dat in problemen brengt, een soort van noodslot drijft die mensen. Op die manier zit er toch een soort van determinisme in als je begrijpt wat ik bedoel; om wiskundige te worden moet je het annalytische type zijn, niet iedereen is dat, sommige mensen begrijpen niets van wiskunde, ook al leg je het duizend maal uit.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Mijn tv is minuscuul en bovendien 16 jaar oud (en heb ik ooit gekregen voor m'n verjaardag van m'n ouders). Ik zou graag een grotere tv hebben, én een kabelaansluiting, maar dat kan ik niet betalen DUS (!!!) koop ik er geen.
Ik rij met een derdehandse oude opel corsa die begint te roesten en die het in feite ieder moment kan begeven (mijne carter is bijna kapot). Ik zou heel graag ne nieuwen auto hebben (ne corsa OPC would be nice) maar ik kan me momenteel niet eens een andere tweedehandsauto van 3000 euro betalen DUS (!!) doe ik dat maar niet.
Ik probeer rond te komen met 30 euro per week. Vanzelfsprekend (JA! VANZELFSPREKEND!) zit er dan geen McDonalds in voor mij, tenzij ik daar expliciet rekening mee houd en de andere dagen hééééééél goedkoop eet. McDonalds (of frituur) is dan een lekkere verwennerij, iets speciaals, een traktatie aan jezelf.

En nee, ik ben dit niét gewend. Een paar jaar geleden zat ik nog in een situatie waar ik 3 keer per week op restaurant ging en we aan het einde van de maand nog genoeg overhadden om ruim te sparen. We hadden twee auto's, waarvan eentje spiksplinternieuw gekocht.

Ik ben gelukkig in de situatie waarin ik nu ben, en neem verantwoordelijkheid voor m'n eigen uitgaven. Je bent toch geen slaaf van reclame of weet ik veel wat?!
Snap dat niet hoor. Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen moeilijk is om er niet aan toe te geven, of niet leuk, maar het is nooit een ander zijn schuld als je toegeeft aan onnodige zaken zoals tv's, auto's duurder dan 5000 euro (voor dat bedrag heb je al iets dat goed rijdt, overigens), merkproducten en winkelen in Delhaize,... Altijd je eigen schuld, ook al is de verleiding groot.
er zijn mensen die jouw capaciteiten niet hebben he Nynke ... zoals Xeno zei dus ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 10:23   #126
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Hogeschool, bacheloropleiding.
Wat is "betaalbaar"?
't is ongeveer 500 inschrijving, dan de cursussen erbij (geen idee meer hoeveel dat koste), dan de kosten van de verplichte daguitstappen (dit jaar was dat de Zoo, Planckendael, en Paradisio) en ander materiaal.
Het kan misschien een domme vraag zijn. Maar enkel ter mijner informatie. Maar als je master bent (dat dacht ik toch) en je wil aan een hogeschool een bachelor halen, waartoe dienen dan die uitstapjes naar dierenparken en dergelijke? Hebben ze daar een goede uitleg voor? Heeft dat enige educatieve zin?

Ik oordeel er niet over hoor, maar ik vraag het me toch wel af. Zeker als het verplicht is en je dus op extra kosten jaagt terwijl je je net probeert te verbeteren en dus al snel meer zal bijdragen aan de maatschappij dan pakweg een leefloner?

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 2 september 2010 om 10:27.
Oud 2 september 2010, 10:35   #127
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Mijn reactie ging over mensen die per se op krediet willen kopen en die zich als grote slachtoffer van de media en reclame-goeroes willen profileren, en dan begin jij over een grote ziekte? Wat wil je nu bewijzen?
Je was anders wel erg in het ongewisse over waar het geld toe moet dienen. Een lening afsluiten zal een "bank", al noem ik Citibank eerder een criminele organisatie, dat maar al te graag doen ook al heb je het geld nodig voor een peperdure chemo/radio-therapie met chirurgie erbij. Nota bene doorgaans een jaar van je leven in dewelke je niet kan studeren of werken wegens te ziek of zelfs aftakelend. Leuk als je daar doodziek ligt en ze komen je hele huisraad weg halen.

En zeg niet dat het niet kan. Ik heb het al zien gebeuren.

Net om die redenen moeten we de grenzen eens sluiten voor "gimme gimme gimme"-migranten die dan nog hun hele 100-stukkige familie mogen binnen brengen en net dat ietsje meer geven aan eigen mensen die wel hebben bijgedragen via belastingen en RSZ in zware nood of zoals ik het vroeger al eufemistisch "brute pech" heb genoemd.

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.

Laatst gewijzigd door Jazeker : 2 september 2010 om 10:40.
Oud 2 september 2010, 10:36   #128
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het kan misschien een domme vraag zijn. Maar enkel ter mijner informatie. Maar als je master bent (dat dacht ik toch) en je wil aan een hogeschool een bachelor halen, waartoe dienen dan die uitstapjes naar dierenparken en dergelijke? Hebben ze daar een goede uitleg voor? Heeft dat enige educatieve zin?

Ik oordeel er niet over hoor, maar ik vraag het me toch wel af. Zeker als het verplicht is en je dus op extra kosten jaagt terwijl je je net probeert te verbeteren en dus al snel meer zal bijdragen aan de maatschappij dan pakweg een leefloner?
als je een opleiding volgt die iets met dieren heeft ... lijkt het mij toch interessant zo'n beest al eens van dichtbij te hebben gezien/meegemaakt, en niet alleen van op tv of van in de cursus
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2010, 10:42   #129
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
als je een opleiding volgt die iets met dieren heeft ... lijkt het mij toch interessant zo'n beest al eens van dichtbij te hebben gezien/meegemaakt, en niet alleen van op tv of van in de cursus
Ze wou mensen van arachnofobie afhelpen. Wat helpt het dan om die mensen een kameel op hun hand te zetten. Nu ja... zetten... Hand meteen ook om zeep. Nog meer RSZ nodig...

Citaat:

Citaat:
Jep, heil Jazeker.
Oud 2 september 2010, 11:39   #130
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Je was anders wel erg in het ongewisse over waar het geld toe moet dienen.
Do elaborate...

Maar als jij per se je ziekte erbij wil sleuren (ook al ging de post daar helemaal niet over, maar soit): voor ziekte kies je niet, voor het type bescherming dat je geniet wanneer je ziek wordt, daar kies je wel zelf voor. Mijn ziekteverzekering is zo opgezet dat het zowat alles dat je je kan inbeelden dekt, en die heb ik dan zelfs dubbelop aangezien het werk eenzelfde dekking biedt. Ik kies er dus niet alleen voor om voor extra bescherming te betalen, ik kies er zelfs bewust voor om die extra bescherming in stand te houden, ook al heb ik ze niet nodig omdat het werk mij die bescherming ook biedt, just in case... Dat werk kan immers van vandaag op morgen veranderen.
Ook dat zijn keuzes en als ik om dat te kunnen betalen moet gaan besparen op andere luxe-akkefietjes, dan zal dat een keuze zijn die ik maak.

Citaat:
Een lening afsluiten zal een "bank", al noem ik Citibank eerder een criminele organisatie, dat maar al te graag doen ook al heb je het geld nodig voor een peperdure chemo/radio-therapie met chirurgie erbij. Nota bene doorgaans een jaar van je leven in dewelke je niet kan studeren of werken wegens te ziek of zelfs aftakelend. Leuk als je daar doodziek ligt en ze komen je hele huisraad weg halen.

En zeg niet dat het niet kan. Ik heb het al zien gebeuren.
Terecht ook dat het kan; als je leningen onder bepaalde voorwaarden aangaat, dan heb je je daar ook aan te houden. Los je die voorwaarden niet in, dan heb je de gevolgen ook maar te dragen. Citibank is een keuze, en het type lening dat je aangaat + wanneer je de terugbetaling opstart, is ook een keuze.

Citaat:
Net om die redenen moeten we de grenzen eens sluiten voor "gimme gimme gimme"-migranten die dan nog hun hele 100-stukkige familie mogen binnen brengen en net dat ietsje meer geven aan eigen mensen die wel hebben bijgedragen via belastingen en RSZ in zware nood of zoals ik het vroeger al eufemistisch "brute pech" heb genoemd.
Leuk punt maar dit gaat hier niet over een immigratie-discussie...

Wat is jouw grote punt naar mij toe nu? Je zit enerzijds tegen anderen te ageren dat ze reclame en what not niet als excuus moeten gebruiken, om dan op een bericht van mij waar ik hetzelfde zeg te gaan reageren dat we ook aan ziekte moeten denken...
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be