Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 5 september 2010, 19:51   #121
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
En ja, zelf zal ik ook doen waar ik voor pleit en ik hoop dat ik anderen kan overtuigen ook op vrijwillige basis met een parallelle sociale zekerheid mee te doen. Alleen lijken er mij nog wat praktische problemen te zijn bij een sociale zekerheid op vrijwillige basis, aangezien de vrijheden van staat tot staat kunnen verschillen.
Niet overdrijven. Een splitsing van de Belgische SZ in een Vlaamse en francofone volstaat ruimschoots voor mij en een paar miljoen Vlamen.
Oud 5 september 2010, 19:54   #122
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Dat kan goed zijn, alleen heeft Maingain hier het voordeel aan zijn zijde dat zowel Brussel als sommige gemeenten in Vl. Brabant meer dan 80% Franstaligen telt.
Het perverse van dit soort statements ligt in de poging tot amalgamering. Volgens u hebben "sommige" randgemeenten meer dan 80 pct Franstaligen. Welke? En hoe zijn die geteld, is daar een onweerlegbare bron voor? En over hoeveel "gemeenten" hebt u het?

Of lult u maar wat vanuit uw fauteuil in la Flandre profonde zonder gehinderd te worden door enige basiskennis over de Rand?
Oud 5 september 2010, 19:55   #123
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat kan goed zijn, alleen heeft Maingain hier het voordeel aan zijn zijde dat zowel Brussel als sommige gemeenten in Vl. Brabant meer dan 80% Franstaligen telt.

Stel dat de Vlaamse regering de onafhankelijkheid uitroept zullen de inwoners van Brussel zich hierdoor niet aangesproken voelen.

De randgemeenten kunnen misschien manu-militari onder Vlaamse knoet gehouden worden maar Brussel ben je zowiezo kwijt.
Vandaar de wil van de Franstaligen om een Brusselse Metropolitaanse Gemeenschap op te richten. Kunnen ze gelijk de bevoegdheden van Brussels gewest en nieuw gecreëerde gemeenschap fusioneren en hebben we een volwaardige 3de partner aan tafel.

Gezien de andere voorwaarden, niet verarmen en geen fiscale deloyauteit, lijkt het me dat er nog een duchtig woordje onderhandeld zal moeten worden, met Maingain of zonder.

De idee dat de Vlaamse regering de onafhankelijkheid zou uitroepen, is te dom voor woorden. Zoals aangetoond in Bye Bye Belgium zou dit leiden tot absurde situaties waar beter over gepraat wordt. Indien er een einde aan België zou komen, zou dit sowieso een onderhandelde oplossing moeten zijn. Anders zou de internationale gemeenschap zich wel eens heel hard (vooral voor Vlaanderen indien zij de onafhankelijkheid uitroept) kunnen opstellen.
Kawadude is offline  
Oud 5 september 2010, 20:01   #124
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
En toen duwde Didier zijn keffer weer in zijn hok en stak de sleutel op zak. En Maingains micropartijtje (1 zetel in de senaat, geen in de kamer?) wordt meer een meer afgedreigd met uitsluiting uit de MR.

Didier wordt nog een goed francophone modéré als we hem wat beter africhten.
Ik denk dat Didier niet veel zeggenschap heeft over zijn "keffer"
Hij durft geen toezeggingen te doen over BHV uit angst dat het FDF de MR verlaat waardoor de MR in Brussel niet langer de grootste politieke formatie zou zijn.

Momenteel is de MR niet aan zet in de onderhandelingen, maar indien het voorliggende akkoord (waar de zuivere splitsing van BHV blijkbaar in vervat zit)niet wordt goedgekeurd dan zou een splitsing van BHV wel eens verder af kunnen zijn dan ooit.

Er is nu een historische kans om dit probleem voorgoed op te lossen.
Sneta is offline  
Oud 5 september 2010, 20:07   #125
poekieJ
Parlementsvoorzitter

Standaard

Zonder de MR heeft het FDF geen reële overlevingskansen, dan mogen ze in Brussel en de rand nog zo goed scoren.
poekieJ is offline  
Oud 5 september 2010, 20:09   #126
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Stel dat de Vlaamse regering de onafhankelijkheid uitroept zullen de inwoners van Brussel zich hierdoor niet aangesproken voelen.

De randgemeenten kunnen misschien manu-militari onder Vlaamse knoet gehouden worden maar Brussel ben je zowiezo kwijt.
Oud 5 september 2010, 20:11   #127
Kawadude
Provinciaal Gedeputeerde

Kawadude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij durft geen toezeggingen te doen over BHV uit angst dat het FDF de MR verlaat waardoor de MR in Brussel niet langer de grootste politieke formatie zou zijn.

Momenteel is de MR niet aan zet in de onderhandelingen, maar indien het voorliggende akkoord (waar de zuivere splitsing van BHV blijkbaar in vervat zit)niet wordt goedgekeurd dan zou een splitsing van BHV wel eens verder af kunnen zijn dan ooit.

DJ Reynders voelt de hete adem van de zogenaamde Renaissance-groep (aka Michel-clan) in z'n nek en deze mensen zijn het FDF liever kwijt dan rijk (dankzij O.Maingain zijn zij er namelijk niet in geslaagd Reynders af te zetten na de laatste regionale verkiezingen).

Volgens mij hebben alle franstalige partijen begrepen dat het minimum van oplossing voor BHV inhoudt dat ze de franstalige stemmen uit de Rand kwijt zijn (eventueel uitgezonderd die van de fac.gem. die in Brussel kunnen stemmen).

Maingain gaat er nog steeds vanuit dat er zonder uitbreiding van Brussel geen sprake is van onderhandelen over wat dan ook. Hij zet zich m.a.w. zelf buitenspel.
Kawadude is offline  
Oud 5 september 2010, 20:14   #128
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Waarom zouden er ook geen idioten in Wallonië zijn?
Dan zijn zowat alle waalse politici in die categorie idioten onder te brengen gezien hun gebrabbel daarover de laatste dagen....

Met ma cher Laurette op kop....
Svennies is offline  
Oud 5 september 2010, 20:17   #129
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Zie ik hier een pleit voor een plutocratie?

Democratie heeft ook zijn voordelen hoor, sociale zekerheid bijvoorbeeld, al zal je het met dat voorbeeld vermoedelijk niet eens zijn.

En ja, zelf zal ik ook doen waar ik voor pleit en ik hoop dat ik anderen kan overtuigen ook op vrijwillige basis met een parallelle sociale zekerheid mee te doen. Alleen lijken er mij nog wat praktische problemen te zijn bij een sociale zekerheid op vrijwillige basis, aangezien de vrijheden van staat tot staat kunnen verschillen.
wat is het verband tussen sociale 'zekerheid' en democratie?
volgens ons lalt u er een beetje op los

Laatst gewijzigd door born2bewild : 5 september 2010 om 20:17.
born2bewild is offline  
Oud 5 september 2010, 21:11   #130
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Dat bedoel ik dus.

Begrijp je nu waarom men jullie bekrompen vindt?
500 posts op 5 dagen

dat kan maar twee dingen betekenen.

1 : het is uw beroep.

2: dubbelnick van Flanelcondoom.

Pericles is offline  
Oud 5 september 2010, 21:31   #131
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Niet overdrijven. Een splitsing van de Belgische SZ in een Vlaamse en francofone volstaat ruimschoots voor mij en een paar miljoen Vlamen.
De financiering daarvan ook? Zo ja, dan vraag ik me af welke traumatische ervaring aan de basis van jouw haat tegen alles wat niet Vlaams is ligt.

Of is het toch maar enkel om meer geld in eigen zak te doen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
wat is het verband tussen sociale 'zekerheid' en democratie?
volgens ons lalt u er een beetje op los
Een wens voor sociale zekerheid bij een meerderheid groeit m.i. op lange termijn automatisch voort uit het grote voordeel voor het algemeen welzijn dat sociale zekerheid biedt.
Robinus V is offline  
Oud 5 september 2010, 21:34   #132
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Aan reacties als deze is duidelijk te zien dat u een beetje om woorden verlegen zit.
Het einde van België is m.a.w. nog lang niet in zicht.
Henri1 is offline  
Oud 5 september 2010, 21:35   #133
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
500 posts op 5 dagen

dat kan maar twee dingen betekenen.

1 : het is uw beroep.

2: dubbelnick van Flanelcondoom.

Wie is flanelcondoom, misschien ?
Henri1 is offline  
Oud 5 september 2010, 21:52   #134
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maingain is er inderdaad de man niet naar om naar iemand te luisteren en bevelen te aanhoren.
azert is offline  
Oud 5 september 2010, 22:15   #135
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat betreft die Vlaamse gemeentes die zo genereus franstaligen ontvangen hebben: hoort Knokke daar ook bij, of worden die mensen hun rechten daar beknot door het enkele feit van de afstand Brussel - Kust ?

Wat betreft het kwijt zijn van Brussel: is er enige logica dat nu gevraagd werd om 500 mio ondersteuning, merendeels door Vlaanderen op te hoesten, en jouw visie dat "de Vlamingen dan Brussel kwijt zijn", met andere woorden, dat de Vlamingen daar buiten gepest zullen worden ?

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 5 september 2010, 22:18   #136
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Aan reacties als deze is duidelijk te zien dat u een beetje om woorden verlegen zit.
Oud 5 september 2010, 22:22   #137
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat kan best zijn, ik hoop alleen dat ik het nog tijdens mijn leven zie kapot gaan.

Alleszins, een kleine nuance moeten we toch maken. Ik heb u gelijk gegeven met betrekking tot het einde van Belgie, het Belgie evenwel waar jij voorstander van bent is de laatste verkiezing aan zijn eind gekomen.

Ook dat is een zeer belangrijke evolutie.
Oud 5 september 2010, 22:48   #138
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat betreft die Vlaamse gemeentes die zo genereus franstaligen ontvangen hebben: hoort Knokke daar ook bij, of worden die mensen hun rechten daar beknot door het enkele feit van de afstand Brussel - Kust ?

Wat betreft het kwijt zijn van Brussel: is er enige logica dat nu gevraagd werd om 500 mio ondersteuning, merendeels door Vlaanderen op te hoesten, en jouw visie dat "de Vlamingen dan Brussel kwijt zijn", met andere woorden, dat de Vlamingen daar buiten gepest zullen worden ?
Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar in Brussel stellen de Vlaamse politieke partijen electoraal nauwelijks iets voor, dus wanneer er effectief een splitsing komt van het land lijkt het mij logisch dat Brussel de kant van Wallonie zal kiezen.

Ook sommige gemeenten rond Brussel hebben franstalige meerderheden en zullen geen deel van het nieuwe Vlaanderen willen uitmaken. (of het hen ook zal lukken is nog een andere vraag)

In Knokke zijn de franstaligen niet politiek georganiseerd en bovendien zoals je aangeeft waarschijnlijk te ver van Brussel om interessant te zijn voor de Fr politieke partijen.
Trouwens ik vermoed dat de Franstaligen in Knokke toch geen meerderheid vormen (de meeste die daar verblijven zullen dit wel doen in een vakantiewoning zonder hun domicilie naar daar verplaatst te hebben)

Tenslotte je vraagt of er enige logica is in enerzijds de vraag naar 500 miljoen en anderzijds de weigering om bij VL te horen in geval van splitsing.
Waarschijnlijk is dit inderdaad niet logisch maar in geval van uiteenvallen van het land is het niet zozeer de logica die zal spelen maar vooral de emotie.
Sneta is offline  
Oud 5 september 2010, 23:09   #139
benjiro
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
neen, die gemeenten zijn niet 80 % Franstalig.
10-15 % in HV.
50 % in Brussel en de 6 waarvan ongeveer nog eens 50 % niet-Belgen zijn.
die niet-Belgen zullen de toekomst van Brussel bepalen, niet de Franstalige autochtonen
Stond vandaag nog in de krant, dat volgens 2 Franstalige onderzoekers, dat er maximaal nog 5.6% Vlamingen wonen in Brussel. Rond de 6x% Franstalig, en 28% of zoiets Buitenlanders. Wat men verstond onder buitenlanders is nog een vraagteken.

Men moet blind zijn om te durven zeggen dat er nog veel Vlamingen wonen in Brussel. Buiten de werkdagen, wanneer half Vlaanderen naar Brussel gaat om in de kantoortjes te werken, zie je niet veel Vlaams volk meer.

Verrechtsing:

Men moet ook blind zijn om te durven zeggen dat Vlaanderen niet meer & meer rechts aan het worden is.

Hoe langer hoe meer je deze tendens ziet opkomen. En dat is niet bezig van de laatste paar jaren, met de "non" of "bhv" problematiek. Dit is nu zeker al 15 jaar zoiets bezig. Zie je vooral aan de opkomst van het VB.

Over de jaren, is het stemgedrag van vele mensen, van anti politiek wegens de constante politieke problemen, overgegaan, naar een verrechtsing.

Onze lieve zuiderburen & de Brussels politici helpen niet, als ze koppig het been stijf houden, en de Vlaamse politici doen lijken alsof ze niets voor het zeggen hebben.

Ze mogen het zo mooi in bloemen voor hun postjes te verzekeren, het is de kiezers niet ontgaan, dat te veel politici, nogal snel snel kleuren veranderen, bij het minste "non", als het neerkomt om hun postjes te behouden betekend.

En dat zien we idd ook terug in het stemgedrag. Voor 80% is de Franstalige hun eigen schuld dat het stemgedrag van de Vlaming meer "radicaal" word.

Deze Tv uitzending is de zoveelste druppel. En vooral hun constant "het is NVA hun schuld" maakt de NVA uiteindelijk sterker & sterker.

Gans de inhoud van de "voorstellen" doet er zelf niet toe. De Vlaming heeft vooral één doel. Dat hij het niet voelt in zijn portemonnee. En als ze cijfers horen van 500 Miljoen Euro, Blanco Cheque...

Wat ziet de Vlaming: "NVA doet niet zoals CDV 3 jaar geleden. Ze houden voet bij stuk". Wat zien de Franstalige Politici: "NVA wilt maar niet buigen. Laten we hen de schuld geven / demoniseren.". Wat ziet de Vlaming: "Pvd, de Franstalige Politici kunnen het echt niet laten met hun arrogantie".

En zo blijft deze vicieuze cirkel verder gaan. Persoonlijk vrees ik, dat we nog sneller nieuwe verkiezingen gaan zien, dan een regering hebben, als de Franstalige Politici niet snel inzien, dat ze niet moeten afkomen met "beloften" ( dat we allemaal weten, absoluut 0! waarde hebben ), maar degelijke toegevingen.

Maar ja, volhouden aan het principe "We mogen er niet armer door worden", zal hun gewoon alles kosten volgens mij. Door het krampachtig vast te houden aan dit principe, ipv in te zien dat ze een deftig probleem hebben met hun financiën, en dat het blijven leegzuigen van de Vlamingen niet eeuwig blijft duren. Blijft men vasthouden aan dat principe. Tja... Op een dag gaan ze op deze manier wel eens zonder hun geliefde "financieringswet" en "federale sociale zekerheid" vallen.

De eind winnaar zal niemand zijn. De fallout van een conflict situatie zoals deze zal de Vlaming, de Waal, en de Brusselaar allemaal treffen. De ene zwaarder dan de andere. Maar ja, als je een bende kleuters hebt die aan politiek doen, en enkel denken aan hun eigen postjes. De enigste uitzondering is blijkbaar BDW, dat is niet denkt aan een eigen postje, en dat plaatst hem in een zeer machtige positie. Een veel machtiger positie dan zelf "eerste minister".

We zullen zien hoe het spelletje verder gaat. Ik weet één ding. De kloof tussen Waal/Brusselaar vs Vlaming wordt enkel maar groter & groter. En jammer genoeg zit te oplossing bij die dat het probleem zijn, de Franstaligen. Ofwel leren zij om water bij de wijn te doen, en te luisteren naar hun Vlaamse landgenoten, ofwel verzuipen ze wanneer ze alles verliezen door hun koppigheid/arrogantie.
benjiro is offline  
Oud 5 september 2010, 23:31   #140
globalmedia
Minister-President

globalmedia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door benjiro Bekijk bericht
Stond vandaag nog in de krant, dat volgens 2 Franstalige onderzoekers, dat er maximaal nog 5.6% Vlamingen wonen in Brussel. Rond de 6x% Franstalig, en 28% of zoiets Buitenlanders. Wat men verstond onder buitenlanders is nog een vraagteken.

Men moet blind zijn om te durven zeggen dat er nog veel Vlamingen wonen in Brussel. Buiten de werkdagen, wanneer half Vlaanderen naar Brussel gaat om in de kantoortjes te werken, zie je niet veel Vlaams volk meer.

Verrechtsing:

Men moet ook blind zijn om te durven zeggen dat Vlaanderen niet meer & meer rechts aan het worden is.

Hoe langer hoe meer je deze tendens ziet opkomen. En dat is niet bezig van de laatste paar jaren, met de "non" of "bhv" problematiek. Dit is nu zeker al 15 jaar zoiets bezig. Zie je vooral aan de opkomst van het VB.

Over de jaren, is het stemgedrag van vele mensen, van anti politiek wegens de constante politieke problemen, overgegaan, naar een verrechtsing.

Onze lieve zuiderburen & de Brussels politici helpen niet, als ze koppig het been stijf houden, en de Vlaamse politici doen lijken alsof ze niets voor het zeggen hebben.

Ze mogen het zo mooi in bloemen voor hun postjes te verzekeren, het is de kiezers niet ontgaan, dat te veel politici, nogal snel snel kleuren veranderen, bij het minste "non", als het neerkomt om hun postjes te behouden betekend.

En dat zien we idd ook terug in het stemgedrag. Voor 80% is de Franstalige hun eigen schuld dat het stemgedrag van de Vlaming meer "radicaal" word.

Deze Tv uitzending is de zoveelste druppel. En vooral hun constant "het is NVA hun schuld" maakt de NVA uiteindelijk sterker & sterker.

Gans de inhoud van de "voorstellen" doet er zelf niet toe. De Vlaming heeft vooral één doel. Dat hij het niet voelt in zijn portemonnee. En als ze cijfers horen van 500 Miljoen Euro, Blanco Cheque...

Wat ziet de Vlaming: "NVA doet niet zoals CDV 3 jaar geleden. Ze houden voet bij stuk". Wat zien de Franstalige Politici: "NVA wilt maar niet buigen. Laten we hen de schuld geven / demoniseren.". Wat ziet de Vlaming: "Pvd, de Franstalige Politici kunnen het echt niet laten met hun arrogantie".

En zo blijft deze vicieuze cirkel verder gaan. Persoonlijk vrees ik, dat we nog sneller nieuwe verkiezingen gaan zien, dan een regering hebben, als de Franstalige Politici niet snel inzien, dat ze niet moeten afkomen met "beloften" ( dat we allemaal weten, absoluut 0! waarde hebben ), maar degelijke toegevingen.

Maar ja, volhouden aan het principe "We mogen er niet armer door worden", zal hun gewoon alles kosten volgens mij. Door het krampachtig vast te houden aan dit principe, ipv in te zien dat ze een deftig probleem hebben met hun financiën, en dat het blijven leegzuigen van de Vlamingen niet eeuwig blijft duren. Blijft men vasthouden aan dat principe. Tja... Op een dag gaan ze op deze manier wel eens zonder hun geliefde "financieringswet" en "federale sociale zekerheid" vallen.

De eind winnaar zal niemand zijn. De fallout van een conflict situatie zoals deze zal de Vlaming, de Waal, en de Brusselaar allemaal treffen. De ene zwaarder dan de andere. Maar ja, als je een bende kleuters hebt die aan politiek doen, en enkel denken aan hun eigen postjes. De enigste uitzondering is blijkbaar BDW, dat is niet denkt aan een eigen postje, en dat plaatst hem in een zeer machtige positie. Een veel machtiger positie dan zelf "eerste minister".

We zullen zien hoe het spelletje verder gaat. Ik weet één ding. De kloof tussen Waal/Brusselaar vs Vlaming wordt enkel maar groter & groter. En jammer genoeg zit te oplossing bij die dat het probleem zijn, de Franstaligen. Ofwel leren zij om water bij de wijn te doen, en te luisteren naar hun Vlaamse landgenoten, ofwel verzuipen ze wanneer ze alles verliezen door hun koppigheid/arrogantie.
dat is een zeer juiste analyse

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be