Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 21 september 2010, 15:33   #121
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ge moet mss Uwe eige post eens leren lezen,bij het kruisen moet het mogelijk zijn om naast elkaar te rijden,ik zeg hier nieks anders,voorrang hebben deze fietsers zeker niet NIET !!!!!!!
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 15:41   #122
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Ge moet mss Uwe eige post eens leren lezen,bij het kruisen moet het mogelijk zijn om naast elkaar te rijden,ik zeg hier nieks anders,voorrang hebben deze fietsers zeker niet NIET !!!!!!!
Mij goed.
Blijf maar rond de pot draaien.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 15:45   #123
DriesO
Vreemdeling

Standaard fietsers zijn ook mensen, maar rijden al bij al behoorlijk veilig

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
- geen voorrang van rechts verlenen: vele fietsers denken echt dat ze een prioritair voertuig besturen.
Waarom kaffer je specifiek op de fietsers? De voorrang van rechts wordt minstens evenveel geschonden door pakweg autobestuurders.
Ga maar eens aan een gewoon T-kruispunt kijken zonder voorrangsregeling, of aan een kruispunt van een brede met een smalle of minder drukke straat ...

Omdat het anders een bloedbad bij (auto)bestuurders zou worden, heeft men in het verleden ervoor gezorgd dat de voorrang van rechts zo goed als overal verdween van de doorgaande wegen voor auto's. De hoofdbeweging voor het autoverkeer kreeg voorrang.

Bij kruispunten met vooral veel fietsers en weinig auto's waren er blijkbaar minder problemen, daar is de voorrang van rechts gebleven.

Doordenkertje:
Er is een reden dat men hoofdfietspaden nooit voorrang geeft op wegen met autoverkeer, zelfs als er veel meer fietsers passeren dan auto's. Als je de verantwoordelijkheid overlaat aan de fietsers zullen de gevolgen van ongevallen immers veel minder erg zijn ..
DriesO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 15:50   #124
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DriesO Bekijk bericht
Waarom kaffer je specifiek op de fietsers? De voorrang van rechts wordt minstens evenveel geschonden door pakweg autobestuurders.
Ga maar eens aan een gewoon T-kruispunt kijken zonder voorrangsregeling, of aan een kruispunt van een brede met een smalle of minder drukke straat ...

Omdat het anders een bloedbad bij (auto)bestuurders zou worden, heeft men in het verleden ervoor gezorgd dat de voorrang van rechts zo goed als overal verdween van de doorgaande wegen voor auto's. De hoofdbeweging voor het autoverkeer kreeg voorrang.

Bij kruispunten met vooral veel fietsers en weinig auto's waren er blijkbaar minder problemen, daar is de voorrang van rechts gebleven.

Doordenkertje:
Er is een reden dat men hoofdfietspaden nooit voorrang geeft op wegen met autoverkeer, zelfs als er veel meer fietsers passeren dan auto's. Als je de verantwoordelijkheid overlaat aan de fietsers zullen de gevolgen van ongevallen immers veel minder erg zijn ..
Als ik bij de bakker om de hoek van de straat op het voetpad bijna dagelijks onderuit word gemaait door fietsers op het plein bij ons zou ik die voetganger mss 5 frank moeten geven
duveltje382 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 16:01   #125
DriesO
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoe zou het -voornamelijk- komen dat in Nederland -tijdens 13 jaar- het aantal verkeersdoden bij personenauto´s pakweg > 50% daalt en een duidelijke dalende tendens behoudt; terwijl bij de fiets de verkeersdoden ´maar´ met 22 % daalt en de laatste 4 jaren quasi stabiliseert ?
Stel dat de gemiddelde snelheid van het verkeer daalt. De botsingsenergie (E=m*v*v/2) is kwadratisch evenredig met de snelheid.
Bij inzittenden van wagens is vooral een hoge snelheid dodelijk, terwijl er bij fietsers een minder sterk verband is tussen de snelheid en de dodelijkheid van een ongeluk.
Bij een afname van de gemiddelde snelheid zal dus het dodenaantal meest dalen bij de bestuurders en inzittenden van wagens.

Andere evolutie: wagens zijn wel minder onveilig geworden voor de inzittenden (door kreukelzones, gordelplicht, airbags..., terwijl er geen vooruitgang is (bijvoorbeeld met externe airbags) om aangereden fietsers en voetgangers te beschermen.
DriesO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 16:33   #126
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik bij de bakker om de hoek van de straat op het voetpad bijna dagelijks onderuit word gemaait door fietsers op het plein bij ons zou ik die voetganger mss 5 frank moeten geven
maar uw brood komt van den aldi... ?!

Oud 21 september 2010, 17:13   #127
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom kaffer je specifiek op de fietsers?
Goede vraag. Auto's vormen immers op alle gebied een veel groter gevaar dan fietsers.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 17:18   #128
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Goede vraag. Auto's vormen immers op alle gebied een veel groter gevaar dan fietsers.
Voetgangers die niet anders kunnen dan de regels te volgen zijn het grote slachtoffer,zelfs voetpaden zijn fietspaden geworden dezere dagen....
Oud 21 september 2010, 17:33   #129
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
En fietsers,daar tellen geen regels voor op de openbare weg
Rood licht kennen ze niet,enkel richting nooit van gehoord,ect ect ect......

Zelfs voetgangers als ik moeten maar opzij springen
De vlaamsegordel terroristen
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 17:37   #130
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
De vlaamsegordel terroristen
Boem boem boem brrrrrr.....

De dagelijkse terreur op onze straten
Oud 21 september 2010, 17:41   #131
Wisord
Banneling

Standaard

brrrrr brrrrr boem bam pwwiiiiw pwwiiiiiwww tuutaatuutaatuuaatuutaa
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 17:42   #132
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voetgangers die niet anders kunnen dan de regels te volgen zijn het grote slachtoffer,zelfs voetpaden zijn fietspaden geworden dezere dagen....
Jij bent ook van je eerste overdrijving nog niet doodgevallen merk ik. Nog een geluk dat jij als brave voetganger steevast gedwee de verkeersreglementen volgt.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 17:46   #133
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Jij bent ook van je eerste overdrijving nog niet doodgevallen merk ik. Nog een geluk dat jij als brave voetganger steevast gedwee de verkeersreglementen volgt.
Is zitten/liggen/slapen op voetpaden toegelaten ?
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 17:46   #134
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Idd heel juist van U

Ik nodig U eens uit om met het groen licht op weekdagen om 6.30 op de leien (Italialei) samen met mij over te steken bij groen licht,doe dat nu eens hé
Oud 21 september 2010, 18:05   #135
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Stel dat de gemiddelde snelheid van het verkeer daalt. De botsingsenergie (E=m*v*v/2) is kwadratisch evenredig met de snelheid.
Bij inzittenden van wagens is vooral een hoge snelheid dodelijk, terwijl er bij fietsers een minder sterk verband is tussen de snelheid en de dodelijkheid van een ongeluk.
Bij een afname van de gemiddelde snelheid zal dus het dodenaantal meest dalen bij de bestuurders en inzittenden van wagens.

Andere evolutie: wagens zijn wel minder onveilig geworden voor de inzittenden (door kreukelzones, gordelplicht, airbags..., terwijl er geen vooruitgang is (bijvoorbeeld met externe airbags) om aangereden fietsers en voetgangers te beschermen.
Hmm, (bijna) prima geantwoord, ik volg je.

Behalve dat laatste maar ik denk dat je dat wel weet.

Moderne personenauto´s maken enorme vooruitgang betreft *Pedestrian Protection, maar zoals je goed opmerkt werkt dat enkel bij voldoende lage snelheden (binnen bebouwde kom) of als de autobestuurders nog voldoende tijd hadden tot een niet-dodelijke snelheid af te remmen.

Aangezien je stelt dat de gemiddelde snelheid bij auto´s afgenomen is, is normaal gezien - *bij dezelfde alertheid* - de reactietijd korter en de remweg ook, autoremwegen worden algemeen eveneens korter... maar toch zien we geen dalende tendens bij fietsdoden.

*Volgens mij ligt het aan de algemeen mindere alertheid omdat vele bij lagere snelheden minder met het autorijden bezig zijn, ook de toename van het GSM-gebruik en allerhande (GPS-Navigatie, ... ) doet geen goed. Natuurlijk gaan autobestuurders meestal trager rijden als ze GSMen of met Navi/ Muziek bezig zijn, maar dat heeft meestal geen nut als de reactietijd verdubbeld, zelfs bij mindere snelheid... *

Ik heb zowat de Belgische fietsdoden gevolgd daar is ook een stabilisatie rond 86 fietsdoden per jaar, uiteraard rijden bij ons veel minder fietsers; daartegenover staat de zeer veilige fietsinfra en verkeersregeling (fietsverkeerslichten), dit en-en de autoverkeersinfra, in Nederland.

* http://www.euroncap.com/Content-Web-...rotection.aspx

Laatst gewijzigd door Micele : 21 september 2010 om 18:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 19:32   #136
George
Staatssecretaris

George's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar George
Standaard

Citaat:
Anderrsom evengoed, zelfs nog meer om nog maar te zwijgen van openslaande autodeuren.

Lamzakl
George is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 19:51   #137
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Reden te meer om zich ook aan de verkeersregels te houden.
Trouwens, de fietsers van nu zijn de automobilisten van morgen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2010, 20:06   #138
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Het kan natuurlijk aan vele parameters liggen, maar neem nu aan dat het aantal afgelegde personenkms bij fietsers en autorijders in al die jaren identiek toegenomen is. Personenauto´s/autorijden worden uiteraard veiliger, maar fietsen/fietsers eigenlijk ook, ik denk daar aan het meer dragen van de fietshelm en de steeds betere fietsinfrastructuur (meer gescheiden fietspaden)

Zouden automobilisten (enkel) onder zich, en ook tov het zwaardere verkeer (vrachtwagens enz..) veiliger rijden ?

En plots minder veilig rijden als er fietsers in de omgeving zijn, gaat toch moeilijk hé ? Of mss de andere zwaardere voertuigen als de auto ?
Dat doen ze inderdaad, niet bewust maar ze doen het

Citaat:
Want vooral personenauto´s hebben statistisch de beste verkeersdodenevolutie, personenauto´s en ander zwaarder verkeer moeten ook steeds trager rijden in het verkeer waar vele kwetsbare weggebruikers komen. Meer zone 30 en woonerven (15 kmh-NL, 20 kmh-Be), en meer snelheidsremmende maatregelen: drempels, verhoogde plateau´s, enz...

Iemand één idee of meerdere ?
De snelheid heeft er inderdaad ook mee te maken maar men mag ook niet vergeten dat de passieve en actieve veiligheid van personenwagens er enorm op vooruit is gegaan de laatste jaren.

Lamzakl
Oud 21 september 2010, 20:30   #139
George
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Idd heel juist van U

Ik nodig U eens uit om met het groen licht op weekdagen om 6.30 op de leien (Italialei) samen met mij over te steken bij groen licht,doe dat nu eens hé
Probeer eens eerder waar in de bebouwde kom enkele km netjes op het fietspad te rijden met een fiets uiteraard.

Lamzakl
Oud 22 september 2010, 06:44   #140
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We spreken wel waar fietsers tegen de rijrichting van een éénrichtingstraat in rijden met verschillende naast elkaar,want dat was mijn stelling hé !!!!!
En dat mag niet.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be