Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2010, 11:50   #121
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
maar dat huurgeld dekt grotendeels kosten

vergoeding voor kosten wordt nooit belast

en de woning wordt echtstreeks belast via belasting onroerend goed en onrechtstreeks via het KI dat je invult op je belastingsbrief.
De woonst is altijd belast. Ongeacht dat ge er nu woont of niet, verhuurt of niet.

Maar ik bedoel het huurgeld.

Als het huurgeld GROTENDEELS de kosten zou dekken, verhuurde amper iemand nog.

Laatst gewijzigd door 420yeahbaby : 22 september 2010 om 11:50.
420yeahbaby is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 11:50   #122
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby Bekijk bericht
Ge hebt daar verzekeringen voor he. Dat als je zonder werk valt zij het even overpakken tot ge terug werk hebt. Ze doen da wel maar x aantal maanden.
Hetzelfde voor een andere verzekering, als er eentje de geest geeft moet de andere niets meer afbetalen.
Het effect van die verzekeringen is dat de effectieve interestvoet omhoog gaat.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 11:51   #123
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het effect van die verzekeringen is dat de effectieve interestvoet omhoog gaat.
Tjah, maar je hebt ze nodig he... Allez, hopelijk niet lol, maar ge moet ze wel hebben he
Oud 22 september 2010, 11:54   #124
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
De woonst is altijd belast. Ongeacht dat ge er nu woont of niet, verhuurt of niet.

Maar ik bedoel het huurgeld.

Als het huurgeld GROTENDEELS de kosten zou dekken, verhuurde amper iemand nog.
ik daag u uit te bewijzen dat je met vastgoed een grotere economische opbrengst kan boeken dan 10%

mocht dat zo zijn, zou al het vastgoed ter wereld in handen zijn van banken en vastgoedmaatschappijen natuurlijk ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 11:54   #125
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
dat zijn panden die ik erf, ik vernieuw en verhuur, alles wat ik daarvoor krijg is opbrengst vrijwel zonder kapitaalsinbreng ...
In welke mate is dat een betere belegging dan verkopen en de liquiditeiten beleggen ? DAT is toch de typische vraag voor een belegging, nee ?
Oud 22 september 2010, 11:56   #126
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In welke mate is dat een betere belegging dan verkopen en de liquiditeiten beleggen ? DAT is toch de typische vraag voor een belegging, nee ?
idd

mss minder rendabel dan aandelen, maar beter voor mijn gemoedsrust.

ik word onrustig van aandelen en dat op en (vooral) neer bewegen van de koers.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 11:58   #127
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ik daag u uit te bewijzen dat je met vastgoed een grotere economische opbrengst kan boeken dan 10%

mocht dat zo zijn, zou al het vastgoed ter wereld in handen zijn van banken en vastgoedmaatschappijen natuurlijk ...
Challenge taken. Privacy in acht nemen he!
Remind me friday.
Oud 22 september 2010, 12:02   #128
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vastgoed geeft me de innerlijke rust die aandelen me nooit kunnen geven ... dat is me veel waard.
Daar valt moeilijk tegen te argumenteren
Maar geld toch ook als je het in beheer geeft en niet te gulzig bent ? Limiet ben je content met kasbons he. Dat geeft nog veel meer rust.

Citaat:
maar ik besef wel dat ik naargelang ik ouder wordt dat vastgoed zal moeten minderen en afschuiven en meer liquide zal worden, kwestie van successierechten te ontwijken ...
DAT is het punt net. Vroeg of laat moeten al die beleggingen, die inderdaad heel gunstig waren eind de jaren '90 en zelfs nog in 2000-2001 laat ons zeggen, terug op de markt komen. De vraag zal dus zijn wat de verhouding vraag/aanbod gaat zijn op dat ogenblik, met velen die dus voor 30 jaar geblokkeerd zijn.

En als de prijzen ooit serieus beginnen DALEN of de paniekverkoop van al die beleggingen wel eens niet heel zuur zou kunnen opbreken, zelfs in vergelijking met een onnozele kasbon.
Oud 22 september 2010, 12:33   #129
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als gij een woonst verhuurd = dat taxfree op uw grondlasten na.
Waar woon jij en betaal jij belastingen? Ik kom daar ook wonen.

Op eigen woning betaal je enkel grondbelasting en is het roerend inkomen vrijgesteld.

Op een verhuurde woonst betaal je hier grondbelasting maar wordt er ook een bedrag gebaseerd op het geindexeerd KI als onroerende inkomsten bij je belastbaar inkomen geteld. Zonder dat je onderhoudskosten, verzekering enz. mag in mindering brengen.

Op een verhuurde handelszaak, studentenkamer, en woonst waarvan de bewoner/huurder de huursom (gedeeltelijk) inbrengt als aftrekbare kosten in zijn belastingaangifte wordt buiten de jaarlijkse grondbelasting, 60% van de jaarlijks ontvangen huursom (40% is forfaitaire onderhoudskost) bij je belastbaar inkomen geteld als roerend inkomen.

Dan spreek ik nog niet over andere extra lasten of belastingen zoals daar zijn gemeentelijke en provinciale belastingen op 2e verblijven enz.

TAXFREE? Ik denk dat je eerst eens correcte info moet zoeken.

Laatst gewijzigd door pajoske : 22 september 2010 om 12:34.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 12:50   #130
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Dat is zeker geen onzin en ik kan het weten. Ik heb ooit een appartement gekocht in het Antwerpse (gedwongen verkoop), het gerenoveerd, vervolgens verhuurd (de huur was voldoende hoog om de maandelijkse afbetalingen van de lening te doen) en na een paar jaar terug verkocht. Voor precies het dubbele van de originele aankoopprijs. Nu goed, die periode verhuur moet er wel tussen zitten, want anders betaal je een pak belastingen op de gerealiseerde meerwaarde.

Ik weet niet waar jij op reageert maar hetgeen Jantje beweerde is compleet iets anders dan wat jij nu vertelt. Als je renoveert en een paar jaar wacht zal uw verkoopprijs inderdaad serieus gestegen zijn, dat is nogal logisch.

Maar een immokantoor vraagt niet het driedubbele van de prijs dan wat je ervoor krijgt via openbare verkoop. Als het 20% procent hoger ligt zal het al heel erg veel zijn en dus helemaal geen verschillen van 300%
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 13:24   #131
Steve_M

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik weet niet waar jij op reageert maar hetgeen Jantje beweerde is compleet iets anders dan wat jij nu vertelt. Als je renoveert en een paar jaar wacht zal uw verkoopprijs inderdaad serieus gestegen zijn, dat is nogal logisch.

Maar een immokantoor vraagt niet het driedubbele van de prijs dan wat je ervoor krijgt via openbare verkoop. Als het 20% procent hoger ligt zal het al heel erg veel zijn en dus helemaal geen verschillen van 300%
Nee, dat is zo voor de hand liggend dat ik er van uitging dat Jantje bedoelde dat er een periode en wat werk tussen aankoop en verkoop zit. Wellicht heb ik zijn post te snel gelezen.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 15:03   #132
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Nee, dat is zo voor de hand liggend dat ik er van uitging dat Jantje bedoelde dat er een periode en wat werk tussen aankoop en verkoop zit. Wellicht heb ik zijn post te snel gelezen.
Ik heb inderdaad niet geschreven dat er een tijd tussen de aankoop en verkoop zit en er wat renovatie werken worden uitgevoerd.

Dacht dat de meeste mensen hun wetten voldoende kende om te weten dat er een verplichte periode tussen zit of men anders een pak belastingen betaald.
De werkwijze is zo gebruikelijk dat ik er niet bij stil stond dat er mensen waren die dachten dat het dezelfde dag van de openbare verkoop naar de immo's ging.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 15:04   #133
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht

Een woning een ingebouwd keuken geven en een badkamer is reeds voldoende om de prijs te verdubbelen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 16:11   #134
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een woning een ingebouwd keuken geven en een badkamer is reeds voldoende om de prijs te verdubbelen.
Beseft ge wel het waanzinnige van dat statement ? Een ingemaakte keuken en een badkamer die dus meer dan 100 000 Euro zouden kosten ?

Nu, er is iets van aan dat zotte verkopers dat ook denken: ik heb ooit een appartement bezocht en die brave man was 70 000 Euro boven de marktprijs. Toen ik hem dat zegde, antwoordde hij: jamaar ik heb echt eiken parket in mijn living. Mijn antwoord was: ge hebt al goed eiken parket tegen 70 Euro de vierkante meter, ik wist niet dat uwe living 1000 vierkante meter was

Mooie afwerking kan de koper overhalen tot koop (goesting geven, maw), maar de verrekening in de prijs kan nooit meer zijn dan de prijs om diezelfde afwerking zelf laten te plaatsen he ! Vooral dat ge dan het voordeel hebt van zelf het kleurke mogen te kiezen
Oud 22 september 2010, 16:18   #135
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

De grootste boosdoener voor de stijging van de prijzen in de immosector is toch de Vlaamse wetgever.
Als iemand een onroerend goed koopt voor 80.000 euro, en die moet registratierechten betalen op 100.000 euro (het bedrag dat de meestbiedende zou geven) gaat die dat enkele jaren later bij verkoop zeker niet lager dan 100.000 euro verkopen. Zo worden de prijzen kunstmatig de hoogte in gejaagd.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 16:40   #136
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
je gilt dit nu al een aantal keren alsof je wil zeggen dat dat zo gigantisch abnormaal zou zijn voor een belegging ??? dat is het niet hoor.
Hmm toch wel.

Ik heb eens een studio gekocht voor 1,1 milj Bef in´83, 11 jaar later of ´94 was die nog altijd 1,1 milj waard, er waren alleszins vroeger tijden waar immobiliën amper stegen in waarde. (en de leningen interestvoeten hadden van 9 �* 10 %); is mss een slechte vergelijking, maar alleszins steeg de bouwgrond minder snel als de laatste tien jaar.

In ´94 kon ik dan ook zeer goedkoop grond kopen, en er een open bebouwing op neerplanten (alles bijeen een 4,2 milj Bef 21 % BTW inbegrepen).

Sindsdien ttz zeker vanaf de eeuwwisseling zijn de prijzen enorm gestegen dacht ik, zonder het te willen opzoeken.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 16:43   #137
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
in B is er geen enkel probleem met vastgoedprijzen, integendeel, die liggen een pak lager dan in buurlanden.
Be heeft wel al serieus wat ingehaald, maar ge hebt idd een punt.
Be is nog altijd relatief goedkoop om te bouwen.
(ik heb ervaring met Duitsland, daar had ik ooit eigendom)
Oud 22 september 2010, 16:50   #138
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Stop met bouwen en ga boven je ouders wonen.

Vlaanderen is al vol gestort met beton.
Laat ons nog wat groen.
Wat een geluk dat ik amper beton heb... ik heb een massief houten huis, met ca 60% baksteen erond, geen kelder.
(gekweekt) duurzaam grenenhout, incl. CO2-opslag.

Citaat:
Een Chinees gezegde : "Ben je ziek, ga dan naar de dokter. Kan hij je niet helpen, ga dan in een houten huis wonen".

Laatst gewijzigd door Micele : 22 september 2010 om 16:54.
Oud 22 september 2010, 16:53   #139
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Denk dat ge alleen maar met zonnepanelen, gegarandeerd een opbrengst kunt bekomen van 10% (tenminste als de overheid zijn subsidiebeloftes kan blijven nakomen). Met woningen bekomt ge een paar % (2? 3?), met appartementen een procent meer.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2010, 16:58   #140
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
idd

mss minder rendabel dan aandelen, maar beter voor mijn gemoedsrust.

ik word onrustig van aandelen en dat op en (vooral) neer bewegen van de koers.
Sommigen worden dan weer onrustig van slechte huurders, en krijgen adrenaline van volatiele aandelenkoersen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be