Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 september 2010, 22:38   #121
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Ze is een afstamelinge van latere Spaanse inwijkelingen, volgens mij. Niet van die Extremaduraanse goudrovers die eerst kwamen en zich mengden met de Nahua's.
Mogelijk.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 22:47   #122
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Van de Somme tot aan Oldenburg. Op z'n minst.
Ooit gecorrespondeerd met iemand uit Oldenburg. Die mensen hebben zelfs een bus die naar Groningen rijdt (waarmee die stad verzusterd is).
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 22:48   #123
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
Garry, laat die fusie stap-voor-stap gebeuren zodat Nederlanders en Vlamingen zich kunnen aanpassen en een geheel nieuw land maken op het einde van de rit gebouwd op de fundamenten van Nederland en Vlaanderen.

dus geen Nederland, geen Vlaanderen, maar iets geheel anders.
Nu hoor ik u klappen. Stelselmatig naar elkaar groeien. Maar daar zal dan nog heel veel werk voor de boeg liggen voor dat het zo ver is. En tegen dan, is er dan nog wel nood aan.

Wanneer we nood hebben aan één grote Germaanse staat om iets te betekenen in de EU, heeft de EU dan nog wel zin van bestaan. Doen we er dan niet gelijk beter aan van die ook meteen te splitsen in een Germaanse EU en een Latijnse. Het zal anders toch eeuwig ambras blijven. De EU kampt met het zelfde taalprobleem als België maar dan in het kwadraat.

Laatst gewijzigd door Garry : 28 september 2010 om 22:49.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 23:02   #124
Hertog Joost
Schepen

Hertog Joost's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wie heeft er hier nu geen verstand.

Een president hoeft helemaal niet te kosten wat een monarchie kost. Waar haal je dat vandaan? We hebben nu ook een eerste minister. Die kan perfect de taak van, president op zich nemen. Eigenlijk doet hij dat nu ook al aangezien al wat er uit de koning zijn mond komt voordien door de eerste is op papier gezet en /op gecontroleerd en goed bevonden moet zijn.

Wanneer ge de kost vergelijkt van de President van Amerika en ons Koningshuis, dan kost ons koningshuis, alle verdoken dotaties en kosten die er aan verbonden zijn niet eens meegerekend, zo wat in verhouding tot het aantal staten die onder die ene president vallen, wellicht 50 keer meer.

En wie zegt er dan nog dat we hier een president moeten hebben. Eigenlijk hebben we die helemaal niet nodig tenzij dat we een statuut zouden hebben als Zwitserland, en dan nog. Maar onder de koepel van een verenigd Europa, hebben wij helemaal geen president meer nodig.

Dat onderhouden van die diplomatieke relaties, dat dat beter zou zijn door een monarch, daar geloof je toch zelf niet in hoop ik. Wat doen dan al die landen waar er geen koningshuis is? Gaat het daar slechter op dat Vlak? Moet je mij eens bewijzen van brengen.

Dus beste , opnieuw. Je krijgt een tweede zit.
En jij denkt niet dat Vlaanderen kan onderhandelen dat ze geen enkele cent afdragen aan de koningin wanneer ze zouden toetreden tot het koninkrijk.
De meeste Nederlanders zouden de rol van de Koningin gereduceerd tot zuiver ceremonieel willen zien. Mocht de koningin een scheet laten dan is de regering verantwoordelijk. Dus het als het uit de klauwen loopt kunnen we haar nog altijd afzetten. Maar zo lang de behoefte er niet is en men het wel prima vindt, want op zich doet de koningin haar werk goed en neemt ze taken serieus. We moeten nog zien hoe dat uitpakt met prins pils.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 28 september 2010 om 23:04.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 23:29   #125
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Joost Bekijk bericht
En jij denkt niet dat Vlaanderen kan onderhandelen dat ze geen enkele cent afdragen aan de koningin wanneer ze zouden toetreden tot het koninkrijk.
De meeste Nederlanders zouden de rol van de Koningin gereduceerd tot zuiver ceremonieel willen zien. Mocht de koningin een scheet laten dan is de regering verantwoordelijk. Dus het als het uit de klauwen loopt kunnen we haar nog altijd afzetten. Maar zo lang de behoefte er niet is en men het wel prima vindt, want op zich doet de koningin haar werk goed en neemt ze taken serieus. We moeten nog zien hoe dat uitpakt met prins pils.
Toetreden tot het koninkrijk? Die enkele hollandgekke mensen die zich Vlaming noemen, mogen verhuizen naar Nederland, het échte Vlaamse volk, dat eerder Willempie al buiten jaste, zal ze glimlachend zien gaan
WWWW, en nee, wij willen hem NIET weer. Geef de portie maar aan fikkie.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.

Laatst gewijzigd door EddyBal : 28 september 2010 om 23:29.
EddyBal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 23:33   #126
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Toetreden tot het koninkrijk? Die enkele hollandgekke mensen die zich Vlaming noemen, mogen verhuizen naar Nederland, het échte Vlaamse volk, dat eerder Willempie al buiten jaste, zal ze glimlachend zien gaan
WWWW, en nee, wij willen hem NIET weer. Geef de portie maar aan fikkie.
Dat je over 200-jaar geleden begint is al aardig bewijs dat je geen reeel beeld hebt van Nederlanders en slechts vooroordelen hebt. Directheid is iets wat Belgen maar slecht kunnen verdragen.

Ik weet nog een clichee!

Belgen zijn achterbakse mensen. Ze lachen vriendelijk, maar ondertussen lopen ze onderling te zeveren over mensen achter hun rug om.

Laatst gewijzigd door Hertog Joost : 28 september 2010 om 23:36.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 september 2010, 23:36   #127
EddyBal

Standaard

Citaat:
Dat je over 200-jaar geleden begint is al aardig bewijs dat je geen reeel beeld hebt van Nederlanders en slechts vooroordelen hebt.
Nee man, ik kom regelmatig in Nederland, heb veel contact met Nederlanders, ik ken MIJN volk echter beter dan jij het schijnt te kennen. Jij denkt omdat er hier een paar orangisten zitten, dat Vlaanderen zo is... dream on
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
Oud 28 september 2010, 23:37   #128
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Nee man, ik kom regelmatig in Nederland, heb veel contact met Nederlanders, ik ken MIJN volk echter beter dan jij het schijnt te kennen. Jij denkt omdat er hier een paar orangisten zitten, dat Vlaanderen zo is... dream on
We zullen zien, hoe dit verhaal zich ontwikkeld.
Oud 29 september 2010, 11:31   #129
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat eerder Willempie al buiten jaste
Dat komt zo uit de bek van een overtuigde Belgicist.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 11:34   #130
EddyBal

Standaard

Citaat:
Dat komt zo uit de bek van een overtuigde Belgicist.
Nee, uit de bek van iemand die een ONafhankelijk Vlaanderen wil. Je mag verwijten zo veel je wil, het geeft alleen maar aan hoeveel respect je hebt voor een andere zienswijze. NUL.
Oud 29 september 2010, 11:55   #131
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik heb wel degelijk respect voor andere zienswijzen en ook voor mensen die gewoon onafhankelijkheid van Vlaanderen willen, ik werk met zo een boel mensen politiek samen.

Het probleem dat ik heb met uw gezeik in het bijzonder is dat het in wezen anti-Ollands is, en niet pro-Vlaams. Jij bent dus de perfecte Belgicist, trouw aan de franskiljonse agenda van 1830.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 12:10   #132
EddyBal

Standaard

Citaat:
Ik heb wel degelijk respect voor andere zienswijzen en ook voor mensen die gewoon onafhankelijkheid van Vlaanderen willen, ik werk met zo een boel mensen politiek samen.

Het probleem dat ik heb met uw gezeik in het bijzonder is dat het in wezen anti-Ollands is, en niet pro-Vlaams. Jij bent dus de perfecte Belgicist, trouw aan de franskiljonse agenda van 1830.
Citeer mijn anti-hollandse uitspraken, en ik citeer je anti Vlaamse uitspraken, ok?
Oud 29 september 2010, 12:12   #133
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wel misschien zullen de voorstanders voor een samensmelting bij Nederland, na dit beluisterd te hebben, hun oogjes open gaan.
Als iedereen diep in zijn hart kijkt, kan hij nooit voorstander zijn van een samensmelting van gelijk welke gebieden n'importe quoi. Vlaanderen met Nederland, Vlaanderen met Wallonië, Wallonië met Frankrijk, Vlaams-Brabant met de andere 10 provincies en Brussel,...

Het komt er altijd op neer onder wélke voorwaarden dit gebeurt. Iets doet vermoeden dat de aanhechting van België met Frankrijk in 1794 en de eenheid met Nederland in 1815 niet erg succesvol waren, maar je zou het succes van de separatisten binnen de Vlaamse Beweging ook kunnen zien als een tekort schieten van gunstige voorwaarden voor beide groepen.

Als een stel Nederlanders mij dus koudweg komt verklaren dat ze Vlaanderen als een wingewest zien, dan is de kous voor mij af. Wanneer ze een confederatie op poten willen zetten met enkel voor ons gunstige gedeelde bevoegdheden, ben ik wel pro. De vraag is dus eerder hoe groot de verschillende opinies zijn.

Dat geldt eveneens voor Wallonië of -waarom niet- andere gebieden.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 12:12   #134
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
..., want op zich doet de koningin haar werk goed en neemt ze taken serieus.

Waarschijnlijk de formatie Wilders gemist...
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 12:16   #135
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Waarschijnlijk de formatie Wilders gemist...
Zelfs in Nederland heeft men zich van het Frans nog niet kunnen bevrijden. Het wapenschild... En Vlaanderen zou te onvolwassen zijn
Oud 29 september 2010, 12:26   #136
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zelfs in Nederland heeft men zich van het Frans nog niet kunnen bevrijden. Het wapenschild... En Vlaanderen zou te onvolwassen zijn
Daar is ook geen dringende nood aan. Frans is in Nederland, in tegenstelling tot in Vlaanderen en België, een neutrale taal die geen negatieve geladenheid met zich meedraagt en niet als een politiek instrument gebruikt.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 12:36   #137
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Daar is ook geen dringende nood aan. Frans is in Nederland, in tegenstelling tot in Vlaanderen en België, een neutrale taal die geen negatieve geladenheid met zich meedraagt en niet als een politiek instrument gebruikt.
Dat klopt.

Desalniettemin zou het prettig zijn bv het nl volkslied te veranderen cq aan te passen, en de nl wapenspreuk te vernederlandsen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 15:12   #138
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Dat klopt.

Desalniettemin zou het prettig zijn bv het nl volkslied te veranderen cq aan te passen, en de nl wapenspreuk te vernederlandsen.
Wat in Vlaanderen stante pede zou gebeuren
Oud 29 september 2010, 16:02   #139
warpozio
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
"Samensmelten"
Een Vlaanderen dat Nederland opslokt zien ze daar in het Noorden zeker niet zitten?
warpozio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2010, 17:34   #140
Hertog Joost
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Als iedereen diep in zijn hart kijkt, kan hij nooit voorstander zijn van een samensmelting van gelijk welke gebieden n'importe quoi. Vlaanderen met Nederland, Vlaanderen met Wallonië, Wallonië met Frankrijk, Vlaams-Brabant met de andere 10 provincies en Brussel,...

Het komt er altijd op neer onder wélke voorwaarden dit gebeurt. Iets doet vermoeden dat de aanhechting van België met Frankrijk in 1794 en de eenheid met Nederland in 1815 niet erg succesvol waren, maar je zou het succes van de separatisten binnen de Vlaamse Beweging ook kunnen zien als een tekort schieten van gunstige voorwaarden voor beide groepen.

Als een stel Nederlanders mij dus koudweg komt verklaren dat ze Vlaanderen als een wingewest zien, dan is de kous voor mij af. Wanneer ze een confederatie op poten willen zetten met enkel voor ons gunstige gedeelde bevoegdheden, ben ik wel pro. De vraag is dus eerder hoe groot de verschillende opinies zijn.

Dat geldt eveneens voor Wallonië of -waarom niet- andere gebieden.
Als dat het geval zou zijn dan zou ik dat ook afwijzen, maar kunnen elkaar vast wel aanvullen en elkaar versterken en dan heb ik niet over waalse transfers maar als in economische en politieke wijze in de wereld.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be