![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() Ik moet zeggen dat jouw reactie mij toch wel irriteert. Ik beschreef hun reactie NIET hun gedachten! Zijn twee verschillende dingen! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Partijlid
|
![]() ik werk al 8 jaar in en rond brussel, en heb daar de beste ervaringen, nooit last gehad met iemand, nooit lastig gevallen, en iedereen begrijpt me (omdat ik zelf MOEITE doe, das een moeilijk woord voor jullie daar kan ik inkomen maar het wordt gedaan hoor, echt)
walen lachen nooit met gebrekkig frans, vlamingen meestal met gebrekkig nederlands
![]() |
#123 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() En als jij zo graag moeite doet om dat Frans onder de knie te krijgen, je doet maar. Ik zeg maar: 'k Zit hier ver van Rome, dus zie ik niet in waarom ik ineens verbasterd Latijn zou moeten gaan spreken. Bovendien, waarom zou ik het Nederlands geen mooie taal mogen vinden? Als 'n Waal bijna achterovervalt van trots omdat hij Franstalig is, dat wordt iedereen aanvaard. Wel, dan moet men ook maar aanvaarden dat sommige Vlamingen trots zijn op hun taal en van hun taal houden. Ik vind jouw reactie alleen maar spijtig. Ik wil me hier helemaal niet druk over maken, maar ik moet niet aanvaarden dat je mij verwijten maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Partijlid
|
![]() vlaming trots op hun taal, alle zeg, ik ken bijna geen enkele vlaming die nederlands kan praten, een verkrachting ervan ja dat wel
![]() |
#125 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
En hoe weet je trouwens dat een op vier Gentenaars een nazi is, waar slaat dat op? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Partijlid
|
![]() kijk nog es in je glazen bol en laat ons iets weten
derbij meeste nederlanders spreken hollands (zoals vlamingen her vlaams) en NIET nederlands
![]() |
#128 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind eigenlijk dat de vlaamse activisten zich teveel op dat Frans concentreren. De Franse taal bevindt zich voornamelijk rond de taalgrens. Een veel nefaster maar onzichtbaarder probleem is het Engels, dat heel vlaanderen overneemt. Neem nu bijvoorbeeld de verengelsing van onze unifs en hogescholen met dat Bologna-akkoord.
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Inderdaad. Kom voor het Nederlands op! Bescherm onze taal tegen vreemde invloeden! Maar laat ons land, en de Franstaligen met rust!
Waarom kan de Vlaamse Beweging geen positieve rol spelen, zoals ze vroeger deed?! |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de rest betreft, sedert WO I is de hoofdstroom van de Vlaamse Beweging anti-Belgisch geworden. En wat was de oorzaak denkt u? Juist, de onverdraagzaamheid van de Belgische staat zelf. De Vlaamse Beweging speelt tot op heden een constructieve rol in de uitbouw naar een zelfstandig Vlaanderen, waar Vlamingen tenvolle Vlaming kunnen zijn. Jazeker, de Vlaamse Beweging spant zich ook in op taalgebied. Een onderafdeling van het VVB bijvoorbeeld houdt zich specifiek met het respect voor het Nederlands bezig (en met o.m. brievencampagnes probeert men bedrijven en instellingen die het niet al te nauw nemen met de taal tot andere gedachten te dwingen). Trouwens, ook het Vlaams Blok heeft een dienst en enkele politici die zich heel speciaal toeleggen op deze materie. Zo legde enkele weken geleden een VB-mandataris op mijn vraag een klacht neer bij de Commissie voor Taaltoezicht. Oordeel dus niet over zaken waarvan u blijkbaar niet op de hoogte bent. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Is dat te veel gevraagd? Een béétje respect voor onze taal!? PS: En wij laten de Franstaligen gerust; m�*�*r als ze bij ons in Vlaanderen komen wonen en EISEN dat men al hun officiele papieren in het Frans worden toegestuurd dat is het aan de Vlamingen om te protesteren. Als ik in Spanje ga wonen eis ik toch ook niet al mijn documenten in het Nederlands!? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vlaanderen=volk, Belgie=grootkapitaal en burgerij. Twee totaal tegengestelde belangen.
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik vraag mij trouwens af of die Vlamingen daar in Wallonië nu thuis nog Nederlands spreken. Onlangs zag ik nog Laurette Oncelinx haar vader in Terzake. Hij zou beter zijn dochter Nederlands leren!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Partijlid
|
![]() gisteren nog live meegemaakt =
aan het station in gent, westvlaamse moeder met kinderen vraagt aan een gents koppel quote" isdajier dalte vo de wienkelstroate" gents koppel valt uit de lucht en vraagt mevrouw of ze ook nederlands kan praten, hehehe is dat het nederlands dat walen zouden moeten verstaan?? LOL, schoon ey ons vlaams, ja allo, ben ik blij dat ik in frans/nederlands ben op gevoed en nie in het koeterwaals / vlaamsh
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onze dialecten zijn Nederlandse dialecten, of had u dat nog niet door? Alleen zouden in onze tijd alle dialectsprekers moeten beseffen dat dialect een plaatselijke taaluiting is, die bijgevolg ook het liefst gebruikt wordt in een bepaalde streek en onder ene bepaalde groep. Wie buiten die aardrijkskundige en sociologische omgeving stapt, gebruikt dan best het AN. Zelf ben ik ook opgevoed in het dialect, spreekt het nog steeds met veel plezier onder familie en vrienden en zal het ook aan mijn kinderen doorgeven. Alleen wanneer ik in Antwerpen ben, of in Hasselt of in Brussel of in Eindhoven of in Groningen, dan spreek ik AN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Minister-President
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |