Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 februari 2003, 21:35   #121
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LEFTeau
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik was ook alleen maar benieuwd of het zou werken. 't Zou wel typisch zijn als Nederlandse toeristen wel in het Nederlands worden aangesproken, dan kun je meteen zien of iemand met opzet geen Nederlands spreekt tegen Vlamingen.
Wel, ik weet niet of die Walen wel 't verschil horen tussen een Vlaams accent en een Hollands accent. En als je begint in gebrekkig Frans, dan denken ze: goed zo. Nog even proberen en het komt in orde! Niet doen dus.
ne mindreader!!!!!!!!!!!!!! aaaah i m scared
Het is gewoon zo. Heeft niks met gedachten lezen te maken. Bovendien, Dimitri kent Brussel niet zo goed, heb ik den indruk. En als je niet begrijpt wat ik bedoel, ga dan maar eens naar Brussel. Je zal zien hoe de Franstaligen reageren als je gebrekkig Frans spreekt. Ik zie écht niet in wat dat met gedachten lezen te maken heeft.

Ik moet zeggen dat jouw reactie mij toch wel irriteert. Ik beschreef hun reactie NIET hun gedachten! Zijn twee verschillende dingen!
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2003, 21:38   #122
LEFTeau
Partijlid

LEFTeau's schermafbeelding

Standaard

ik werk al 8 jaar in en rond brussel, en heb daar de beste ervaringen, nooit last gehad met iemand, nooit lastig gevallen, en iedereen begrijpt me (omdat ik zelf MOEITE doe, das een moeilijk woord voor jullie daar kan ik inkomen maar het wordt gedaan hoor, echt)
walen lachen nooit met gebrekkig frans, vlamingen meestal met gebrekkig nederlands

"War doesn't determine who is right, it determines who is left"
this is war = http://www.robert-fisk.com/iraqwarvictims_mar2003.htm
LEFTeau is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2003, 21:47   #123
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
ik werk al 8 jaar in en rond brussel, en heb daar de beste ervaringen, nooit last gehad met iemand, nooit lastig gevallen, en iedereen begrijpt me (omdat ik zelf MOEITE doe, das een moeilijk woord voor jullie daar kan ik inkomen maar het wordt gedaan hoor, echt)
walen lachen nooit met gebrekkig frans, vlamingen meestal met gebrekkig nederlands
Wel? Waarom reageer je dan zo onnozel? Blijkbaar snap je wél wat ik bedoelde.

En als jij zo graag moeite doet om dat Frans onder de knie te krijgen, je doet maar. Ik zeg maar: 'k Zit hier ver van Rome, dus zie ik niet in waarom ik ineens verbasterd Latijn zou moeten gaan spreken. Bovendien, waarom zou ik het Nederlands geen mooie taal mogen vinden? Als 'n Waal bijna achterovervalt van trots omdat hij Franstalig is, dat wordt iedereen aanvaard. Wel, dan moet men ook maar aanvaarden dat sommige Vlamingen trots zijn op hun taal en van hun taal houden. Ik vind jouw reactie alleen maar spijtig. Ik wil me hier helemaal niet druk over maken, maar ik moet niet aanvaarden dat je mij verwijten maakt.
Oud 21 februari 2003, 22:28   #124
LEFTeau
Partijlid

Standaard

vlaming trots op hun taal, alle zeg, ik ken bijna geen enkele vlaming die nederlands kan praten, een verkrachting ervan ja dat wel

Oud 21 februari 2003, 22:36   #125
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Wel, ik weet niet of die Walen wel 't verschil horen tussen een Vlaams accent en een Hollands accent. En als je begint in gebrekkig Frans, dan denken ze: goed zo. Nog even proberen en het komt in orde! Niet doen dus.
Met gebrekkig bedoel ik echt heel erg gebrekkig, dus een Frans dat zelfs de Fransen niet begrijpen.

Citaat:
vlaming trots op hun taal, alle zeg, ik ken bijna geen enkele vlaming die nederlands kan praten, een verkrachting ervan ja dat wel
Hoezo dat?

En hoe weet je trouwens dat een op vier Gentenaars een nazi is, waar slaat dat op?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2003, 22:42   #126
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is onzin en dikke zever. Slaat nergens op. Om te beginnen is dialect geen verkrachting van het Nederlands. Tussen haakjes, ik spreek geen dialect. Ten tweede is het zogenaamd "correcte" Nederlands een soort mengeling van verschillende dialecten. Bovendien ken jij precies de geschiedenis niet. Er zijn nog tijden geweest waarin Vlaams als "beter" beschouwd werd dan "Hollands" en dat de Hollanders probeerden om Vlaams te spreken. Hollanders hebben in de loop van de geschiedenis Vlaamse woorden overgenomen. Tenslotte zou ik nog willen opmerken dat er verschillende soorten taalfouten zijn. De éne is wel erg, de andere is helem�*�*l geen verkrachting van het Nederlands. Hoedanook, wie zich blindstaart op dat "correcte taalgebruik" heeft ongelijk. Waar denk jij dat het Frans en het Italiaans vandaan komen? Van mensen die geen correct Latijn spraken! Frans is dus eigenlijk Latijn, maar vol met taalfouten. En, zoals je weet, is Latijn een dode taal. Het oude Nederlands is een dode taal. Binnen enkele eeuwen is het correcte Nederlands waar jij zo op hamert een dode taal. Ofwel spreken de Nederlanders dan verbasterd Engels (het huidige Engels vermengd met taalfouten) ofwel spreken zij dan een andere versie van het Nederlands die zal voortvloeien uit het poldernederlands en andere zogenaamde "verkrachtingen van het Nederlands". Wat Vlaanderen betreft ben ik niet zo zeker wat het zal worden.
Oud 21 februari 2003, 22:44   #127
LEFTeau
Partijlid

Standaard

kijk nog es in je glazen bol en laat ons iets weten

derbij meeste nederlanders spreken hollands (zoals vlamingen her vlaams) en NIET nederlands

Oud 21 februari 2003, 22:56   #128
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:

derbij meeste nederlanders spreken hollands (zoals vlamingen her vlaams) en NIET nederlands
Wat moet ik hier van denken? Ik weet bijna niet wat ik hiermee aan moet. Laat ik proberen om mijn geduld niet te verliezen. O.K. Hier gaan we dan. Tijdens de oudheid, zo'n 2000 jaar geleden ongeveer, spraken de inwoners van Rome Latijn. Er woonden daar echter ook Grieken, Etrusken en andere buitenlanders. Later vielen de Germanen binnen. Toen in de loop van de vijfde eeuw Rome viel, bleek dat veel mensen daar, om jouw termen te gebruiken, het Latijn verkrachtten. Zo is dan het Italiaans ontstaan. En dan nu wat betreft het Nederlands: Lees eens een tekst in oud-Nederlands uit de middeleeuwen. Zoek de 7 verschillen met het Nederlands dat wij nu spreken. Dus, hoe zou het kunnen dat men hier binnen enkele eeuwen nog hetzelfde Nederlands zou spreken? En ga eens naar 'n Nederlandse site (forum of zo). En kijk eens hoeveel Engelse woorden ze daar gebruiken. Waar haal jij het trouwens vandaan dat Hollanders geen alg. Ned. zouden kunnen? Het viel mij trouwens op dat Balkenende (afkomstig uit Zeeland) op de verkiezingsavond niet echt 'n Hollands accent had. Hij sprak met 'n soort Vlaams accent. Het is mij ook al opgevallen dat de lijsttrekker van de SP met een Vlaamse G sprak. Nochtans 'n Nederlander.
Oud 22 februari 2003, 00:54   #129
Dimitri

Standaard

Citaat:

Sommige schr�*jven zelfs Vlaams... Ik vraag me nog steeds af wat volgens jou dan Nederlands is en in welk opzicht de Vlamingen daar van afwijken. Ik kan iedereen prima verstaan en op de Vlaamse TV kan ik alles goed volgen. Ook Vlaamse series volg ik zonder die dwaze ondertitels die in Nederland, maar ook voor bijv. Baantjer door de VRT worden gebruikt. Ik neem aan dat de meeste Vlamingen het 'Hollands' ook wel kunnen verstaan.
Oud 22 februari 2003, 01:02   #130
Dimitri

Standaard

Citaat:
Het is mij ook al opgevallen dat de lijsttrekker van de SP met een Vlaamse G sprak. Nochtans 'n Nederlander.
Als ik dit zou zeggen krijg ik problemen met de Brabanders op de uni. Iedereen in Noord-Brabant, Limburg, de regio Nijmegen en waarschijnlijk ook in Zeeuws-Vlaanderen, spreekt met een zachte G. Dat zijn bij elkaar toch 4 miljoen van de 16 miljoen Nederlanders. In het Nederlandse taalgebied zijn er dus bijna evenveel mensen met als zonder zachte G (10 tegen 12 miljoen).
Oud 22 februari 2003, 09:15   #131
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik vind eigenlijk dat de vlaamse activisten zich teveel op dat Frans concentreren. De Franse taal bevindt zich voornamelijk rond de taalgrens. Een veel nefaster maar onzichtbaarder probleem is het Engels, dat heel vlaanderen overneemt. Neem nu bijvoorbeeld de verengelsing van onze unifs en hogescholen met dat Bologna-akkoord.
Oud 22 februari 2003, 09:46   #132
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Inderdaad. Kom voor het Nederlands op! Bescherm onze taal tegen vreemde invloeden! Maar laat ons land, en de Franstaligen met rust!

Waarom kan de Vlaamse Beweging geen positieve rol spelen, zoals ze vroeger deed?!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 10:08   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot
Inderdaad. Kom voor het Nederlands op! Bescherm onze taal tegen vreemde invloeden! Maar laat ons land, en de Franstaligen met rust!

Waarom kan de Vlaamse Beweging geen positieve rol spelen, zoals ze vroeger deed?!
Mijn land is Vlaanderen. En de Walen mogen in alle peis en vree hun eigen politiek project uitwerken.

En wat de rest betreft, sedert WO I is de hoofdstroom van de Vlaamse Beweging anti-Belgisch geworden. En wat was de oorzaak denkt u? Juist, de onverdraagzaamheid van de Belgische staat zelf.

De Vlaamse Beweging speelt tot op heden een constructieve rol in de uitbouw naar een zelfstandig Vlaanderen, waar Vlamingen tenvolle Vlaming kunnen zijn.

Jazeker, de Vlaamse Beweging spant zich ook in op taalgebied. Een onderafdeling van het VVB bijvoorbeeld houdt zich specifiek met het respect voor het Nederlands bezig (en met o.m. brievencampagnes probeert men bedrijven en instellingen die het niet al te nauw nemen met de taal tot andere gedachten te dwingen). Trouwens, ook het Vlaams Blok heeft een dienst en enkele politici die zich heel speciaal toeleggen op deze materie. Zo legde enkele weken geleden een VB-mandataris op mijn vraag een klacht neer bij de Commissie voor Taaltoezicht. Oordeel dus niet over zaken waarvan u blijkbaar niet op de hoogte bent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 11:34   #134
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Maar dat doen we! Het énige wat wij willen wat het Nederlands betreft is het volgende: dat iedereen die zelf besluit om in Vlaanderen te komen wonen, aanvaard dat men in Vlaanderen Nederlands spreekt en dat dus bijgevolg ALLE contacten met de plaatselijke overheden in het Nederlands dienen te gebeuren. Thuis mogen de mensen alle talen van de wereld spreken, allerhande godsdiensten beleven, enz enz.

Is dat te veel gevraagd? Een béétje respect voor onze taal!?

PS: En wij laten de Franstaligen gerust; m�*�*r als ze bij ons in Vlaanderen komen wonen en EISEN dat men al hun officiele papieren in het Frans worden toegestuurd dat is het aan de Vlamingen om te protesteren.
Als ik in Spanje ga wonen eis ik toch ook niet al mijn documenten in het Nederlands!?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2003, 18:36   #135
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen=volk, Belgie=grootkapitaal en burgerij. Twee totaal tegengestelde belangen.
Oud 22 februari 2003, 21:00   #136
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:
PS: En wij laten de Franstaligen gerust; m�*�*r als ze bij ons in Vlaanderen komen wonen en EISEN dat men al hun officiele papieren in het Frans worden toegestuurd dat is het aan de Vlamingen om te protesteren.
Als ik in Spanje ga wonen eis ik toch ook niet al mijn documenten in het Nederlands!?

Daarnet gezien in het vtm nieuws. Vlamingen die in Wallonië (net over de taalgrens) gaan wonen. Wel, als die Franstaligen in de rand faciliteiten krijgen, dan moeten die Vlamingen over de taalgrens misschien ook maar hetzelfde eisen. Misschien moeten ze ook eisen dat ze hun formulieren en papieren in het Nederlands krijgen, ook al wonen ze nu in Wallonië. Tenzij natuurlijk die Franstaligen in de rand Nederlands gaan leren.

Ik vraag mij trouwens af of die Vlamingen daar in Wallonië nu thuis nog Nederlands spreken. Onlangs zag ik nog Laurette Oncelinx haar vader in Terzake. Hij zou beter zijn dochter Nederlands leren!! 't Is nodig. Dat mens krijgt maar met moeite 'n zin in 't Nederlands over haar lippen. En dat voor de dochter van 'n Vlaming! En dat is niet te beschaamd om daar voor Terzake voor die camera in 't Nederlands 'n interiew te geven. Nochtans hebben we al vaak genoeg gezien dat dochter Laurette bijna altijd Frans spreekt tegen de journalisten.
Oud 22 februari 2003, 21:04   #137
Stefanie
Minister-President

Standaard

Citaat:

Het zijn die Franstaligen in de rand die de Vlamingen komen lastig vallen! Zij komen naar Vlaanderen, maar weigeren Nederlands te leren!
Oud 23 februari 2003, 09:41   #138
LEFTeau
Partijlid

Standaard

gisteren nog live meegemaakt =

aan het station in gent, westvlaamse moeder met kinderen vraagt aan een gents koppel
quote" isdajier dalte vo de wienkelstroate"
gents koppel valt uit de lucht en vraagt mevrouw of ze ook nederlands kan praten, hehehe
is dat het nederlands dat walen zouden moeten verstaan??

LOL, schoon ey ons vlaams, ja allo, ben ik blij dat ik in frans/nederlands ben op gevoed en nie in het koeterwaals / vlaamsh

Oud 23 februari 2003, 10:21   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
gisteren nog live meegemaakt =

aan het station in gent, westvlaamse moeder met kinderen vraagt aan een gents koppel
quote" isdajier dalte vo de wienkelstroate"
gents koppel valt uit de lucht en vraagt mevrouw of ze ook nederlands kan praten, hehehe
is dat het nederlands dat walen zouden moeten verstaan??

LOL, schoon ey ons vlaams, ja allo, ben ik blij dat ik in frans/nederlands ben op gevoed en nie in het koeterwaals / vlaamsh
"Vlaamsh"? Wat is dat voor iets?

Onze dialecten zijn Nederlandse dialecten, of had u dat nog niet door?

Alleen zouden in onze tijd alle dialectsprekers moeten beseffen dat dialect een plaatselijke taaluiting is, die bijgevolg ook het liefst gebruikt wordt in een bepaalde streek en onder ene bepaalde groep. Wie buiten die aardrijkskundige en sociologische omgeving stapt, gebruikt dan best het AN.

Zelf ben ik ook opgevoed in het dialect, spreekt het nog steeds met veel plezier onder familie en vrienden en zal het ook aan mijn kinderen doorgeven. Alleen wanneer ik in Antwerpen ben, of in Hasselt of in Brussel of in Eindhoven of in Groningen, dan spreek ik AN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2003, 20:57   #140
Stefanie
Minister-President

Standaard

Van "de halte" maak jij "d'alte". Is dat onverstaanbaar dialect??? Vreemd hoor. Ik spreek zelf geen dialect, maar ik zeg zelf ook "d'alte" of "de 'alte". Dat is gewoon het weglaten van enkele letters. Niks dialect dus. De Engelstaligen doen dat zo vaak. In hoeveel songteksten vind je niet "'cause" in plaats van "because"? Ik verstond dat direct. Of "don't" in plaats van "do not". De Engelstaligen verstaan allebei. Geen énkel probleem. Bovendien lijkt jouw zin mij makkelijk verstaanbaar, hoor. Zéker voor 'n Gentenaar! Het West-Vlaams en het Gents vertoont een aantal gelijkenissen. Het zijn duidelijk twee verschillende dialecten, maar het lijkt beter op elkaar dan als je bv. vergelijkt met Antwerps, Limburgs of Brabants.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:02.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be