Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 17 oktober 2010, 17:40   #121
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Ik zie één groot gevaar : Bart Dewever heeft laten weten dat de tekst niet te nemen of te laten is.
Het is voorspelbaar wat er nu zal gebeuren.
Alle partijen zullen zeggen dat ze ofwel akkoord zijn (Vlaamse partijen), of dat de tekst een goede basis is om verder te onderhandelen.
En dan zullen ze proberen punt voor punt heel het evenwicht dat erin verwerkt zit onderuit te halen.
Ondertussen zal de deadline van de 18e weeral verstreken zijn, wat de Franstaligen heel goed uitkomt, natuurlijk.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:40   #122
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Dat zou me niets verbazen, die mannen zijn de zuidelijke tegenhanger van de N-VA.
Allez Bruno, neem snel uw Zyprexa en een Xanax en kruip in uw bedje. De opwinding van de dag wordt u duidelijk te veel.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:41   #123
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Le Soir deze avond:

Maingain : « Une note purement N-VA �* rejeter »
Wat had je verwacht van iemand die op het punt staat om electoraal van de aardbodem geveegd te worden als dit akkoord er komt. In Wallonië moeten ze niets van de man weten. In Brussel sterft zijn electoraat uit en diegenen die in Vlaanderen wonen verliest ie.
solidarnosc is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:42   #124
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Ik vind het al bij al een evenwichtig akkoord.
Natuurlijk haalt Bart niet alles binnen, maar ze zaten dan ook met zevenen aan tafel.
Wat mij wel verwondert is dat bij splitsing van BHV die 6 faciliteitengemeenten mogen blijven voor Brusselse lijsten stemmen.
Wat is dan eigenlijk het nut van te splitsen, want dat was toch het grote onrecht dat moest weggewerkt worden ?

Het doorschuiven van de ultieme arbitrage voor balorige burgemeesters naar de Raad Van State vind ik niet slecht gezien.
Op die manier wordt er niet teveel gemorreld aan de bevoegdheid van de Vlaamse Regering om burgemeesters te benoemen, tegelijk kunnen ze dan niet meer janken dat ze door die stoute Vlamingen ten onrechte niet benoemd worden.
Het verschil is dat vroeger héél HV mocht stemmen op Brusselse lijsten, dat is dus de helft van Vlaams Brabant. Nu wordt dat beperkt tot de 6 faciliteitengemeenten, waar Franstaligen sowieso al "speciale" voorrechten hebben.
Ik heb zelf niets tegen zo'n principe, maar dan moeten Vlamingen in Wallonië gelijkaardige voorrechten krijgen vind ik. Dat voortgaande onevenwicht vind ik betreurenswaardig, maar Bart zegt zelf dat iedereen een punt zal vinden dat hem niet aanstaat. Van mij mag het voorstel een kans krijgen.
Zucht is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:43   #125
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie één groot gevaar : Bart Dewever heeft laten weten dat de tekst niet te nemen of te laten is.
Alle partijen zullen zeggen dat ze ofwel akkoord zijn (Vlaamse partijen), of dat de tekst een goede basis is om verder te onderhandelen.
En dan zullen ze proberen punt voor punt heel het evenwicht dat erin verwerkt zit onderuit te halen.
Ondertussen zal de deadline van de 18e weeral verstreken zijn, wat de Franstaligen heel goed uitkomt, natuurlijk.
Tijd werkt in het nadeel van de Franstaligen. In 2007 had de NVA maar een paar stemmen en nu hebben ze er meer dan 30% en naarmate de crisis langer duurt zullen ze alleen maar meer stemmen halen.
solidarnosc is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:43   #126
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk haalt Bart niet alles binnen, maar ze zaten dan ook met zevenen aan tafel.
Wat mij wel verwondert is dat bij splitsing van BHV die 6 faciliteitengemeenten mogen blijven voor Brusselse lijsten stemmen.
Wat is dan eigenlijk het nut van te splitsen, want dat was toch het grote onrecht dat moest weggewerkt worden ?
Halle-Vilvoorde bestaat uit 35 gemeenten. In al die 35 gemeenten konden Franstalige Brusselaars en Walen (voor de verkiezingen van de Senaat en het Europees parlement) stemmen ronselen. Met het voorstel van De Wever blijft dit beperkt tot 6 gemeenten. Voor mij persoonlijk zijn dit nog steeds 6 gemeenten te veel, maar het is toch een begin.
stropdrager is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:45   #127
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het doorschuiven van de ultieme arbitrage voor balorige burgemeesters naar de Raad Van State vind ik niet slecht gezien.
Op die manier wordt er niet teveel gemorreld aan de bevoegdheid van de Vlaamse Regering om burgemeesters te benoemen, tegelijk kunnen ze dan niet meer janken dat ze door die stoute Vlamingen ten onrechte niet benoemd worden.
Even duidelijk stellen:

BHV =/= BrusselHG + faciliteitengemeentes. BHV is een pak groter.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:45   #128
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Op het eerste zicht:

- Minder dan de helft van personenbelasting naar de gewesten.
- Buiten justitie en werkgelegenheidsbeleid geen volledige bevoegdheidspakketten naar de gewesten en gemeenschappen.
- De restbevoegdheden blijven bij de federale staat.
- Honderden miljarden extra naar Brussel zonder enige vorm van compensatie of controle.
- Geen verbetering van de taaltoestand in Brussel.
- Versterking van het zgn. Brussels gewest, geen co-beheer.
- Uitbreiding van de faciliteiten in de zes.
- Afbouw van de Vlaamse voogdij in de Rand.

Dit is een projet belgicain, geen copernicaanse revolutie. Vergeleken met het N-VA programma, is dit eigenlijk een achteruitgang. Voor zoiets hadden we al de CD&V. Ik stem dus nee.

Laatst gewijzigd door E. Gidius : 17 oktober 2010 om 17:46.
E. Gidius is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:45   #129
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Idd, de kern van de zaak is nu afblokken dat dit een "vertrekpunt van nieuwe onderhandelingen" is...
Te nemen of te laten.
Helaas pindakaas...

Citaat:
'Precair evenwicht moet bewaard blijven'

'De tekst is niet te nemen of te laten. De partijen mogen amendementen indienen, maar het precair evenwicht van de compromistekst moet bewaard blijven.' Dat zei Bart De Wever vanmiddag over zijn nota over de staatshervorming die hij vanmiddag aan de zeven onderhandelingspartijen bezorgde.
Bron: DS Online

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:46   #130
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Allez Bruno, neem snel uw Zyprexa en een Xanax en kruip in uw bedje. De opwinding van de dag wordt u duidelijk te veel.
Ik dacht dat persoonlijke aanvallen niet toegelaten waren.
BWarrior is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:47   #131
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Spijtig dat de senaat niet volledig afgeschaft wordt; maar tegenprestatie: geen bakkes over een federale kieskring.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:48   #132
Oberon
Partijlid

Oberon's schermafbeelding

Standaard

Beste allen,

Bart Dewever heeft het zeer slim aan boord gelegd. 120 dagen zonder tekst waarbij men stelde dat de N-VA niet tot een compromis bereid was.

Na 10 dagen legt hij een tekst op tafel waarover nog te onderhandelen valt, zegt betrokkene zelf op zijn persconferentire, maar het evenwicht moet bewaard worden. M.a.w quid pro quo voor elke toegeving van de ene moet er een toegeving komen van de andere.

Aangezien het voorstel niet te slikken is voor de franstaligen zullen de onderhandelingen nu vlug stuklopen en komt Bart er als de grote overwinnaar uit.
Flink gedaan maar na de volgende verkiezingen zijn we geen stap verder.
Oberon is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:49   #133
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Lijkt mij fout, ma bon als de tekst niet genomen wordt, toch maar BHV via parlementaire weg in gang steken.
sjarel is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:49   #134
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Op het eerste zicht:

- Minder dan de helft van personenbelasting naar de gewesten.
- Buiten justitie en werkgelegenheidsbeleid geen volledige bevoegdheidspakketten naar de gewesten en gemeenschappen.
- De restbevoegdheden blijven bij de federale staat.
- Honderden miljarden extra naar Brussel zonder enige vorm van compensatie of controle.
- Geen verbetering van de taaltoestand in Brussel.
- Versterking van het zgn. Brussels gewest, geen co-beheer.
- Uitbreiding van de faciliteiten in de zes.
- Afbouw van de Vlaamse voogdij in de Rand.

Dit is een projet belgicain, geen copernicaanse revolutie. Vergeleken met het N-VA programma, is dit eigenlijk een achteruitgang. Voor zoiets hadden we al de CD&V. Ik stem dus nee.
Een projet belgicain die is goed.
BWarrior is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:50   #135
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Tijd werkt in het nadeel van de Franstaligen. In 2007 had de NVA maar een paar stemmen en nu hebben ze er meer dan 30% en naarmate de crisis langer duurt zullen ze alleen maar meer stemmen halen.
Het belangrijkste is dat eigenlijk geen enkele Vlaming gaat zeggen dat het een slecht voorstel is. Als dit op een njet botst van de andere kant, dan zal de stemmenwinst voor NVA idd weer groot zijn. Wat de CD&V kan winnen zal afhangen van hun houding, en tot nu toe valt daar weinig op aan te merken.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:52   #136
EddyBal

Standaard

Citaat:
Een projet belgicain die is goed.
Ach, voor sommige mensen kan je nooit goed doen he.
EddyBal is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:53   #137
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De communautarisering van de filmkeuring vind ik maar vreemd. Men kan toch in Brussel moeilijk zeggen dat sommige films toegankelijk zijn voor Vlamingen (onder de 16) en andere niet en omgekeerd.
Hoogstwaarschijnlijk gaat het om 'de postjes' en de daaraan verbonden 'extra-legale voordelen' in de Filmkeuringscommissie.

Al zou het kunnen dat de verschillende 'culturen' ook een rol spelen, u weet wel: de bekrompen uiterst-rechtse narcistische kerktoren-Vlamingen tegenover de open, tolerante en kosmopolitische Franstalige Belgen.

Ik vind het wel een leuke gedachte dat ik straks zal kunnen zien wélke films van wie wélke beoordeling krijgen.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:54   #138
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Lijkt mij fout, ma bon als de tekst niet genomen wordt, toch maar BHV via parlementaire weg in gang steken.
Maar dat is het nu net.
De Franstaligen zullen niet zeggen dat ze de tekst niet aanvaarden tegen de 18e, ze zullen zeggen dat het een goede basis is om te onderhandelen.
Ze zullen enkele "verduidelijkingen" vragen, en op die manier zal de 18e passeren zonder stemming.
Nadien zal beetje bij beetje blijken dat ze de tekst willen onderuit halen.
Maar Dewever kan moeilijk de 18e over BHV stemmen als iedereen zegt dat er verder onderhandeld moet worden "over punten en komma's".
De gemuilkorfde is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:55   #139
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat persoonlijke aanvallen niet toegelaten waren.
Rapporteer mij dan maar. Dan zal ik u ook nog eens rapporteren voor dubbelaccount nummer 1000. En dan kunnen we allebei lachen.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 17 oktober 2010 om 17:56.
van Maerlant is offline  
Oud 17 oktober 2010, 17:56   #140
EddyBal

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Helaas pindakaas...

Bron: DS Online
Nief lief??
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be