Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 november 2010, 01:00   #121
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het toppunt van sadisme?
Geef een dakloze een fles shampoo en een deodorant.
M.a.w. maak ze duidelijk dat ze stinken en er vuil uitzien terwijl je weet dat ze geen douche hebben om zich te gaan wassen.
Is zo ongeveer hetzelfde als melkpoeder verzenden naar landen die getroffen zijn door de hongersnood en liggen te sterven van de dorst.
2222222222222
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 01:04   #122
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PollyCorrect Bekijk bericht
Aaaaaaaaaw... man! Je maakt mijn 1e november ochtend, Jazke.

En kijk, hier de foto van wat twee vriendinnen op één week tijd bereikten met een budget van zero komma nul euro: 40 goed gevulde toilettasjes. (Op de foto waren ze nog niet helemaal vol, nu zit er ook scheerschuim bij, en deo en voor iedereen shampoo, tandpasta, minstens 3 zeepjes, een washandje, een nagelknipper, een haarborstel, en een beetje luxe zoals een eau de cologne of een hydraterende crème).

We zijn al bezig met verzamelen voor de volgende 40 (gisteren hele goede giften gekregen, zeer genereus!)

With love,

Polly

Is dat goed te verteren, zo van die zeepjes ?
Wat heeft een dakloze nodig ? Een dak, een bed, een douche ( met of zonder zeep ), ETEN...
Als hij DAT heeft , het allernoodzakelijkste, kun je beginnen met extraatjes uitdelen ...Dit gezegd zijnde zonder je te willen afkraken natuurlijk. Je bedoelingen zullen wel goed zijn...
Oud 2 november 2010, 01:14   #123
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Het gaat over arme gepensioneerde die dakloos geworden zijn omdat ze met hun minimaal belgisch pensioen geen huur meer kunnen betalen.
die mensen zijn NIET alcohol of drugsverslaafd. Die mensen wensen zich wèl nog hygienisch te kunnen verzorgen.

Ik begrijp ook wel dat het totaal geen zin heeft (en ik zou het trouwens niet doen) om op de Groenplaats toiletgerief te gaan uitdelen aan die junks en alcoholisten die er rondlopen, me dunkt hebben die mensen eerder behoefte aan hun verslavingsproducten dan aan shampoo. Maar ik kan me best voorstellen dat andere - ongewenste - daklozen daar wel behoefte aan hebben.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 01:26   #124
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Het gaat over arme gepensioneerde die dakloos geworden zijn omdat ze met hun minimaal belgisch pensioen geen huur meer kunnen betalen.
die mensen zijn NIET alcohol of drugsverslaafd. Die mensen wensen zich wèl nog hygienisch te kunnen verzorgen.

Ik begrijp ook wel dat het totaal geen zin heeft (en ik zou het trouwens niet doen) om op de Groenplaats toiletgerief te gaan uitdelen aan die junks en alcoholisten die er rondlopen, me dunkt hebben die mensen eerder behoefte aan hun verslavingsproducten dan aan shampoo. Maar ik kan me best voorstellen dat andere - ongewenste - daklozen daar wel behoefte aan hebben.
Waarschijnlijk. Maar hebben die daklozen niet meer behoefte aan een DAK & warm eten ? Ik zou het weinig appreciëren dat men mij een toiletzakje in de handen komt stoppen, terwijl ik met een lege maag sta te bibberen in de kou en de regen, niet wetend waar ik vannacht ga maffen...
Een goed initiatief zou zijn om geld op te halen, en een leegstaand pakhuis te huren/kopen, waarin men bedden kan zetten. Daar kan je dan ineens ook een douche installeren...Ik bedoel, iets concreet, waar de daklozen écht iets aan hebben.
Ik wil maar zeggen, het moet niet enkel de gever zijn die plezier beleeft aan cadeautjes...

Laatst gewijzigd door den dinges : 2 november 2010 om 01:30.
Oud 2 november 2010, 08:08   #125
PollyCorrect
Perm. Vertegenwoordiger VN

PollyCorrect's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Waarschijnlijk. Maar hebben die daklozen niet meer behoefte aan een DAK & warm eten ? Ik zou het weinig appreciëren dat men mij een toiletzakje in de handen komt stoppen, terwijl ik met een lege maag sta te bibberen in de kou en de regen, niet wetend waar ik vannacht ga maffen...
Een goed initiatief zou zijn om geld op te halen, en een leegstaand pakhuis te huren/kopen, waarin men bedden kan zetten. Daar kan je dan ineens ook een douche installeren...Ik bedoel, iets concreet, waar de daklozen écht iets aan hebben.
Ik wil maar zeggen, het moet niet enkel de gever zijn die plezier beleeft aan cadeautjes...
Ik zou zeggen wat belet je om zo'n GOED initiatief te starten.

Koop dat pakhuis!
bouw er douches!
doé iets waar ze "echt" iets aan hebben!

Ikzelf heb contact met de mensen op de straat,
en ze heben me om die produkten gevraagd.
Ze weten heel goed dat ik geen dak kan bieden
maar vertrouwen me genoeg om hulp, menselijke aandacht,
een luisterend oor te aanvaarden. En als daar wat produkten
aan vastzitten zijn ze extra blij.

Ook is mijn actie erop gericht de BEVOLKING te sensibiliseren
omdat de instellingen, de stad, de ocmw, de politie, de politiek
het niet meer weten, en er in de pers ook al geen Glamour is te behalen
met enkele sukkelaars op de straat.

Gelukkig werkt dit, en komen tientallen mensen om me in heen in beweging.

De daklozen van de straat helpen? Niet mijn pretentie.
Waarom? Omdat het vaak veel complexer ligt dan dat,
en sommigen nét iets te lang op straat zijn om nog echt capabel te zijn
de verantwoordelijkheid te nemen voor een woning.
(dat fameuze preventiepunt waar de overheid dus totaal in faalt).

Waar ze wél heel gelukkig mee zijn is: EINDELIJK eens gewone mensen
die met gewone dingen bezig zijn, en die ook aandacht hebben voor ons.
Eindelijk eens geen professionelen die het nu eenmaal 8 uur per dag "moeten" doen.
Verleden jaar ook zijn een hoop burgers in actie geschoten, niet alleen voor materiele giften of geld, maar met aanwezigheid. NIETS heeft hen meer geraakt dan dat: gepensioneerde mensjes van in de 80 die kwamen vragen wat ze het meest nodig hadden.

Verzorgingsprodukten te min?

Als je "op het terrein" gaat kijken merk je zo dat er genoeg voorzien is, en hulp aanwezig,
voor eten, noodopvang, gratis kledij, dekens (vooral in de winter). Ze hebben enorme netwerken van bakkerijen, restaurants, die elke dag gratis eten geven. Ik ga vaak langs daar in de stad, en zie constant eten en drinken, en regelmatig warme maaltijden.
Kortom, het eeuwige "veterinaire" gedeelte wordt gedekt: warmte en voedsel te over.

Ik ben ook niet naief. Ik geef niet zomaar een tasje van "hier ga je wassen".
Ik pr�*�*t met elke persoon. Ik zie of ze het zouden kunnen gebruiken.
En 1 op 4 zou ik niet eens een tasje aanbieden. Maar 3 van de 4 zijn dolgelukkig,
ook met de babbel, het respect dat ze krijgen.
Het is een beetje jammer dat men - misschien om zijn geweten te sussen - wil geloven
dat ik een dakloze respectloos behandel en hem het bericht doorgeef van "ga je wassen".
Er bestaan namelijk ook andere manieren om met mensen om te gaan, en ja,
zélfs met daklozen.

Zichzelf verzorgen echter, dat betekent nog iets méér.
Dat betekent: een moment aandacht voor jezelf.
Een minuutje stilstaan bij je eigenwaarde.

De groeten van Polly !

PS: oh ja en we krijgen ook alle steun en aanmoediging van de opvangcentra, die het initiatief toejuichen dat er eindelijk buten de lijntjes van de gewoonlijke 'veterinaire' zorg (warmte, kleding) wordt gedacht!

Laatst gewijzigd door PollyCorrect : 2 november 2010 om 08:17.
PollyCorrect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2010, 08:10   #126
PollyCorrect

Standaard

Citaat:
Is dat goed te verteren, zo van die zeepjes ?
Wat heeft een dakloze nodig ? Een dak, een bed, een douche ( met of zonder zeep ), ETEN...
Als hij DAT heeft , het allernoodzakelijkste, kun je beginnen met extraatjes uitdelen ...Dit gezegd zijnde zonder je te willen afkraken natuurlijk. Je bedoelingen zullen wel goed zijn...
Hoe vaak ben je met daklozen gaan praten?

Hoe vaak heb je discussie gehad met opvangcentra?

Ga maar eens langs en kom dan terug.
Oud 2 november 2010, 14:12   #127
PollyCorrect

Standaard

PS: grappig om te zien hoe kritiek een mens alle excusen in de wereld kan geven om vooral NIKS te doen, en maar te blijven energie verspillen met het afbreken van de weinigen die wél iets doen.

Oud 2 november 2010, 17:38   #128
De Prodigy
Provinciaal Statenlid

De Prodigy's schermafbeelding

Standaard

Gisteren nog op France 2 in een reportage gezien dat in deze bevolkingsgroepen tuberculose aan een grote opmars bezig is.
De Prodigy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2010, 00:08   #129
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoe vaak ben je met daklozen gaan praten?

Hoe vaak heb je discussie gehad met opvangcentra?

Ga maar eens langs en kom dan terug.
Ik kom er inderdaad van terug : ik ben zelf dakloos geweest. Wel een tijdje geleden...Wil je daklozen helpen ? Geef ze geld, en dan kopen ze zelf wel wat voor hen een prioriteit is.
Oud 7 november 2010, 10:03   #130
bruggeman
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik kom er inderdaad van terug : ik ben zelf dakloos geweest. Wel een tijdje geleden...Wil je daklozen helpen ? Geef ze geld, en dan kopen ze zelf wel wat voor hen een prioriteit is.
Niet doen, - voedt enkel hun zwakke eigenschappen: alcohol, tabac, drugs enz.

De belangrijkste behoefte die ze hebben staat in hun naam:
'Dak' = woonst.

Tal van Vzw. willen en kunnen hun daarbij helpen maar, is de dakloze wel bereid om verder geholpen te worden?.

Het opstarten van een ‘sociaal begeleid inburgeringsproject' vergt echter heel wat inspanning en moed, hetgeen heel wat mensen niet meer kunnen opbrengen.

Heel wat daklozen zijn onherroepelijk in hun situatie vernesteld geraakt. Zonder dwangmaatregels en strikte verplichting zullen er heel wat omwille van hun acute weemoedigheid, met o.m. een tandenborstel en een tube tandpasta tot het bittere einde verdoemd blijven.

Als dit uw doelstelling is? Bravo dan
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 10:05   #131
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Bruggeman, nogmaals, het gaat hier niet over drugs en alcoholverslaafden, maar over gepensioneerde mensen die dakloos zijn omdat ze hun huur niet meer kunnen betalen!

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 7 november 2010, 10:14   #132
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

En dan te zeggen dat Doel nog steeds leeg staat te verkommeren ...
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 10:22   #133
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
En dan te zeggen dat Doel nog steeds leeg staat te verkommeren ...
ja maar dat kan je geen "dak" meer noemen.
De meeste huizen zijn (op vraag van de gemeente) zo beschadigd (ramen kapotgegooid, deuren uitgebroken, ik vermoed ook daken gevandaliseerd) zodat ze zo snel mogelijk verloederen en kunnen worden afgebroken.

Het is een werkelijke schande, want dat Deurganckdok komt er toch niet. Heel dorp vernietigd voor.... voor wat?

Oud 7 november 2010, 10:36   #134
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ja maar dat kan je geen "dak" meer noemen.
De meeste huizen zijn (op vraag van de gemeente) zo beschadigd (ramen kapotgegooid, deuren uitgebroken, ik vermoed ook daken gevandaliseerd) zodat ze zo snel mogelijk verloederen en kunnen worden afgebroken.

Het is een werkelijke schande, want dat Deurganckdok komt er toch niet. Heel dorp vernietigd voor.... voor wat?
Er is veel stuk , maar dat wil niet zeggen "onherstelbaar" ...
Met enkele goede politieke beslissingen , met een organisatie die voor een tewerkstellingsprojekt voor werklozen aan de slag gaat en een investering a la "13 13 13 bouw een dorp in Vlaanderen" () moet daar iets van te maken zijn .
Vroeger had men de kolonie voor daklozen , wrm nu geen project dat van een volledig leeg en vervallen dorp terug een bewoond dorp maakt waar ruimte is voor mensen die opnieuw een start nodig hebben of anders geen mogelijkheden meer hebben? (Of stel ik me het iets te simpel en te plebs voor ???)
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 11:34   #135
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
PS: grappig om te zien hoe kritiek een mens alle excusen in de wereld kan geven om vooral NIKS te doen, en maar te blijven energie verspillen met het afbreken van de weinigen die wél iets doen.

Het is door die bijstand (ocmw) dat er steeds meer mensen toegestroomd zijn.

Waarvan je het resultaat ook wel zelf kan zien.

Maar ja er kunnen er natuurlijk nog bij op straat.
Oud 7 november 2010, 11:37   #136
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is door die bijstand (ocmw) dat er steeds meer mensen toegestroomd zijn.

Waarvan je het resultaat ook wel zelf kan zien.

Maar ja er kunnen er natuurlijk nog bij op straat.
Bijstand gevoed door linkse politiekers met het oogmerk op politiek gewin
Oud 7 november 2010, 12:11   #137
Ninelle
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Nog eenvoudiger natuurlijk zou het zijn om duizenden van die aangespoelde "vreemde zogezegd-asielzoekers" meteen op te pakken en terug te sturen vanwaar ze kwamen! En zonder al het hypocriete geleuter met advocaten, de Conventie van Genève, de mensenrechten, het racisme, en tutti quanti. Die dingen dienen niet om te misbruiken!
Op de vraag die iemand stelde (op één of ander forumonderwerp)of één miljoen asielzoekers opvangen ok is, of moeten het er twee, drie, vier... miljoen worden, daar kwam geen antwoord op van onze multicullers ter plaatse! Enkel hypocriet gedoe over het feit dat we niet dag in dag uit, jaar in jaar uit klaar staan om ganse nieuwe drommen meteen op te vangen en van het nodige te voorzien...
Dus: er lopen er hier al 4x teveel rond ivgl met onze buurlanden en ze blijven verder binnenstromen!
Spendeer toch eens wat meer geld aan onze eigen sukkelaars aub vooraleer de rest van de wereld van voedsel en onderdak te willen voorzien. Enne... "eigen volk eerst" is geen uitspraak waar men schande moet over roepen maar de vanzelfsprekendheid zelve!
Ik ben het volledig met je eens: eerst voor eigen deur vegen. De miljoenen euro's die de overheid steekt in de opvang van vreemdelingen zouden eerst naar armen van eigen bodem moeten gaan. Maar die sukkelaars laat men links liggen. Het is een echte schande.
Ninelle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2010, 14:05   #138
PollyCorrect

Standaard

@ circe: ach, ik ga heus niet vragen of ze bij de AA zitten of een verslavingsprobleem hebben, hoor; ik bedoel maar: wie zonder zonden is werpe de eerste steen. We hebben allemaal wel een klein verslavinkje en daar ga ik niet over oordelen. Ook ga niet vragen "Bent u gepensioneerd?". Het is me niet om het "redden" te doen: ik heb daklozen ontmoet die zich beter redden dan veel keurig werkende Belgen met een hypotheek, en een leuker leven leiden met vriendschap, solidariteit, avontuur, en veel vrijheid. Why not?

Waar het me om te doen is : bijdragen tot de strijd tegen de onverschilligheid.

@ alle anderen: kijk maar op mijn blog hoe ontevreden de daklozen zijn met onze ontmoetingen.

http://brusselsislove.wordpress.com

(bij de laatste 2 artikels ook foto's). Ik heb nog nooit zo'n vriendelijke dankbaarheid meegemaakt en ga lekker door.

Groeten!

Polly
Oud 7 november 2010, 14:52   #139
PollyCorrect

Standaard

Oud 8 november 2010, 08:15   #140
bruggeman
Parlementslid

Standaard dak- en thuislozen in Brussel: een super initiatief

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Niet doen, - voedt enkel hun zwakke eigenschappen: alcohol, tabac, drugs enz.

De belangrijkste behoefte die ze hebben staat in hun naam:
'Dak' = woonst.

Tal van Vzw. willen en kunnen hun daarbij helpen maar, is de dakloze wel bereid om verder geholpen te worden?.

Het opstarten van een ‘sociaal begeleid inburgeringsproject' vergt echter heel wat inspanning en moed, hetgeen heel wat mensen niet meer kunnen opbrengen.

Heel wat daklozen zijn onherroepelijk in hun situatie vernesteld geraakt. Zonder dwangmaatregels en strikte verplichting zullen er heel wat omwille van hun acute weemoedigheid, met o.m. een tandenborstel en een tube tandpasta tot het bittere einde verdoemd blijven.

Als dit uw doelstelling is? Bravo dan
Mensen die wegens algemene pech, onoverzichtelijke schulden of andere redenen hun woonst dreigen te verliezen of verloren hebben kunnen zich ten allen tijde laten bijstaan door een raadsheer, van de balie op kosten van de overheid.

Alvorens zich te laten uitwijzen kunnen zij ook beroep doen op een vrederechter en..... gepensioneerden mogen zich OOK tot een van de heel vele VZW's met sociale missie en doel richten.

Citaat:
Bruggeman, nogmaals, het gaat hier niet over drugs en alcoholverslaafden, maar over gepensioneerde mensen die dakloos zijn omdat ze hun huur niet meer kunnen betalen!
Ik heb er gekend, die voor minder zijn beginnen te drinken.

En ik die dacht dat U(Circe) - het leven kende zoals het is!?
bruggeman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be