Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2010, 18:22   #121
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
Zelf zie ik er geen. Voor uitzonderlijke gevallen (levensgevaar) heeft de Profeet(vzmh) daar naar mijn weten maatregelen voor voorzien.

Nuja, er zijn ook grensgebieden (zo was ik en onze vriend onlangs nog een dergelijk geval aan't bespreken, ging over eten en bezoek) maar ik heb het over algemene situaties, waarbij een wet jou iets zou dwingen wat tegen de geboden ingaat.

Buigen voor een afgod is bijvoorbeeld niet echt buigen indien men in het hart weet dat men de shahada niet verloochent.

Dit geeft misschien een aanleiding tot een nieuwe vraag: kunnen in elke juridische situatie de Goddelijke wetten worden nageleefd zonder illegaal te doen?
Ja, dat is waar. De islam is eenvoudig en verder heeft de profeet voor uitzonderlijke gevallen maatregelen voorzien. Denk maar aan het slachten van een dier tijdens het offerfeest. Degenen die zich geen dier kunnen veroorloven, staan gewoon een deel af van hun loon aan het goede doel.

Zelf kan ik nu ook niet direct op zo een goddelijke wet komen die je als moslim eventueel zou kunnen overtreden. Want de islam stelt dat je u verplicht moet houden aan de wetten van het land waar je leeft. Uiteraard, zolang als deze wetten niet ingaan tegen de islam.

Ik herinner me wel nog dat een goede vriendin van mij weigerde om te gaan stemmen. Volgens bepaalden is het absoluut haram en pleegt men shirk. Het oordeel van God telt en niets anders. Anderen denken daar dan weer anders over en vinden het een verplichting om u binnen de maatschappij te mengen en zo goed mogelijk te integreren. Als je ziet dat het wegblijven in uw nadeel zou zijn, dan is het niet de bedoeling van te weigeren om te stemmen want op die manier snijdt je in uw eigen vel en achteraf moet je ook niet komen klagen 'de koefar dit, de koefar dat'.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 4 november 2010 om 18:29.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 18:32   #122
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ja, dat is waar. De islam is eenvoudig en verder heeft de profeet voor uitzonderlijke gevallen maatregelen voorzien. Denk maar aan het slachten van een dier tijdens het offerfeest. Degenen die zich geen dier kunnen veroorloven, staan gewoon een deel af van hun loon aan het goede doel.

Zelf kan ik nu ook niet direct op zo een goddelijke wet komen die je als moslim eventueel zou kunnen overtreden. Want de islam stelt dat je u verplicht moet houden aan de wetten van het land waar je leeft. Uiteraard, zolang als deze wetten niet ingaan tegen de islam.

Ik herinner me wel nog dat een goede vriendin van mij weigerde om te gaan stemmen. Volgens bepaalden is het absoluut haram en pleegt men shirk. Het oordeel van God telt en niets anders. Anderen denken daar dan weer anders over en vinden het een verplichting om u binnen de maatschappij te mengen en zo goed mogelijk te integreren. Als je ziet dat het wegblijven in uw nadeel zou zijn, dan is het niet de bedoeling van te weigeren om te stemmen want op die manier snijdt je in uw eigen vel en achteraf moet je ook niet komen klagen 'de koefar dit, de koefar dat'.
Zie je nu zelf echt niet de contradictie ?

De islam is welkom, uiteraard zolang haar regels niet tegen onze wetten indruisen..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2010, 18:34   #123
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Zie je nu zelf echt niet de contradictie ?

De islam is welkom, uiteraard zolang haar regels niet tegen onze wetten indruisen..
Ik snap uw punt maar welke islamitische wet gaat in tegen de Belgische wetten volgens u?
Oud 4 november 2010, 18:55   #124
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik snap uw punt maar welke islamitische wet gaat in tegen de Belgische wetten volgens u?
Die ik in het vet heb gezet..tjein..
Nergens in de Belgische wetgeving staat dat je je mag ontheffen van bepaalde wetten omwille van religieuze redenen..

Onze wet gehoorzamen behalve als..is niet toegelaten..
Oud 4 november 2010, 18:57   #125
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Die ik in het vet heb gezet..tjein..
Nergens in de Belgische wetgeving staat dat je je mag ontheffen van bepaalde wetten omwille van religieuze redenen..

Onze wet gehoorzamen behalve als..is niet toegelaten..
Het punt is dat er geen Belgische wet is die tegen de wetten van de islam ingaat.
Oud 4 november 2010, 19:01   #126
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Het punt is dat er geen Belgische wet is die tegen de wetten van de islam ingaat.
Mischien niet volgens uw versie/interpretatie..maar zoals u weet is er meer dan één stroming ..

U mag geen andere moslim be/ver-oordelen ? wat doet u als u weet dat een andere moslim de wetten van deze staat heeft doorbroken ?..gaat u hem aangeven ?..gaat u hem niet aangeven ook al is de aard van de misdaad zo dat een aangifte wettelijk verplicht is ?
Oud 4 november 2010, 19:02   #127
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Wat gaat er nu eigenlijk gebeuren met dit uitschot?
Oud 4 november 2010, 19:07   #128
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
Wat gaat er nu eigenlijk gebeuren met dit uitschot?
Zijn droom komt uit..hij krijgt levenslang asiel...
Oud 4 november 2010, 19:08   #129
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Mischien niet volgens uw versie/interpretatie..maar zoals u weet is er meer dan één stroming ..

U mag geen andere moslim be/ver-oordelen ? wat doet u als u weet dat een andere moslim de wetten van deze staat heeft doorbroken ?..gaat u hem aangeven ?..gaat u hem niet aangeven ook al is de aard van de misdaad zo dat een aangifte wettelijk verplicht is ?
Ik ken mensen van vele stromingen en geen enkele die een ayat zo interpreteert dat deze zou kunnen ingaan tegen de Belgische wetten.

Een moslim die een ander onrecht heeft aangedaan dien je advies te geven en als het zo is dat de wet u stelt dat je dit soort moet aangeven, dan zie ik geen probleem als je hem/haar zou aangeven. Maar kunt u mij anders eens een specifiek voorbeeld geven?
Oud 4 november 2010, 19:15   #130
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ken mensen van vele stromingen en geen enkele die een ayat zo interpreteert dat deze zou kunnen ingaan tegen de Belgische wetten.

Een moslim die een ander onrecht heeft aangedaan dien je advies te geven en als het zo is dat de wet u stelt dat je dit soort moet aangeven, dan zie ik geen probleem als je hem/haar zou aangeven. Maar kunt u mij anders eens een specifiek voorbeeld geven?
Het weigeren van een mannelijke dokter...het dragen van een boerka..het 'in-den-tijd' weigeren van met ontbloot hoofd op een paspoort te staan (vraag me trouwens af hoe en of dat uiteindelijk wettelijk is opgelost)

En over de talloze buitenlandse voorbeelden met soms walgelijke schendingen van internationale rechten verwijs ik je naar de talloze draden hier..of ga je zeggen dat er geen enkele (buitenlandse) stroming is die de internationale wetten schendt die België onderschrijft ?..en ik heb het niet over splintergroepen..ik heb het over reguliere regeringen zoals in Iran en SA..

Uw 2de antwoord was voldoende
Oud 4 november 2010, 20:55   #131
Pølle
Minister-President

Pølle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
man man man, zijn jullie niet beschaamd; dit is echt een degoutant draadje...
²
Oud 5 november 2010, 00:04   #132
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Veelwijverij ?
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 00:21   #133
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Veelwijverij ?
Daar ben ik tegen.

Trouwens zoiets kan je niet achterhalen. Men trouwt er eentje voor de wet, en de andere via de imam. Van mijn part mogen ze die bende oprollen.
Oud 5 november 2010, 00:49   #134
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Het weigeren van een mannelijke dokter...het dragen van een boerka..het 'in-den-tijd' weigeren van met ontbloot hoofd op een paspoort te staan (vraag me trouwens af hoe en of dat uiteindelijk wettelijk is opgelost)

En over de talloze buitenlandse voorbeelden met soms walgelijke schendingen van internationale rechten verwijs ik je naar de talloze draden hier..of ga je zeggen dat er geen enkele (buitenlandse) stroming is die de internationale wetten schendt die België onderschrijft ?..en ik heb het niet over splintergroepen..ik heb het over reguliere regeringen zoals in Iran en SA..

Uw 2de antwoord was voldoende
Wees wel duidelijk hé. We hebben het hier over goddelijke wetten die zogezegd tegen de belgische zouden ingaan. De voorbeelden die u aanhaalt vallen nochtans snel te weerleggen als u echt zou weten wat de islam over die bepaalde zaken zegt.

Om maar 1 voorbeeld te verduidelijken uit uw reactie; het weigeren van mannelijke artsen is een recht dat een vrouw heeft (gelovig en/of ongelovig). De meeste vrouwen zouden geen mannelijke dokter weigeren, alleen als ze de keuze hadden om te kiezen tussen een vrouwelijke en mannelijke dokter.

Ten tijde van de Profeet was dit fenomeen ook niet onbekend. De metgezelle Rufyadah Aslamiyya was in die tijd een belangrijke chirurge. Ze leerde haar beroep van haar vader die ook chirurg/dokter was. Deze voorbeeldmoslima leidde moslimvrouwen op tot verpleegsters/dokters. Haar patiënten waren niet alleen vrouwen maar ook mannen. Een van die mannen was de metgezel Sa'd ibn mu'adh.

Zelfs in een land als SA zijn de geleerden duidelijk: de gezondheid van een vrouw komt op de eerste plaats en als deze vrouw niet door een vrouwelijke dokter kan behandeld worden, dan dient ze een mannelijke dokter op te zoeken.

Andere geleerden raden dan weer aan om u te laten behandelen door de beste dokter (de meest bekwame).

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 5 november 2010 om 00:51.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 00:58   #135
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je neemt er weer de meest vage en niet eenduidige voorbeeldjes uit
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 01:05   #136
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den dinges Bekijk bericht
Veelwijverij ?
Veelwijverij ?
Wil jij één pint betalen aan elke vlaamse niet-moslim die aan veelwijverij doen? Eén pintje maar.

Ik kan dat niet betalen. Zeker weten.

Laatst gewijzigd door filosoof : 5 november 2010 om 01:06.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2010, 01:26   #137
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Veelwijverij ?
Wil jij één pint betalen aan elke vlaamse niet-moslim die aan veelwijverij doen? Eén pintje maar.

Is dat tegenwoordig geen sport geworden?

Overtuiging/afkomst speelt bij deze dan ook geen enkele rol.
Oud 5 november 2010, 02:30   #138
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Veelwijverij ?

Da!s geen veelwijverij in de zin dat het gaat over het gelijktijdig gehuwd zijn en waar de Belgische wet het uitdrukkelijk verbiedt.. zoiets valt gewoon onder 'vrije liefde'
Oud 5 november 2010, 02:33   #139
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat tegenwoordig geen sport geworden?

Overtuiging/afkomst speelt bij deze dan ook geen enkele rol.
't schijnt dat polyandrie populairder is
Oud 5 november 2010, 03:44   #140
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, als U, Suqar_7loe, valt over een schrijfwijze bewijst alleen maar de enggeestigheid van uw opvattingen.

Maar wilt U dingetjes die indruisen tegen de Belgische wetgeving, direct uit de Koran. Waar zit dat hoofdstukje over krijgsbuit nu weer? Of hoe bepaald wordt wanneer iemand een slaaf is? Gut ja, ik vergeet zowat heel hoofdstukje 4 , An-Nisa, hoe vrouwen behandeld moeten worden. Hoe ze maar de helft waard zijn van een man. We hebben hier al verwezen naar hoe een scheiding volgens de Koran prima en vlot kan verlopen, als de man de scheiding wil. Wat de vrouw wil is natuurlijk van geen enkel belang he.

Of moet ik de Soerahs met nummertjes gaan opsommen, die in directe en schille tegenspraak zijn met de Belgische wetgeving zijn?
De Code Napoleon is niet vriendelijk naar religies toe, en de Belgische wetgeving (en de meeste West Europese wetgevingen) is daar op gebaseerd. Of gaan we even wat verder terug, weliswaar niet tot 68X na christus, maar graven we de Salische wetgeving op?

Maar da's niet hier of daar. Het gaat hier over een barbaars figuur die op bloederige wijze een vrouw heeft vermoord. En het feit dat ie waarschijnlijk gelijk krijgt vanuit koranistisch standpunt maakt voor mij weinig uit. Religie is misschien wel een drijfveer, reden of waanbeeld, maar geen excuus.

Voor mij is het duidelijk. Indien schuldig aan moord of doodslag (volgens mij moord met voorbedachte rade, kwestie, je moet al een mes bijhebben in de wagen, en da's ook al zo iets wat duidelijk niet mag volgens de Belgische wetgeving.) mag ie gewoon de steenkoolmijnen in voor de rest van zijn leven.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be