![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hoezo de hufterigheid van de rokers? Ik wil de vrijheid hebben om een café op te zoeken waar je mag roken. Je gaat immers 100% vrijwillig naar een café. Ik ben ook helemaal niet tegen rookvrije café's, zelfs niet tegen het stimuleren van rookvrije café's, en dat je niet mag roken op de werkplek vind ik vanzelfsprekend. Ik ben voor vrije keuze, en tegen dwang, zeker als het argument voor die dwang niet blijkt te deugen. Jij hebt je belang om naar rookvrije plekken te kunnen gaan, ik heb mijn belang om naar plekken te kunnen gaan waar je kunt roken en drinken tegelijk. Jij mag van mij jouw belang in alle vrijheid nastreven, ik mag het mijne van jou niet nastreven. Dat is het verschil tussen laten leven en dwang. Wie is er dan hufterig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Gouverneur
|
![]() Is daar bewijs voor of is dat onderdeel van de anti-rook propaganda? Niemand hoeft sinds een paar jaar nog onvrijwillig in een rokerige ruimte te verkeren, dus is het probleem al opgelost, terecht overigens. Het probleem wat er lag is dat er weinig keuzevrijheid is in de horeca, en dat wordt dan vervangen door de keuzevrijheid helemaal af te schaffen in het kader van de betutteling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Uw theorietje klinkt goed maar dat is wat het is: een theorietje. Het aantal rookvrije café's is op één hand te tellen en volgens mij zijn mensen niet echt bezig met keuzes te maken o.b.v. dat er gerookt wordt of niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De keuze die er is in vrijetijdsbesteding wordt nu eenmaal bepaald door de markt en niet door de overheid. Er was geen enkele wettelijke of praktische belemmering voor een rookvrije kroeg, dus als mensen daar hun geld aan wilden uitgeven was het er wel geweest. Maar als niemand daar geld voor wil neertellen dan moet je niet zeuren dat het er niet is. Je krijgt niks opgelegd, het marktaanbod is alleen niet naar je zin, en dat heb je soms. Laatst gewijzigd door Coldwave : 10 januari 2011 om 12:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister
|
![]() http://www.hln.be/hln/nl/38/Je-Kinde...bij-kind.dhtml
http://www.c2w.nl/derdehands-rook-sc...ok.82057.lynkx Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de vorige draad over roken op bepaalde plaatsen nog voldoende aangehaald; onder andere dat congres in Barcelona, waar het merendeel van alle hartchirurgen van de Westerse wereld aan deelnamen. Die mensen stuur je niet met een kluitje in het riet. Als daar een spreker conclusies aanhaalt uit zijn studie, en die zouden niet voor de volle 100 % wetenschappelijk onderbouwd zijn, dan mag hij het wel schudden. Citaat:
als ik met mijn asmatisch kleinkind langs een Vlaams riviertje aan het fietsen ben, en er valt een regenbuitje, dan moet ik mijn recht kunnen uitoefenen om in het eerste het beste cafeetje-ijssalonnetje-bla-bla-bla kunnen gaan schuilen, zonder enige hinder te ondervinden van vettige rook. In mensentaal: ik eis het recht op om overal en altijd binnen te kunnen gaan waar 'het publiek' binnen mag - al dan niet tegen betaling - en in die plaats te vertoeven zonder hinder te ondervinden van tabaksrook. Naar het schijnt evolueert zelfs de wetgever bij ons, om mij zo gelijk te geven. Tot spijt van wie het benijdt. En voor wie er niet mee akkoord gaat: het om er in het leven niet op aan om gelijk te hebben, maar wel om gelijk te krijgen. Zo simpel is dat.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Het ontgaat mij volledig dat mensen die vrijwillig naar de kroeg gaan last kunnen hebben van hun eigen keuze en dan om een verbod gaan schreeuwen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Salpeterigzuur in de lucht is uiteraard zéér gezond.. ![]() Nieuwe binnenbekleding van wagens geeft trouwens tientallen ongezonde chemische stoffen vrij.. Belachelijke artikels om een haat van healthfreaks te ventileren..wetenschappelijk gezien is dit ongegronde bangmakerij..alleen een simpele ziel trapt daar in.. Laatst gewijzigd door Eigenzinnig : 10 januari 2011 om 17:41. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik ken niemand die van derderangsrook ziek laat staan gestorven is..een volwassen mens kent de gevolgen van het roken wel omdat het ooit een zeer gangbare gewoonte was..angstaanjagende titels die wat insinueren zijn waardeloos..zeker in dit giftig landje waar er duizenden ongezonde stoffen aanwezig zijn in het milieu.. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Geef mij uw onderbroek en ik geef u tientallen chemische stoffen die daar aanwezig zijn.. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Uiteraard. Heel veel politici, ambtenaren en doktoren hadden al lang besloten dat roken moest worden teruggedrongen en zich daaraan gecommitteerd. De keuze was dus al gemaakt, de informatie volgde later (voornamelijk in berichten, weinig publicaties en een stortvloed van propaganda). Citaat:
Citaat:
Maar het recht opeisen om alle plekken waar je vrijwillig binnengaat naar je persoonlijke voorkeur te laten zijn, is dan ook een typische gedachtenkronkel die voorbehouden is aan antirokers en andere ziekelijk bemoeizuchtigen. Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Er zijn zelfs al propagandisten wiens beweringen feitelijk impliceren dat meeroken schadelijker is dan roken. Het was voor de antirooklobby destijds dan ook heel 'jammer' dat niet iedereen onder de indruk was van het idee dat je veel makkelijker het verpleeghuis en de kunstheup haalt als je stopt met roken. Ook heel 'jammer' was dat meeroken maar niet schadelijk wilde blijken in onderzoeken terzake, maar daar is ook wat op gevonden, dus wie weet wat voor wetenschappelijke pareltjes er nog voortgebracht zullen worden... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Toch denk ik dat als je wil - en dat lijkt me dan weer een beter alternatief dan de terugbetaling van ieders' medische kosten afschaffen - een soort van progressief systeem een uitkomst kan bieden. In de eerste fase kijk je bv. naar de ziektes waarvan je met zekerheid kan zeggen en nadien ook achterhalen dat ze veroorzaakt zijn door het gedrag van de persoon ('risicogedrag'). Als iemands' longen zwart zijn van het roken (en deze persoon niet mijn buren heeft ![]() Zo zullen er nog tal van ziektes zijn die volgens mij linea recta aan bepaald risico gedrag waar je je bewust van bent worden toegeschreven, ik denk zo bv. maar aan soa's. Ik weet het, dit is misschien een tendentieus en gevaarlijk pleidooi. Maar ik denk dan vooral vanuit de veronderstelling dat je nu eenmaal keuzes moet maken, omdat het budgettair niet anders kan (zoals zal gebeuren binnenkort). En dat de andere oplossing gewoon het stopzetten van de gezondheidszorg is. Als die keuzes zullen gemaakt moeten worden, kan je volgens mij toch het beste op die manier filteren. Te meer als je je dan bedenkt hoeveel % van de ziektes momenteel eigenlijk te wijten zijn aan ongezond of risicogedrag. Al vind ik jouw voorgestelde alternatief nog een beter en misschien zelfs meer waterdicht idee. Tenslotte krijgt niet iedereen die risicogedrag stelt ook effectief de ziekte. Citaat:
![]() Kan je niets doen om het risico terug te dringen, bv de gezonde levensstijlfactoren aannemen? In ieder geval zou ik het zeker regelmatig laten controleren, maar die opvolging zal wel sowieso gebeuren denk ik. Maar zoiets kan je dus niet. Toch zeker niet met de huidige stand van wetenschappelijk onderzoek. Moest het ooit kunnen dat we met een proef kunnen achterhalen of bv. in jouw geval er niet te veel rood vlees en te weinig gesport werd, of er in een ander geval niet aan de dagelijks opgelegde hoeveelheid fruit/groenten gekomen werd maar wel alle drempels voor vetten en suikers overschreden werden ... dan kan het misschien wel. Ik hoop dat dat nog science fiction blijft, maar anderzijds denk ik echt: moeten de beperkte budgetten gaan naar mensen die bewust ongezond leven (zoals bv. metabool syndroom en al zijn afzonderlijke symptomen ook weer, wat momenteel een heel grote kostenpost is in de V.S. maar dat ook hier zal worden), om dan mensen die de pech hebben om aan een "niet-gekozen" ziekte te lijden, te moeten zien sterven. Het geld dat je kon steken in het wetenschappelijk onderzoek naar de genezing van bv. hun ziekte of de terugbetaling van hun medicijn, is er namelijk niet meer. ![]() (Voor alle duidelijkheid en om terug te komen aan jouw situatie: aan erfelijke belasting kan je m.i. zelf heel weinig doen. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 10 januari 2011 om 19:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
|
![]() Citaat:
Nooit slim om van dat soort makkelijk falsifieerbare uitspraken te doen op een forum. Je zal me overigens niet geloven, dat hoeft ook niet. Maar breng hier een jas binnen die stinkt naar de rook, en ik begin mijn keel twee minuten later te schrapen en te kuchen. Wat je zegt over de kwaliteit van het leefmilieu in het algemeen klopt overigens zeker (vandaar mijn gevoeligheid vermoed ik). ![]()
Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 10 januari 2011 om 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
M�*�*r om het over dat roken te hebben: ik reis steevast met het openbaar vervoer. Gezien ik geen andere mogelijkheden heb. Altijd zijn er verslaafden die nog snel hun laatste trekje moeten gehad hebben alvorens hun beide voeten in bus of trein te zetten. Heel plezant als je daar achter of voor staat aan te schuiven! En neen, dan kan je niet zomaar even weg. Dan mis je je vervoer... ![]() Die stank wordt dan soms nog eens in de bus (bij de trein zijn er gelukkig tussencompartimenten) geblazen, wat het reizen extra aangenaam maakt. Om niet te spreken over de walm derdehandsrook die de rokende medereizigers meedragen. Nog zo'n leuke: op straat lopen en een roker voor je hebben die lekker uitblaast waardoor die walm je tegemoet komt. Genieten! ![]() Anderzijds akkoord: ik vind de mega-uitstoot van roet en allerhande vuiligheid uit al die Vlaamse schoorstenen van huis en industrie erger, gezien die bv. gewoon de huizen binnenkomt. In zo'n geval kan je er niet aan ontsnappen. Of natuurlijk de emissie van transport.
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Rokers worden gemiddeld minder oud. Die missen de mooiste jaren, dat gekwijl terwijl je je niet meer kan herinneren wanneer voor het laatst je kont is afgeveegd door een onderbetaalde verpleegkundige. Mooi voor de industrie wel te verstaan. Het zijn immers de 70 en 80 plussers die de omzetten draaien met hun pillendoosjes en kunstheupen. Daar komt die 60.000 euro extra aan zorgkosten op een mensenleven vandaan. Rokers zijn goedkoper, en dus verdient er iemand minder geld aan. Het rookverbod is er dus slechts om mensen van het roken af te krijgen zodat ze het verpleeghuis halen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ja, er zijn nu eenmaal mensen zoals jij die zichzelf als krijger beschouwen in een heilige strijd tegen het roken en die maar niet kunnen accepteren dat niet iedereen dezelfde keuzes maakt als hen. En dan gaan ze doen alsof ze een astmatische aanval krijgen als iemand 10 meter verderop bij windkracht 5 een sigaret aan het roken is. Die mogen wat mij betreft hun eigen ruimte hebben maar dan wel een met een dichte deur, en dan maar hopen dat ze niet te vaak met hun eigen uitwerpselen op de muur gaan schrijven. Laatst gewijzigd door Coldwave : 10 januari 2011 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
|
![]() Citaat:
Maar intussen bezoedelen ze anderman's longen met de vuile lucht die ze produceren en maken ze mogelijk anderen ziek. Eventueel halen die anderen zelfs ook niet de pensioengerechtigde leeftijd, terwijl ze wel nog massa's plannen hadden. Ze hadden immers al een bepaalde risicofactor uitgesloten: roken. Collateral damage? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
|
![]() Citaat:
Elke roker die vroeg of laat geconfronteerd wordt met een zeer ernstige diagnose, zal bidden en smeken voor nog een jaartje extra, ongeacht zijn leeftijd. Of een maandje. Of een weekje. Dat gedoe in de trant van "Och we moeten aan iets sterven" lijkt wel stoer, maar elke cardioloog of pneumoloog zal je zonder enige twijfel andere verhalen vertellen over stoere mensen die, na het aanhoren van de uitslag, volledig gebroken de praktijkkamer weer verlieten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
Ik had het over het gros van de cardiovasculaire problemen, veroorzaakt door te veel zout, ongezonde vetten of ... roken. (Maar oké, zelfs daarbij kan je erfelijke factoren niet volledig en ook niet altijd uitsluiten.)
![]() |
![]() |