![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() Tja, we zullen dan maar niet zeggen: 'Tout est pour le mieux dans le pire des mondes' .
Laatst gewijzigd door system : 15 januari 2011 om 15:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wou samen met paus Innocentius III een einde maken aan het Groot Schisma. Maar werd al in 1205 gevangen genomen door de tsaar van Bulgarije. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In 1439 hadden zelfs alle bisschoppen, behalve Marcus Eugenicus, getekend om het schisma te beëindigen. Die Marcus Eugenicus is tegenwoordige een Orthodoxe heilige, als ik me het goed herinner. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik me goed herinner uit wat ik vroeger eens gelezen heb, verweten de kruisvaarders de Byzantijnse keizer dat hij een dubbelspel speelde. Jouw citaat enkele berichten eerder lijkt hun kritiek te bevestigen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() Als er van dubbelzinnigheid sprake zou geweest zijn (hetgeen ik niet uitsluit natuurlijk), dan zal het zeker van beids kanten geweest zijn. Want wanner de Westelijke kruisvaarders optrekken met een leger naar Jeruzalem om het te bevrijden van het toenmalig moslimjuk, en ze besluiten uiteindelijk het christelijke Konstantinopel te plunderen, dan is dit dubbelzinnigheid op zijn best. Dubbelzinnigheid in hoofde van de 'Franjii' of 'de Latijnen' dan wel te verstaan.
Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 09:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Intriges zijn er uiteraard aan beide kanten, en je kunt dan ook twijfelen in hoeverre die keizer in eerste instantie geen pionnetje was. Maar hoe dan ook blijft het een "als...dan"-verhaal, en daar mogen we als geschiedkundigen of amateurs niet in blijven vaststeken. Bon, terug naar de filioquediscussie! ![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 16:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Filioque is een Latijns woord.
Het betekent letterlijk en van de Zoon. In het filioque wordt beleden dat de Heilige Geest zijn persoonlijkheid ontvangt van God de Vader én van God de Zoon, dit voor de 'latijnse kerk', de RKK. De Orthodoxe Kerk stelde dat "de H. Geest uitgaat van de Vader dóór de Zoon". Zij heeft de oorspronkelijke vorm, gebaseerd op Christus woorden, behouden: "De Helper...de Geest der waarheid die van de Vader uitgaat". (Joh. 15:26) Op het eerste zich lijken de Orthodoxen toch een redelijk standpunt in te nemen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zo meent Irenaeus dat Jezus al voorbestond voordat hij geboren werd. En dat hij verscheen aan gelovigen in het Oude Testament. Deze theofanieën vat Irenaeus op als verschijningen, niet van de onmetelijke en onzichtbare Vader, maar van de Zoon die de Vader openbaart. En het is omdat de Zoon de Vader openbaart, of met andere woorden de Zoon de op zichzelve onzichtbare Vader zichtbaar maakt, dat het onzichtbare van de Zoon de Vader is en het zichtbare van de Vader de Zoon is. Maar Irenaeus zegt ook op een gegeven ogenblik dat de Vader de Zoon verwekte. En dit omdat Hij door een schepping verheerlijkt wilde worden. Nu als de Zoon op een gegeven ogenblik door de Vader verwekt zou zijn, dan zou uiteraard de vraag rijzen, waarom de Vader aan die verheerlijking door de Zoon behoefte kreeg. En dus houdt die verheerlijking van de Vader door de Zoon natuurlijk wel een zeker ondergeschiktheid in van de Zoon aan de Vader. En Irenaeus gebruikt dan ook een beeld voor de Zoon (maar ook voor de Geest): zij zijn de handen van de Vader. De handen echter worden door het hoofd, dat de Vader is in deze beeldspraak is, geregeerd. Dat zegt Ireneaus wel te verstaan. En men moet deze uitspraak van hem ook zien in het licht van zijn strijd tegen de gnostiek, meer bepaald tegen Marcion. Laatst gewijzigd door system : 16 januari 2011 om 23:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hier moeten we even passen system.
Dit wordt behoorlijk ingewikkeld. |
![]() |
![]() |
![]() |
#136 |
Banneling
|
![]() Nochtans is de betekenis van het begrip 'Zoon' ook van belang voor de inhoud en de rangorde van het begrip 'Heilige Geest'.
Laatst gewijzigd door system : 17 januari 2011 om 12:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
° Een vroege eerste christelijke traditie beschouwde Jezus als een mens, uit menselijke ouders geboren, maar die op een gegeven ogenblik door God werd aangenomen als zijn zoon . En dit werd onderbouwd door het evangelie waarin gezegd wordt toen Jezus zich door Johannes liet dopen: (bijvoorbeeld Johannes 3,17) “Er kwam een stem uit de hemel, die zei: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in wie Ik vreugde vind.” Dit vers uit het evangelie kon ook verwijzen naar Jesajah, 42,1: "Dit is mijn uitverkorene in wie ik behagen schep: mijn geest stort ik over hem uit." We hebben dus hier te doen met een zeer oud christelijk geloof dat poneerde dat Jezus aangenomen werd door de Vader als zijn Zoon op het moment van zijn doop in de Jordaan. Dus dat hij als het ware ‘geadopteerd’ werd door de Vader. Vandaar dat men die geloofsopvatting ook het ‘adoptianisme’ noemt. Bovenstaande christelijke traditie, die men als een ‘laag christologische’ benadering kan beschouwen (het menselijk aspect van Jezus blijft aanwezig), werd reeds vroeg in het christendom gedeeld door de Joden-christenen, de Ebionieten, de Elkasaïten, en ook in de Pseudo-Clementijnen vindt men die terug. Vooral de vroeg-christelijke Syrische kerken hingen deze opvatting aan. °° Een tweede, tevens zeer vroege en oude christelijke traditie, is er altijd van uitgegaan dat Jezus goddelijk was en dat hij dus altijd had bestaan. Dus Jezus als de Christus bestond al vóór zijn menselijke geboorte omdat hij in de eeuwigheid bestond. Jezus was dus de eeuwige de Zoon van de Vader. Dat was vooral de opvatting van de ‘Griekse kerken’. Deze traditie had een zeer hoog christologisch gehalte en het was die opvatting die de overhand zou krijgen. Kortom, het was dus maar een kwestie van tijd, vooraleer deze tegenstrijdige oude christelijke tradities met mekaar in aanvaring zouden komen. Met alle theologische complicaties die hiervan later het gevolg zouden zijn. Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2011 om 11:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het draait dus om de betekenis van Jezus en het debat daarrond (wat men 'christologie' noemt). Vooral de tweeheid goddelijk versus menselijk lijkt de gemoederen hoog te doen oplaaien: laag-christologisch versus hoog-christologisch.
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 18 januari 2011 om 14:49. |
|