Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 23 februari 2011, 09:26   #121
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
uiteraard niet, het Waals en het Frans zijn 2 verschillende talen.
komkom, niet moedwillig slecht verstaan ...

je kan van Eberhard vanalles zeggen, maar zeker niet dat hij niet sterk strategisch redeneert, integendeel ...
Anna List is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:26   #122
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik vermoed dat Eberhard bedoelt dat Vlaanderen politiek veel sterker zou staan mocht het niet per se naar afscheiding streven maar eerder naar hereniging. naar Duits voorbeeld zeg maar. ook al zou dat eventueel nog met een onafhankelijke tussenstap hoeven, het zou politiek en zeker ook geopolitiek absoluut een troef zijn.
Alleen is de bevolking daar mentaal nog niet klaar voor. Vlamingen zijn nu eenmaal geen revolutionairen en je moet ze alle veranderingen dan ook met mondjesmaat toedienen, of ze kruipen van schrik terug in hun knechtenrol.
SDG is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:29   #123
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Alleen is de bevolking daar mentaal nog niet klaar voor. Vlamingen zijn nu eenmaal geen revolutionairen en je moet ze alle veranderingen dan ook met mondjesmaat toedienen, of ze kruipen van schrik terug in hun knechtenrol.
ja vooral, laat ons ons doel vaag houden, dan kunnen we de aankomst mss nog eens vier generaties rekken

alsof een visionair als K Dillen gewacht heeft met het woord onafhankelijkheid te gebruiken tot B er klaar voor was ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 23 februari 2011 om 09:30.
Anna List is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:30   #124
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
Een hatelijke bewoner van Kraainem gaat eens zeggen dat een Antwerpenaar een provinciaal is. Prachtig. Ga nog maar wat youtube hits tellen.
Nochtans heeft hij overschot van gelijk, neem dat maar aan van een Antwerpenaar die er al 29 jaar woont en werkt. De Vlaming bestaat als dusdanig zelfs niet, Vlaanderen is geen natie maar gewoon een verzameling kleinburgerlijke egocentrische individuen die toevallig op hetzelfde grondgebied wonen. Gemeenschapszin is nul, interesse voor de eigen cultuur en taal is nul, toekomstvisie is nul, zelfrespect is nul, eergevoel is nul. Ik kan veel meer respect opbrengen voor de Marokkaanse gemeenschap hier, daar zorgen ze tenminste voor elkaar.

Als je een echte natie in beweging wil zien moet je bijvoorbeeld naar Nederland of naar Catalonië gaan.
Pelgrim is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:33   #125
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
commentaar van Tom Naegels.
Mooi, heb je daar nog een bron bij?
Exact dezelfde bedenkingen maak ik me ook al een tijd bij het yuppie pseudoprogressief volkje in Antwerpen (zuid) dat graag met het wijsvingertje zwaait maar dat je nooit in mijn buurt zal zien.
Deze culturo's zijn eigenlijk gewoon het spiegelbeeld van extreem-rechts racisme. Totaal geen enkele voeling met de echte wereld en de echte problemen. Ik ben er vrij zeker van dat ze het in mijn buurt geen twee dagen vol houden vooraleer ze weer terug gaan schuilen in hun eigen loft temidden van hun blanke middleclass cokesnuivende vrienden.
Pelgrim is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:35   #126
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Mooi, heb je daar nog een bron bij?
Exact dezelfde bedenkingen maak ik me ook al een tijd bij het yuppie pseudoprogressief volkje in Antwerpen (zuid) dat graag met het wijsvingertje zwaait maar dat je nooit in mijn buurt zal zien.
Deze culturo's zijn eigenlijk gewoon het spiegelbeeld van extreem-rechts racisme. Totaal geen enkele voeling met de echte wereld en de echte problemen. Ik ben er vrij zeker van dat ze het in mijn buurt geen twee dagen vol houden vooraleer ze weer terug gaan schuilen in hun eigen loft temidden van hun blanke middleclass cokesnuivende vrienden.
ds van vandaag

hij zou t via zijn fb hebben verspreid
Anna List is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:36   #127
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik vermoed dat Eberhard bedoelt dat Vlaanderen politiek veel sterker zou staan mocht het niet per se naar afscheiding streven maar eerder naar hereniging. naar Duits voorbeeld zeg maar. ook al zou dat eventueel nog met een onafhankelijke tussenstap hoeven, het zou politiek en zeker ook geopolitiek absoluut een troef zijn.
Als je hereniging met Nederland bedoelt, dan weet je toch dat ik daar voorstander van ben. Alleen ligt dat bij sommigen in Vlaanderen zo gevoelig dat je héél erg moet oppassen hoe je het formuleert. Zoniet krijg je stante pede een hoop pek en veren over je heen samen met het verwijt dat je voorstander bent van een "opslorpen" van Vlaanderen door Nederland. Ik denk dat de Nederlanders nuchter genoeg zijn om niet aan een opslorpingsoperatie te beginnen. Laten we alvast onze aspiraties omschrijven als een streven naar een zeer nauwe samenwerking op alle domeinen.
Oud 23 februari 2011, 09:39   #128
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als je hereniging met Nederland bedoelt, dan weet je toch dat ik daar voorstander van ben. Alleen ligt dat bij sommigen in Vlaanderen zo gevoelig dat je héél erg moet oppassen hoe je het formuleert. Zoniet krijg je stante pede een hoop pek en veren over je heen samen met het verwijt dat je voorstander bent van een "opslorpen" van Vlaanderen door Nederland. Ik denk dat de Nederlanders nuchter genoeg zijn om niet aan een opslorpingsoperatie te beginnen. Laten we alvast onze aspiraties omschrijven als een streven naar een zeer nauwe samenwerking op alle domeinen.
Wat zou je er van denken om alvast Antwerpen te komen annexeren? Bevrijd ons van de Vlaams/Belgische verdorde en verschraalde klei alstublieft
Pelgrim is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:39   #129
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans heeft hij overschot van gelijk, neem dat maar aan van een Antwerpenaar die er al 29 jaar woont en werkt. De Vlaming bestaat als dusdanig zelfs niet, Vlaanderen is geen natie maar gewoon een verzameling kleinburgerlijke egocentrische individuen die toevallig op hetzelfde grondgebied wonen. Gemeenschapszin is nul, interesse voor de eigen cultuur en taal is nul, toekomstvisie is nul, zelfrespect is nul, eergevoel is nul. Ik kan veel meer respect opbrengen voor de Marokkaanse gemeenschap hier, daar zorgen ze tenminste voor elkaar.

Als je een echte natie in beweging wil zien moet je bijvoorbeeld naar Nederland of naar Catalonië gaan.
"Awel sè, ek zoe azoue begin'n schrieven os ek da lees..."
Oud 23 februari 2011, 09:40   #130
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Citaat:

De voorvechters van het eigen volk... heerlijk. Hebben jullie eigenlijk ook iets goed te zeggen over jullie eigen "volk"?

De Wever moet het niet hebben van Linkse artiesten... en eigenlijk gewoon niet van alles wat "links" is. En eigenlijk ook niet van een groot stuk van het Franstalig grootkapitaal. Eigenlijk gewoon niet van de Franstalige Vlamingen... En eigenlijk ook niet van de Walen en de Franstalige Brusselaars.

En ondertussen maar rollen en rollen in de ideologie van "wat we zelf doen doen we beter". Zolang die "we" maar niet te breed gezien wordt...

Schitterend om lezen allemaal. Kom maar af met jullie cultuur en jullie levensbeschouwing het gros van de bevolking zal het uitspuwen als lauwe koffie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:41   #131
Anna List
Banneling

Standaard

http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=UN36MSOH

Citaat:
'De Wever moet zich niet moeien met cultuur'
Culturo's reageren verdeeld op uithaal Bart De Wever

© Maarten De Bouw

BRUSSEL - N-VA-voorzitter Bart De Wever schiet in een column op de culturele wereld. De geviseerde kunstschilder Luc Tuymans reageert sussend. 'Ik kan de kwaadheid goed begrijpen.'

Van onze redacteur

N-VA-voorzitter Bart De Wever heeft dan toch teruggeslagen. 'Ik reageer niet op zo'n onbeschofterik', zei hij vorige week na een aanval van kunstschilder Luc Tuymans. Die had hem op Radio 1 'gevaarlijker' genoemd 'dan het Vlaams Belang'. Maar gisteren nam De Wever de handschoen dan toch op in zijn wekelijkse column. (DS 22/02).

Tuymans is volgens De Wever 'kleinburgerlijk', en hij niet alleen. Ook schrijver Tom Lanoye, die een paar keer hard uithaalde naar N-VA, moet het ontgelden. Samen met alle andere 'zogeheten cultuurdragers'. De lijst verwijten aan hun adres is lang. Eenheidsdenken. Navelstaarderij. Zelfgenoegzaamheid. Ideologische zelfbevrediging. Vlaams-nationalisme is geen synoniem meer voor extreem-rechts, maar dat hebben kunstenaars volgens De Wever nog altijd niet begrepen. 'Tegen elke uiting van Vlaams zelfbewustzijn plaatsen ze het cliché van het geborneerde en onverdraagzame Vlaanderen. Holle argumenten', vindt De Wever.

'Ik kan zijn kwaadheid goed begrijpen', reageert Luc Tuymans verrassend mild. 'Bart De Wever gevaarlijker noemen dan het Vlaams Belang was niet mijn meest gelukkige uitspraak. Maar goed. Ik was drie weken non stop geïnterviewd. Dan zegt een mens al eens iets ongenuanceerds.'

'Ik blijf me wel verzetten tegen de separatistische logica van de N-VA. We moeten dit land hervormen, maar we mogen het niet in twee delen. Economisch staan we aan de fucking wereldtop. Vanwaar toch dat idee dat we tekort gedaan worden? '

'Ik heb begrepen dat N-VA ook vragen heeft bij dat evenement in de KVS tegen de splitsing van ons land. ('Niet in onze naam'; nvdr.) Ik heb daar toch mijn bedenkingen bij. De Wever moet zich met sociaal-economische kwesties bezighouden, niet met cultuur. En al helemaal niet met de inhoud ervan. Soit. Voor de sector zijn zulke pogingen tot inmenging zo slecht nog niet. In Nederland brachten de kunsthaters van Wilders een hele dynamiek op gang. Contestatie houdt je scherp', zegt Tuymans.

Scherpte - precies daar ontbreekt het de artistieke wereld volgens schrijver Tom Naegels aan. Toch als het over hun kritiek op het Vlaams-nationalisme gaat. 'Zeer goeie analyse van De Wever', postte hij meteen na zijn column op Facebook.

'Veel kunstenaars zien N-VA als een soort uitloper van Vlaams Belang', zegt Naegels. 'Dat clichébeeld ergert me, omdat er zo'n tragisch gebrek aan inzicht uit spreekt. Hoe kun je als kunstenaar nu een stem claimen in het politieke debat - bijvoorbeeld met een avond in de KVS - als je niet eerst je huiswerk maakt? Als je niet eerst probeert te begrijpen waarom de partij waartegen je fulmineert zoveel stemmen haalt?'

'De argumentatie is ook heel erg hol. 'Wij kunstenaars, wij weten het allemaal beter, want wij zijn kosmopolitisch, multicultureel en open naar de wereld.' Hoe zelfingenomen kun je zijn? Erger nog: hoe hard kun je jezelf bedriegen? Als er één monocultureel en blank bastion is, dan is het wel de Vlaamse artistieke wereld. Die mensen moeten hun ideeëngoed dringend eens aan de werkelijkheid toetsen.'

Naegels' collega Tom Lanoye, met naam en toenaam geviseerd in de column van De Wever, reageert liever niet met een soundbite. Hij overweegt een opiniestuk.

Paul Goossens, door de Wever ietwat off topic weggezet als een 'verzuurd' columnist, haalt de schouders op. 'In Nederland zie je dat het electoraal rendabel is om kunst af te doen als een 'linkse hobby', en op kunstenaars in te hakken. Als ik iets lees in de column van De Wever, is het dat.'
lol die Tuymans toch ... eerst Dewever uitschelden voor t rot van de straat, en als Dewever dan heel inhoudlijk(!) reageert ... is het volgens Tuymans Bart die zich niet mag moeien met cultuur
wel sterk van Luc Tuymans dat hij Bart toch ook gedeeltelijk gelijk geeft meteen.
Anna List is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:42   #132
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=UN36MSOH

lol die Tuymans toch ... eerst Dewever uitschelden voor t rot van de straat, en als Dewever dan heel inhoudlijk(!) reageert ... is het volgens Tuymans Bart die zich niet mag moeien met cultuur
wel sterk van Luc Tuymans dat hij Bart toch ook gedeeltelijk gelijk geeft meteen.
inhoudelijk heeft Tuymans trouwens gelijk. Het is niet aan de politiekers om zich te bemoeien met de inhoud van kunst. toch in een democratie.
Oud 23 februari 2011, 09:43   #133
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
ik ben de politicus als volger van wat de marketing en het haalbare dicteert kotsbeu.

laat politici leiden ... en liefst op lange termijn

democratie zal uitmaken of hij gevolgd wordt/zal worden

VB heeft 25 jaar geleden op die manier onafhankelijkheid op de agenda geplaatst

hoog tijd voor de volgende stap !
Anna List is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:45   #134
largo_w

Standaard

Citaat:
inhoudelijk heeft Tuymans trouwens gelijk. Het is niet aan de politiekers om zich te bemoeien met de inhoud van kunst. toch in een democratie.
Tuymans zei het misschien wat grof maar hij heeft altijd gelijk gehad in zijn kritiek:
Citaat:
Dat Tuymans het land liever niet uit elkaar ziet vallen, is geen geheim. ‘We wonen al in zo'n klein land, waarom het nog kleiner maken? Ik ben niet anti-Vlaams en hervormingen in dit land moeten bespreekbaar zijn. Maar ik ben wel tegen dat minderwaardigheidscomplex van de Vlaams-nationalisten dat is blijven hangen sinds de Eerste Wereldoorlog. De Wever is zogezegd een historicus, maar eigenlijk is hij een f***ing separatist. Neen, ze moeten mij echt niet naast die mens zetten.'
Citaat:
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:46   #135
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ja vooral, laat ons ons doel vaag houden, dan kunnen we de aankomst mss nog eens vier generaties rekken

alsof een visionair als K Dillen gewacht heeft met het woord onafhankelijkheid te gebruiken tot B er klaar voor was ...
Het is gewoon zo, en je zult het er moeten mee doen. Hereniging met Nederland is iets wat de meeste Vlamingen nù gewoon nog teveel afschrikt omdat het door België opgedrongen vijandbeeld t.o.v. de 'ollander' nog steeds te zeer in de hoofden geramd zit. Onafhankelijkheid zal m.i. wellicht een noodzakelijke tussenstap zijn om de ontbelging in de hoofden van de Vlamingen zodanig te laten evolueren. Zie maar hoe zelfs sommige hardcore separatisten nog steeds terug in hun schulp kruipen eenmaal een eventuele hereniging zelfs maar ter sprake komt.
SDG is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:47   #136
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
dat is dan ook de zwakte van het antwoord van Tuymans ...

Bart heeft zich nergens bemoeit met de inhoud van de kunsten !

hij heeft alleen hun puur politieke manifestatie in de KVS bekritiseerd ! wie anders beweert liegt gewoon.

kunstenaars kunnen toch niet verwachten dat ze politieke manifestaties mogen opzetten (nb met gemeenschapsgeld, en volgens getuigen echt wel gericht tegen één bepaalde partij) en dat daar dan geen politieke reactie op zou mogen komen ?!?
Anna List is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:48   #137
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
De voorvechters van het eigen volk... heerlijk. Hebben jullie eigenlijk ook iets goed te zeggen over jullie eigen "volk"?
Welk eigen volk?
Pelgrim is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:48   #138
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is gewoon zo, en je zult het er moeten mee doen. Hereniging met Nederland is iets wat de meeste Vlamingen nù gewoon nog teveel afschrikt omdat het door België opgedrongen vijandbeeld t.o.v. de 'ollander' nog steeds te zeer in de hoofden geramd zit. Onafhankelijkheid zal m.i. wellicht een noodzakelijke tussenstap zijn om de ontbelging in de hoofden van de Vlamingen zodanig te laten evolueren. Zie maar hoe zelfs sommige hardcore separatisten nog steeds terug in hun schulp kruipen eenmaal een eventuele hereniging zelfs maar ter sprake komt.
et alors ?!

laat die marketing volgende politiek maar aan de traditionelen

ik verwacht wel meer richtingevende input van politieke 'leiders'

of zijn ze allemaal 'volgers' van de publieke opinie ineens ???
Anna List is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:49   #139
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

De Wever moet het niet hebben van Linkse artiesten... en eigenlijk gewoon niet van alles wat "links" is. En eigenlijk ook niet van een groot stuk van het Franstalig grootkapitaal. Eigenlijk gewoon niet van de Franstalige Vlamingen... En eigenlijk ook niet van de Walen en de Franstalige Brusselaars.

En ondertussen maar rollen en rollen in de ideologie van "wat we zelf doen doen we beter". Zolang die "we" maar niet te breed gezien wordt...

Schitterend om lezen allemaal. Kom maar af met jullie cultuur en jullie levensbeschouwing het gros van de bevolking zal het uitspuwen als lauwe koffie.

Laat me met rust. Ik wil met jou niets meer te maken hebben. Voor mijn part kun je gewoon naar de hel lopen.
SDG is offline  
Oud 23 februari 2011, 09:49   #140
largo_w

Standaard

Citaat:
Welk eigen volk?
Een Linkse Flamingant die niet meer gelooft in het eigen volk... we zullen hier alles gezien hebben op dit forum.
Citaat:
largo_w is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be