Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2011, 21:57   #121
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Heeft de N-VA dan het standpunt ingenomen dat Frans de eerste vreemde taal moet blijven?
Zelf bepaalde sossen staan daar niet achter.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 22:00   #122
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Heb je daar een linkje naar, want dat heb ik precies gemist?

EDIT: wacht, ik heb iets gevonden in De Standaard:

Vic Van Aelst: 'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school, de Vlamingen moeten ophouden met de zweep te weven die hen al 180 jaar slaat', stelt Van Aelst.

'Waarom zouden we in Vlaanderen niet doen wat in Wallonië al 180 jaar gebeurt? Daar onderwijzen ze toch ook Engels als tweede taal? Dat wij Frans geven, wordt door de Franstaligen als excuus gebruikt om hier Frans te spreken. De Franstaligen zullen hun strijd pas staken als de kabeljauw voor de kust van Oostende Frans spreekt.'

Bovendien is volgens Van Aelst het Frans een onbeduidende taal geworden. De strafpleiter vindt zijn voorstel niet provocatief aan het adres van de Franstaligen.

Over Pascal Smet:

Toen Onderwijsminister Pascal Smet (sp.a) enkele maanden geleden voorstelde het Engels op te waarderen tot tweede onderwijstaal in het lessenpakket, kwamen er afkeurende reacties van de Franstaligen.

Voor mij zijn dat toch twee totaal verschillende zaken, hoor.

http://www.destandaard.be/artikel/de...=vic+van+aelst
De nadruk ligt wat anders. Van Aelst heeft als Vlaamse Brusselaar immers heel wat franstalige, koloniale crapuliteiten ondervonden in het verleden.
Als strafpleiter komt hij op tegen onrecht en voor het juiste in de wereld. Daarom komt hij nu ook op bij de N-VA
Oud 6 april 2011, 22:12   #123
Steve_M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steve_M's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
De nadruk ligt wat anders. Van Aelst heeft als Vlaamse Brusselaar immers heel wat franstalige, koloniale crapuliteiten ondervonden in het verleden.
Als strafpleiter komt hij op tegen onrecht en voor het juiste in de wereld. Daarom komt hij nu ook op bij de N-VA
De nadruk ligt inderdaad op wat anders. Smet wil het aantal uren Engels en Frans dat gegeven wordt omwisselen of in ieder geval veranderen. Van Aelst wil een generatie Fransonkundige Vlamingen kweken, onder het motto: oog om oog, tand om tand. Hij wil met andere woorden van Vlaanderen het Wallonië maken wat door onder andere de N-VA zo verguisd wordt: mensen die de taal van hun landgenoten niet spreken. Dat hij dit graag wil doen omdat hij "heel wat franstalige, koloniale crapuliteiten heeft ondervonden", maakt dat zijn eerste uitspraak als politicus louter is ingegeven door rancune. Dat lijkt mij niet de beste drijfveer.
Steve_M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2011, 23:28   #124
toccata
Europees Commissaris

toccata's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Goed idee. Het komende jaar kan Vic van A. dan misschien voorstellen de zomervakantie te verlengen tot vier maanden, de examens af te schaffen en verplichte hoge zakgeldbarema's in te stellen. Vic Van A., redder van de jeugd!

toccata is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 02:15   #125
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De nadruk ligt inderdaad op wat anders. Smet wil het aantal uren Engels en Frans dat gegeven wordt omwisselen of in ieder geval veranderen. Van Aelst wil een generatie Fransonkundige Vlamingen kweken, onder het motto: oog om oog, tand om tand. Hij wil met andere woorden van Vlaanderen het Wallonië maken wat door onder andere de N-VA zo verguisd wordt: mensen die de taal van hun landgenoten niet spreken. Dat hij dit graag wil doen omdat hij "heel wat franstalige, koloniale crapuliteiten heeft ondervonden", maakt dat zijn eerste uitspraak als politicus louter is ingegeven door rancune. Dat lijkt mij niet de beste drijfveer.
Hij heeft het niet zo bedoeld. De emoties van de moment.
Ik ben wel te vinden voor het voorstel van P. Smet.
Oud 7 april 2011, 07:40   #126
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een generatie Fransonkundige Vlamingen kweken ??
Laat me niet lachen.

Die generatie is er al.

Behalve zij die Latijn gestudeerd (gedrilld) hebben, en behalve zij die nabij de taalgrens wonen èn contacten hebben met de overkant, is er geen Vlaming die jonger is dan 40, die één volzin in het Frans kan uitspreken zonder fout of zonder hakkelen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 07:51   #127
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Wat een giller ! Als strafpleiter komt hij vooral op voor zijne portemonnee, zoals elke advocaat, trouwens.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 09:05   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lijkt me slechts uw zienswijze, niet de inhoud waarmee Van Aelst het nieuws haalt. Hij wil gewoon af van de opgelegde regeling waarbij Frans de eerste vreemde taal is, wat een regeling is die een zekere uiting vorm van een belgitude. En mij lijkt het dat Van Aelst de vrijheid heeft en ook mag hebben juist die belgitude in vraag te stellen.

Betekent dit dat we na verloop van tijd hele generaties Fransonkundigen zullen hebben aan Vlaamse kant? Het voorbeeld aan Franstalige kant laat eigenlijk het omgekeerde zien: alhoewel er nog veel achterstand is in te halen, zien we dat de keuzevrijheid binnen het Franstalig onderwijs in Wallonië er niet heeft toegeleid dat er geen Nederlands wordt gekozen als eerste vreemde taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 09:13   #129
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed idee. Het komende jaar kan Vic van A. dan misschien voorstellen de zomervakantie te verlengen tot vier maanden, de examens af te schaffen en verplichte hoge zakgeldbarema's in te stellen. Vic Van A., redder van de jeugd!
Jij ziet klaar, ze moesten dat al lang gedaan hebben.

Al die zever over orde en tucht komt de strot uit.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 11:42   #130
forzaflandria
Parlementslid

forzaflandria's schermafbeelding

Standaard

Had nog nooit van Van Aelst gehoord, maar nu dus ook wel. Het valt nog te bezien of die man een aanwinst is. In elk geval zal hij in zijn interviews beter moeten opletten.

PS het kan me niet schelen in welke volgorde men talen leert, maar het mogen er veel zijn, ook Frans.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 11:49   #131
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat lijkt me slechts uw zienswijze, niet de inhoud waarmee Van Aelst het nieuws haalt. Hij wil gewoon af van de opgelegde regeling waarbij Frans de eerste vreemde taal is, wat een regeling is die een zekere uiting vorm van een belgitude. En mij lijkt het dat Van Aelst de vrijheid heeft en ook mag hebben juist die belgitude in vraag te stellen.
Zo heeft het het nieuws wel gehaald, hoor.

Kop in DS: Vic Van Aelst (N-VA) pleit voor afschaffen Franse les in Vlaanderen

Ik zie daar helemaal niets over het Frans een minder belangrijke plaats geven in het onderwijs, wel over het afschaffen van de lessen Frans.

'De Vlamingen moeten ophouden met de Franse lessen op school, de Vlamingen moeten ophouden met de zweep te weven die hen al 180 jaar slaat', stelt Van Aelst.

Ophouden met Frans lessen is toch nog iets anders dan Franse lessen een minder belangrijke positie te geven.
Oud 7 april 2011, 11:49   #132
Steve_M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een generatie Fransonkundige Vlamingen kweken ??
Laat me niet lachen.

Die generatie is er al.

Behalve zij die Latijn gestudeerd (gedrilld) hebben, en behalve zij die nabij de taalgrens wonen èn contacten hebben met de overkant, is er geen Vlaming die jonger is dan 40, die één volzin in het Frans kan uitspreken zonder fout of zonder hakkelen.
Daar heb je dan weer een punt.
Oud 7 april 2011, 12:25   #133
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht
Had nog nooit van Van Aelst gehoord, maar nu dus ook wel. Het valt nog te bezien of die man een aanwinst is. In elk geval zal hij in zijn interviews beter moeten opletten.

PS het kan me niet schelen in welke volgorde men talen leert, maar het mogen er veel zijn, ook Frans.
Zijne kop is zelfs in China bekend.

Kijk maar eens op youtube:

Did skydiver 'cut loose' love rival?

http://www.youtube.com/watch?v=aXUe7...feature=fvwrel

Vanaf seconde 50.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2011, 21:47   #134
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door forzaflandria Bekijk bericht

Nog nooit van de parachutemoord gehoord?

Of dit nooit gezien? http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...13644/1.930654
Oud 4 maart 2012, 09:58   #135
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Nog een om de sossissen groen te laten lachen.
http://www.youtube.com/watch?v=e42HM4P3aE0
De strafpleiter is op zijn 63ste terug vader:
http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120302_215

Gefeliciteerd Meneer Van Aelst

Maar nu komt het... hou u klaar:
Citaat:
Maar hij heeft meteen, van bij het begin, gezegd: “Ik wil alles leren.’’ Moest ook, want ik wou Louis met een gerust hart bij hem kunnen achterlaten.’

LOUIS... de naam van de Franse Koningen...
Franshater Vic noemt zijn zoon... Louis .
Kwestie van de puntjes op de i te zetten .

Enfin toch blij voor hem... hopelijk verliest hij er zijn zuurtegraad ook mee.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 11:49   #136
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Ik weet wel zeker dat Louis nu reeds verstandiger praat uitkraamt dan zijn vader.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 13:21   #137
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht

Ben je uw pillen vergeten pakken?
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 13:38   #138
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
De sossissen in Antwerpen gaan sputteren in hun vet.
Het zal daar leuk worden.

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20110402_011

Nog een om de sossissen groen te laten lachen.
http://www.youtube.com/watch?v=e42HM4P3aE0
Hoe is 't met de Vic en zijn forellen in de Noordzee?
Oud 4 maart 2012, 13:38   #139
robert t
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik weet wel zeker dat Louis nu reeds verstandiger praat uitkraamt dan zijn vader.
De inmiddels beruchte uitspraak van meester Van Aelst omtrent de belangrijkheid van de Franse taal was een uitschuiver die bij jou begrijpelijk in het verkeerde keelgat geschoten is. Hem hierdoor als een complete idioot beschouwen is er ver over.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 14:05   #140
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
De inmiddels beruchte uitspraak van meester Van Aelst omtrent de belangrijkheid van de Franse taal was een uitschuiver die bij jou begrijpelijk in het verkeerde keelgat geschoten is. Hem hierdoor als een complete idioot beschouwen is er ver over.
Ik beschouw hem niet als een complete idioot, mijnheer Robert. Ik beschouw hem als iemand die er kennelijk soms in slaagt om een misschien wel aanvaardbare gedachte op onaanvaardbare manier onder woorden te brengen.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be