Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juni 2011, 14:49   #121
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
het is spijtig genoeg redelijk typerend voor 'onze' media dat zij werkende beroepen afschilderen als niks doen. In uw artikel lees ik :
"'Toen ik op mijn twaalfde dagelijks met de trein van Erembodegem naar school in Ninove reed, leerde ik conducteurs en machinisten kennen. Ik vertelde hen over mijn fascinatie en uiteindelijk lieten ze me toe in hun cabine. Zo kon ik de rit perfect volgen. Na een jaartje werd het nog leuker: ze stelden me voor om zelf eens te rijden.'

'Zo moeilijk is het allemaal niet, hoor. Eigenlijk heb je slechts één hendel nodig, waarmee je gas geeft of remt. Daarnaast is er nog één knop die je moet indrukken wanneer je de seinen passeert. En dat is het zowat. Och, mijn geluk kon niet op. Toen we het café van mijn moeder aan het station in Erembodegem passeerden, mocht ik telkens toeteren. Zo wist ze: Onze Wim zit weer in de cabine. Schitterend toch?'
--------------------------------------

weinig meer dan een warme samenleving waar mensen waar mogelijk de dromen van elkaar pogen waar te maken. (aub niet hysterisch doen er was dus ten allen tijde een opgeleide treinbestuurder aanwezig)
Maar ja, dat mag dus blijkbaar niet... we moeten afgunstig staan tegen over elkaar. Triestige reacties vind ik dat.
Zo abnormaal is dat niet. Praktisch iedereen uit de NMBS-kliek die ik ken heeft al eens op dienst met een trein gereden. Ik ben zelf verwonderd dat men er zulke zaak van maakt.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2011, 07:39   #122
Descartes Jr
Banneling

Descartes Jr's schermafbeelding

Standaard

Weer treinen door het rood

Maar geen nood ! "Wij weten dat en er wordt zéér hard aan gewerkt" dixit De Scheemaecker & zijn cheerleadende sossenbende.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 17:01   #123
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er rijden alle dagen treinen door het rood. In 99,999% van de gevallen is er geen gevaar voor de veiligheid.
Oud 7 augustus 2011, 17:06   #124
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Alle dagen is een beetje overdreven, hoor, maar het gebeurt toch regelmatig, ja. Meestal zonder veel gevaar, maar goed, het blijft een risico. Pas op, een metertje door het sein is ook erdoor, hé. En die bestuurder moet ook ter plaatse vervangen worden.
Met het nieuwe TBL1+-systeem zou het beter moeten gaan, we gaan dan eindelijk op het veiligheidsniveau zitten waar Nederland op zit sinds de jaren 60...
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 17:22   #125
bgf324
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik snap niet hoe je daar kan over zitten. Deze week nog meegereden in de cabine van een klassiekske op de CR naar Zottegem met bestuurder die ik ken.
Rode seinen zie je genoeg op voorhand, en ze worden vooraf gegaan door een oranje (= max 40 per uur).
Oud 7 augustus 2011, 17:42   #126
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Met het nieuwe TBL1+-systeem zou het beter moeten gaan, we gaan dan eindelijk op het veiligheidsniveau zitten waar Nederland op zit sinds de jaren 60...
Ja, we zijn Dhr Schouppe echt wel véél respect verschuldigd. En nu gaat hij zich eens inspannen om het aantal verkeersborden (waarvan iedereen wil dat er klaarheid in het bos komt en dus vermindert) nog eens omhoog jagen. Ik wou echt dat hij eens moest blazen om dan met dezelfde treurmars te mogen afdruipen zoals zijn vroegere senaatscollega Flor Koninckx ...
Oud 7 augustus 2011, 18:17   #127
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Ik snap niet hoe je daar kan over zitten. Deze week nog meegereden in de cabine van een klassiekske op de CR naar Zottegem met bestuurder die ik ken.
Rode seinen zie je genoeg op voorhand, en ze worden vooraf gegaan door een oranje (= max 40 per uur).
In principe moet de bestuurder maar afremmen zodra hij een oranje (=dubbel geel) sein ziet, om te kunnen stoppen aan het volgende sein. Maar zonder TBL blijft alles volledig afhankelijk van een bestuurder die dat seinbeeld moet onthouden, naast controle van alle metertjes op zijn stuurpost, andere indicaties zoals snelheidsborden opvolgen, stoppen waar het hoort,... Als je een dubbel geel tegenkomt, en je moet daarna stoppen aan een halte, moet je nadien nog weten dat het volgende sein rood (=gesloten) kan staan. Veel handelingen zijn ook enorm repetitief, en dat is altijd gevaarlijk om iets te vergeten. De bestuurder kan zich ook wat misrekenen, bij regenweer of vallende blaadjes is de remafstand veel langer.
Er kan ook op het seinhuis iets misgaan. Het zou de eerste keer niet zijn dat een bestuurder plots van groen op rood rijdt, omdat op het laatste moment het seinhuis beslist dat een andere trein toch eerst zal rijden, of dat de gekozen wissels niet de juiste zijn.
En tenslotte kan er ook een technische storing zijn, waardoor het sein terugvalt op het veiligste beeld: verboden te rijden. Als dat gebeurt wanneer een treinbestuurder niet meer kan stoppen, dan zal die door het sein zitten.
Maar of het nu de fout van die bestuurder is of niet, hij zal altijd vervangen worden. Is het zijn fout niet, dan mag hij kort daarna gewoon terug aan de slag, maar wil men vermijden dat hij door de stress later die dienst wel een fout maakt door verstrooidheid, is het wel zijn verantwoordelijkheid, dan volgt eerst een grondig psycho-medisch onderzoek, en wordt hij grondig getest op zijn kennis van de reglementering.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 7 augustus 2011, 20:46   #128
born2bewild
Banneling

Standaard

wanneer wordt johan-sabena/nmbs/zilverfonds-vandelanotte trouwens eens ter verantwoording geroepen?
born2bewild is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 20:56   #129
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
wanneer wordt johan-sabena/nmbs/zilverfonds-vandelanotte trouwens eens ter verantwoording geroepen?
Je verwacht toch niet dat Elio Camelio dit doet ? Die mannen hebben hun minimax gevonden (minimale arbeid en maximale verdienste). En nu zijn ze nog ingedut ook.

Alleen directe democratie kan nog helpen. De particratie heeft zijn overbodigheid en lethargie bewezen. De kopstukken hebben hun melkbronnen gevonden ... après eux, les mouches ...
Oud 7 augustus 2011, 21:18   #130
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht

Alleen directe democratie kan nog helpen.
en hoe ga je die bekomen?
Oud 7 augustus 2011, 21:25   #131
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild Bekijk bericht
en hoe ga je die bekomen?
We laten België overnemen door SGS. Een Zwitserse investeringsmaatschappij. 't Zal rap gedaan zijn met al die surrealistische zever.
Oud 7 augustus 2011, 22:36   #132
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Je verwacht toch niet dat Elio Camelio dit doet ? Die mannen hebben hun minimax gevonden (minimale arbeid en maximale verdienste). En nu zijn ze nog ingedut ook.

Alleen directe democratie kan nog helpen. De particratie heeft zijn overbodigheid en lethargie bewezen. De kopstukken hebben hun melkbronnen gevonden ... après eux, les mouches ...
De grootste bulderbak haalt dan zijn slag binnen.
Reden: er lopen teveel papzakken rond in Vlaanderen
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2011, 22:37   #133
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
We laten België overnemen door SGS. Een Zwitserse investeringsmaatschappij. 't Zal rap gedaan zijn met al die surrealistische zever.
Idd, dat soort maatschappijen die Sabena zo goed heeft bestuurd.

Het eerste wat een zwitser denkt: hoe kunnen we uw zakken lichter maken.

Laatst gewijzigd door giserke : 7 augustus 2011 om 22:39.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2011, 07:35   #134
Descartes Jr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Idd, dat soort maatschappijen die Sabena zo goed heeft bestuurd.

Het eerste wat een zwitser denkt: hoe kunnen we uw zakken lichter maken.
Zie je dan een verschil met onze politici ??
Oud 11 augustus 2011, 08:00   #135
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Er kan ook op het seinhuis iets misgaan. Het zou de eerste keer niet zijn dat een bestuurder plots van groen op rood rijdt, omdat op het laatste moment het seinhuis beslist dat een andere trein toch eerst zal rijden, of dat de gekozen wissels niet de juiste zijn.
Normaal gezien is dat niet mogelijk. Je kan een ingelegde rijweg toch niet opeens weer opheffen als er al een trein over aan het rijden is? De technolgie die verhindert dat een seingever zulke fouten maakt bestaat al meer dan een eeuw...
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2011, 00:14   #136
groentje
Minister-President

Standaard

Deze kunnen steeds overruled worden. Je moet soms tegen het systeem liegen, maar het is technisch zeker mogelijk om een wisselstraat af te breken, ook met een trein in aantocht of zelfs op de wissels. Reglementair mag het natuurlijk niet, en mag je dat pas doen als je de zekerheid hebt dat de trein nog probleemloos zal kunnen stoppen, of anders minstens 15 minuten wachten (na 10 minuten moet een bestuurder het volgende sein automatisch als gesloten beschouwen).
Een sein kan ook bewust dichtgezet worden, om een gevaarlijke situatie te vermijden, zonder de wissels los te leggen. Maar ook hier kan de trein al te dicht genaderd zijn om nog voor het sein te kunnen stoppen. Daarom mogen de wissels niet los gelegd worden, en kunnen dus ook geen andere kruisende bewegingen ingelegd worden. Maar voor de bestuurder maakt het niet veel uit, die zal vervangen worden.
Jeroen Boone
Oud 27 augustus 2011, 08:13   #137
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Weeral twee politieke benoemingen bij de NMBS. Sven Audenaert en gewezen vakbondsman Michel Bovy zijn benoemd tot directeur-generaal. Ze zijn daar weer goed bezig. 'k Vraag me af wat die competenties zijn van die mensen? Die Audenaert komt uit Belgacom en kent niets van de spoorwegen. Bovy is een vakbondsman die naar het schijnt nog geen universitair diploma op zak heeft en zijn carrière enkel aan zijn syndicaat heeft te danken. Dat ze toch eens bekwame mensen en mensen met kennis van zaken aan de top plaatsen van een overheidsbedrijf.

Laatst gewijzigd door Frost : 27 augustus 2011 om 08:15.
Frost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2011, 09:08   #138
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frost Bekijk bericht
Weeral twee politieke benoemingen bij de NMBS. Sven Audenaert en gewezen vakbondsman Michel Bovy zijn benoemd tot directeur-generaal. Ze zijn daar weer goed bezig. 'k Vraag me af wat die competenties zijn van die mensen? Die Audenaert komt uit Belgacom en kent niets van de spoorwegen. Bovy is een vakbondsman die naar het schijnt nog geen universitair diploma op zak heeft en zijn carrière enkel aan zijn syndicaat heeft te danken. Dat ze toch eens bekwame mensen en mensen met kennis van zaken aan de top plaatsen van een overheidsbedrijf.
En dat moet de werkman verdedigen
Oud 27 augustus 2011, 11:21   #139
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ehm, en waar komt Descheemaecker vandaan? Sinds wanneer moet je een sectorexpertise hebben om een managementpositie te krijgen?
Oud 27 augustus 2011, 19:54   #140
born2bewild
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat ze toch eens bekwame mensen en mensen met kennis van zaken aan de top plaatsen van een overheidsbedrijf.
awel bouvry zit toch in de core business van de nmbs (staken)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be