Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 mei 2011, 06:09   #121
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
Gij beslist dus wat wel en niet bijdraagt tot de discussie?
Ik beslis inderdaad zelf op welke vragen ik wel of niet antwoord, op welke posts ik wel of niet reageer.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 06:11   #122
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan neem ik aan dat die 'racistische' politiemensen waarvan sprake, afgerekend zijn op hun 'gedrag'?
Inderdaad.
Dat is toch duidelijk indien je leest hoe het onderzoek werd uitgevoerd.
Oud 11 mei 2011, 06:12   #123
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Inderdaad.
Dat is toch duidelijk indien je leest hoe het onderzoek werd uitgevoerd.
Ze zijn dus bestraft?
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 06:13   #124
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik beslis inderdaad zelf op welke vragen ik wel of niet antwoord, op welke posts ik wel of niet reageer.
Dat was de vraag niet sjok.
Oud 11 mei 2011, 07:01   #125
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ze zijn dus bestraft?
Neen, ze zijn niet bestraft. Er werd nu pas na een intern onderzoek vastgesteld dat er racisme is.

Bart Debie werd gestraft. Maar dat was na een ander onderzoek.
Oud 11 mei 2011, 08:27   #126
Ratatosk
Europees Commissaris

Ratatosk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ze zijn niet bestraft. Er werd nu pas na een intern onderzoek vastgesteld dat er racisme is.

Bart Debie werd gestraft. Maar dat was na een ander onderzoek.
Er werd geen racisme vastgesteld. De redactie van de Morgen heeft dit beweerd.

Want volgens hetzelfde onderzoek kreeg je ook dit.

Citaat:
De Antwerpse politie kwam drie weken geleden zelf naar buiten met een intern diversiteitsonderzoek, waaruit onder meer bleek dat 85 procent van de ondervraagde medewerkers van allochtone origine het gevoel hebben zich dubbel te moeten bewijzen tijdens hun job. Zeventig procent van hun autochtone collega's bleek dan weer van mening dat zij hun job deels kregen dankzij hun huidskleur. Toch beschouwt 75 procent hun medewerkers met een allochtone achtergrond als een pluspunt voor het korps. Er werd ook geen algemeen racistisch klimaat gerapporteerd.
Citaat:
Dat er nu kritiek komt door middel van enkele getuigenissen, betreurt de politie. 'We zijn het eerste korps dat, na bepaalde signalen te hebben ontvangen, zelf een onderzoek voert naar deze problematiek en ermee naar buiten komt. Het is jammer dat dat nu op deze manier tegen ons wordt gebruikt', aldus woordvoerster Veerle De Vries zaterdag.
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20110423_038
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 09:42   #127
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Er werd geen racisme vastgesteld. De redactie van de Morgen heeft dit beweerd.
Waar staat dat er geen racisme werd vastgesteld?
Er staat "Er werd ook geen algemeen racistisch klimaat gerapporteerd."

Citaat:
Want volgens hetzelfde onderzoek kreeg je ook dit.
Ja, en wat denken die overige 25%?

Wat staat daar nog?
De politie herhaalde ook dat ze de problemen die uit het onderzoek bleken, wil aanpakken. Er wordt intern overlegd over verschillende initiatieven. De politie spiegelt de huidige situatie aan die van vrouwen in het korps tijdens de jaren '70 en '80. 'Toen waren er intern ook heel wat problemen, maar intussen is hun aanwezigheid wel de normaalste zaak van de wereld geworden', aldus nog De Vries.
De politie zelf geeft toe dat er problemen zijn.
Oud 11 mei 2011, 10:04   #128
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Geleuter

het gaat over witte collega's die niet met gekleurden willen samenwerken
Altijd dezelfde multiculzever van lieden die doen alsof ze van niets weten!
Waarom zouden er weer meer problemen zijn met een bepaald soort "gekleurde collega's" en niet met alle anderen? De ganse groep is het slachtoffer van het gedrag van een (flink) deel gasten uit hun eigen rangen en daarop wordt iedereen dan afgerekend! Dat laatste kan men verkeerd noemen maar het is nu eenmaal zo! Eerst als groep overal last veroorzaken, overal bekend staan om last te veroorzaken en dan verwonderd zijn dat ze "anders" worden aangekeken en behandeld dan iedereen... Diegenen die dan zonder reden daar ook het slachtoffer van zijn moeten zich niet tot "de blanke racistische enz autochtoon" wenden maar diegenen aanpakken in hun eigen rangen die voor die reputatie zorgen!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2011, 10:48   #129
Frost
Provinciaal Gedeputeerde

Frost's schermafbeelding

Standaard

Dat er racisme is bij de politie daar ben ik al lang van op de hoogte. Het heeft enkel en alleen maar te maken met hun rekruteringsbeleid van de laatste jaren. Bij de politie heerst er een enorme machocultuur en ik heb de indruk dat ze ook zulk genre mensen zoeken. Steeds meer en meer komt de politie op een negatieve manier in het nieuws. Ze zoeken vooral mensen die haantjesgedrag vertonen. Niet zelden heeft de modale agent een extreem-rechtse visie op de samenleving. Enkele jaren terug ben ik op een zeer negatieve manier in aanvaring gekomen met de politie. Na een lange procedure heb ik uiteindelijk mijn gelijk kunnen halen. Ook dankzij de getuigenissen van zeer vriendelijke burgers die de ganse situatie hebben gezien. In tal van politiekorpsen zitten er wel enkele Bart Debies.
Oud 11 mei 2011, 15:46   #130
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En terecht. Het zou er zelfs nogal aan mankeren.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 09:06   #131
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Altijd dezelfde multiculzever van lieden die doen alsof ze van niets weten!
Wie doet alsof ze van niets weten over racisme binnen de politie?
Citaat:
Waarom zouden er weer meer problemen zijn met een bepaald soort "gekleurde collega's" en niet met alle anderen?
Wie beweert er dat er weer meer problemen zijn met een bepaalde "soort" en niet met anderen van een andere "soort"?
Ik citeer
“Dat er discriminerende praktijken in het Antwerpse korps worden toegepast, is onbetwistbaar. Een deel van de discriminerende politieambtenaren is werkelijk racistisch en dan rijst de vraag of we hun overtuigingen nog wel kunnen veranderen. Bovendien beïnvloeden zij de kersverse agenten en zetten zij aan tot discriminatie.
..
“Hoewel een aantal politieambtenaren, omwille van bepaalde vooroordelen en/of negatieve ervaringen, moeite hebben om een positieve relatie met allochtone burgers op te bouwen, slagen anderen daar blijkbaar wel in. Deze personen zijn tot de constatatie gekomen dat wanneer je allochtonen op een correcte manier bejegent, zij het bijgevolg respecteren. Deze politieambtenaren getuigen van professionalisme en zetten zich actief in om het vertrouwen van de burger – al dan niet allochtoon – te winnen en te behouden. Het is dan ook betreurenswaardig dat deze personen door collega’s worden bespot en uitgemaakt voor ‘makakenvriend(in)’ en dergelijke meer.
http://aff.skynetblogs.be/archive/20...ieracisme.html

Citaat:
De ganse groep is het slachtoffer van het gedrag van een (flink) deel gasten uit hun eigen rangen en daarop wordt iedereen dan afgerekend!
Ik vind niet dat we moeten doen alsof het hele korps racistisch is.
Citaat:
Dat laatste kan men verkeerd noemen maar het is nu eenmaal zo!
Bedoel je dat er niets aan gedaan moet worden?
Citaat:
Eerst als groep overal last veroorzaken, overal bekend staan om last te veroorzaken en dan verwonderd zijn dat ze "anders" worden aangekeken en behandeld dan iedereen...
Hierin vergis jij je. Ze veroorzaken niet als groep overlast.
Individuen binnen de groep veroorzaken overlast.
Citaat:
Diegenen die dan zonder reden daar ook het slachtoffer van zijn moeten zich niet tot "de blanke racistische enz autochtoon" wenden maar diegenen aanpakken in hun eigen rangen die voor die reputatie zorgen!
Hier besef je dan weer dat er ook zijn die zonder reden slachtoffer zijn.
Oud 15 mei 2011, 17:57   #132
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja graag.
Maar wat heb ik in deze topic al kunnen lezen. (de klassiekers)
negatie : post #2 : ik lees dat niet
het is de anderen hun schuld : post #3 het zijn de allochtonen die niet willen samenwerken met het eigen volk.
Het is terecht om racistisch te zijn : post #9 "Niemand ziet beter dan agenten waar de problemen en de overlast de laatste jaren vandaan komt."
En dan nog wat racistische praat
In jouw post #29 vinden we bijna al deze punten terug.
Interessant dat je elke opmerking die niet in je kraam past a priori racistisch noemt. poging om elke gesprekspartner monddood te maken?
het probleem is iets ingewikkelder en racisme roepen is struisvogelpolitiek mi.

waarom zijn er zo weinig Marokkaanse agenten?
opleiding, taal, racisme, uitsluiting, zijn de allochtonen bang van hun eigen gemeenschap.
mag ik de term marokkaan gebruiken, de groep waar het ALTIJd in dit soort discussies om gaat, of moet ik de politiek correcte term allochtoon gebruiken ook al refereer ik dan automatisch naar de Duitse of Nederlandse inwijkeling?
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2011, 20:18   #133
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Interessant dat je elke opmerking die niet in je kraam past a priori racistisch noemt. poging om elke gesprekspartner monddood te maken?
Je vergist je. Ik noem niet elke opmerking waar ik niet mee akkoord ga racistisch. Maar een racistische opmerking mag ik toch wel racistische noemen, hoop ik.
Heb je niet gelezen hoe ik andere bijdragen benoem?

Citaat:
het probleem is iets ingewikkelder en racisme roepen is struisvogelpolitiek mi.
Het probleem is inderdaad ingewikkelder. Vervallen in racistisch gepraat is struispolitiek. Net als ontkennen en negeren.

Citaat:
waarom zijn er zo weinig Marokkaanse agenten?
opleiding, taal, racisme, uitsluiting, zijn de allochtonen bang van hun eigen gemeenschap.
Wat jij opnoemt zal ongetwijfeld meespelen.
Hoe komt het dat allochtonen die het korps vervoegen na een korte tijd alweer vertrekken?

Je laat volgend deel weg uit mijn post. Dat voor iemand die pleit om het volledige plaatje te bekijken.
Laat je altijd de stukken weg die niet in je kraam passen?

Nochtans copieerde ik in de OP o.a.
“Dat er discriminerende praktijken in het Antwerpse korps worden toegepast, is onbetwistbaar. Een deel van de discriminerende politieambtenaren is werkelijk racistisch en dan rijst de vraag of we hun overtuigingen nog wel kunnen veranderen. Bovendien beïnvloeden zij de kersverse agenten en zetten zij aan tot discriminatie. Deze mensen moeten uit het korps verwijderd worden. Bij andere politiemensen ligt het anders. Hun discriminerende praktijken of racistische uitspraken zijn het gevolg van hun negatieve ervaringen met de delinquente en provocerende jongeren van de Maghrebijnse gemeenschap. (…) Maatregelen om discriminerende gedragingen door politiemensen te sanctioneren en zodoende uit te bannen, dienen onverwijld door de korpsleiding genomen te worden." (blz. 89-90). Maar die leiding treedt niet op. Een laatste keer Wendy Mattheesen: “In het Antwerpse politiekorps heb ik gemerkt dat discriminatie niet gesanctioneerd, doch eerder toegejuicht wordt door een aantal collega’s. Ook de leiding treft geen maatregelen.” (blz. 90).
Mag ik je er op wijzen dat dit de medeverantwoordelijk is van sommigen van de allochtone medemens; niet van DE allochtone medemens.

Het is al een hele stap vooruit dat er onderzoek naar gedaan wordt, dat men het probleem wil onder ogen zien. Blijkbaar wil de leiding er nu ook nog iets aan doen.
Oud 15 mei 2011, 20:36   #134
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Hopelijk wordt er eerst ook wat gedaan aan die 'delinquente en provocerende jongeren van de Maghrebijnse gemeenschap'.
Oud 15 mei 2011, 20:37   #135
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En terecht. Het zou er zelfs nogal aan mankeren.
Dat was 'n antwoord op 'n niet-gestelde vraag!

Als je gevolgd had, zou je weten wat er wèl gevraagd werd, maar nooit antwoord op gekomen is.

De bekende sjok-tactiek!
Oud 22 mei 2011, 14:36   #136
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op basis van een intern onderzoek bij de Antwerpse politie titelde de Morgen
Slecht racismerapport voor Antwerpse politie
Blanke agenten van de Antwerpse lokale politie weigeren 'regelmatig' om een team te vormen met gekleurde, en die voelen zich 'gestigmatiseerd'. De korpsleiding laat betijen. Dat blijkt uit een intern racisme-onderzoek dat de redactie kon inkijken.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-politie.dhtml
15 JAAR GELEDEN SIGNALEERDE AFF/VERZET AL POLITIERACISME
Criminologe Wendy Mattheesen ging van november 1995 tot en met maart 1996 mee op pad met de Antwerpse politie: de wijkagenten, de projectteams, de jeugdbrigade, de cel jongerengroepsgeweld…
...
Wendy Mattheessen: “Spijtig genoeg moet ik toegeven dat er door bepaalde politieambtenaren discriminerend wordt opgetreden. Discriminatie van bepaalde bevolkingsgroepen uit zich voornamelijk in kleine kwesties, zoals bijvoorbeeld hulp weigeren wanneer de betrokkene geen Nederlands spreekt en het gemakkelijker uitschrijven van boetes voor banale overtredingen. (…) Wanneer een allochtoon geverbaliseerd wordt voor een banaliteit terwijl een Belg er met een verwittiging vanaf zou zijn gekomen, dan is er sprake van discriminatie. (…) Discriminatie (…) uit zich ook op een ander vlak. Bij repressieve acties, interventies en verhoren zullen mensen van vreemde origine vaker op een meer gewelddadige manier worden aangepakt. (…) Het politiegeweld moet redelijk zijn en in verhouding tot het nagestreefde doel. Sommige agenten denken waarschijnlijk dat dit niet voor hen van toepassing is, of dat dit niet geldt wanneer het allochtonen betreft.” (blz. 43-44).
....
“Dat er discriminerende praktijken in het Antwerpse korps worden toegepast, is onbetwistbaar. Een deel van de discriminerende politieambtenaren is werkelijk racistisch en dan rijst de vraag of we hun overtuigingen nog wel kunnen veranderen. Bovendien beïnvloeden zij de kersverse agenten en zetten zij aan tot discriminatie. Deze mensen moeten uit het korps verwijderd worden. Bij andere politiemensen ligt het anders. Hun discriminerende praktijken of racistische uitspraken zijn het gevolg van hun negatieve ervaringen met de delinquente en provocerende jongeren van de Maghrebijnse gemeenschap. (…) Maatregelen om discriminerende gedragingen door politiemensen te sanctioneren en zodoende uit te bannen, dienen onverwijld door de korpsleiding genomen te worden." (blz. 89-90). Maar die leiding treedt niet op. Een laatste keer Wendy Mattheesen: “In het Antwerpse politiekorps heb ik gemerkt dat discriminatie niet gesanctioneerd, doch eerder toegejuicht wordt door een aantal collega’s. Ook de leiding treft geen maatregelen.” (blz. 90).
....

Wellicht komt er ook racisme voor in andere korpsen.
Hoe wijdverspreid en in hoeverre dit structureel is; daar hebben we het raden naar.

Het is al een hele stap vooruit dat er onderzoek naar gedaan wordt, dat men het probleem wil onder ogen zien. Blijkbaar wil de leiding er nu ook nog iets aan doen.
Waarom start je geen topic over rassisme bij allochtone jongeren?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2011, 14:53   #137
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Dan wordt de draad te lang, de server overbelast.
Oud 22 mei 2011, 14:56   #138
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill Bekijk bericht
Omdat daarover reeds meerdere topics werden opgestart.
Oud 23 mei 2011, 11:47   #139
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat daarover reeds meerdere topics werden opgestart.
En waarom beoordeel jij ze hier anders?
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 mei 2011, 12:08   #140
bgf324
Secretaris-Generaal VN

bgf324's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Op basis van een intern onderzoek bij de Antwerpse politie titelde de Morgen
Slecht racismerapport voor Antwerpse politie
Blanke agenten van de Antwerpse lokale politie weigeren 'regelmatig' om een team te vormen met gekleurde, en die voelen zich 'gestigmatiseerd'. De korpsleiding laat betijen. Dat blijkt uit een intern racisme-onderzoek dat de redactie kon inkijken.
http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...-politie.dhtml
15 JAAR GELEDEN SIGNALEERDE AFF/VERZET AL POLITIERACISME
Criminologe Wendy Mattheesen ging van november 1995 tot en met maart 1996 mee op pad met de Antwerpse politie: de wijkagenten, de projectteams, de jeugdbrigade, de cel jongerengroepsgeweld…
...
Wendy Mattheessen: “Spijtig genoeg moet ik toegeven dat er door bepaalde politieambtenaren discriminerend wordt opgetreden. Discriminatie van bepaalde bevolkingsgroepen uit zich voornamelijk in kleine kwesties, zoals bijvoorbeeld hulp weigeren wanneer de betrokkene geen Nederlands spreekt en het gemakkelijker uitschrijven van boetes voor banale overtredingen. (…) Wanneer een allochtoon geverbaliseerd wordt voor een banaliteit terwijl een Belg er met een verwittiging vanaf zou zijn gekomen, dan is er sprake van discriminatie. (…) Discriminatie (…) uit zich ook op een ander vlak. Bij repressieve acties, interventies en verhoren zullen mensen van vreemde origine vaker op een meer gewelddadige manier worden aangepakt. (…) Het politiegeweld moet redelijk zijn en in verhouding tot het nagestreefde doel. Sommige agenten denken waarschijnlijk dat dit niet voor hen van toepassing is, of dat dit niet geldt wanneer het allochtonen betreft.” (blz. 43-44).
....
....

Wellicht komt er ook racisme voor in andere korpsen.
Hoe wijdverspreid en in hoeverre dit structureel is; daar hebben we het raden naar.

Wat een gezever. Men zou zich beter bezig houden met echt politiewerk dan dit gelul.
Borgerhout, en Antwerpen bij uitbreiding, verzuipen haast in de criminaliteit. Mest die stad eens uit.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be