Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juni 2011, 14:01   #121
manta
Secretaris-Generaal VN

manta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ik niet neen.

Als ik naar Marokko reis is dat altijd met Belgen en bevinden we ons dag en nacht in Belgisch gezelschap. Of Hollands.
En hebt ge daar een tweede paspoort voor nodig of kan je met een belgisch pasje ook op vakantie gaan?
manta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 14:01   #122
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Dat is wonderbaarlijk dat jij de niet-neergeschreven mening van een ander kan weergeven.

Je kan toch loyaal zijn aan je afkomst en aan je nieuwe thuis.
ik stelde een vraag (zie ? aan het einde van de zin).
welke niet-neergeschreven mening van een ander gaf ik weer?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 14:02   #123
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Johan Bollen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En toch ben ik een Belg en voel ik me een Belg.
Je hebt een meervoudige identiteit vermoed ik. Met loyaliteit heeft dat niet veel te maken (Ik denk niet dat er veel Belgen 'patriotten' zijn van welke afkomst dan ook). Bestudeer de kenmerken van de 'third culture kids'. Daar vind je gelijkaardige complexe identiteiten. Mijn oudste dochter, die nu moederziel alleen in België rondloop op zoek naar haar roots en studie, vond een identiteit door zich te identificeren met die 'derde kultuur kinderen'. Ze vond de kenmerken treffend op haar van toepassing. ik weet niet of dat voor u ook zo is. Nu is ze in België, waar ze niet veel meer dan een jaar gewoond heeft in het verleden, en mensen vinden dat haar Nederlands een accent heeft van Marokko stel je voor (eentje meende echter ook 'zuid Afrika'). Ik denk dat deze discussie nogal 'eng' zou overkomen voor mijn dochter.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 juni 2011 om 14:05.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 14:02   #124
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik niet neen.

Als ik naar Marokko reis is dat altijd met Belgen en bevinden we ons dag en nacht in Belgisch gezelschap. Of Hollands.
"belgen" en "nederlanders" of "Marokkaanse" 'belgen' en 'nederlanders'?
Oud 12 juni 2011, 14:03   #125
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat bedoel je met die kansen opgeven wanneer je niet voor je Belgische nationaliteit zou kiezen? Wat biedt de Belgische nationaliteit wat de Marokkaanse niet heeft? Je zou ook kunnen overwegen in Marokko te gaan wonen, maar dat doe je niet?
Wat maakt dat je voor Belgie kiest en gaat dit dan over identiteit als Belg of kansen die je via die identiteit krijgt?

Waarom zou ik in Marokko gaan wonen als ik daar niets te zoeken heb?
Marokko is voor mij meer een vakantiebestemming.
Oud 12 juni 2011, 14:04   #126
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik in Marokko gaan wonen als ik daar niets te zoeken heb?
Marokko is voor mij meer een vakantiebestemming.
je hebt nog niet geantwoord op de vraag of je je kinderen ook marokkaans gaat laten inschrijven? (totaal niet verplicht, zonder inschrijving op het marokkaanse consulaat zijn het gewone belgen die zelfs met een niet-moslim man mogen huwen!)

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 12 juni 2011 om 14:05.
Oud 12 juni 2011, 14:06   #127
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
je hebt nog niet geantwoord op de vraag of je je kinderen ook marokkaans gaat laten inschrijven? (totaal niet verplicht, zonder inschrijving op het marokkaanse consulaat zijn het gewone belgen die zelfs met een niet-moslim man mogen huwen!)
De meest logische houding is steeds...zoveel mogelijk opties open houden. Dat is voor iedereen zo.
Oud 12 juni 2011, 14:08   #128
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
En hebt ge daar een tweede paspoort voor nodig of kan je met een belgisch pasje ook op vakantie gaan?
Ik was van plan om morgen mijn reis richting Marokko te boeken. Enkele dagen geleden hoorde ik van mn ouders dat mijn Marokkaans paspoort verlopen is, dus ik kan niet reizen. Ik vertik het om naar het Marokkaanse consulaat te gaan, niets anders dan zever, miserie en oneerlijkheid daar. Ik ga dus gewoon naar het stadhuis bij ons om na te vragen of ik mag reizen met mijn Belgisch paspoort. Die zou ik over 2 weken kunnen terug krijgen zonder al die zever, oneerlijkheid en miserie.

Zelfs in Marokko biedt dat Belgisch paspoortje je meer kansen. Aan de douana mag je direct passeren als ze zien dat ge een Belgisch paspoort hebt. Heb je een Marokkaans paspoort dan mag je daar nog een aantal uren in de rij aanschuiven in die hitte.

Mijn keuze is dus snel gemaakt.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 12 juni 2011 om 14:09.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 14:10   #129
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een van de kenmerken van thirdculture kids of trans-culture kids:

Citaat:
Usually they find themselves being referred to as 'foreigners' by their own relatives residing back in the country of their origin, similarly they are also referred to as 'foreigners' by the inhabitants of the country other than that of their origin where they reside at present. They keep themselves well informed usually about the affairs of their country of origin as well as the country they reside in. They also sometimes know more history , geography, literary and cultural values than the locals of the both countries.
De eeuwige 'Vreemdeling'.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 juni 2011 om 14:12.
Oud 12 juni 2011, 14:10   #130
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik was van plan om morgen mijn reis richting Marokko te boeken. Enkele dagen geleden hoorde ik van mn ouders dat mijn Marokkaans paspoort verlopen is, dus ik kan niet reizen. Ik vertik het om naar het Marokkaanse consulaat te gaan, niets anders dan zever, miserie en oneerlijkheid daar. Ik ga dus gewoon naar het stadhuis bij ons om na te vragen of ik mag reizen met mijn Belgisch paspoort. Die zou ik over 2 weken kunnen terug krijgen zonder al die zever, oneerlijkheid en miserie.

Zelfs in Marokko biedt dat Belgisch paspoortje je meer kansen. Aan de douana mag je direct passeren als ze zien dat ge een Belgisch paspoort hebt. Heb je een Marokkaans paspoort dan mag je daar nog een aantal uren in de rij aanschuiven in die hitte.

Mijn keuze is dus snel gemaakt.
duidelijk dat je belgische nationaliteit voor iets anders dient dan reizen in het buitenland. Waarom zou je niet MOGEN reizen met je Belgisch paspoort? je bent toch belg?

Doen ze trouwens niet moeilijk over Marokkaanse namen met een belgisch paspoort?

Laatst gewijzigd door Cynara Cardunculus : 12 juni 2011 om 14:11.
Oud 12 juni 2011, 14:11   #131
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Ik heb nog geen kinderen dus ik kan niet antwoorden op die vraag.
Oud 12 juni 2011, 14:13   #132
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door manta Bekijk bericht
Is dat nu zo moeilijk, als men in belgië wenst te blijven wonen heeft men geen andere nationaliteit nodig... Degenen die persé vasthouden aan een andere nationaliteit om eender welke reden zijn vast van plan om zich nooit volkomen te integreren ...
Laat het nu net één van de grote problemen zijn op het gebied van integratie , het niet loslaten van de achtergrond, als ze die niet kunnen achterlaten moeten ze die bagage maar gaan uitpakken in 't land met hun ander paspoort...
Dat heeft niks met integreren te maken. Ik ken genoeg mensen met een dubbel paspoort die heel goed geïntegreerd zijn.
Oud 12 juni 2011, 14:14   #133
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb nog geen kinderen dus ik kan niet antwoorden op die vraag.
Dus je weet ook nog niet of dat je wanneer je een jongetjes krijgt, je het kind een broekske gaat aandoen of een rokske.

Het worden dus vijfde generatie marokkaantjes. Dat zie ik zo.
Oud 12 juni 2011, 14:17   #134
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Je hebt een meervoudige identiteit vermoed ik. Met loyaliteit heeft dat niet veel te maken (Ik denk niet dat er veel Belgen 'patriotten' zijn van welke afkomst dan ook). Bestudeer de kenmerken van de 'third culture kids'. Daar vind je gelijkaardige complexe identiteiten. Mijn oudste dochter, die nu moederziel alleen in België rondloop op zoek naar haar roots en studie, vond een identiteit door zich te identificeren met die 'derde kultuur kinderen'. Ze vond de kenmerken treffend op haar van toepassing. ik weet niet of dat voor u ook zo is. Nu is ze in België, waar ze niet veel meer dan een jaar gewoond heeft in het verleden, en mensen vinden dat haar Nederlands een accent heeft van Marokko stel je voor (eentje meende echter ook 'zuid Afrika'). Ik denk dat deze discussie nogal 'eng' zou overkomen voor mijn dochter.
Dank je. Zal uw link eens bekijken.

Ik weet niet of dat voor mij van toepassing is. Ik voel vaak dat ik van de ene cultuur naar de andere word gekickt. Zeg ik hier dat ik een Belg ben dan lachen ze je uit en noemen ze je een vreemdeling. Zeg je in Marokko dat je Marokkaans bent dan lachen ze je uit en noemen ze je een Belgische.

Waar is je dochter geboren?
Oud 12 juni 2011, 14:19   #135
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Stemrecht (uitgezonderd voor de gemeentelijke verkiezingen) is inderdaad een recht dat je krijgt wanneer je Belg wordt.

Het is onzin te beweren dat iemand bepaalde voordelen krijgt in ruil voor zijn stem.

Mag ik nu weten waar jij die mythe vandaan haalde over nationaliteit en rechten op sociale zekerheid e.d..
Het is een hardnekkige mythe die ik op het forum nu en dan lees.
Ik zou graag weten wie dat heeft uitgevonden.
Komt het van het VB, dat je het niet wil vertellen?

Moesten de mensen die nu een Belgische identiteitskaart in de schoot geworpen kregen, hier als illegalen behandeld worden, dan kregen die géén dop, ziekenkas, en sociale woningen, snap je ? Dan zwierden ze die vrolijk buiten, en dan waren we er vanaf.
Gelijk welke Niet-Europese zwerver krijgt hier Belgische papieren, en gaat dan stemmen voor degene die hem die kadoo deed. De rest van zijn leven kan hij daarna genieten van een uitkering en een sociale woning, en ijveren - met succes meestal- om de rest van zijn geboortedorp te laten overkomen dankzij de wet op de gezinshereniging.
Datis helemaal geen mythe, maar de spijtige waarheid, en ik heb het VB niet nodig gehad om dit te vernemen.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 14:20   #136
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Dus je weet ook nog niet of dat je wanneer je een jongetjes krijgt, je het kind een broekske gaat aandoen of een rokske.

Circe ik ga me niet uitspreken over zaken die waarschijnlijk in de toekomst zullen plaatsvinden. Wie zegt dat ik de kans krijg van ooit kinderen te krijgen?

Dat doet me trouwens denken aan een verzekering die mn ouders voor mij hebben afgesloten sinds mijn geboorte. Als ik sterf dien ik begraven te worden in Marokko. Ik ben daar nog niet uit laatstaan dat ik me nu ga bezig houden met vragen als 'kweek ik een Marokkaans of Belgisch kind?'.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 12 juni 2011 om 14:20.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2011, 14:20   #137
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dank je. Zal uw link eens bekijken.

Ik weet niet of dat voor mij van toepassing is. Ik voel vaak dat ik van de ene cultuur naar de andere word gekickt. Zeg ik hier dat ik een Belg ben dan lachen ze je uit en noemen ze je een vreemdeling. Zeg je in Marokko dat je Marokkaans bent dan lachen ze je uit en noemen ze je een Belgische.

Waar is je dochter geboren?
Cojutepeque, El salvador

De eeuwige vreemdeling...daar lijkt het toch een beetje op wat je zegt. Overal vind je wel mensen die ruimdenkender zijn, en je aanvaarden met je multiple identiteit.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 12 juni 2011 om 14:22.
Oud 12 juni 2011, 14:21   #138
suqar_7loe

Standaard

Citaat:

Mijn kinderen worden hoogstwaarschijnlijk geen Marokkanen. Wel halve Marokkanen.
Oud 12 juni 2011, 14:23   #139
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Zo zie ik het ook. Maar ik blijf me vragen stellen bij mensen die tegen de dubbele nationaliteit zijn. Ik heb nu nog steeds geen mening gelezen van iemand die dit probeert te verklaren waarom dit het geval is soms. Ik lees alleen maar wat onzin over Marokkanen en moslims.
Marrokkanen met twee nationaliteiten : Marrokkaan in hun hart en nieren, Belg in hun portefeuille.
Zij willen enkel de voordelen die aan het Belg-zijn verbonden zijn, niet de nadelen.
Oud 12 juni 2011, 14:25   #140
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat ik op mijn werk en in mijn persoonlijk leven doe is niet relevant.

Ik lees dat jij pleit dat al die mensen die een dubbele nationaliteit bezitten er één dienen op te geven. Misschien kun je even duidelijk maken waarom je tegen een dubbele nationaliteit bent zonder rond te pot te draaien en over Marokkanen en de Islam te beginnen.
Men kan niet aan twee landen trouw zijn. Je moet kiezen, met ons, of met hun.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be