![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Daarbij lijkt mij het (ondanks alles) weigeren inzien dat er verschillen zijn tussen Vlaanderen en Wallonië en het verplichten tot samenleven mij veel aggressiever. Als je twee hamsters in een kooi zet en de ene begint zich dominant op te stellen tov de anderen, dan haal je ze toch ook uit elkaar. Anders zal de recessieve van de twee (het mannetje ![]()
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En zeg me eens: wanneer en hoe wordt het gevoel "Bask te zijn" de mensen daar opgedrongen? Mij lijkt het er eerder op dat u spreekt over zaken waarover u niets af weet. Wilt u over dwang en opdringen spreken dan verwijs ik u naar de Spaanse staat die tot de jaren zeventig met staatsgeweld de Basken een Spaanse identiteit door de strot probeerde te duwen. Ook de Catalanen moesten er toen aan geloven (tot de jaren zeventig was het in Spanje verboden in het Catalaans te schrijven; het Catalaanse volkslied "Catalunia triumfant" te zingen of de melodie te spelen, te fluiten of nog maar te neuriën...). En dan maar beweren dat de mensen een Baskische of Catalaanse identiteit werden opgedrongen... Wat een lachwekkende bewering! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Als u op basis hiervan zegt dat Vlaams nationalisten aggressief zijn, dan zijn op basis hiervan Belgen ook aggressief, want ze hebben allemaal die nationaliteit. En als u zo snel een oordeel velt, bent u dan ook van mening dat alle buitenlanders 'slecht' zijn? Tenslotte zijn ze niet allemaal voorbeeldig geïntegreerd ... .
![]() |
![]() |
#124 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() [quote="Superstaaf®"]
Citaat:
Niet echt verwonderlijk dat het adjectief 'aggressief' in die context opduikt. [quote] België is uiteraard ontstaan nadat we vriendelijk aan de Nederlanders vroegen of ze alstublieft wilden vertrekken? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Banneling
|
![]() Bij de vriendelijke Nederlanders was er een beperkte menings,pers- en godsdienstvrijheid, Verlicht despotisme, standenkiessysteem en een eerste kammer door Willem benoemd.
EN DAAROM VONDEN WIJ HET SEPARATISME UIT! |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Overigens, kom nu weer niet je praatje afsteken van "democratisch België scheidde zich af van dictatoriaal Nederland", want dat is al genoeg ondergraven. Het nieuwe België was een economische ramp voor Vlaanderen, deed verwoede inspanningen het Nederlands uit te roeien en was een staat geregeerd door een francofone oligarchie. De Vlamingen, die nooit om een afscheiding vroegen (Luikse en Brusselse korpsen moesten komen vechten in Vlaanderen tegen de Nederlanders, want geen Vlaming had een druppel bloed veil voor die Brusselse hersenspinsels), waren duidelijk een stuk beter af met de "verlichte despoot Willem I", die in sé niet veel meer te vertellen had dan Leopold I bij ons, die ook zijn eigen ministers selecteerde. "Wij" vonden het separatisme helemaal niet uit, een paar francofonen uit Brussel, door de Franse regering aangespoord en gesteund, veroorzaakten een gewelddadige crisis die de grootmachten de gelegenheid bood het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden, dat economisch hen boven het hoofd was gegroeid. Meer niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De plaatselijke Brusselse burgerij besloot een burgerwacht op te richten en in te gaan tegen dat gespuis. Zo wordt in Brussel de rust weer hersteld (daar het toegesnelde Nederlandse leger te Vilvoorde bleef wachten en niet tot Brussel doordrong). Pas later wordt er in Luik gemobiliseerd (vaak ook tegen betaling) alsook komen er allerlei vrijwilligers uit Frankrijk te Brussel aan. Achter de schermen duiken steeds weer dezelfde namen van Fransgezinde burgers op (naast mensen die gewoon Fransen waren). Niet verwonderlijk dat deze groep contact opneemt met de Franse koning Louis-Philippe. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De bewering dat de nieuwe Nederlandse grondwet op de Belgische zou gebaseerd zijn slaat nergens op. Geen enkele geschiedkundige heeft zoiets gesteld. De belgicisten menen eens te meer dat de geschiedkundige feiten naar hun eigen hand kunnen zetten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Meestal is het een mooi sein voor iedereen om te begrijpen dat jullie jezelf weer eens klemgereden hebben en dan opeens bewust blind en ongeletterd worden. Zou je anders even willen vertellen waar ik stelde dat het VKN in 1831 democratischer was dan België? Anders ga ik me genoodzaakt zien je in te schrijven voor de gratis alfabetiseringscursussen die de staat organiseert, want het is duidelijk hoognodig! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Minister
|
![]() Het valt mij op dat de belgiscisten het ofwel onder elkaar niet eens geraken ofwel zich in allerlei bochten moeten wringen.
Tacticus schreef: Citaat:
Citaat:
@Superstaaf: Zie je dan geen grotere verschillen tussen Vlamingen (voor U: de mensen in geografisch Vlaanderen) en franstaligen als tussen Vlamingen onderling?[/quote]
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen. Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA. 6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen». 7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Bij de kwestie blijven, vriend, want bewust afdwalen lijkt ook een belgicistische tactiek geworden. Heb ik gezegd dat het VKN democratischer was dan België? Kan je dat bewijzen (zéér eenvoudig als ik het zelf geschreven zou hebben) of ga je nog verder in je eigen leugens wegzakken? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Banneling
|
![]() je schrijft dat ze beter afwaren met Willem I die niet veel meer (dus toch meer) te vertellen had dan Leopold I. DUS TOCH MEER
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar kijk, ik heb mijn post dus nog eens hier gezet, en nu mag u aan de hand daarvan (en niet uw eigen verzinsels) eens tonen hoe ik beweer dat het VKN democratischer was dan België in 1831? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
België 1831 was helemaal geen democratie zoals wij dat verstaan, en dat was Nederland 1816 net zo min. Alleen was er duidelijk een andere verdeling van de macht: in het Verenigde Koninkrijk lag die voornamelijk bij de vorst zelf die door een grondwet gebonden was, terwijl die in België hoofdzakelijk lag bij een zeer gegoede opperlaag die door een grondwet gebonden was. Het grote verschil tussen de twee regimes was echter dat Willem I zijn vorstelijke taken aanwendde ten voordele van het volk (allerlei grote investeringen kwamen er dankzij hem en tevens zorgde hij voor een onderwijspolitiek die enig was voor die tijd en in heel Europa). Nooit heeft hij zichzelf anders gezien dan een "verlicht" vorst die het volk naar het goede moest leiden. In het nieuwe België zien we echter een totaal andere machtsconcentratie: een groepje rijke, invloedrijke edelen en burgers slaagt erin de macht naar zich toe te halen en een politiek van eigenbelang naar voor te schuiven. Het betekent de ineenstorting van de bloeiende textielindustrie in Vlaanderen, de vernietiging van het onderwijsnetwerk in Vlaanderen, de neergang van intellectuele vorming en kennis van ons volk... Het is dan ook onmiddellijk duidelijk dat het verlicht despotisme van Willem I het volk veel beter had bejegend dan de klasse- en geld"democratie" van het nieuwe België. |
|
![]() |
![]() |