Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Bekijk resultaten enquête: Hoeveel schulden heb je
nul 38 66,67%
verwaarloosbaar 1 1,75%
>1000€ 1 1,75%
>2500€ 0 0%
>5000€ 0 0%
>10000€ 6 10,53%
>50000€ 2 3,51%
>100000€ 9 15,79%
Aantal stemmers: 57. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 juli 2011, 20:21   #121
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

ruim, maar dan ook RUIM meer dan die 100.000 van de poll.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 21:08   #122
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Proficiat, ik ben daar blijven hangen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 21:14   #123
kameleon
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Veel schulden opbouwen, veel uitgeven, er goed van pakken, en jong sterven, dat is het ideaal. Vergelijk dat met schulden nul, uitgave minimaal, en 100 jaar worden...
Daarom dat ik zoveel bewondering voor Michael Jackson heb. Miljoenen binnenrijven, er nog meer door het raam gooien en dan nog eens lekker aan de propofoltank gaan hangen.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2011, 22:28   #124
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Veel schulden opbouwen, veel uitgeven, er goed van pakken, en jong sterven, dat is het ideaal. Vergelijk dat met schulden nul, uitgave minimaal, en 100 jaar worden...
we worden permanent in ons gat genomen door de banken, dus waarom niet eh.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 06:30   #125
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Maar ik heb geen wagen he.
Als je uw huis moderniseert en energie wilt besparen, dan stijgt uw kadastraal inkomen waarschijnlijk ook wel mee. Kadastraal inkomen is ook weer belastingen.
Uw kinderen betalen hier later weer zware successierechten op.
Ik zoek de tussenweg tussen niet te veel moeten afgeven en toch nog aangenaam leven en dat lukt mij wel.
Ik ben het daar mee eens. Het vermogen om met 'minder' te leven geeft het grootste rendement. En je bent dat rapper gewoon dan sommigen denken. Bovendien komen er dan andere dingen in de plaats die je voorheen niet als zodanig beleefde.
Wij gaan per fiets naar de Colruyt, hoewel we daar een Rover staan hebben. Soms vraag ik me af waarom die daar nog staat. Heel wat mensen zullen later zien dat er een tijd is gekomen dat investeren in je gezondheid je later ontzettend veel opbrengt eens het allemaal onbetaalbaar wordt.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2011, 12:48   #126
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Waarom niet?
Geen huis bouwen en je hele leven huren is beter mss.
Dat hangt zuiver van je eigen situatie af. In sommige gevallen kan dat inderdaad beter zijn ja.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 07:14   #127
Penalcode
Vreemdeling

Standaard

Een goeie 85.000€, die ik over 20 jaar ten laatste verwacht te hebben afgelost.
Penalcode is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 10:33   #128
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Penalcode Bekijk bericht
Een goeie 85.000€, die ik over 20 jaar ten laatste verwacht te hebben afgelost.
Veel succes, mijn ex heeft ook eens de laatste 18 jaar van een dertigjarige hypotheek van 85000€ afbetaald
Oud 2 augustus 2011, 11:12   #129
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Nooit ga ik schulden aan, zelfs niet voor een huis.
Je zal eens moeten uitrekenen hoeveel die redenering je kost. Huur is immers weggesmeten geld, de inflatie knabbelt aan je lening, er is een fiscale aftrek en intussen wordt je huis meer waard. Zelfs al heb je dat geld liggen, ga je nog beter een lening aan om je fiscale korf op te vullen, niet meer en ook niet min.

Zelf heb ik €361228,90 schulden op dit eigenste ogenblik. Dat lijkt veel, maar daar zijn schulden voor mijn zelfstandige activiteit bij inbegrepen, zo'n €250000 is slechts voor de woning.

Consumentenkredieten voor de TV, op reis te gaan,... zijn kredieten die je beter niet aangaat, want als je die nodig hebt, wil dat zeggen dat je geen geld hebt en als je geen geld hebt, hoe ga je die leningen dan betalen? Daar ben ik het met je eens, maar voor een huis: dat is een heel andere materie.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 11:22   #130
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Iedereen die een huis koopt, zit ruim over die €100.000. Zo zie je maar dat de vraagsteller zijn leefwereld weerspiegeld wordt in die polls: ik durf te wedden dat de topicstarter geen huis heeft. Geen schande natuurlijk, maar het levert wel een slechte poll op. Beter was de bovengrens op €500.000 te zetten. Het zou me niet verbazen als daar ook op gestemd zou worden.

€300000 op 50-jarige leeftijd is ook al iets anders dan op 30-jarige leeftijd, aangezien die 50'er voor zijn pensioen zou moeten sparen ipv schulden aflossen. Als je ook door wanbetaling je schulden de hoogte in jaagt en je moet schulden aflossen voor dingen waar je al van genoten hebt, zoals internet of elektriciteit, dan is dat ook zuur geld. Ik heb dan ook liever meer dan €360000 schulden voor mijn huis en mijn eigen zaak dan €50000 schulden te betalen aan Telenet en Electrabel.
Oud 2 augustus 2011, 11:29   #131
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Je zal eens moeten uitrekenen hoeveel die redenering je kost. Huur is immers weggesmeten geld, de inflatie knabbelt aan je lening, er is een fiscale aftrek en intussen wordt je huis meer waard. Zelfs al heb je dat geld liggen, ga je nog beter een lening aan om je fiscale korf op te vullen, niet meer en ook niet min.
Die fiscale korf kan je anders ook opvullen eh, dat is het probleem niet.

Op de lange termijn gezien is huren inderdaad niet zo denderend, maar afhankelijk van je situatie en je plannen kan dat het betere alternatief zijn. Om maar een voorbeeld te geven: als je 7 jaar huurt aan 400€ per maand, dan geef je 33600€ uit. Als dat je toelaat 100000€ bij elkaar te sparen die je niet moet uitlenen over pakweg 20 jaar aan 5%, dan bespaar je alleen al daarmee 20k€. 't Is wat kort door de bocht en het is zeker niet voor iedereen geldend, maar in sommige gevallen is huren zeker beter dan kopen. Hangt maar af van je eigen wensen en plannen.

Laatst gewijzigd door Sfax : 2 augustus 2011 om 11:30.
Oud 2 augustus 2011, 11:43   #132
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Die fiscale korf kan je anders ook opvullen eh, dat is het probleem niet.
Langetermijnsparen heeft een lagere aftrek en je mist de verhogingen...
Citaat:
Op de lange termijn gezien is huren inderdaad niet zo denderend, maar afhankelijk van je situatie en je plannen kan dat het betere alternatief zijn. Om maar een voorbeeld te geven: als je 7 jaar huurt aan 400€ per maand, dan geef je 33600€ uit. Als dat je toelaat 100000€ bij elkaar te sparen die je niet moet uitlenen over pakweg 20 jaar aan 5%, dan bespaar je alleen al daarmee 20k€.
Je moet zeker een basiskapitaal hebben als je koopt, al was het maar een gunstiger lening te krijgen. Huren aan €400 per maand: daar zal je al hard voor moeten zoeken, maak er maar €500 per maand van en dan spaar je €91600, dus je winst zakt naar €10139. Intussen ben je 7 jaar je aftrek kwijt waar je, met twee en gesteld dat deze niet verhoogd of verlaagd, op 7 jaar €20k van kunt halen. En dan spreken we nog niet over de meerwaarde van je huis, stel dat die 5% per jaar is, op 7 jaar is die 40% in waarde gestegen. Zelfs aan 3% zit je op 23%. Je huurprijs is intussen 15% gestegen (�* 2% inflatie).

Het wordt meer en meer gezegd en ik beaam het: de kloof tussen rijke oudjes en arme oudjes zal bepaald worden door het bezit van een eigen huis. En daar begin je best zo vroeg mogelijk mee, zodra je het aankan.
Oud 2 augustus 2011, 12:09   #133
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je moet zeker een basiskapitaal hebben als je koopt, al was het maar een gunstiger lening te krijgen. Huren aan €400 per maand: daar zal je al hard voor moeten zoeken, maak er maar €500 per maand van en dan spaar je €91600, dus je winst zakt naar €10139. Intussen ben je 7 jaar je aftrek kwijt waar je, met twee en gesteld dat deze niet verhoogd of verlaagd, op 7 jaar €20k van kunt halen. En dan spreken we nog niet over de meerwaarde van je huis, stel dat die 5% per jaar is, op 7 jaar is die 40% in waarde gestegen. Zelfs aan 3% zit je op 23%. Je huurprijs is intussen 15% gestegen (�* 2% inflatie).

Het wordt meer en meer gezegd en ik beaam het: de kloof tussen rijke oudjes en arme oudjes zal bepaald worden door het bezit van een eigen huis. En daar begin je best zo vroeg mogelijk mee, zodra je het aankan.
Op het einde van de rit kan het ocmw dan met uwen eigendom gaan lopen waar ge heel uw leven voor gefakt hebt...

Uiteraard heb je gelijk een eigen huis kopen is zeker een hele goeie investering , zeker als je kinderen hebt en ze iets wil meegeven. Nu ik ben niet in dat geval en in totaal andere omstandigheden en na andere keuzes te hebben gemaakt had mijn leven er totaal anders kunnen uitzien maar ik ben nog altijd niet kwaad dat ik dien hoop steen terug verkocht heb, en heb kunnen doen wat ik gedaan heb, en god weet wat voor een gelegenheid krijg ik nog. Ik ben mobiel en als ik morgen goesting heb om het weer af te bollen dan smijt ik mijne PC in mijn valies, pak mijn kleren en meubels op en ben weer weg. Misschien dat ik ook gewoon blijf, en als ik oud en versleten ben, zal de staat maar moeten zorgen dat ik eten en drinken heb ik heb er lang genoeg voor afgedragen, en om in een commune (bejaardenhuis) mijn laatste dagen te gaan slijten heb ik niet echt veel zin, daar ga ik nog iets op moeten verzinnen maar ergens in een tuinhuis in een of ander ondoordringbaar bos, meer moet dat eigenlijk niet zijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 12:55   #134
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Op het einde van de rit kan het ocmw dan met uwen eigendom gaan lopen waar ge heel uw leven voor gefakt hebt...

Uiteraard heb je gelijk een eigen huis kopen is zeker een hele goeie investering , zeker als je kinderen hebt en ze iets wil meegeven. Nu ik ben niet in dat geval en in totaal andere omstandigheden en na andere keuzes te hebben gemaakt had mijn leven er totaal anders kunnen uitzien maar ik ben nog altijd niet kwaad dat ik dien hoop steen terug verkocht heb, en heb kunnen doen wat ik gedaan heb, en god weet wat voor een gelegenheid krijg ik nog. Ik ben mobiel en als ik morgen goesting heb om het weer af te bollen dan smijt ik mijne PC in mijn valies, pak mijn kleren en meubels op en ben weer weg. Misschien dat ik ook gewoon blijf, en als ik oud en versleten ben, zal de staat maar moeten zorgen dat ik eten en drinken heb ik heb er lang genoeg voor afgedragen, en om in een commune (bejaardenhuis) mijn laatste dagen te gaan slijten heb ik niet echt veel zin, daar ga ik nog iets op moeten verzinnen maar ergens in een tuinhuis in een of ander ondoordringbaar bos, meer moet dat eigenlijk niet zijn.
Niemand verbiedt je bepaalde keuzes te maken in het leven. Maar die keuzes hebben hun prijskaartje en het kan zijn dat die rekening pas later komt. Als men bereid is deze te betalen, is er geen enkel probleem, heus...
Oud 2 augustus 2011, 16:52   #135
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Edoch krijg je die korf nog steeds vol. Gewoon een kwestie van de juiste dingen te kiezen.

Citaat:
Je moet zeker een basiskapitaal hebben als je koopt, al was het maar een gunstiger lening te krijgen. Huren aan €400 per maand: daar zal je al hard voor moeten zoeken,
360€ per maand, inclusief water en verwarming. Elektriciteit apart bij te rekenen. En dat in hartje Leuven (berucht voor idioot hoge prijzen) en zonder een vervallen krot te zijn.
Sure, 't was maar een kleine studio, maar als koppel hadden we niet meer nodig. Dat is intussen al even geleden, dus de prijs zal wellicht wel wat gestegen zijn, maar dat gaat gezien de tijdspanne waarover ik het heb niet desastreus veel zijn. Als het daar kan, kan dat elders dus zeker.

Citaat:
maak er maar €500 per maand van en dan spaar je €91600, dus je winst zakt naar €10139. Intussen ben je 7 jaar je aftrek kwijt waar je, met twee en gesteld dat deze niet verhoogd of verlaagd, op 7 jaar €20k van kunt halen.
As said, die korf kan je beiden op andere manieren vullen.

Citaat:
En dan spreken we nog niet over de meerwaarde van je huis, stel dat die 5% per jaar is, op 7 jaar is die 40% in waarde gestegen. Zelfs aan 3% zit je op 23%. Je huurprijs is intussen 15% gestegen (�* 2% inflatie).
't Zijn fabeltjes dat alle vastgoed 40% in waarde stijgt op 7 jaar tijd. Wie daarin gelooft, gelooft waarschijnlijk ook nog in sinterklaas.

Citaat:
Je hoort me nergens ontkennen dat het een goede zaak is een eigen eigendom te hebben. Hetgeen ik zeg is wel ietwat meer genuanceerd dan dat.
Huren is niet per definitie slechter dan kopen, het hangt maar af van je eigen plannen en wensen.
Oud 2 augustus 2011, 16:56   #136
kameleon
Minister

Standaard

Velen zien vastgoed als een investering terwijl een huis gebouwd is om in te wonen. Maar eens knapt de bubbel wel, dan ga ik lekker in mijn handjes wrijven en een paar huizen voor een prikkie kopen.
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 17:11   #137
freespirit
Minister-President

freespirit's schermafbeelding

Standaard

Een hypotheeklening zie ik niet als schuld,het is inderdaad een investering, zelfs eerder een vorm van sparen. Want eens die lening is afbetaald, heb je een serieus bedrag in handen, zij het onder de vorm van vastgoed. Ik beschouw dit dus niet als schulden. Bovendien heb je als werkende mens een enorm belastingvoordeel met een hypotheeklening, kan je de eerste tien jaar van je aflossing meer dan 2.500 euro per jaar recupereren.

Bovendien wordt de aflossing van een woonlening - zeker met een vaste contractuele rentevoet - steeds goedkoper in de toekomst. Dit in tegenstelling tot de huurprijzen, die de index (en dus inflatie) mee volgen. Wie nu 500 euro afbetaalt en een vaste rente heeft, betaalt over twintig jaar nog altijd datzelfde bedrag af dat tegen dan (allicht) fameus in waarde is verminderd. Dit terwijl de huurder tegen dan misschien 1.000 euro i.p.v. 500 moet afdokken. Dat is een simpele redenering, maar ze is wel correct. Ik raad eenieder met een vaste baan en (vanaf) een modaal inkomen dan ook aan proberen te kopen. Dan betaalt men tenminste voor zichzelf af (dus sparen), anders maakt men enkel maar de huisbaas rijk. Ik vind het steeds zeer triestig verhalen te horen van mensen die met hun hele leven huur te betalen in feite hun woning al twee of drie keren hadden kunnen kopen.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2011, 17:23   #138
Dajjal
Minister

Dajjal's schermafbeelding

Standaard

Neen. Ik heb wel veel wanbetalers. Daar heb ik mijn incasso-vrienden voor.
Oud 3 augustus 2011, 04:34   #139
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Een hypotheeklening zie ik niet als schuld,het is inderdaad een investering, zelfs eerder een vorm van sparen. Want eens die lening is afbetaald, heb je een serieus bedrag in handen, zij het onder de vorm van vastgoed. Ik beschouw dit dus niet als schulden. Bovendien heb je als werkende mens een enorm belastingvoordeel met een hypotheeklening, kan je de eerste tien jaar van je aflossing meer dan 2.500 euro per jaar recupereren.

Bovendien wordt de aflossing van een woonlening - zeker met een vaste contractuele rentevoet - steeds goedkoper in de toekomst. Dit in tegenstelling tot de huurprijzen, die de index (en dus inflatie) mee volgen. Wie nu 500 euro afbetaalt en een vaste rente heeft, betaalt over twintig jaar nog altijd datzelfde bedrag af dat tegen dan (allicht) fameus in waarde is verminderd. Dit terwijl de huurder tegen dan misschien 1.000 euro i.p.v. 500 moet afdokken. Dat is een simpele redenering, maar ze is wel correct. Ik raad eenieder met een vaste baan en (vanaf) een modaal inkomen dan ook aan proberen te kopen. Dan betaalt men tenminste voor zichzelf af (dus sparen), anders maakt men enkel maar de huisbaas rijk. Ik vind het steeds zeer triestig verhalen te horen van mensen die met hun hele leven huur te betalen in feite hun woning al twee of drie keren hadden kunnen kopen.
Een hypotheek aangaan om een huis te kopen is inderdaad een investering, maar het is ook een schuld.

De bank creëert geld uit het niets, geeft dat geld aan jou en jij belooft dat geld gespreid over een zekere periode terug te geven, met daarboven een intrest.
Oud 3 augustus 2011, 10:19   #140
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Een hypotheek aangaan om een huis te kopen is inderdaad een investering, maar het is ook een schuld.

De bank creëert geld uit het niets, geeft dat geld aan jou en jij belooft dat geld gespreid over een zekere periode terug te geven, met daarboven een intrest.
De grote schulden in deze draad kloppen dan ook niet, er moet een verrekening gemaakt worden leningschuld versus waarde
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be