Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2011, 18:25   #121
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Dan zult ge op de traditionele partijen moeten wachten.
Of op andere initiatieven dan "De Partij van de Brave Burger". Dus u negeert alternatieve hypotheses, andermaal drogreden.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 18:32   #122
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Of op andere initiatieven dan "De Partij van de Brave Burger". Dus u negeert alternatieve hypotheses, andermaal drogreden.
Prima als er andere initiatieven zijn. Overigens is er wat dat betreft plaats genoeg. De eerste verkiezingen zijn normaal gezien gemeentelijk. We hebben geen enkele monopolie wens. Zou ook moeilijk kunnen zonder programma. Het zijn allemaal vrije initiatieven. Alleen zou het spijtig zijn om de krachten te versnipperen op federaal vlak. Maar dat is nog iets verdere toekomst (normaal gezien).
Het enige dat ons bindt is het manifest http://www.participedia.net/wiki/E2D_International

Paul

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 23 augustus 2011 om 18:32.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 20:33   #123
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

't Feit alleen al dat die van 3D elke dag tijd genoeg hebben om op dit forum te komen zeveren en leuteren, zegt genoeg. Veel geleuter, niks handen uit de mouwen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2011, 21:38   #124
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
't Feit alleen al dat die van 3D elke dag tijd genoeg hebben om op dit forum te komen zeveren en leuteren, zegt genoeg. Veel geleuter, niks handen uit de mouwen.
We waren nog pas, samen met andere verenigingen die directe democratie verdedigen, in Freiburg. http://www.e2d-i.net/
We zijn ook stichtend lid van Democracy International. http://www.democracy-international.org/

Paul
Oud 25 augustus 2011, 07:16   #125
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Prima als er andere initiatieven zijn.
Ik ben een geduldig man, ooit steekt er wel iets deftigs de kop op.
Oud 25 augustus 2011, 13:44   #126
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik ben een geduldig man, ooit steekt er wel iets deftigs de kop op.
Onze enige doelstelling is "Directe Democratie".

Paul

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 25 augustus 2011 om 13:49.
Oud 25 augustus 2011, 14:39   #127
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We waren nog pas, samen met andere verenigingen die directe democratie verdedigen, in Freiburg. http://www.e2d-i.net/
We zijn ook stichtend lid van Democracy International. http://www.democracy-international.org/

Paul
Vanalles en nog wat oprichten kan iedereen. Internationale contacten leggen, is niet moeilijk. Een website of vijf lanceren, kan ook iedereen.

Maar dát is niet wat van een organisatie iets krachtigs en sterks maakt.

Maar goed. Ik wens 3D veel succes. Alleen vrees ik voor de levensvatbaarheid als ik zie wat jullie totnogtoe hier neergepend hebben.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 25 augustus 2011, 14:48   #128
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Vanalles en nog wat oprichten kan iedereen. Internationale contacten leggen, is niet moeilijk. Een website of vijf lanceren, kan ook iedereen.

Maar dát is niet wat van een organisatie iets krachtigs en sterks maakt.

Maar goed. Ik wens 3D veel succes. Alleen vrees ik voor de levensvatbaarheid als ik zie wat jullie totnogtoe hier neergepend hebben.
Discussie en debat is juist het fundament van Directe Democratie.
Met respect voor ieder zijn persoonlijke mening maar met voldoende geloof en vertrouwen in de mensen om zich neer te leggen bij een beslissing van de burgers. Het zou pas zeer verdacht zijn als wij geen persoonlijke meningen hadden.
Maar de burger zal er wel moeten wennen zélf het debat te voeren en uiteindelijk te beslissen.
Dat vraagt een serieuze omwenteling want we zijn gewoon dat politici zich daar mee bezig houden tot eigen eer en glorie en geen geringe financiele vergoedingen.
Er is nog wel de tussenstap van Liquid democracy maar dat zal nog wel wat testen vragen.
Overigens is ook Directe Democratie nooit afgewerkt als systeem. Overal waar het bestaat zijn er diverse vormen en toepassingen wat ook zeer interessante vergelijkende studies mogelijk maakt.
Dus waarom zouden wij geen eigen meningen mogen hebben? Het zal uiteindelijk de burger zijn die bestlist. Dat is de essentie.

Paul
Oud 25 augustus 2011, 14:58   #129
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Discussie en debat is juist het fundament van Directe Democratie.
Met respect voor ieder zijn persoonlijke mening maar met voldoende geloof en vertrouwen in de mensen om zich neer te leggen bij een beslissing van de burgers. Het zou pas zeer verdacht zijn als wij geen persoonlijke meningen hadden.
Maar de burger zal er wel moeten wennen zélf het debat te voeren en uiteindelijk te beslissen.
Dat vraagt een serieuze omwenteling want we zijn gewoon dat politici zich daar mee bezig houden tot eigen eer en glorie en geen geringe financiele vergoedingen.
Er is nog wel de tussenstap van Liquid democracy maar dat zal nog wel wat testen vragen.
Overigens is ook Directe Democratie nooit afgewerkt als systeem. Overal waar het bestaat zijn er diverse vormen en toepassingen wat ook zeer interessante vergelijkende studies mogelijk maakt.
Dus waarom zouden wij geen eigen meningen mogen hebben? Het zal uiteindelijk de burger zijn die bestlist. Dat is de essentie.

Paul
Ik vind dat allemaal heel boeiend en het zijn mooie uitgangspunten. Het doet me denken aan de discussie tussen Habermas en Luhmann in Theorie der Gesellschaft oder Sozialtechnologie: Was leistet die Systemforschung?

Het probleem met directe democratie is dat het enkel werkzaam is op kleine schaal en indien er tussen de deelnemers aan het debat al een zekere mate van impliciete overeenstemming aanwezig is.

Dat is alvast mijn ervaring vanuit het nabije Baskenland. Ik heb ook deelgenomen aan zo'n discussiesessies. Brede en smalle, tussen mensen van "overal" en mensen van één dorp. Zeer leerrijk allemaal, daar niet van.

Maar zeer moeilijk, zoniet onmogelijk, om op grotere schaal te realiseren.

Laatst gewijzigd door Txiki : 25 augustus 2011 om 15:28.
Oud 25 augustus 2011, 15:33   #130
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ik vind dat allemaal heel boeiend en het zijn mooie uitgangspunten. Het doet me denken aan de discussie tussen Habermas en Bourdieu. Ik ga die eens terugzoeken.

Als ik die vind, laat ik het weten.

Het probleem met directe democratie is dat het enkel werkzaam is op kleine schaal en indien er tussen de deelnemers aan het debat al een zekere mate van impliciete overeenstemming aanwezig is.

Dat is alvast mijn ervaring vanuit het nabije Baskenland. Ik heb ook deelgenomen aan zo'n discussiesessies. Brede en smalle, tussen mensen van "overal" en mensen van één dorp. Zeer leerrijk allemaal, daar niet van.

Ik denk ook dat het op lokaal vlak moet beginnen. Het is daar dat sociaal kapitaal opgebouwd kan worden (vertrouwen en redelijkheid). Vandaar uit kan men vrije associaties opbouwen die grotere bevoegdheden hebben, maar dan vanonder uit. En als men die bevoegdheden wil terugtrekken kan dat ook. Een van de problemen van de Direct Democratie in Californie is volgens sommige auteurs dat het te groot is (ik dacht 30 miljoen inwoners). Zelfs Zwitserland met zijn 8 miljoen (juist is het niet want het gaat eigenlijk over stemgerechtigden maar niet belangrijk hier) heeft een speciale regeling uitgewerkt door de dubbele meerderheid in te voeren (meerderheid burgers én meerderheid kantons) op federaal vlak. Er zit daar dus een territorium criterium in wat in Californie ontbreekt voor zover ik weet.
Maar dat zal ons niet beletten om Federaal mee te doen, deelnemen aan verkiezingen heeft ook zijn publicitaire waarde en ik denk niet dat we ineens zo groot zullen worden dat we met de californische problemen zullen te maken krijgen

Paul
Oud 25 augustus 2011, 15:59   #131
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk ook dat het op lokaal vlak moet beginnen. Het is daar dat sociaal kapitaal opgebouwd kan worden (vertrouwen en redelijkheid). Vandaar uit kan men vrije associaties opbouwen die grotere bevoegdheden hebben, maar dan vanonder uit. En als men die bevoegdheden wil terugtrekken kan dat ook. Een van de problemen van de Direct Democratie in Californie is volgens sommige auteurs dat het te groot is (ik dacht 30 miljoen inwoners). Zelfs Zwitserland met zijn 8 miljoen (juist is het niet want het gaat eigenlijk over stemgerechtigden maar niet belangrijk hier) heeft een speciale regeling uitgewerkt door de dubbele meerderheid in te voeren (meerderheid burgers én meerderheid kantons) op federaal vlak. Er zit daar dus een territorium criterium in wat in Californie ontbreekt voor zover ik weet.
Maar dat zal ons niet beletten om Federaal mee te doen, deelnemen aan verkiezingen heeft ook zijn publicitaire waarde en ik denk niet dat we ineens zo groot zullen worden dat we met de californische problemen zullen te maken krijgen

Paul
Kan de ervaring van ETA uit Heist Op Den Berg niet interessant zijn voor jullie?

http://users.telenet.be/vanlooy-arblaster/E.T.A./
Oud 25 augustus 2011, 16:07   #132
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Kan de ervaring van ETA uit Heist Op Den Berg niet interessant zijn voor jullie?

http://users.telenet.be/vanlooy-arblaster/E.T.A./
Alle ervaringen zijn interessant en afgezien van de betrokkenheid en inzet van de persoon in kwestie zie ik geen direct verband met directe democratie. Maar we gaan dat aan hemzelf overlaten en eens vragen of hij een evolutie in die richting ziet zitten.

Paul

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 25 augustus 2011 om 16:12.
Oud 25 augustus 2011, 21:32   #133
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Onze enige doelstelling is "Directe Democratie".

Paul
Directe Democratie is de doelstelling van initiatieven als democratie.nu, directdemocracy.be, vroeger WIT, ... allemaal goede initiatieven, maar hier gaat het specifiek over 3D en dan meer bepaald één van die D's. Ik heb redenen om die specifieke D te wantrouwen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 21:32   #134
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is dat niet dé reden waarom deglobaliseren nodig is?
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2011, 21:40   #135
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Misschien wel. Nog nooit over nagedacht vanuit de invalshoek van directe democratie.
Oud 26 augustus 2011, 08:46   #136
jan.sevenhans
Burger

jan.sevenhans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Directe democratie ontwikkeld zich wereldwijd vanuit de basis en zal groeien tot de particratie wereldwijd door de mand valt.
http://www.facebook.com/groups/3D.Vlaanderen/
jan.sevenhans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2011, 09:34   #137
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Directe Democratie is de doelstelling van initiatieven als democratie.nu, directdemocracy.be, vroeger WIT, ... allemaal goede initiatieven, maar hier gaat het specifiek over 3D en dan meer bepaald één van die D's. Ik heb redenen om die specifieke D te wantrouwen.
Ik veronderstel dat ge de digitale D bedoeld. Als ge absoltute perfectie nastreeft dan komt ge er niet. Ook directe democratie is niet perfect. Maar ge moet altijd vergelijken met de huidige toestand en dan het haalbare nastreven. Momenteel denk ik dat het "digitale" aspect voldoende ontwikkeld is om een waardig alternatief te bieden voor wat we nu hebben, zijnde particratie gebaseerd op het overheidsmonopolie om min of meer betrouwbare stemmingen te organiseren.
Dat monopolie kan gebroken worden met een goed alternatief. Is het perfect, uiteraard niet. Is het overheidssysteem perfect? Zeker niet. Zels bij het tellen van bollekes op papier wordt er gesjoemeld en geen enkele hertelling geeft hetzelfde resultaat.
Als ik dat vergelijk met wat nu Helios al kan bieden (als eerste ontwikkeling) dan twijfel ik er niet aan dat het overheidmonopolie afgedaan heeft.

Paul
Oud 30 augustus 2011, 12:57   #138
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan.sevenhans Bekijk bericht
Directe democratie ontwikkeld zich wereldwijd vanuit de basis en zal groeien tot de particratie wereldwijd door de mand valt.
Maar daar gaan jullie niet voor zorgen, dat weet ik nu al.
Oud 30 augustus 2011, 14:02   #139
Paul Nollen
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Maar daar gaan jullie niet voor zorgen, dat weet ik nu al.
o jawel, dank zij internet kunnen we meewerken overal ter wereld en dat doen we dan ook. En waar de burgers geen democratie wensen komt het natuurlijk ook niet. Dat is nu eenmaal democratie.

Paul
Oud 30 augustus 2011, 14:27   #140
Johnny Blaze
Minister

Johnny Blaze's schermafbeelding

Standaard

Heb ik daar ook zo een vervelend brilletje voor nodig?
Johnny Blaze is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be