Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 1 september 2011, 17:42   #121
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Naar 't schijnt zou de heer De Wever wél hebben gezorgd voor een toenemende populariteit van het vak "Latijn"
Ook waar.
Maar daar heb je in West Europa weinig aan.
Henri1 is offline  
Oud 1 september 2011, 17:42   #122
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Er was er eentje die zijn volk leerde schrijven, eentje die zijn volk leerde lezen, eentje die zijn volk leerde drinken.

Nu hebben we eentje die zijn volk dommer maakt.

Proficiat Bart.
lol:
Oud 1 september 2011, 17:44   #123
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Soms is de ondertiteling ook onterecht, zoals bij bepaalde Nederlandse series die voor het overgrote deel perfect verstaanbaar zijn. Maar over het algemeen is het belachelijk dat we ons eigen volk zo vaak moeten ondertitelen.
Soms wel ja. De ironie is dat ik veelal de Nederlandse series beter versta. En o ja. Geen enkele staatshervorming groot of klein die daar iets aan zal veranderen. Ik heb zelfs de indruk dat nu het Franstalige gevaar geweken is (ondanks de gigantisch opgeklopte achtergoedegevechtjes tussen FDF en TAK pippo's) men het in Vlaanderen wat laat lopen.
solidarnosc is offline  
Oud 1 september 2011, 17:46   #124
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Ik kan me in ieder geval inbeelden dat dat ondertitelen van mede-Nederlandstaligen met name voor anderstaligen behoorlijk potsierlijk moet overkomen. Het is uiteraard ook behoorlijk genant wanneer van migranten in Vlaanderen dan geëist wordt dat ze onze taal leren en respecteren.
Oh ja, reken maar dat ze zoiets direct bemerken, zelfs al kijken ze bijna nooit naar de Vlaamse televisie. Dat is mij al een aantal keren in het gezicht gesmeten door franstaligen op het internet. Feitelijk kun je daar ook weinig tegenin brengen.
Vlaanderen Boven is offline  
Oud 1 september 2011, 17:49   #125
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Soms wel ja. De ironie is dat ik veelal de Nederlandse series beter versta. En o ja. Geen enkele staatshervorming groot of klein die daar iets aan zal veranderen. Ik heb zelfs de indruk dat nu het Franstalige gevaar geweken is (ondanks de gigantisch opgeklopte achtergoedegevechtjes tussen FDF en TAK pippo's) men het in Vlaanderen wat laat lopen.
Daarvoor is krachtdadig intern beleid nodig, en dat heeft op zich niets te maken met de franstaligen; behalve natuurlijk dat we oneindig veel meer respect zouden kunnen afdwingen.

Wat dat laatste punt betreft zou je gelijk kunnen hebben. Ik vind het jammer dat men wat blijft hangen op een tussenpunt; het is een evolutie die onvoltooid is. Ik zie niet in waarom dat recent geëvolueerde verkavelingsvlaams zoveel 'authentieker' zou zijn dan standaardtaal.
Oud 1 september 2011, 18:07   #126
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
http://www.lesoir.be/actualite/belgi...nds-859968.php]

Ze zien toch echt spoken bij le soir. Frans is gewoon een irritante taal om te leren
In mijn handboek Frans (voor volwassenen) van vorig cursusjaar stond toch wel wat francofone propaganda.
Zo stond er een wereldkaartje met "pays francophones".
Québec blijkt nu ook al een land te zijn.
Zouden ze dat niet graag hebben, nietwaar...
En de lerares was ook een echte franskiljon, die graag wou doen geloven dat het Nederlands maar een fluttaaltje is.
Het nationalisme (lees : Vlaams-nationalisme) daar moest ze niets van weten, maar de zaak van Québec steunde ze natuurlijk voor 200%.
Nu weet ik direct weer waarom ik nooit graag Frans geleerd heb, hoewel ik er zeker niet slecht in ben.
We doen dus door met Spaans, en laten Frans vallen als een baksteen, ten minste het schoolse gedeelte.
Oud 1 september 2011, 18:14   #127
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Perzik Bekijk bericht
Dit is er echt goed ingehamerd door de franstalige media pcs hé. Zouden die mensen ooit een vlaming hebben gezien. Laat staan dat ze een verschil zouden horen.
Franstaligen nemen er de sketches van "le prof de néerlandais" van "Sois belge et tais-toi" zelfs serieus.
Ook gemerkt op het werk dat Franstaligen alles wat ook maar enigszins anders is in het Nederlands "dom" of "onlogisch" vinden.
Dan komen ze af met "lunettes" is toch veel logischer dan "bril" (2 glazen).
En dan bicyclette (2 wielen), toch "veel logischer" dan het enkelvoudige fiets.
Maar dat er ook "vélo" bestaat, dat is dan weer geen probleem natuurlijk.
En dat je niet "4wielen" tegen een auto zegt, is ook geen probleem.
En dat "2 wielen" toch echt wel een debiele beschrijving van een fiets is komt ook niet bij hen op.
Alsof je niet nog een pak andere voertuigen hebt met 2 wielen.

Of ze komen af met het zeer onlogische "tweeëndertig" ipv. "trente-deux".
"Alleen in het Vlaams", want zo zijn ze gedesinformeerd.
"En in het Duits is het net zo", zeg ik er dan op.
En dan zie je dat ze zich wat ongemakkelijk voelen.
Ze willen toch zo graaag geloven dat enkel het Nederlands zo "onlogisch" in elkaar steekt.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 1 september 2011 om 18:14.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 1 september 2011, 18:16   #128
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Misschien niet.

Maar dat doet niets af van wat ik stelde. Vooral de sms-cultuur en het schabouwelijke verkavelingsvlaams zijn uitermate schadelijk voor de Nederlandse taal.
De SMS taal is schadelijk voor elke taal.
Kijk maar eens op Spaanse of Franse fora, ook daar lees je van die SMS taal.
En vermits Frans onnodig gecompliceerd in elkaar steekt, heeft het veel meer kans om ten prooi te vallen aan gemakzucht.
Oud 1 september 2011, 18:19   #129
Vlaanderen Boven

Standaard

Met bovenstaande voorbeelden van franstalig gemekker kan men met '1' woord komaf maken: quatre-vingt-dix-huit.

Dat is dus vier-twintig-tien-acht. Zeer efficiënt.

Edit: hoewel de franstalige Belgen op dat vlak slimmer zijn, met hun nonante. Waarschijnlijk de weldadige invloed van les flamands.

Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 1 september 2011 om 18:20.
Oud 1 september 2011, 18:23   #130
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
De SMS taal is schadelijk voor elke taal.
Kijk maar eens op Spaanse of Franse fora, ook daar lees je van die SMS taal.
En vermits Frans onnodig gecompliceerd in elkaar steekt, heeft het veel meer kans om ten prooi te vallen aan gemakzucht.
Volgens mij heeft die zogezegde SMS-taal weinig effect. Ik betwijfel sterk of mensen vandaag slechter hun taal beheersen dan vroeger. Mensen maken gebruik van verschillende registers in eenzelfde taal, en dat is op zich geen probleem. Het wordt slechts problematisch wanneer men niet beseft wanneer een bepaald register niet gepast is.
Oud 1 september 2011, 18:25   #131
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Met bovenstaande voorbeelden van franstalig gemekker kan men met '1' woord komaf maken: quatre-vingt-dix-huit.

Dat is dus vier-twintig-tien-acht. Zeer efficiënt.

Edit: hoewel de franstalige Belgen op dat vlak slimmer zijn, met hun nonante. Waarschijnlijk de weldadige invloed van les flamands.
De Zwitsers zijn dan nog slimmer dan de Walen, want die zeggen ook nog octante in plaats van quatre-vingts.

Maar de oorsprong daarvan is niet om moeilijk te doen, maar komt van het Gallische 20-tallige talstelsel van voor de Romeinse inval.

http://fr.wiktionary.org/wiki/quatre-vingts

Laatst gewijzigd door patrickve : 1 september 2011 om 18:27.
patrickve is offline  
Oud 1 september 2011, 18:27   #132
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Daar lijkt het op. Waarom gebeurt er niet iets gelijkaardigs in de Vlaamse media ten aanzien van Di Rupo of zo?
Omdat er geen Vlaamse media zijn natuurlijk. Alleen maar Belgische regime-media. Als ze in Le Soir schrijven dat alle Vlamingen achterlijk zijn, dan schrijft de rioolgazet De Standaard de volgende dag dat alle Vlamingen achterlijk zijn en dat ze dat aan zichzelf te danken hebben.
fonne is offline  
Oud 1 september 2011, 18:32   #133
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als je niet weet wat "boven zijn stand leven" is, of als je niet weet wat "een bevolkingsgroep" is, of als je niet weet wat de "franse taal" is, dan vrees ik dat ik je niet zal kunnen helpen.
Energie steken in belgicystjes proberen te overtuigen is redelijk zinloos.
Ze zijn zogezegd geïnteresseerd om je te begrijpen, maar ook als ze een hele uitleg gekregen hebben, doen ze alsof het niet duidelijk is, en als je hun leugens ontkracht heb, kun je er donder op zeggen dat ze binnen de paar dagen dezelfde leugens weer zullen opdissen alsof er niets gebeurd is.
Oud 1 september 2011, 18:32   #134
Marxmannetje
Banneling

Standaard

Citaat:
Er was er eentje die zijn volk leerde schrijven, eentje die zijn volk leerde lezen, eentje die zijn volk leerde drinken.

Proficiat Bart.
Hoe dat?
Marxmannetje is offline  
Oud 1 september 2011, 18:33   #135
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook waar.
Maar daar heb je in West Europa weinig aan.
Je hebt er in West-Europa misschien weinig aan, maar 'dommer' word je van dat Latijn toch ook niet, hé?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline  
Oud 1 september 2011, 18:33   #136
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
'Gij' vind ik niet erg, maar dan wel netjes vervoegt. Niet 'hebde (gij)?' maar 'hebt gij?'. Het staat buiten kijf dat het motto “Ot mor verstonborren is” niet goed genoeg is.
Ge weet waar die "de" in "hebde gij" vandaan komt ?
't is geen vervoeging. 't is een verdubbeling van het persoonlijk voornaamwoord. Infeite komt het van Hebt Du.

Hebt Gij gedronken ?

Of

Hebt Du gedronken ?

Samengetrokken tot:

hebde gedronken ?

En omdat mensen niet meer weten dat die samentrekking een persoonlijk voornaamwoord voorstelde, herhalen ze het nog eens:

hebde gij gedronken ?
patrickve is offline  
Oud 1 september 2011, 18:34   #137
Vlaanderen Boven

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marxmannetje Bekijk bericht
Hoe dat?
Dat is toch duidelijk. Bart De Wever is er persoonlijk voor verantwoordelijk dat sommige kinderen niet graag Frans leren.
Oud 1 september 2011, 18:35   #138
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je moet misschien ook wel beseffen dat Frans voor een Vlaming iets moeilijker te leren is dan Engels, he, vanwege het feit dat Frans in de romaanse taalgroep zit, en er dus minder raakvlakken zijn met het Nederlands.
Ik blijf Frans een stomme taal vinden, ook al spreek en schrijf ik het redelijk goed, en dat heeft niets te maken met het al dan niet Romaans zijn.

Neem nu die uitgangen.
Als je Spaans leert, heb je ook andere uitgangen voor de verschillende personen (hablo, hablas, habla, hablamos, habláis, hablan), maar daar héb je ten minste iets aan.
Je kunt namelijk zeggen : hablo, en dan weet iedereen dat je "ik spreek" bedoelt.
In het Frans daarentegen heb je voor elke persoon een uitgang, maar je hoort het verschil niet tussen je parle, of tu parles.
Je moet dus energie steken in het leren van uitgangen die je niet eens hoort, en omdat je ze niet hoort, moet je er dan toch nog altijd de persoon gaan bijzetten.
Wat een stomme taal.

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 1 september 2011 om 18:55.
De gemuilkorfde is offline  
Oud 1 september 2011, 18:40   #139
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Dat is Engels, dat is nogal duidelijk (in de toekomst misschien Chinees, maar zo ver zijn we nog niet).
Dat Engels de tweede taal zou moeten zijn is inderdaad nogal duidelijk, maar ik zie niet in waarom bij twee talen te stoppen.

Trouwens, had ik geen Engels én Frans geleerd had ik nooit de schone pree gehad die ik nu heb. Ben ook aan't overwegen om daarbij nog eens Duits te doen ook.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  
Oud 1 september 2011, 18:42   #140
Amon_Re

Amon_Re's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Proficiat Bart.
Wat heeft Bart Peeters hier nu mee te maken?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be