![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen. |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() lol:
![]() |
![]() |
#123 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Soms wel ja. De ironie is dat ik veelal de Nederlandse series beter versta. En o ja. Geen enkele staatshervorming groot of klein die daar iets aan zal veranderen. Ik heb zelfs de indruk dat nu het Franstalige gevaar geweken is (ondanks de gigantisch opgeklopte achtergoedegevechtjes tussen FDF en TAK pippo's) men het in Vlaanderen wat laat lopen.
|
![]() |
![]() |
#124 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#125 | |
|
![]() Citaat:
Wat dat laatste punt betreft zou je gelijk kunnen hebben. Ik vind het jammer dat men wat blijft hangen op een tussenpunt; het is een evolutie die onvoltooid is. Ik zie niet in waarom dat recent geëvolueerde verkavelingsvlaams zoveel 'authentieker' zou zijn dan standaardtaal. |
|
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
Zo stond er een wereldkaartje met "pays francophones". Québec blijkt nu ook al een land te zijn. Zouden ze dat niet graag hebben, nietwaar... En de lerares was ook een echte franskiljon, die graag wou doen geloven dat het Nederlands maar een fluttaaltje is. Het nationalisme (lees : Vlaams-nationalisme) daar moest ze niets van weten, maar de zaak van Québec steunde ze natuurlijk voor 200%. Nu weet ik direct weer waarom ik nooit graag Frans geleerd heb, hoewel ik er zeker niet slecht in ben. We doen dus door met Spaans, en laten Frans vallen als een baksteen, ten minste het schoolse gedeelte.
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
Ook gemerkt op het werk dat Franstaligen alles wat ook maar enigszins anders is in het Nederlands "dom" of "onlogisch" vinden. Dan komen ze af met "lunettes" is toch veel logischer dan "bril" (2 glazen). En dan bicyclette (2 wielen), toch "veel logischer" dan het enkelvoudige fiets. Maar dat er ook "vélo" bestaat, dat is dan weer geen probleem natuurlijk. En dat je niet "4wielen" tegen een auto zegt, is ook geen probleem. En dat "2 wielen" toch echt wel een debiele beschrijving van een fiets is komt ook niet bij hen op. Alsof je niet nog een pak andere voertuigen hebt met 2 wielen. Of ze komen af met het zeer onlogische "tweeëndertig" ipv. "trente-deux". "Alleen in het Vlaams", want zo zijn ze gedesinformeerd. "En in het Duits is het net zo", zeg ik er dan op. En dan zie je dat ze zich wat ongemakkelijk voelen. Ze willen toch zo graaag geloven dat enkel het Nederlands zo "onlogisch" in elkaar steekt.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 1 september 2011 om 18:14. |
|
![]() |
![]() |
#128 | |
|
![]() Citaat:
Kijk maar eens op Spaanse of Franse fora, ook daar lees je van die SMS taal. En vermits Frans onnodig gecompliceerd in elkaar steekt, heeft het veel meer kans om ten prooi te vallen aan gemakzucht.
![]() |
#129 |
|
![]() Met bovenstaande voorbeelden van franstalig gemekker kan men met '1' woord komaf maken: quatre-vingt-dix-huit.
Dat is dus vier-twintig-tien-acht. Zeer efficiënt. Edit: hoewel de franstalige Belgen op dat vlak slimmer zijn, met hun nonante. Waarschijnlijk de weldadige invloed van les flamands. Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 1 september 2011 om 18:20. |
![]() |
![]() |
#130 |
|
![]() Volgens mij heeft die zogezegde SMS-taal weinig effect. Ik betwijfel sterk of mensen vandaag slechter hun taal beheersen dan vroeger. Mensen maken gebruik van verschillende registers in eenzelfde taal, en dat is op zich geen probleem. Het wordt slechts problematisch wanneer men niet beseft wanneer een bepaald register niet gepast is.
|
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de oorsprong daarvan is niet om moeilijk te doen, maar komt van het Gallische 20-tallige talstelsel van voor de Romeinse inval. http://fr.wiktionary.org/wiki/quatre-vingts Laatst gewijzigd door patrickve : 1 september 2011 om 18:27. |
|
![]() |
![]() |
#132 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Omdat er geen Vlaamse media zijn natuurlijk. Alleen maar Belgische regime-media. Als ze in Le Soir schrijven dat alle Vlamingen achterlijk zijn, dan schrijft de rioolgazet De Standaard de volgende dag dat alle Vlamingen achterlijk zijn en dat ze dat aan zichzelf te danken hebben.
Exclusief in Vlaanderen: Al wie da ni springt, al wie da ni springt is N-VA (Brünoke's kleuterbende) Exclusief in Brussel: Brussel kan wel een paar honderd miljoen Euro missen (Guy Vanhengel, PS (ex-Ø-VLD)) Exclusief in Wallonië: wij keurden de pestbelastingen goed want ze troffen toch vooral de Vlamingen (Didier Reynders, MR) |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
Ze zijn zogezegd geïnteresseerd om je te begrijpen, maar ook als ze een hele uitleg gekregen hebben, doen ze alsof het niet duidelijk is, en als je hun leugens ontkracht heb, kun je er donder op zeggen dat ze binnen de paar dagen dezelfde leugens weer zullen opdissen alsof er niets gebeurd is.
![]() |
#134 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je hebt er in West-Europa misschien weinig aan, maar 'dommer' word je van dat Latijn toch ook niet, hé?
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
't is geen vervoeging. 't is een verdubbeling van het persoonlijk voornaamwoord. Infeite komt het van Hebt Du. Hebt Gij gedronken ? Of Hebt Du gedronken ? Samengetrokken tot: hebde gedronken ? En omdat mensen niet meer weten dat die samentrekking een persoonlijk voornaamwoord voorstelde, herhalen ze het nog eens: hebde gij gedronken ? |
|
![]() |
![]() |
#137 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
Neem nu die uitgangen. Als je Spaans leert, heb je ook andere uitgangen voor de verschillende personen (hablo, hablas, habla, hablamos, habláis, hablan), maar daar héb je ten minste iets aan. Je kunt namelijk zeggen : hablo, en dan weet iedereen dat je "ik spreek" bedoelt. In het Frans daarentegen heb je voor elke persoon een uitgang, maar je hoort het verschil niet tussen je parle, of tu parles. Je moet dus energie steken in het leren van uitgangen die je niet eens hoort, en omdat je ze niet hoort, moet je er dan toch nog altijd de persoon gaan bijzetten. Wat een stomme taal.
Deze kaste van beroepspolitici die de politiek mismeestert en dan een potje gaat jammeren over antipolitiek, die kaste mandaatmaniakken, die moet weg. (Jonathan Holslag) Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 1 september 2011 om 18:55. |
|
![]() |
![]() |
#139 | ||
|
![]() Citaat:
Trouwens, had ik geen Engels én Frans geleerd had ik nooit de schone pree gehad die ik nu heb. Ben ook aan't overwegen om daarbij nog eens Duits te doen ook.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Wat heeft Bart Peeters hier nu mee te maken?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |