Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2011, 19:30   #121
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Dat is zo, bij bijzondere jeugdzorg bijvoorbeeld werken mensen van Marokkaanse origine.
Maar het komt bij hen niet op te eisen dat een kind bij een moslimfamilie moet terechtkomen,wel dat een kind rust vind, veiligheid en bescherming. Uiteraard respecteren tijdelijke ouders een andere geloofsovertuiging.

Evengoed zou een moslimgezin ook moeten respecteren dat een kind ongelovig is, maar er zijn amper pleeggezinnen die islamitisch zijn.
Er is in Vlaanderen een tekort aan pleeggezinnen, en ik kan me goed voorstellen dat er net als in NL een groot tekort is aan islamitische pleeggezinnen.
Rust, veiligheid en bescherming vindt een kind vooral in een omgeving waar het zich thuis kan voelen - en het behoud van bestaande gewoontes en een omgeving die goed gelijkt op de situatie waaruit het kind komt, is daarbij nogal heel erg cruciaal (behalve natuurlijk de aspecten waar het in het biologisch gezin fout liep - die worden natuurlijk best niet overgenomen).

In een pleeggezin terecht komen is - understatement of the year - zeer stresserend. Drukt je ook met je neus op tal van existentiële en levensbeschouwelijke vragen. Als kind kan je het dan absoluut niet gebruiken dat je in een compleet andere levensbeschouwelijke omgeving terecht komt. Zelfs al is er respect voor de levensbeschouwing van het kind, er zal steeds een gemis aan dieper begrip voor de levensbeschouwing van dat kind zijn. Ik ben bijvoorbeeld niet gelovig. Ik geloof niet in God. Mocht ik een kind opvangen dat door diepchristelijke ouders is grootgebracht, dan zal dat kind wellicht in God geloven. In de beschouwing van de situatie waarin dat kind ineens beland is, zal het kind daar zélf God bij betrekken, of willen betrekken (maar niet goed weten hoe, wegens situatie eigenlijk niet snappen). Ik kan dat niet. Ook niet als ik het echt wil, want ik ga mezelf niet geloven. Als het kind me vraagt of God haar nog wel graag ziet, kan ik 'maar natuurlijk' zeggen, maar het gaat nooit doorleefd zijn. Ik kan geen christen "spelen", dus het kind komt in een goddeloze omgeving terecht. Dat kind is sowieso beter af in een christelijk gezin.
Hetzelfde trouwens omgekeerd. Een kind dat gehoord heeft dat God niet bestaat, of nog nooit over God heeft gehoord, loopt gewoon verloren in een christelijk gezin.
En al het bovenstaande kan ook over moslims gaan.

Voor mij gaat dit helemaal niet over "discriminatie" of "ik wil niet dat m'n kind daar terecht komt", maar PUUR om het belang van het kind. En in het belang van het kind is het sowieso het beste dat het kind terecht komt in een gezin met een gelijkaardige levensbeschouwelijke achtergrond, omdat dit de shock die het kind door moet toch niet nog erger maakt en het kind belangrijke zaken terug zal herkennen. Dat geldt evenzeer voor jonge kinderen als voor adolescenten - al zijn de levensvragen dan soms wel van een andere aard.

Opgevangen worden in een pleeggezin is in ieder geval niet het moment om een beetje aan multiculturele uitwisseling te gaan doen ofzo. Het gaat om kinderen in noodsituaties, niet om maatschappelijke experimentjes.

Uiteindelijk gaat het om matching. Een moeilijk proces, waarbij rekening moet gehouden worden met de kenmerken van het kind, en het vinden van een pleeggezin dat daarbij past. Als je twee pleeggezinnen hebt die op andere punten zouden passen, en het één heeft dezelfde levensbeschouwing als het kind, en het andere niet, dan kies je gewoon voor het gezin met dezelfde levensbeschouwing, da's nogal logisch.
Oud 23 oktober 2011, 19:32   #122
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat heeft u niet begrepen van de commentaar van Machiavelli?
Dat discrimineren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 19:34   #123
suqar_7loe
Perm. Vertegenwoordiger VN

suqar_7loe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Er is in Vlaanderen een tekort aan pleeggezinnen, en ik kan me goed voorstellen dat er net als in NL een groot tekort is aan islamitische pleeggezinnen.
Rust, veiligheid en bescherming vindt een kind vooral in een omgeving waar het zich thuis kan voelen - en het behoud van bestaande gewoontes en een omgeving die goed gelijkt op de situatie waaruit het kind komt, is daarbij nogal heel erg cruciaal (behalve natuurlijk de aspecten waar het in het biologisch gezin fout liep - die worden natuurlijk best niet overgenomen).

In een pleeggezin terecht komen is - understatement of the year - zeer stresserend. Drukt je ook met je neus op tal van existentiële en levensbeschouwelijke vragen. Als kind kan je het dan absoluut niet gebruiken dat je in een compleet andere levensbeschouwelijke omgeving terecht komt. Zelfs al is er respect voor de levensbeschouwing van het kind, er zal steeds een gemis aan dieper begrip voor de levensbeschouwing van dat kind zijn. Ik ben bijvoorbeeld niet gelovig. Ik geloof niet in God. Mocht ik een kind opvangen dat door diepchristelijke ouders is grootgebracht, dan zal dat kind wellicht in God geloven. In de beschouwing van de situatie waarin dat kind ineens beland is, zal het kind daar zélf God bij betrekken, of willen betrekken (maar niet goed weten hoe, wegens situatie eigenlijk niet snappen). Ik kan dat niet. Ook niet als ik het echt wil, want ik ga mezelf niet geloven. Als het kind me vraagt of God haar nog wel graag ziet, kan ik 'maar natuurlijk' zeggen, maar het gaat nooit doorleefd zijn. Ik kan geen christen "spelen", dus het kind komt in een goddeloze omgeving terecht. Dat kind is sowieso beter af in een christelijk gezin.
Hetzelfde trouwens omgekeerd. Een kind dat gehoord heeft dat God niet bestaat, of nog nooit over God heeft gehoord, loopt gewoon verloren in een christelijk gezin.

Voor mij gaat dit helemaal niet over "discriminatie" of "ik wil niet dat m'n kind daar terecht komt", maar PUUR om het belang van het kind. En in het belang van het kind is het sowieso het beste dat het kind terecht komt in een gezin met een gelijkaardige levensbeschouwelijke achtergrond, omdat dit de shock die het kind door moet toch niet nog erger maakt en het kind belangrijke zaken terug zal herkennen. Dat geldt evenzeer voor jonge kinderen als voor adolescenten - al zijn de levensvragen dan soms wel van een andere aard.

Opgevangen worden in een pleeggezin is in ieder geval niet het moment om een beetje aan multiculturele uitwisseling te gaan doen ofzo. Het gaat om kinderen in noodsituaties, niet om maatschappelijke experimentjes.

Uiteindelijk gaat het om matching. Een moeilijk proces, waarbij rekening moet gehouden worden met de kenmerken van het kind, en het vinden van een pleeggezin dat daarbij past. Als je twee pleeggezinnen hebt die op andere punten zouden passen, en het één heeft dezelfde levensbeschouwing als het kind, en het andere niet, dan kies je gewoon voor het gezin met dezelfde levensbeschouwing, da's nogal logisch.
Mee eens.
Oud 23 oktober 2011, 19:35   #124
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet wanneer je dit eist, het behoren tot dezelfde religieuze overtuiging en al zeker niet wanneer in het belang van een kind die opvang georganiseerd wordt omdat het in jou gezin in en problematische opvoedingssituatie zit... Wanneer je dit eist discrimineer je, en dat weet u natuurlijk zelf ook.
Hoe bedoel je? Het is toch normaal dat iedere ouder zijn/haar kinderen wil opvoeden volgens zijn/haar normen en waarden en overtuiging; maar niet wanneer je dit eist.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 19:38   #125
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Van Gheluwe deed het in tegen de principes van zijn geloof... Van mijn part castreren en de rest van zijn ellendige leven de steenkoolmijnen in.

Mohammedje heeft het in de basisregels ingebakken om zijn daden (of moet ik schrijven, zijn lusten) te verantwoorden. Helaas is deze zijn wit laken al lang vergaan.
Je snapt er zelf geen snars meer van, nietwaar?
Oud 23 oktober 2011, 19:39   #126
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Dat weet in zo nog niet..een totaal andere omgeving kan evengoed juist meer rust en veiligheid geven, omdat de stresserende factoren van het eigenlijke gezin ontbreken! Religie is niet steeds zaligmakend hoor.

Bovendien speelt leeftijd ook een rol, en u doet net alsof zoveel gezinnen supergelocig zijn! Dat lijkt me niet echt waar.

Het gaat ook helemaal niet om de multiculturele uitwisseling, maar wel over het bieden van rust, veiligheid, structuur en warmte, dat je dan wanneer dit kan voor een gezin kiest wat aansluit bij een levensovertuiging vind ik best, op voorwaarde dat de problematische opvoedingssituatie daar thuis los van stond!

Hier een eis van maken, van het plaatsen bij dezelfde levensovertuiging vind ik om mottig van te worden, en bijzonder arrogant, niet de levensovertuiging van het pleeggezin maar het welzijn van het kind hoort centraal te staan.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 19:44   #127
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Wie discrimineert er?
Het is toch normaal dat iedere ouder zijn/jaar kinderen wil opvoeden volgens zijn/haar normen en waarden en overtuiging.
het gaat hem over ouders die hun kinderen NIET ZELF kunnen opvoeden!
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 19:46   #128
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
En nu serieus (hoewel, eigenlijk was ik al serieus): als het gaat om kinderen die geplaatst worden, dan is de essentie zo'n beetje dat de ouders NIET meer beslissen wat er met hun kind gebeurt - blijkbaar kunnen ze dat op dat moment niet zo goed (anders moesten de kinderen niet geplaatst, aja).

Ik vind het logisch voor kinderen die islamitisch zijn grootgebracht net als bij andere kinderen gekeken wordt naar een zo goed mogelijke match met de pleegouders. Religie is dan natuurlijk één van de factoren, hoewel het geen doorslaggevende moet zijn - er kunnen ook andere factoren zijn die meer doorwegen dan de religieuze. Maar de ouders hebben er iig niks meer over te zeggen. Het zou voor moslims interessant zijn mochten er meer moslims tewerkgesteld zijn in de diensten die die beslissingen wel maken.
Een goede vriendin van me werkt in zulke instellingen. Het is al een hele opgave de kinderen van halal voedsel te voorzien. Voor mij is religie wel een belangrijke factor. Een islamitisch kind zou terecht moeten komen in een islamitisch gezin. Hoog tijd dat moslims een eigen instelling op poten zetten.

Laatst gewijzigd door suqar_7loe : 23 oktober 2011 om 19:47.
suqar_7loe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 oktober 2011, 19:46   #129
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Evengoed zou een moslimgezin ook moeten respecteren dat een kind ongelovig is, maar er zijn amper pleeggezinnen die islamitisch zijn.
ai ai ai
shit! suqar?
Oud 23 oktober 2011, 19:48   #130
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Een goede vriendin van me werkt in zulke instellingen. Het is al een hele opgave de kinderen van halal voedsel te voorzien. Voor mij is religie wel een belangrijke factor. Een islamitisch kind zou terecht moeten komen in een islamitisch gezin. Hoog tijd dat moslims een eigen instelling op poten zetten.
OK! ik geef vanaf nu geen CENT meer aan niet-halal eten in halal countries!
Oud 23 oktober 2011, 19:51   #131
suqar_7loe

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
OK! ik geef vanaf nu geen CENT meer aan niet-halal eten in halal countries!
Van mijn part steekt ge uw broek af in een halal countrie.
Oud 23 oktober 2011, 20:06   #132
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Moet dit dan?
Is dit dan de essentie wanneer een kind thuis in een problematische opvoedingsituatie zit?
Halalvoedsel???

Het kan voor een kind ook een zegen zijn even niet in een islamitisch gezin te zitten!
Ik vind het natuurlijk goed dat je streeft naar een gezin wat zo goed mogelijk past, maar daarbij moet halal of niet geen al te belangrijke factor zijn, een pleeggezin kan ook gewoon er rekening mee houden dat een kind geen varkensvlees eet.

Stel dat een jongere het lastig heeft omdat hij homo is of ene eigen partner wil kiezen, of studierichting, meer vrijheid wil, minder controle.. moet dit dan a priori naar en gezin wat halal eet of eerder naar een gezin waar minder druk is, meer vrijheid en begrip?
Oud 23 oktober 2011, 20:12   #133
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat weet in zo nog niet..een totaal andere omgeving kan evengoed juist meer rust en veiligheid geven, omdat de stresserende factoren van het eigenlijke gezin ontbreken! Religie is niet steeds zaligmakend hoor.

Bovendien speelt leeftijd ook een rol, en u doet net alsof zoveel gezinnen supergelocig zijn! Dat lijkt me niet echt waar.

Het gaat ook helemaal niet om de multiculturele uitwisseling, maar wel over het bieden van rust, veiligheid, structuur en warmte, dat je dan wanneer dit kan voor een gezin kiest wat aansluit bij een levensovertuiging vind ik best, op voorwaarde dat de problematische opvoedingssituatie daar thuis los van stond!

Hier een eis van maken, van het plaatsen bij dezelfde levensovertuiging vind ik om mottig van te worden, en bijzonder arrogant, niet de levensovertuiging van het pleeggezin maar het welzijn van het kind hoort centraal te staan.
Ik maak toch nergens een eis van?
Natuurlijk, als het om een 14-jarig meisje gaat die koste wat het kost uit een islamitisch gezin weg wil, moet je die niet in een islamitisch gezin gaan steken.
Het is in ieder geval onmogelijk om algemene regels te formuleren over welk kind in welk gezin moet - dat maakt die matching nu net zo moeilijk. Dat kunnen we hier op dit forum niet in regeltjes gieten.
Wat ik wel gemerkt heb is dat men in Vlaanderen niet zoveel verder staat dan de bedenking dat culturele achtergrond toch wel belangrijk is. In NL voert men actief campagne om allochtone pleeggezinnen te zoeken. In VL heb ik daar nog maar weinig van gezien.

Eén ding is zeker: pleegzorg is moeilijk, en het gaat HEEL vaak fout (voortijdig afbreken van de pleegzorg). Er zijn kinderen die verschillende pleeggezinnen doorlopen en uiteindelijk alleen gaan wonen - niet omdat ze daar klaar voor zijn, maar omdat ze 18 zijn. Vooral de "moeilijke" kinderen (gedragsproblemen, psychiatrische problemen) hebben het moeilijk. Als er dan ook nog eens een gebrek aan mogelijkheid is om deze kinderen in een voor hen cultureel bekende omgeving te laten verblijven... We hebben die allochtone gezinnen NODIG om een goeie pleegzorg te kunnen aanbieden.
Oud 23 oktober 2011, 20:15   #134
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Van mijn part steekt ge uw broek af in een halal countrie.
nee hoor! ik dreig ermee om naakt in mijn kamer rond te lopen als ik geen geschikte kamer kreeg.... en ik kreeg een suite -- in Egypte;

hopelijk leest U de post van Alice

triest als moslima
Oud 23 oktober 2011, 20:19   #135
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had het niet op instellingen - wel op pleeggezinnen.
Wat de instellingen betreft: ik huiver een beetje van het idee van bijkomende verzuiling. Verzuiling in de welzijnszorg heeft uiteindelijk de doorstroom en een integrale zorgverlening niet bepaald geholpen. Ik denk dat men zich toch best probeert te organiseren onder reeds bestaande koepels.
Oud 23 oktober 2011, 21:22   #136
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Je snapt er zelf geen snars meer van, nietwaar?
O verlicht me dan , leidende deerne.

Wat ik er van snap is dat ik als "goeie belastingbetalende autochtoon" geen eisen moet stellen, en gewoon mijn kop toe moet houden. Pech gehad.

Onwaardige en/of dode ouders hebben geen eisen te stellen.
En daar moet geen Allah, Jaweh ,Vishnoe of desnoods de grote bosgeest van de 3de eik rechts geen staartje aan komen breien.

En wat betreft mijn "eis" dat monoheïsten van kinderen moeten wegblijven zijn gefundeerd op ruim besproken en erkende zaken.

Ik had er wel bij moeten schrijven, de Abramistische monotheïsten.
Oud 23 oktober 2011, 21:52   #137
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik maak toch nergens een eis van?
Natuurlijk, als het om een 14-jarig meisje gaat die koste wat het kost uit een islamitisch gezin weg wil, moet je die niet in een islamitisch gezin gaan steken.
Het is in ieder geval onmogelijk om algemene regels te formuleren over welk kind in welk gezin moet - dat maakt die matching nu net zo moeilijk. Dat kunnen we hier op dit forum niet in regeltjes gieten.
Wat ik wel gemerkt heb is dat men in Vlaanderen niet zoveel verder staat dan de bedenking dat culturele achtergrond toch wel belangrijk is. In NL voert men actief campagne om allochtone pleeggezinnen te zoeken. In VL heb ik daar nog maar weinig van gezien.

Eén ding is zeker: pleegzorg is moeilijk, en het gaat HEEL vaak fout (voortijdig afbreken van de pleegzorg). Er zijn kinderen die verschillende pleeggezinnen doorlopen en uiteindelijk alleen gaan wonen - niet omdat ze daar klaar voor zijn, maar omdat ze 18 zijn. Vooral de "moeilijke" kinderen (gedragsproblemen, psychiatrische problemen) hebben het moeilijk. Als er dan ook nog eens een gebrek aan mogelijkheid is om deze kinderen in een voor hen cultureel bekende omgeving te laten verblijven... We hebben die allochtone gezinnen NODIG om een goeie pleegzorg te kunnen aanbieden.
U niet, maar moslimfundamentalisten hebben die eis wel!
Voor pleegzorg wordt indien mogelijk maatwerk geleverd maar vaak is de keuze beperkt!
Oud 23 oktober 2011, 22:29   #138
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U niet, maar moslimfundamentalisten hebben die eis wel!
Voor pleegzorg wordt indien mogelijk maatwerk geleverd maar vaak is de keuze beperkt!
wees gerust: rechtse extremisten zouden ook achteroverslaan mochten hun kinderen bij jamaïcanen terechtkomen, of moslims in 'soepjurk'.

Bovendien blijft het mij onduidelijk welke islamitische organisatie in VL of B EIST dat islamitische pleegkinderen opgevangen worden door moslims.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 23 oktober 2011 om 22:30.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 00:56   #139
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als kind kan je het dan absoluut niet gebruiken dat je in een compleet andere levensbeschouwelijke omgeving terecht komt.
Nie akkoord !!

Citaat:
Mocht ik een kind opvangen dat door diepchristelijke ouders is grootgebracht, dan zal dat kind wellicht in God geloven. In de beschouwing van de situatie waarin dat kind ineens beland is, zal het kind daar zélf God bij betrekken, of willen betrekken (maar niet goed weten hoe, wegens situatie eigenlijk niet snappen). Ik kan dat niet. Ook niet als ik het echt wil, want ik ga mezelf niet geloven. Als het kind me vraagt of God haar nog wel graag ziet, kan ik 'maar natuurlijk' zeggen, maar het gaat nooit doorleefd zijn.
k zou zelfs hetgelooofsgedoe er buitnhouden !!

Citaat:
Ik kan geen christen "spelen", dus het kind komt in een goddeloze omgeving terecht.

Citaat:
Dat kind is sowieso beter af in een christelijk gezin.
Hetzelfde trouwens omgekeerd.
mmmm ,
Citaat:
100% Akkoord !!

Citaat:
Als je twee pleeggezinnen hebt die op andere punten zouden passen, en het één heeft dezelfde levensbeschouwing als het kind, en het andere niet, dan kies je gewoon voor het gezin met dezelfde levensbeschouwing, da's nogal logisch.
En alsdie fAut looopt ??

Citaat:
Voor mij is religie wel een belangrijke factor. Een islamitisch kind zou terecht moeten komen in een islamitisch gezin.
Zie: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=132

Citaat:
Hoog tijd dat moslims een eigen instelling op poten zetten.
Ze mogne , net zoals , niet-gelovige , protestante ,atheisten , nihilistn,katholiek , hindoe ,anglicanen , maar:
Wa's hetbelagnrijkste , gelooof of het kind ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 oktober 2011, 11:27   #140
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Nie akkoord !!

Hoe denk je dat te doen? Dat g�*�*t gewoon niet. Kinderen hebben nu eenmaal een levensbeschouwing. Je kan een kind z'n levensbeschouwing er niet buiten houden in een situatie die nu net massa's levensbeschouwelijke vragen oproept. Levensbeschouwing is geen detail dat je kan negeren, het is iets dat overal, in elk aspect van een mensenleven, aanwezig is. Een atheïst kan overigens ook niet eventjes negeren dat hij niet in een god gelooft.

Een levensbeschouwing uitdagen is fijn, maar niet op zo'n moment. Da's gewoon nog meer grond onder iemand vandaan trekken.

Overigens, als je in de literatuur duikt, zal je zien dat religie vaak net een beschermende factor is bij het doormaken van grote existentiële crisissen, ook bij kinderen. Het laatste wat je wil doen is beschermende factoren wegnemen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be