Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 12 november 2011, 11:31   #121
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Wat is hier nu representatief aan? Ten eerste heb ik van dit initiatief enkel gehoord uit de media. Niemand vroeg mij deel te nemen of toonde mij hoe deel te nemen. Niemand heb ik ook kunnen voorstellen om me te vertegenwoordigen.

Mijn stem is dus al voorbaat uitgesloten en dit zal het geval zijn bij veel mensen. Ik ben nochtans ook geinteresseerd in politiek.

Dit is gewoon een nieuw 'parlement' waarbij de volksvertegenwoordigers en ministers uitgekozen worden door de organisatoren. Dit is niet representatief maar dit is een dictatuur waarbij de macht ligt bij de organisatoren. Dat de media dit initiatief dan ook steunen is mij al een doorn in het oog.
Ik heb nooit gezegd dat dit representatief is. Ik heb gezegd dat dit representatiever is.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 12 november 2011, 11:32   #122
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Is hetgeen waarover U op de eerste plaats inspraak zou willen hebben ter sprake geweest?
Ik heb zelf niet deelgenomen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 12 november 2011, 11:34   #123
Dirk A
Minister

Dirk A's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V Bekijk bericht
Eisen dat de rijke regio rijker wordt en de arme regio armer.
Gelukkig is er geen partij in België die hiernaar streeft (behalve PS dan, die dit onrechtstreeks veroorzaakt)

Citaat:
En tel nu eens de percentages in diezelfde link op. Dat komt uit op 48,48%. Dat is bij mijn weten toch echt geen meerderheid, terwijl je zelfs al onterecht de gehele CD&V meerekent.

Er is duidelijk een democratisch deficit dat rechts-liberalen een te grote vertegenwoordiging geeft.
Euh, 76 zetels is een meerderheid. Tel hierbij VB en je komt aan 88 zetels centrum-rechtse stemmen (VB is een extreem rechtse partij, dus rechts)

CD&V sluit dichter bij N-VA aan, dan eender welke partij.

Tel jij alle de zetels van het linkse gedachtengoed eens op.

Citaat:
Wanneer ga je nu eindelijk bewijzen dat het beleid in België links is?
In ieder geval geen derde keer. Vertel jij eens waarom de aangebrachte problematieken geen linkse gedachtengoeden zijn.

Citaat:
Aangezien rechts in de minderheid is
Iedereen beweert wel het tegendeel, maar jij mag van mij hier anders over denken

Citaat:
, zou het absoluut niet rechts mogen zijn, maar blijkbaar gaan we wel rechts-liberale maatregelen mogen slikken,
Citaat:
en maatregelen uit het verleden als de notionele intrestaftrek die ons jaarlijks miljarden kost en bepaalde bedrijven belastingen ontneemt zou ik ook als rechts-liberaal durven bestempelen.
De notionele intrestaftrek is een grote vergissing in België (1 van de zo vele), je kan dit niet zomaar ongestraft gaan afschaffen. Beter had geweest om de loonindex te hervormen, met behoud van koopkracht, maar met een betere concurrentiepositie, zonder in het gevaarlijke discour van belastingsparadijs te belanden.

Citaat:
LDD en Vlaams Belang zijn samen harder gedaald dan N-VA gestegen is, dus de 'Vlaamse eisen' zijn democratisch gezien nog minder relevant geworden dan voorheen.
Ik had het over het opzijschuiven van N-VA op zich, hetgeen ik als niet-democratisch bestempel.

Citaat:
Ik werd er bijna ontroerd door... maar ik kwam net op tijd tot de terechte vraag: wat zijn Vlaamse waarden? Zijn dat de waarden van de Vlamingen? Zijn dat de waarden van een bepaalde minderheid aan Vlamingen (hetwelk ik vermoed)? Zijn dat de waarden die we met onze Vlaamse lucht inademen? ...

Daarnaast ben ik niet voor ontnederlandsing en het kapotmaken van de Vlaamse economie. Evenzeer ben ik niet tegen communautaire vrede.
Dus bent U tegen het resultaat van de onderhandelingen?

Citaat:
Walgelijk dat je mensen wilt overtuigen door een sociaal gevoel te veinzen.
Bedankt om mij asociaal te noemen.

Citaat:
Wanneer gaat er eens een argument komen van jouw kant?
U neemt het nogal gemakkelijk. U weerlegt niet, maar stelt steeds dezelfde vraag, zonder mijn argumenten in detail te behandelen. Beantwoord eerst maar eens op alle argumenten die ik wel heb aangedragen (meer dan 6 argumenten links beleid, 76 zetels, ...)
Joëlle Milquet, als ex Vice-Eerste Minister en Minister van Binnenlandse Zaken en Gelijke Kansen: "Il y a des droits à consolider dans les six communes (à facilités), au niveau judiciaire, électoral, il y a un concept de communauté métropolitaine qui peut s'avérer fondamental en terme de désenclavement de Bruxelles... " klik hier
Dirk A is offline  
Oud 12 november 2011, 11:34   #124
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Ik heb zelf niet deelgenomen.
U bent toch een burger... Hebt U het gedacht dat U gisteren vertegenwoordigd werd... Het was toch een burgerinitiatief?
freelancer is offline  
Oud 12 november 2011, 11:35   #125
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Heb je die armtierige zaal gezien met armtierige tafeltjes en stoeltjes ??

Hadden ze daar een half miljoen euro voor nodig ??? Ik kan dat doen met 10 000 euro...

Dit bevestigt mijn stelling dat dit evenement enkel tot doel heeft winst te maken voor de organisatoren. Het grootste deel van dat half miljoen verdwijnt in de zakken van Francesca en co.

Laatst gewijzigd door Hoera : 12 november 2011 om 11:36.
Hoera is offline  
Oud 12 november 2011, 11:36   #126
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U bent toch een burger... Hebt U het gedacht dat U gisteren vertegenwoordigd werd... Het was toch een burgerinitiatief?
Ik denk wel dat de burger gisteren inderdaad beter vertegenwoordigd geweest is.
Distel is offline  
Oud 12 november 2011, 11:37   #127
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb nooit gezegd dat dit representatief is. Ik heb gezegd dat dit representatiever is.
Hoe is dit representatiever?
Bollywood is offline  
Oud 12 november 2011, 11:38   #128
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Heb je die armtierige zaal gezien met armtierige tafeltjes en stoeltjes ??

Hadden ze daar een half miljoen euro voor nodig ??? Ik kan dat doen met 10 000 euro...

Dit bevestigt mijn stelling dat dit evenement enkel tot doel heeft winst te maken voor de organisatoren. Het grootste deel van dat half miljoen verdwijnt in de zakken van Francesca en co.
Heb je ook een berekening van de online infrastructuur en de technische mensen om dat een hele dag te onderhouden?
Distel is offline  
Oud 12 november 2011, 11:39   #129
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe is dit representatiever?
Omdat het om een selectie van burgers gaat die samengesteld is volgens methodes die men ook gebruikt om peilingen zo representatief mogelijk te maken. En het gaat niet om een voorgekauwde lijst van standpunten die te nemen of te laten zijn.
Distel is offline  
Oud 12 november 2011, 11:46   #130
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je ook een berekening van de online infrastructuur en de technische mensen om dat een hele dag te onderhouden?
online infrastructuur? een website opzetten kost 100 euro.

een doorsnee fuif organiseren is technisch ingewikkelder dan dit evenementje...
Hoera is offline  
Oud 12 november 2011, 11:49   #131
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:
Omdat het om een selectie van burgers gaat die samengesteld is volgens methodes die men ook gebruikt om peilingen zo representatief mogelijk te maken. En het gaat niet om een voorgekauwde lijst van standpunten die te nemen of te laten zijn.
De verhouding Vlaanderen-Wallonië-Brussel... waarop het land al meer dan 4 jaar blokkeert... was volgens de inrichters geen thema.. volgens de deelnemers... en komt dus niet ter sprake...
(Wellicht omdat het niet past in het 'gedachtengoed' vande 'begeleiders'?)

Gelooft U dat?
freelancer is offline  
Oud 12 november 2011, 11:50   #132
freelancer
Banneling

Standaard

Citaat:

Misschien hebben ze de media moeten betalen...
freelancer is offline  
Oud 12 november 2011, 11:55   #133
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Daar kan ik me totaal niet in terugvinden. Mensen krijgen de kans zich in te schrijven. Hoe is me een raadsel. Daarop beslissen de organisatoren op een selectie te maken. Was hier controle op of ligt de macht bij de organisatoren?

Daarenboven worden enkele topics geselecteerd door die mensen + 1 door de organisatoren. Andere topics worden gewoon blauw blauw gelaten.

Experten geven een inleiding. Hierdoor worden de gesprekken al in een bepaalde richting geduwd. Niet iedereen heeft zijn eigen onafhankelijke expert. Mensen gaan verder uit van een populistische reflex, niet gelimiteerd door enige kennis van zaken.

Nu gaan 32 mensen verder werken aan enkele thema's. Hoe zijn die 32 geselecteerd?

Anyway, ik vind het een belachelijk initiatief aangezien op voorhand al zoveel stemmen uitgesloten worden zodanig dat het onmogelijk wordt om noch enigzins representatief te kunnen zijn. Bij verkiezingen heeft iedereen tenminste nog de kans om een vertegenwoordiger te kiezen.
Bollywood is offline  
Oud 12 november 2011, 11:57   #134
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Idd een galabal kun je organiseren in T&T voor een fractie van die prijs. Daar komen dan +1000 mensen op af en is inderdaad een stuk ingewikkelder dan dit.
Bollywood is offline  
Oud 12 november 2011, 11:59   #135
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bron? (gewoon uit interesse, niet om moeilijk te toen)
Ik heb dit ergens in een journaal gezien, dat de organisatoren het spijtig vonden, maar dat ze zich moesten beperken tot 1000 deelnemers.
Nu, op hun eigen site zeggen ze zelf het volgende :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door G1000 site
Hoe worden de deelnemers gekozen?
Via onafhankelijk onderzoeksbureau die op wetenschappelijke wijze een steekproef gaat samenstellen dat de diversiteit van onze samenleving voldoende weergeeft.
Als mensen gekozen moeten worden betekent het automatisch dat niet iedereen kan meedoen.
Dus ik kon mij wel inschrijven, maar dat betekent niet dat ik ook kon meedoen. Het is een ondoorzichtige loterij.

Citaat:
Niemand beweert dat dit democratie is, maar ik vind het alvast een stap in de goeie richting. Het lijkt mij op vlak van meningen alleszins representatiever dan verkiezingen.
Mij niet, omdat hier helemaal niet doorzichtig is hoe uit die veelheid van ideeën de voorstellen gehaald worden.
Op de site van G1000 tonen ze een afbeelding van een trechter.
En hoewel het de G32 is die uiteindelijk knopen doorhakt, wordt het achteraf wel als "de resultaten van de G1000" voorgesteld.
Bij verkiezingen heb je een telling van stemmen, en dat is duidelijk.
Wel moeten alle misbruiken uit het verkiezingssysteem gehaald worden.
Weg met schijnkandidaten en dergelijke.
En de Senaat moet écht afgeschaft worden, niet Genneziaans afgeschaft.

Citaat:
Is er reden om aan te nemen dat de organisatoren het slecht voor hebben?
In dit oud interview wordt alvast duidelijk dat hij goede maatjes is met Stijn Meuris, die niet wou gaan stemmen bij de vorige verkiezingen.
Hij valt ook onmiddellijk de overstap van Bracke naar N-VA aan.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...10344/1.773139
Oud 12 november 2011, 12:00   #136
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Jij weet duidelijk niet veel af van webdevelopment. Als jij voor 100 euro een website kan ineensteken waarop mensen zich kunnen inschrijven en aan virtuele tafels met mekaar discussieren, waar wacht je dan nog op om als de beste webdeveloper op de planeet een fortuin te gaan verdienen.
Distel is offline  
Oud 12 november 2011, 12:01   #137
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De verhouding Vlaanderen-Wallonië-Brussel... waarop het land al meer dan 4 jaar blokkeert... was volgens de inrichters geen thema.. volgens de deelnemers... en komt dus niet ter sprake...
(Wellicht omdat het niet past in het 'gedachtengoed' vande 'begeleiders'?)

Gelooft U dat?
Enkele voorname thema's waarin N en Z van mekaar verschillen, kwamen wel op tafel. En daar draait het toch om: de dingen waarin ze verschillen, niet het feit op zich dat ze verschillen.
Distel is offline  
Oud 12 november 2011, 12:02   #138
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Het LIJKT op het EERSTE GEZICHT leuk: en daar is het om te doen! Om 'onwetenden' nog meer te indoctrineren! Waardeloos dus!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline  
Oud 12 november 2011, 12:07   #139
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar kan ik me totaal niet in terugvinden. Mensen krijgen de kans zich in te schrijven. Hoe is me een raadsel.
Via de website.

Citaat:
Daarop beslissen de organisatoren op een selectie te maken. Was hier controle op of ligt de macht bij de organisatoren?
Nogmaals, de selectie van deelnemers is gebeurd via dezelfde methodes die gebruikt worden om peilingen zo representatief mogelijk te maken.

Citaat:
Daarenboven worden enkele topics geselecteerd door die mensen + 1 door de organisatoren. Andere topics worden gewoon blauw blauw gelaten.
Je hebt nu eenmaal maar 1 dag om erover te discussieren.

Overigens, en ik weet niet of dit ook op deze "top" van toepassing was, maar toch:

http://agenda.g1000.org/top-nl/rest/idea

Citaat:
Experten geven een inleiding. Hierdoor worden de gesprekken al in een bepaalde richting geduwd. Niet iedereen heeft zijn eigen onafhankelijke expert.
Je moet ergens beginnen. Geen van de deelnemers werd verhinderd om een eigen mening te vormen.

Citaat:
Mensen gaan verder uit van een populistische reflex, niet gelimiteerd door enige kennis van zaken.
Ah, jij was erbij en hebt dat zelf vastgesteld?

Citaat:
Nu gaan 32 mensen verder werken aan enkele thema's. Hoe zijn die 32 geselecteerd?
Geen idee.

Citaat:
Anyway, ik vind het een belachelijk initiatief aangezien op voorhand al zoveel stemmen uitgesloten worden zodanig dat het onmogelijk wordt om noch enigzins representatief te kunnen zijn. Bij verkiezingen heeft iedereen tenminste nog de kans om een vertegenwoordiger te kiezen.
Verkiezingen draaien om een voorgekauwde lijst van standpunten (dus helemaal geen inspraak van de burger in wat aandacht zou moeten krijgen), en die "vertegenwoordigers" vertegenwoordigen enkel zichzelf en hun partij.
Distel is offline  
Oud 12 november 2011, 12:07   #140
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Enkele voorname thema's waarin N en Z van mekaar verschillen, kwamen wel op tafel. En daar draait het toch om: de dingen waarin ze verschillen, niet het feit op zich dat ze verschillen.
En wat als nu de Vlaamse deelnemers voornamelijk gekozen hebben om bijv. werkloosheid in de tijd te beperken en Franstaligen dit niet te doen ?
Op welke manier gaat de G32 daar dan een concreet voorstel rond doen ?
Mijn aanvoelen is dat dit gewoon onder de mat geveegd zal worden, ofwel zal er een fluttekst uitkomen die wolliger is dan een kudde schapen.

BTW : kan iemand mij zeggen hoe de verhouding Nederlandstalig/Franstalig was bij de G1000 (en bij de G32) ?
Is dat 60/40 of is het alweer 50/50 of misschien zelfs 40/60 ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be